Teslas “konsumentmodell”, Model 3, kommer lanseras i vår. Priset sägs bli 35 000 USD, vilket bör landa på ca 397 000:- SEK dvs i övre prissegementet för en BMW 3-serie.
Billigaste modellen av Tesla Model S kostar 75000 USD i USA och 851 000:- SEK i Sverige. Det gör att en beräkning för svenskt pris på Model 3 blir 35/75*851 = 397. Antagligen kan man avrunda det till 399 000:- SEK. Mycket beroende på växelkursen för USDSEK.
Tesla Model 3 kommer lanseras i vår, men leveranser blir tidigast år 2017. Men hur den ser ut och vad för funktioner som plockats bort från de dyrare modellerna (dörrhandtag som fälls in i bilen när man låser kanske?) återstår att se.
Tesla Model S |
Den som hoppats på en “billig” riktig elbil, enbart designad från början till slut som elbil, får nog hoppas vidare. 400 000:- SEK är inte “billigt”. Det är naturligtvis för de flesta mer attraktivt än det dubbla, men fortfarande mil från en massmarknad. Däremot kan det bli mycket attraktivt som tjänste- eller företagsbil.
AutoMotorSport har en helfestlig rant mot Tesla. Bland favoriterna är nedanstående citat:
“Subventionera gärna miljöriktiga bilar som normalt folk har råd med, men använd inte alla skattepengar ni har fått in på min dieselförbrukning i sommar, och den extra bränsleskatt sossarna nu slår igenom, som framför allt kommer drabba lågavlönade människor på landsbygden, på att subventionera lyxbilar till välbärgade egenföretagare, det kan omöjligt vara vettigt. Nej fy bubblan.Nu ska jag kyla av mig genom att åka en sväng i min fräsiga sportbil utan tak. Förutom att dra bensin, och därmed bidra till stadskassan, så låter den brum brum. Jag gillar när det låter brum brum. Tesla låter inte brum brum.”
Nu råkar ju skatten på el vara högre än på diesel, speciellt vid dagens extremt låga elpris. Mycket roande läsning i sin helhet ändå.
47 kommentarer
399.999 är ju fortfarande billigare än de över 400.000 som Opel Ampera kostade ny. Nu hade förvisso Amperan en förbränningsmotor också, så att batteriet kunde laddas under gång. Men det var ju fortfarande "bara en Opel" (egentligen en Cheva, om det nu gjorde saken bättre). Men med en prislapp på 400 kkr kan man ju konkurrera med Audi A6 och BMW 5-serie, dvs Teslan kan bli en attraktiv tjänstebil för alla med behov av att ligga närmre än 90 cm bakom framförvarande i rusningstrafiken på E6an..
.. vilket de då kan ursäkta genom att de slipstreamar och därmed sparar körkilometrar..
Det verkar också som om regeringen kommer sponsra Tesla mfl med lite skattepengar också.
Regeringen satsar på elbilar och elbussar
"Regeringen föreslår att anslaget för den så kallade Supermiljöbilspremien höjs med 132 miljoner kronor för innevarande budgetår. Nästa år ökas anslaget med 94 miljoner kronor till sammanlagt 309 miljoner kronor.
Reglerna vässas från och med 2016 för att ytterligare stimulera köp av rena elbilar. Då halveras premien för laddhybrider – som kombinerar eldrift med bensin eller diesel – till förmån för rena elbilar som får oförändrad premie."
Verkar vara upp till 40 000 kronor som kan hämtas hem, och då blir priset plötsligt bara 359 000 kronor, fullt "rimligt" för den som kör mycket.
Framtiden ligger alltså i kolkraft för att driva bilar.
Spännande
Vindkraft är det som byggs i Sverige. Kolkraft har vi nästan ingen.
Varenda kilowatt ren vattenkrafts-el vi använder här i Sverige betyder ju att utsläppen från kolkraftverken ökar enligt Cornu…
Sant att om vi använder vår rena el till elbilar så tvingas våra grannländer använda mer av sin el vilket för t.ex. tyskarna blir mer kolkraft. Alternativet är dock att elda upp bensin/diesel i små ineffektiva förbränningsmotorer i miljöer där folk befinner sig.
Samhällsekonomiskt har Sverige mycket att vinna på att bli självförsörjande på energin för transporter istället för att importera mer än 80% av energin från länder som bland annat Ryssland. Förhoppningsvis kan det bli ekonomi i att bygga nya både större och mindre kraftverk för elproduktion i Sverige istället för att lägga ner kraftverken och importera från Tyskland.
Framtiden finns vi har överskott på el, det går bra att ladda bilen.
Solceller på taket kan ladda bilens batteri, priserna på solceller har gått ner.
Vi kan producera el på villa taken.
Om vi inte lägger ner kärnkraften så har vi el.
Eller driver du solcellerna med lampor? Oftast är det ju inte extremt soligt ute, inte där jag bor iaf.
Behöver inte vara direkt sol på solcellerna för att de ska leverera ström. Solceller funkar bra som småskalig lokal elproduktion, inte lika bra som baskraft eller reservkraft.
Spännande framtid med mycket räknande om batteriet har tillräckligt
för en liten extrasväng vid turistande som ju givetvis sker mellan ej kända punkter.
Extra krydda åt livet!
Sådant välkomnas, givetvis…
Du har samma problem idag. Har jag tillräckligt med soppa i tanken för en utflykt?
Jo,men ett väl utbyggt nät att tanka vid…
Dessutom lätt att medföra extra tankar!
Alla hus är inkopplade på elnätet, det är bara att sätta upp en skylt : TANKA bilen här. Sedan säljer man fika och bulle medan kunden väntar. För fan, svårare är det inte.
Det är inte bara att tanka, för att få den effect som krävs för att tanka relativt snabbt krävs grova lednngar och uppsäkring, oftast mer än vad som I dagsläget finns I Svenska villor. Men visst, kanske tesla blir något för stadsbor, medan de som bor på sådana ställen med mindre utveclad infrastruktur väljer ett hybridfordon
2 saker det forskas på när det gäller fordon. Elbilar och förarlösa självkörande fordon. De hänger ihop. Mer än hälften av befolkningen bor i tätorter, där funkar det att dela på bilen och kostar det en bråkdel av eget bilinnehav så kommer många att välja det i stället. Blir väl en app i smartfånen likt Uber där man beställer fram bilen vid behov. I tätorter blir det heller inte så långa kablar att dra för att få fram tillräckligt med ström till laddstationerna. Mycket färre bilar som går nästan jämt gör att det blir god ekonomi. Alla parkeringsplatser kommer att kunna utnyttjas till nåt bättre. Dessa bilar kan göras billigare med mindre batterier då de inte behöver gå 30 mil på en laddning.
Tunga transporter måste nog återigen börja ske på järnväg och kanske båt för att minska energiförbrukningen.
gbd crcx, är det inte ett vanligt 3-fas uttag som gäller?
@wikstrom
De flesta villor idag är utrustade med max 20A huvudsäkring (trefas, 400V). Detta ger en maximal eleffekt på sqrt(3)*400*20 W vilket ger en maximal effekt på ca 13 kW till billaddaren (räknar här med att du inte vill stänga av lampor, kyl/frys och liknande när du har en gäst som laddar bilen ). Model S har ett batteri på 85 kWh, så att ladda det fullt tar i runda slängar 6.5 timmar. Blir en lång fika, även om batteriet bara ska laddas halvfullt.
Nä, snabbladdare ska det vara. Tesla pratar om 120 kW men det är inget du kan ha hemma.
Hemma laddar du vanligtvis under natten. De flesta sover mer än 6,5 timmar och de flesta brukar även duscha och äta lite hemma så även ifall du skulle komma hem och skulle behöva ladda batteriet fullt så klarar du dig med 16A 3-fas. Det hör inte heller till vanligheterna att man kör 40 mil varje dag utan att ta en paus någon stanns på vägen.
@Axel
Laddning över natten funkar såklart fint med 16 A huvudsäkring. Frågan var huruvida en privatperson kan låta en bilägare ladda bilen och under tiden sälja en fika. Blir sjukt jobbigt att köra fem-sex mil, stanna en timme för att kunna köra lika långt igen.
Jonsson, en timme går snabbt, tar bara 60 minutet.
Värdshus och natthärbärgen blomstrar i framtiden.
skepparn: Det var samma "problem" när förbränningsmotorn introducerades – det var långt mellan bränslestationerna. I takt med att bilflottan byts ut till elbilar (det är bara en tidsfråga) så kommer också stationer för detta att öka.
Prestanda som en Porsche, väldigt lite underhåll och nästan gratis bränsle. Det kommer en brytpunkt när man måste fråga sig varför man skulle vilja köpa en fossilbil.
Vi är inte där ännu men många kommer behöva tänka om framöver. Kanske behöver man vara lite ödmjuk innan man dissar elbilen. 😉
När denna brytpunk nås skall man också ha i åtanke att det kommer krävas att man ser sig om efter ny finansieringskälla för infrastrukturen – man lär ju inte kunna dra in grova kulor på bensinskatten längre.
Behåller man principen att vägtafiken skall bära sina kostnader så lär det ju komma en skatt som drabbar just elbilar. Kort och gott elbilar lär inte kunna behålla sin skattefördel när vi når den brytpunkten.
Ser att regeringen räknar med att subventionera säljandet av 8000 elbilar under 2016. Det är motsvarar ungefär 2.7 % av de nya bilarna.
400 000 SEK, javisst. Men när drivmedlet kostar (mellan noll och) 1,40 kr istället för 14,00 kr per mil… Med lite eco-driving så kanske man visserligen får ner en modern dieselbil till 6-7 kr/mil, men utgifterna för drivmedel kommer ändock bygga ett mindre berg. Plus att en Tesla Model 3 lär ha en helt annan känsla, nåt sånt där som är svårt att sätta fingret på.
Har man väl kört en Tesla/vettig elbil ett tag så är det omöjligt redan nu att välja en Mercedes S500 än en Tesla Model S – varför i nånsin dar skulle man göra det? Som att prova en smartphone och sedan återgå till en dumbphone…
Varje gång jag inte har kavaj eller jacka på och vill stoppa ner min smartphone i fickan längtar tillbaka till dumbphone.
De kommer färga den vanliga elen och göra det olagligt att tanka sin elbil med färgad el.
Sen kommer de beskatta den ofärgade elen så att det kostar 6-7 kronor/mil att köra sin elbil. 🙂
Vänta bara tills när regeringen (oavsett färg) kommer på att elbilarna indirekt stjäl skatteintäkter.
"Ingen" försäljning av bensin och diesel > minskade skatteintäkter.
Ingen regering är villig att förlora dessa "gratis skatteintäkter".
Kommer lösningen bli en form av bilskatt som gör elbilen mer "skattevänlig"?
Om elbilen tar över så kommer det komma en skatt på elbilar i syfte att höja koldioxiden i atmosfären.
Death and taxes är det enda man kan lita på i livet. Skatten skall ju in för att driva 450 myndigheter.
Förmodligen blir det kilometerskatt eftersom el kan man fixa själv hemma med solceller.
Trådkapning Riksbanken erkänner nu hur pengar skapas.
http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Webb-tv/Vad-ar-pengar
Privatbanker skapar pengar ur luft som dom sen lånar ut.
Betalar vi tillbaka så försvinner pengarna.
Dagens modell fungerar inte.
Högkonjunktur då skapas för mycket pengar.
Lågkonjunktur då skapas för lite pengar.
För att ekonomin ska fungera så borde det vara motsatsen öka mängden pengar i lågkonjunkturer och stoppa sedelpressarna i högkonjunkturer.
Banker kan skapa våra pengar men vi måste reglera mängden pengar i ekonomin på ett bättre sätt.
Äkta haverister är dom som påstår att våra insättningar i banker är det dom lånar ut.
(en liten del av det dom lånar ut är våra insättningar)
Riksbanken berättar att privatbanker tillverkar våra pengar och ingen reagerar.
En gång förbjöd vi privatbanker att trycka pengar.
Från riksbanken
http://www.riksbank.se/sv/Riksbanken/Historia/Viktiga-artal/1900-talet/
”1904 Riksbanken får ensamrätt att ge ut sedlar (beslutet fattades
1897). Först i och med detta beslut kunde Riksbanken få en
penningpolitisk betydelse i modern mening, eftersom monopol på
sedelutgivningsrätten är en förutsättning för kontroll av de
penningpolitiska medlen. Ensamrätten var en följd av det upprepade
kravet på att privatbankerna skulle fråntas rätten att ge ut sedlar.
Man ansåg, att den vinst som privatbankerna fick från sina sedlar,
likaväl kunde tillfalla staten.”
Ingen svarar för att detta är känt sen gammalt?
Fractional reserve banking och skapande av pengar (ej sedlar och mynt) har ju bankerna sysslat med länge. Även när RB fick monopol på att ge ut sedlar och mynt kunde bankerna skapa pengar genom FRB, även om hur mycket var begränsat genom reservkravet.
1994 övergavs det i Sverige och ersattes med kapitaltäckningskrav men bankerna kan fortfarande inte skapa hur mycket pengar som helst ur luften. Basel III reglerna håller på att implementeras som skärper kraven, fullt implementerade 2019. Men detta är ju inte den penningreform du önskar utan bara lite stramare tyglar på bankernas möjlighet att skapa pengar.
Om du förstod hur pengar skapas så skulle du vara emot amortering.
Våra tillgångar M3 är ungefär lika stora som våra bolån.
Om vi betalar tillbaka lånen finns det inga pengar i ekonomin.
http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Webb-tv/Vad-ar-pengar
Dom säger ordagrant att betalar du in skulden så försvinner pengarna ur ekonomin.
Med ett inflationsmål på 2% så måste mängden pengar öka med minst 2%, amortering innebär att kreditpengarna minskar och det fungerar inte med ett inflationsmål på 2%.
"Basel III reglerna håller på att implementeras som skärper kraven, fullt implementerade 2019. Men detta är ju inte den penningreform du önskar utan bara lite stramare tyglar på bankernas möjlighet att skapa pengar."
Med ett inflationsmål på 2% så måste mängden pengar öka med minst 2%
skärpta kapitaltäckningskrav skapar en obalans, med ett inflationsmål på noll då kan kraven öka men inte nu.
Om vi inte ökar mängden pengar och inflationen blir 2% som riksbanken vill. så kommer bilar eller hus att kosta mer än alla pangar som finns till slut och det sker efter några århundraden.
Det finns diverse konspiratörer och konspirationsteorier på nätet varför tror folk på dom jag förstår inte det.
Våra mattelagar är sanna och inte fjantar på nätet.
Riksbanken säger att amorterar vi av vår skuld så försvinner pengarna, amorterar alla av sina skulder så finns det inga pengar i ekonomin.
http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Webb-tv/Vad-ar-pengar
Så länge pengar tillverkas på dagens sätt så går det inte att amortera för då försvinner pengarna ur ekonomin.
Med ett inflationsmål på 2% så måste vi öka mängden pengar och nu sker det bara med bostadslån.
Om vi inte ökar våra bolån så skapas inga pengar och då kommer ekonomin inte att fungera med inflationsmålet.
(företag lånar även då skapas en del pengar)
"Bitcoin-chef åtalas för förskingring"
http://www.nyteknik.se/nyheter/article3929794.ece
Mark Karpelès, chef för valutahandelsplatsen Mtgox, åtalas för förskingring i Japan, uppger nyhetsbyrån Jiji Press. Franskfödde Karpelès greps i augusti som huvudmisstänkt i en mångmiljardhärva kring den virtuella valutan bitcoin.
Detta efter att 850 000 bitcoin, motsvarande över 2 miljarder kronor, försvann efter frysta utbetalningar i början av 2014. Mtgox hävdar att hackare manipulerat valutahandelsplatsens nätsajt, men den japanska polisen misstänker den 30-årige Karpelès för att ha lagt beslag på pengarna.
"Elcykel stark som moped okej från nyår"
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/article3928990.ece
Konkurrent till Tesla
El är bra på kortare resor det är långt bättre än bensin.
Tesla klarar långa resor och är en statussymbol för pojkar som inte blir vill bli vuxna.
Ju äldre barnen blir ju dyrare leksaker skaffar dom sig.
100 km/h i 60 minuter för den flygande elcykel som ungerska Flike tänker börja sälja nästa år ger mer än nog för jobbpendling. Men men högst 100 kg får föraren väga. 100.000 ska priset bli. (Ja inte kronor utan dollar)
Vänliga hälsningar
Nanotec
Finns väl "kits" för ca 7-800dollar som ger sådan effekt
https://youtu.be/d82NoleQcoQ
Tror att batterier måste köpas till, även det finns på deras site. Ens om det skulle kosta 1000 dollar så är totalpriset ok.
Men får dom 100k dollar för sin cykel så vill jag se idioten som köper det.
Tesla och apple är rätt lika så sätt, massvis med gratisreklam överallt.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
"Nu råkar ju skatten på el vara högre än på diesel, speciellt vid dagens extremt låga elpris"
Nej, skatten på el är lägre, inte högre. Dieselskatten uppgår till 4,9 kr/liter plus moms 2,4 kr/l. Förbränning av en liter diesel ger ungefär 10 kWh värme vilket ger 49 öre/kWh i skatt och 24 öre/kWh i moms, totalt 73 öre/kWh.
Elskatten ligger idag på 29,4 öre/kWh (normal energiskatt, vissa områden har reducerad skatt) och på detta samt försäljningspriset tillkommer moms. Med ett elpris om ca 25 öre/kWh så uppgår momsen till 13,6 kr/kWh varvid totalt skatt uppgår till 43 öre/kWh.
Skatten på diesel är alltså väsentligt högre än skatten på el, om man dessutom tar hänsyn till skillnaden i energikvalitet hos diesel respektive el så blir skillnaden ännu större; med en dieselskatt som är ca 5 ggr så stor som skatten på el.
Vore det inte smartare av regeringen att subventionera en utbyggnad av snabbladdare istället för själva bilarna?
+1
"Ryskt krav: alla bensinstationer måste ha elbilsladdare"
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/elbil/article3929901.ece
Varför gör vi inte det själva?
Vi får åka till Kina för att titta på världens största snabba järnväg.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/jarnvag/article3873610.ece