Efter att media massivt påmint svenska folket att det kommer ökande strömmar asylsökande till Sverige och Europa, den sk flyktingkatastrofen, går nu SD fortsatt framåt i de senaste opinionsundersökningarna. Samtidigt kommer det kritik mot telefonbaserade opinionsundersökningar från tankesmedjan Det goda samhället, där man menar att dessa blir allt mindre relevanta när en dissidentopinion ökar.
Det lär inte ha undgått någon som alls följer nyheterna att det kommer asylsökande till Europa och till Sverige. Fotografier på enskilda tragedier i samband med detta har fått media, kändisar och politiker att tävla om att visa sin godhet och utropa att mörkrets makter nu besegrats. Men istället fortsätter alltså Sverigedemokraterna framåt i två opinionsundersökningar som till sin helhet utförts efter media vältrade sig i bilder av ett dött barn.
De som skriker högst speglar inte nödvändigtvis opinionen, och tvärt om rasar Miljöpartiet i en undersökning och åker snart ur riksdagen opinionsmässigt.
Flyktingströmmarna från inbördeskriget och Assadregimens och IS masslakt av syriens civila är ingalunda nya. Vad media däremot sett till att göra de senaste veckorna är att blåsa upp dessa medialt och gnugga in i en redan invandringsskeptisk opinion1. och knuffa ytterligare över till Sverigedemokraterna, särskilt som övriga oppositionspartier hoppat på det mediala tåget och därmed släckt mångas hopp om en nyanserad debatt, saklig och realistisk politik. Då återstår bara dissidens i form av att proteststödja Sverigedemokraterna.
“När beskeden är öppna gränserna och inget prat om volymer och framför allt inget prat om varför det finns flyktingströmmar, så finns en hög risk att de migrationskritiker som fortfarande i opinionen klängt kvar hos de äldre partierna i riksdagen slutligen ger upp. Och när de ger upp strömmar dessa istället rätt in i Sverigedemokraternas famn. Det finns alltså en risk att Sverigedemokraterna, trots 100 kändisar hos DN, kommer gå framåt stort i kommande opinionsundersökningar.”
Nu har det publicerats två opinionsundersökningar, socialkonservativtliberalistiska2. (?) Nyheter Idag/Sentio och socialistisk-feministiska Aftonbladet/Inizio. Undersökningar beställda av radikalt motsatta redaktionella ideologier.
Dessa avfärdas förstås med att de baseras på webbaserade intervjupaneler, men det väsentliga är att SD gick framåt relativt föregående opinionsundersökning från samma källor. Undersökningarna har genomförts den 3 – 9:e september respektive 2 – 9:e september och har alltså i sin helhet samlats in under flyktingtragiken och speglar alltså skiftet i opinionen och mörkerkrafternas flykt.
Sentio, som bäst prickade SD i riksdagsvalet 2014, om än att institutets siffror var under det faktiska resultatet, sätter nu SD till största parti om 26.5%. Inizio sätter SD till näst största parti på 21.5%. I bägge undersökningarna går SD framåt, 3.1 respektive 0.7 procentenheter. Inizio sätter Miljöpartiet, som kom in sämre i valet 2014 än den sämsta opinionsundersökningen, till 4.8% efter ett tapp på 0.9 procentenheter. Ett sådant tapp till och Miljöpartiet åker ut ur riksdagen om det vore val vid tillfället. Så mycket för godhetsrevolutionen i opinionen.
Det påtalas i en artikel hos tankesmedjan Det goda samhället, att det inte är webundersökningarna som är felaktiga, utan det är telefonundersökningarna som har allt större fel. Fenomenet kallas preference falsification, och ses när det uppstår en förbjuden dissidens, och förklarar t ex varför alla var kommunister i Sovjetunionen, men omgående efter unionens upplösning visade sig vara råkapitalister, liberaler eller rent av nazister.
Skribenten Nils-Olov Johnsson skriver:
“Människors vilja att uttrycka sin verkliga åsikt skiljer sig. Alla känner till det lilla fåtal sanningssägare, dissidenter, som förekom i de forna öststaterna, men vid sidan av dessa fanns många människor som anpassade sig till de förhärskande åsikterna. Att uttrycka avvikande åsikter som kan leda till någon form av bestraffning är många försiktiga med.”
Problemet med telefonintervjuerna är att den tillfrågade känner sig känd och utpekad. Intervjuaren har personens namn, adress och telefonnummer. Att uttrycka dissidens kan därmed upplevas som farligt. Det är också därför samtliga opinionsundersökningar (utom Sentio) massivt överdrev FI:s och MP:s opinionssiffror och massivt underskattade SD:s inför valet förra året.
Johnsson igen:
“Många människor upplever större trygghet på nätet än i telefonen. Personen i andra änden av telefonluren har full kunskap om vem som tycker vad, vilket kan upplevas obehagligt, medan det inte finns någon specifik person i webbenkäten. I det senare fallet får man en falsk känsla av anonymitet. Egentligen är det ingen skillnad, vilket kvällstidningarnas ”uppsökande verksamhet” tydligt har visat, men i praktiken upplevs en skillnad.”
Webenkäterna kan sedan spåra och kompensera för bortfallet, då de kan se vilka grupper som inte svarar. I telefonintervjuerna ljuger man istället. Alla var ju kommunister i Sovjetunionen.
Så godhetsrevolutionen kommer fortsätta i media, vilket bara driver de som redan var tveksamma till invandrings- och integrationspolitiken (vilket är betydligt fler än de som röstar på SD) in i Sverigedemokraternas famn.
På annat håll har slöseriombudsmannen Rebecka Uvell upptäckt min artikel om Boverkets förslag om att asylsökande ska få gå före i bostadsköerna, som ska socialiseras med förbud för privat förmedling. Hon menar att om dessa betänkande från Boverket kvarstår i slutrapporten och rapporten också blir politik så kommer SD på egen hand nå över 50% i valet 2018. Något överdrivet tror jag, men principen kvarstår.
Nu återstår telefonopinionsundersökningarna. Det är fullt möjligt att de på grund av preference falsification visar en annan riktning på opinionen. Vilket i så fall är beklagligt om politikerna tror att de just nu håller på att krossa Sverigedemokraterna opinionsmässigt, då webenkäterna antagligen är mer korrekta. Oavsett vad beställaren har för egna åsikter, vilket Aftonbladet/Inzio visade.
Och att ta emot asylsökande och flyktingar utan en plan, utan en politik och utan tillhörande samhällelig infrastruktur – allt från vatten, avlopp, mobiltelefonitäckning, skolor, lärare, psykologer, tandläkare, vårdcentraler, lokalt rättsväsenderepresentation, arbetstillfällen mm är bara att inbjuda till problem. Plan, infrastruktur och resurser. Sedan öppnar man sina hjärtan. Hjärtat varmt, huvudet kallt.
Varför skriver jag om detta tro? Att skriva om status quo är totalt intressant. Att skriva om förändringar i nuvarande samhälle och politik eller kommande förändringar i samhället och politiken, där Sverigedemokraternas tjurrusning i samtliga opinionsundersökningar det senaste året är en tydlig sådan, är dock intressant. Ett alternativ är att man stoppar huvudet i sanden och låtsas att allt som talar till Sverigedemokraternas fördel är felaktigt.
![]() |
Världens snällaste SD-valarbetare.
Copyright (c) 2015 I fablernas land (Twitter, Facebook). Återpublicerad med stöd av cc-licens. |
1. Tankesmedjan Den Nya Välfärden har via en Demoskopundersökning visat att 58% av svenskarna anser att invandringen är för stor år 2015, mot 45% år 2012. Dessa 58% är potentiella SD-väljare och opinionen mot nuvarande invandringspolitik är alltså större än Sverigedemokraterna.
2. Sverigedemokraterna kallar sig socialkonservativa, och Nyheter Idags Chang Frick har varit aktiv i den Sverigedemokratiska sfären. Numera kallar han sig liberalist, så jag slår här samman dessa två ideologier för att sätta en stämpel på Nyheter Idags redaktionella linje.
132 kommentarer
När kollapsar Sverige och slutar existera som en civiliserad nation? Jag tippar inom 3 år.
Dumheter. Visserligen är det val om ganska exakt tre år, men Sverige har så långt att falla att det knappast går på tre år. Finns bara ett fåtal länder som inte kan betraktas som civilisation idag. Du tror alltså att Sverige ska rasa till Somalias eller IS nivå på tre år. Tjena.
Däremot kan och kommer vi nog få se ökade slitningar, det ser vi redan nu, och det främst mellan "svenskar". Konflikten mellan "goda" och "onda" är större än mellan svenskar och invandrare.
Sant. Det är val om 3 år. SD kanske får chansen att städa upp men vid det laget är det sånt kaos att de inte kommer veta var de ska börja. Jag ändrar mig till 5 år.
Tjena.
Definiera "slutar existera som civiliserad nation".
Jag överdriver såklart i min bitterhet. Det är söndag och 8 raka, långa och tunga arbetsdagar väntar i en bransch som går på knäna.
Det finns ju redan ett stort antal förorter som nästan inte fungerar.
Och det är ju inte mycket som krävs av en förort egentligen, ha inte ihjäl brevbäraren, fastighetsskötarna och städpersonalen. Elda inte upp närliggande köpcentra. Släpp fram räddningstjänst och polis.
Fungerar det som det borde?
Vi vet ju redan att det finns ett antal kommuner som får utjämningsbidrag för att de inte går ihop ekonomiskt och vi vet även varför de får det. Antalet kommuner som behöver detta kommer sannolikt att öka när de styrande påtvingar kommunerna något de inte klarar av att hantera.
Men ok, 3 år är kanske lite väl kort med tid för en total kollaps.
Om läget fortsätter vara som det är just idag
Men det ser ju verkligen ut att eskalera, öppna gränser, gratis tåg, ingen som helst kontroll på någonting längre. Inga antydningar från de styrande att något är fel, inte nåt!
Inte konstigt alla som fattar att det är på väg åt helvete röstar på SD, det finns ju för tusan inget annat att rösta på, de andra kan vi inte lita på längre, de kan säga och lova precis vad som helst bara för att lura till sig röster.
Snart samlar man väl ihop transportmedel och skickar ner i Europa för att hjälpa till med transporterna..
Vi är riktigt illa ute.
Snart har det bullats upp tillräckligt med krafter inom landet, inte många fattar det, inte ens Cornu som brukar ha näsa för rysk psyops, trollfabriker och spel som pågår i anda länder.
Är att stänga gränserna att "städa upp"? Så mycket mer kreativt än så hittar man väl inte hos (sd)?
@Kingedward24: Det är du som pratar om att stänga gränserna. Inte SD. Inte jag.
@Kingedward
Det sammanfattar ju ungefär vad som behöver göras.
Vi ska ju inte ta in fler än vad samhället klarar av, men det har vi ändå gjort i flera år nu, med känt resultat. /Senast detta om landstingens kostnader
Och SD är de enda som har det förslaget.
Ok medimixus, innan du går på helvetesskiftet på Bjuvs allmänna sjukhus eller var du nu jobbar, vad innebär (sd):s "uppstädning" som du tydligen går och väntar på?
@medimixus: du är inte pessimist.
Själv tycker jag Sverige visar tydliga tecken på att befinna sig i ett per-totalitärt stadium.
1) Politiken styrs av känslor och bombastisk retorik och förvirrade utopier inom en smal auktoritär åsuktsvallgrav.
2) Pressen har sedan länge slutar fullgöra sin plikt som granskare av makten och fungerar enbart som maktelitens megafoner eller tillhör eliten. 3) Den oppositionella nästan underjordiska nyhetsförmedling som medborgarna kan nå (helst genom anonymitetstjänster) attackeras och förslag framförs på att rent ut förbjuda den.
4) På gator och torg anordnas stora emotionella manifestationer av 30-talssnitt.
@Kingedward24: Det kan bl.a vara att skapa ordning i asyl- och flyktingpolitiken. Att 90% som kommer inte kan uppvisa identifikation är inte hållbart. Jag talar inte om att stänga gränser utan om att ställa högre krav. Nu är det inga krav öht utom på svensken som ska hålla käft och acceptera.
Vad händer sen då? Alla dessa flyktingar som nu kommer till Sverige och känner glädje och frid vilket som naturligtvis är rätt. När dessa får smaka på den Svenska byråkratin och sitta fast på flyktingförläggningar eller på annat sätt inte ha en chans att etablera sig i samhället. Vänta på allt. Högutbildade inom många områden där validering bromsas av byråkrati och icke fungerande myndigheter. Inga jobb, ingen bostad, bara väntan, frustration. Den helt krakelerade integrationspolitiken där för stora skaror och byråkrati visas från sin sämsta sida.
Lösning på problemet är att ta emot fler i stället för att stanna upp och hjälpa de som är här till en riktig och fungerande framtid.
Nils Nilsson…
GILLA!
Fast sista meningen stämmer inte riktigt med resonemanget innan…
Att vi inte riktigt klarar av organisationen innebär att man måste överlämna det till människorna själva…
Och då även de infödda!
Ner med byråkratin! Frigör människan!
Cornu är tillbaks på banan (och sopar den) med en väldigt relevant post, bara att lyfta på hatten.
En liten detal stör mig dock och det är att svenskar sätts inom citationstecken av Cornu. Varför? På mina körkort/UHT mm som jag någon gång förärats utomlands har jag varit svensk, punkt. Svenskar existerar, jag är en. Om det är en bra eller dålig ska får andra avgöra, men jag har rätten att existera som svensk utan citationstecken, även i Sverige.
Om bloggen skulle börja kalla Merkel för "tysk" och Holande för "fransk" skulle det iaf bli konsekvent. Kan vi se fram mot det?
Thomas. Blev fel i sista meningen. Menade de nuvarande sättet, då samhällets lösning på problemet verkar vara att ta emot ännu fler i stället för att försöka integrera de som redan är här
Ja, Nils, hur löser vi det?
Med världens mest reglereade samhälle….
För allmänhetens bästa kanske ett förbud mot opinionsundersökningar kan vara en väg att gå? Man kan ju överväga att förbjuda publicering av innehållet i dem, men då kommer bara samhällets onda krafter att peka på att det står nåt tjafs i grundlagen som hindrar detta. Själva opinionsundersökningarna borde däremot gå att stoppa med hänvisning till datalagstiftning.
Att förbjuda publicering av innehållet går rätt mycket i strid mot yttrandefriheten – och det är nog inte bara samhällets onda krafter som håller yttrandefriheten som en viktig del i en demokrati (även om de "goda" gärna inskränker den så de kan tysta sina meningsmotståndare).
När det gäller att tillåta undersökningen (eller något annat för den delen) så bör man ju ta i beaktande hur någon tar skada på ett otillbörligt sätt genom den. Och ja man kan ju hävda att det är störande att ha folk som ringer och trackaserar en på ens privata telefonnummer (och då talar jag inte bara om SIFO utan även diverse löst försäljarpack).
När det gäller datalagring så finns väl redan personuppgiftslagen och den borde ju vara tillämplig. De får t.ex. inte lagra information som knyter DIG till en åsikt, de måste alltså spara informationen anonymt (den enda informationen de kan få lagra om DIG isf är på en lista på nummer att ringa samt att bocka av dig när de intervjuvat dig).
Ser man till att man gör undersökningen bland folk som givit sitt medgivande till att bli kontaktad ser jag ingen anledning till att det skulle vara förbjudet.
Jag var sarkastisk.. "kill the messenger" fast med andra ord 😉
Är det inte bättre att förbjuda fria val i så fall? Då behövs inga undersökningar och foket kommer att rösta på det som är "rätt" oavsett vad dom tycker.
7-klöverns invandringspolitik har ju rätt länge kunnat sammanfattas till två ord: "attackera rasisterna (sverige demokraterna)".
Sen att jag inte tror vi har särskilt många rasister i ordets ursprungliga bemärkelse, men det har man ju löst genom pseudovetenskap som genusforskning och rasismforskning där man fiffigt nog definierat om vad rasism är.
Senaste rönen hittar man f.ö. på svenska wikipedia.
Men när invandrings och integrationsfrågorna mer och mer seglar upp som ett av våra större problem så är det ett stort problem att de enda som egentligen erbjuder väljarna en politik kring detta är SD. De övriga partierna har ju sedan länge kapitulerat och har bara öppna gränser som alternativ till dagens öppna gränser.
SD behöver ju inte ens säga nåt om migrationspolitiken längre, utan kan bekvämt luta sig tillbaka och fiska röster i övriga vatten (skola, vård, omsorg etc) medans övriga partier sköter marknadsföringen av SDs migrationspolitik åt dem.
Vad är ditt problem med att bli kallad rasist, oavsett definition? Står du inte för dina åsikter? Om definitionen av rasism (idag – det är bara rasister som yrar om den rasfrenelogiska defintiionen) är att du är rasist, varför skäms du?
Jag har faktiskt inget problem med att bli kallad rasist längre.
Det händer med skrämmande regelbundenhet på mer och mer verklighetsfrämmande grunder numera.
Problemet är väl när man inte ser sig som rasist, nazist eller vad för epitet motståndaren nu vill ge dig för att "vinna" en argumentation, så blir man första gångerna rätt chockad och tyst, men efter tillräckligt många gånger så biter det inte längre. Till slut bryr man sig inte.
Och det är ju så illa idag att skriver man inte under på 7-klöverns politik så är rasistkortet sällan långt borta.
Var det förresten inte Birro som blev pariastämplad efter en lunch med SD? (Guilt by association)
Det är så lågt i tak idag att det i stort sett är omöjligt att undvika rasiststämpeln om man uttrycker sina åsikter.
Det du håller på med nu Greenious är vad vi har gjort de senaste tio åren. Satt etiketter på varann, tjatat om åsiktskorridorer och tagit på Sig offerkoftan när någon varit så elak mot en sveriedemokrat. Vad som tyvärr inte har blivit gjort är konkreta åtgärder. Om invandringen hade behandlats som vilken politisk fråga som helst, vilket alltså (sd) har satt stopp för, kunde lösningar ha diskuterats istället för att lägga kraft på trams. De politiska partierna kunde ha debatterat och föreslagit olika lösningar istället för att enbart bekämpa (sd). Till slut har situationen blivit så illa av vanskötseln att politikerna tvingas agera. Det är ju bra, att de till sist inser att migration är en viktig fråga där politikerna har stor inverkan, till skillnad från Löfvens favoritfråga "jobben".
Och (sd) har ju givetvis sovit under tiden, som den feta katten, och glömt att ta fram en politik för invandring när denna redan är ett faktum. Jag skulle inte bli förvånad om många (sd):are är mot både rejv och öresundsbro.
Kommer ihåg att SD-svansen idiotförklarade mig när jag efter valet 2010 skrev att SD:s intåg i riksdagen kommer leda till massivt ökad invandring och att inga som helst åtgärder kan tas. Jag fick rätt.
(Sd) har i vart fall blockerat varje möjlig ändring och nyansering av politiken, även om vi inte vet vad som hade hänt om inte osv.
Men det är ju ett brutalt underbetyg till de andra partierna att de på tio år inte kan klura ut hur de ska samarbeta för att kunna lägga förslag ändå, fast det finns ett missnöjesparti som kämpar emot. Dystert. Hade de varit ett företag hade de varit i konkurs nu.
Cornu
Nja, eller kunde du förutse krigen i Syrien och Libyen? Men visst, Reindfeldt ville ju straffa SDs väljare med ökad invandring, det är korrekt, men han hade nog inte tänkt sig att det skulle sluta på det här sättet. Själv sitter han tryggt i kritvita Täby och myser.
Hade det funnits ett mer seriöst alternativ till SD, t ex ett liberalkonservativt parti, som förde liknande politik så hade M idag haft max 10%.
Med tanke på att jag skrev det inlägget 2013, så…
En röst på (sd) är en röst på (mp) i regeringsställning
http://cornucopia.cornubot.se/2013/05/en-rost-pa-sd-ar-en-rost-pa-mp-i.html
"I praktiken är alltså en röst på (sd) en röst på (mp) i regering och (mp):s invandringspolitik. Folkhemsfundamentalister som vill ändra svensk invandringspolitik bör alltså rösta på (c), (kd) eller (fp) och inte på (sd). Annars får de nöja sig med ännu öppnare gränser och ännu mer sociala förmåner för papperslösa."
Och här är vi nu.
Det går bra att kalla mig rasist, spelar ingen roll eftersom jag vet att jag inte är det.
Men jag vet också (och blundar inte för) att människor är olika beroende på tex vilka deras föräldrar är, vilken kultur de växt upp i, om de råkat ut för krig eller övergrepp, vad de ätit, vilka sjukdomar de haft.
Jag är en produkt av en massa olika faktorer precis som alla andra.
Och jag föredrar de som har liknande bakgrund som mig, som har samma värderingar och tycker likadant.
Men det gör mig inte till att vara en rasist om jag tycker illa om människor som gärna löser sina problem genom att skrika eller slåss. Jag tycker även illa om människor som röker nära mig.
Min slutsats är vi får MPs invandringspolitik vad vi än röstar på, så länge SD hamnar under 45% vilket de kommer att göra inom överskådlig framtid.
Att röst på C eller FP skulle förändra detta tror jag inte, annars kan du ju kolla var ungdomsförbunden tillsammans med MUF står i frågan. De vill ha öppna gränser på riktigt.
Det som gynnar SD är att migration och integration diskuteras eftersom det då bara finns två val att göra.
Hög invandring i näromrdået gynnar också SD, vilket Cornu har visat förut. Sålunda borde FPs och regimens utspel om att tvinga alla kommuner att ta emot gynna SD.
Och här är vi nu.
Låt oss leka med tanken att SD legat kvar runt valresultatet 2010 eller tom lägre, runt 4-5% alltså. Hade det gjort att övriga partier skärpt till migrationspolitiken för att få ner volymerna? När helvetet fryser till is kanske. Vi hade ju samma debatt då och även när NyD satt i riksdagen. De så kallade "antirasisterna" hittar alltid syndabockar och epitet att slänga på folk.
Tvärtom är en proteströst på SD det enda som kan vända opinionen. I ett läge där SD har närmare 30% går det inte längre att ignorera dem eller opinionen. När proppen väl släpper och det blir okej att offentligt säga att man röstar på och sympatiserar med SD kommer debatten i Sverige att helt ändra karaktär. Det räcker ju att titta på kommentarerna på den här bloggen. Knappt en enda är positiv till öppnare gränser och ytterligare ökad invandring men så kommenterar vi också anonymt (nåja…) och behöver inte skylta med vilka vi är, var vi jobbar och var vi bor. När dessa idag anonyma och helt "normala", socialt respekterade personer med stabila förhållanden, bra arbeten och sunda värderingar kommer ut som SD-väljare kommer fasaden att rämna. Tyvärr har vi fortfarande ett politiskt klimat där det är okej att hetsa mot SD och dess företrädare. Man får skylla sig själv om en själv eller ens partner och barn råkar fysiskt illa ut och knappt någon inom etablissemanget tar avstånd från sådant här;
https://www.facebook.com/hanna.mazeitaviciene/posts/443634649153775?pnref=story
Martin "går det inte längre att ignorera dem eller opinionen". Det har ni skrivit när ni fick 4-5%, när ni fick 13% och nu skriver ni det om 30%. Ni kommer ignoreras även när ni punkterar DÖ genom att bli större än varje enskilt block – då blir det samlingsregering istället. Utan SD.
Håller helt med Mr C, SD kommer ej att få inflytande även om de skulle bli största block.
Antagligen blir AKB statsminister 2018 med ca 30% i ryggen, och blir SD största block så måste ju S rösta med Alliansen. Och det kommer de att göra, det är innebörden av DÖ.
Då får vi bara två block i Sverige, SD och övriga som hänger kvar i riksdagen.
SD har redan inflytande. Titta på vissa av uttalandena den senaste veckan så ser man att en viss anpassning håller på att ske.
http://www.dn.se/nyheter/politik/regeringen-ge-inte-pengar-till-tiggare/
"Regeringen vill att svenskarna slutar ge pengar till tiggare på gatan och istället skänker pengarna till olika hjälporganisationer. Målet är att det ska bli färre tiggare på de svenska gatorna."
Detta är precis samma sak som SD säger och vill och hade varit otänkbart för 6 månader sedan, innan SD:s senaste ryck i opinionen.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/lofven-danmark-agerar-fel-nar-de-slapper-igenom-flyktingar/
"Statsminister Stefan Löfven (S) tycker att Danmark agerar fel när landet släpper igenom tåg med flyktingar till Sverige. ”Ett av de viktigare uppdrag vi har i EU nu är att se till att alla följer reglerna”, säger Stefan Löfven."
Ren SD-retorik, stoppa flyktingarna, se till att upprätthålla Dublinförordningen. Ett desperat utspel för att stoppa väljarflykten till SD.
Alliansen har å sin sida kommit med utspel om främst tillfälliga uppehållstillstånd istället för permanenta, kopiering av SD:s politik.
Den dagen samlingsregering blir ett faktum är också terrorism mot staten och dess instutioner ett faktum.
Fast följande är bara trams.
""I praktiken är alltså en röst på (sd) en röst på (mp) i regering och (mp):s invandringspolitik. Folkhemsfundamentalister som vill ändra svensk invandringspolitik bör alltså rösta på (c), (kd) eller (fp) och inte på (sd). Annars får de nöja sig med ännu öppnare gränser och ännu mer sociala förmåner för papperslösa."
Och här är vi nu."
Vi har haft en galen migrationspolitik sedan början på 90-talet utan något SD som ens knackade på dörren till riksdagen. Då fanns det utrymme till en sansad debatt. Istället rev man upp socialdemokraternas Lucia-beslut.
Sedan dessa har politiken på migrationsområdet i princip varit öppna dörrar. Det kom förvisso färre till Sverige då jämfört med nu men svängdörrarna fanns där lik förbaskat.
In träder partier som SD och folk röstar på dem för de gillar inte svängdörrarna. Då blir Cornus och andras slutsats att nu kommer man motera borta svängdörrarna från dörrkarmen. Visst blev det så, men folk ser inte att de har ett val.
De får acceptera en fullständigt sinnessjuk migrationspolitik under ett antal år för att om 10 år kanske få se en verklig förändring och det är ändå att föredra jämfört med att rösta på folkpartiet som säger att de vill ha språktest för att sedan inte ens försöka genomföra det.
Hade SD haft 1,2% röster idag tror någon på allvar att flyktingpolitiken hade varit särskilt annorlunda? I all väsentlig mening hade den varit precis lika havererad med eller utan SD, möjligen hade volymerna bara varit 80% av vad de är idag då alla idag söker stöd hos miljöpartiet pga oviljan att ens förknippas med SD i någon fråga.
Men man ska inte förledas att tro att något annat parti står för en väsensskild politik på migrationsområdet jämfört med MP.
Det är även stor skillnad på att mobba ut det tredje största partiet och det största. Det råder full panik inom media och övriga partiers representanter som riskerar att se sin riksdagsplats gå förlorad. Ett tydligt exempel är Staffan Danielsson som i samband med valet 2014 förlorade sin plats i riksdagen och i samma veva började propagera för en tillnyktring av migrationspolitiken. Naturligtvis är detta röstfiske för att positionera sig och få många personvalskryss i kommande val.
En uppfattning jag läset på nätet var att "anti-rasist" är det samma som "anti-vit"….
Hmm… Den gamla tron på att vita, medelålders män har problemformuleringsföreträde tycks vara fel….
Att man kan kalla alla som inte har PK-åsikter för rasister är kanske fel…
Det handlar kanske om "vitheten" ändå…
Hur skall jag som ett tydligt blekansikte uppfatta detta?
Att jag är rasist?
Har "någon" valt åt mig?
Martin….
Staffan Danielsson är ju centerpartist….
Det förklarar allt. Byter politik när det passar…
Det behövs inte mycket för att bli kallad rasistnazistfascist. Jag fick höra att jag var en sådan eftersom jag ansåg att Ryssland var inblandad i Ukrainas inbördeskrig.
Jag förstod aldrig varför jag var rasist, men på något sätt var jag emot vänstern i den frågan och då är man med automatik rasist…??
@King Edward & Cornu
Jag belyste problematiken kring invandringsfrågan, i första inlägget konstaterade jag mest hur SD kunnat växa, sen ansåg cornu att jag skämdes över att bli kallad rasist. I de övriga inläggen förklarade jag då att det numera inte krävs särskilt mycket för det, och naturligtvis blir ryggmärgsvaret från vänstern att man måste vara rasist för att man tar upp den problematiken…
Som sagt, debattklimatet är bedrövligt, och även om det är snäppet bättre på cornus blogg än på många andra ställen så är det så uppenbart hur skitnödiga vänstern är när de på mer eller mindre krystade sätt absolut MÅSTE klistra epitetet rasist på någon som inte håller med dem, eller som de misstänker inte håller med dem.
Det lustiga i sammanhanget är väl att när expressen/AFA/Expo/Researchgruppen ägnade sig att hänga ut privatpersoner som uttryckte mer eller mindre icke rumsrena åsikter på avpixlat och cornu kom till deras försvar antyddes det från AFA/Expo/Researchgruppen på twitter att Cornu skulle vara rasist. Då var han inte sen med att gå till motattack.
Men utan att ens fråga mig vad som föranlett anklagelserna (och vilka virrpannor som uttryckt den åsikter), antyder han att jag skulle vara rasist och skämmas för det.
Sen är inte Storpotäten sen med att hålla med…
Jag har skrivit rätt många inlägg under min pseudonym här på bloggen, jag är rätt säker på att inget av mina inlägg kan definieras som rasistiskt, men som utmaning till Cornu kan han väl hitta nåt jag skrivit, gärna ryckt ur sitt sammanhang och hänga ut mig i en bloggpost igen, liksom han gjorde när jag kritiserade självhushållarna för ett tag sedan (se länken i min profil).
Man baxnar ju nästan över hur självgoda vissa är, och hur enkelt man river fram rasistkortet så fort man försöker närma sig ämnet.
F.ö. tänker jag inte ens bemöta anklagalsen, i vanlig ordning är den absurd, och i samma vanliga ordning bara ett sätt av folk som saknar motargument att försöka tysta sina "meningsmotståndare", även om jag lustigt nog försökte mig på en analys, inte argumentera för SD eller nåt annat av våra 8 socialistiska partier. Reaktionen som jag nog får klassa som ryggmärgsbetonad är mer ett kvitto på att min analys är korrekt än något annat.
Greenious
Av Cornucopia utnämnd till självhushållarnas fiende nummer ett (eller nåt sånt). Kanske snart utnämnd till sveriges största rasist…
En annan punkt som gör telfonintervjuerna något mer skeva, är folks faktiska telefonanvändande. Jag pratar nu inte om mobiltelefoni utan fast telefoni. Färre och färre personer har kvar sina fasta telefonabbonemang utan går över helt till mobil. För att kunna göra ett statistiskt urval (vilket naturligtvis inte alla gör) måste man veta personens kön, ålder och bostadsort innan man sammanställer statistiken, annars blir det inte ett representativt urval.
Jag har t.ex. enbart en kontantkorts mobil, utan namn registrerat (får 0 försäljare eller bluffsamtal till den). Telefonintervjuerna är då redan i sitt sätt att kontakta personer grovt snedvridna, då de yngre generationerna inte kan svara, medans de äldre generationerna kan svara. På samma sätt är internetintervjuerna snedvridna åt andra hållet men vem är mest fel i sitt urval?
Deltagare i internetpanelerna har i förväg angivit sina demografiska uppgifter och man gör stickprov utifrån en representativ demografisk mix. Det gör man iofs även på telefonintervjuerna.
Det intressanta är varför Sentio lyckas så bra med just SD, det finns ju andra webbpaneler som lyckas sämre. Kanske är de bättre på att kompensera för att folk ljuger även i webbpanelerna?
Jag röstar inte på SD men av någon anledning upplever jag att det finns en omedelbar logik i deras hjärtefråga, dvs att vi skall hjälpa andra människor i nöd främst(bara?) på plats. Detta innebär inte att jag sympatiserar med deras idé om att inte släppa in någon eller bara ett fåtal. Den akuta flyktingmigrationen ger dem nu" vatten på egen kvarn" och det är därför de sitter tysta. Deras ökade röstsiffror speglar nog till stor del min egen värdering av läget.
Bara för att en ide kommer från SD så betyder det inte per automatik att det är en dålig och rasistisk ide. Lika lite som att alla förslag från MP med automatik skulle vara droginducerade, eller att VPKs förslag alltid är kommunistiska.
Eller som man säger "även en blind höna kan hitta ett korn ibland"
@Green..,
Det är det jag säger/menar. Deras inställning får nu större sympati. Och växa sig större när verkligheten kommer ikapp humanitet och hjärta. Skulle ekonomin falla ökar den än mer. 30% kan bli verklighet om några år.
Fördelen med att hjälpa på plats är att vi hjälper dem som behöver det mest, dvs gamla, sjuka, kvinnor, barn och fattiga.
Nuvarande lösningen hjälper dem som är starka fysiskt och psykiskt, och som kan betala flytingsmugglarna.
rttck
Med nuvarande takt kan SD ha 30% innan jul, det saknas enbart ca 3.5%-enheter. Om vi nu kan lita på Sentio, även de brukar underskatta SD.
Det största misstaget som gjorts hela tiden har varit att blanda ekonomiska faktorer i immigrationen/flyktingfrågan med humanitära faktorer.
Att Reinfeldt ville att folk skulle öppna sitt hjärta via skattevägen då alla vet att hans egna väljare fått en sanslös massa skattefördelar de senaste åren…
Och att konkurrensutsatta grupper som lantbruk, åkerier och numera bygg inte fått den anpassning till omgivande marknad som just en borgerlig regering borde frstått sig på…
Allt blev så fruktansvärt fel!
Därför lyfte SD som ett socialkonservativt parti.
Nysossar, med folkhemmet och statskyrkan som fanor…
Och ingen tycks fatta därför att klasskillnaden är numera enorm, då den gamla sossevänstern idag är nyrika moderater.
Alla har blivit förvirrade och har efter 1995, då det fokuserade sosseSverige helt upphörde, ingen styrning, ingen riktning utan alla springer åt alla möjliga håll…
De enda som idag har en inriktning av något slag är just SD…
Som nysossar…..
@Somebody on…
Jovars men jag tycker vi bör vänta på de tunga prognosinstituten som t.ex SIFO innan vi drar slutsatser av de webbaserade.
rttck, men nu handlar ju hela inlägget om hur dåliga SIFO är och hur duktiga Sentio är på att skatta SD. SIFO missade SD med ca 30% i valveckan pga hur dåliga telefonintervjuer är.
@Cornu Hm intressant, jag tycker mig se vissa nyansförskjutningar angående migrationsfrågorna , har du ändrat ståndpunkt angående kostnad för migration respektive hur samhällsekonomiskt effektiv flyktinghjälp via migration är?
Intressant fråga. Om svaret blir nej har väl tom Magdalena A kört om Cornu 😉
Det är moraliskt förkastligt att ta hit läkare ingenjörer och högutbildade.
Vi vinner på det men landet dom åker från förlorar på det.
Bara om dom flyr är det försvarbart att ta hit folk.
Min moral förbjuder mig att ta andra länders tillgångar, utbildad arbetskraft är ett lands tillgångar.
Om England betalade ut dubbla lönen till våra läkare om dom flyttade till England och alla flyttade så skulle vi drabbas hårt.
Syrierna som flyr ska vi hjälpa men varför ska syriska välutbildade personer få svenskt medborgarskap?
Syrien behöver läkare ingenjörer och välutbildade personer vi ska inte stjäla deras välutbildade personer.
Invandring kan vara lönsamt för oss men vi stjäl arbetskraften från fattiga länder.
Ja det är ett argumenten mot fri migration som framförs i Exodus.. Om det å andra inte finns något Syrien överhuvudtaget kan det paretooptimalt att importera välutbildade (givet att ökningen i humankapital överstiger integrationskostnader mm)
Varför ska syren försvinna som land och bli en plats på jorden som inte har någon befolkning?
Eller vill du att syren bara ska ha analfabeter och alla som kan något ska flytta till Sverige.
När nationalekonomer pratar om att det är lönsamt att ta hit invandrare så visar det att dom saknar moral.
Att stjäla andra länders tillgångar är inget nytt Merkantilism
Nja menade bara att personer där invandring är en vinst för mottagarlandet och att personen INTE kan återvända (t.ex. pga IS) bör alltid tillåtas att invandra. Eftersom invandring då är just PARETOOPTIMALT..
Dom som inte kan återvända ska få asyl ja.
Men kriget kan ta slut inom några år och då ska dom åka hem, det svåra är att avgöra om dom kan åka hem senare eller om dom måste stanna för gott.
FN borde gå in och stoppa kriget i Syrien, då ska ingen komma till Europa.
Tyskland ska sluta stjäla billig arbetskraft fån andra länder.
Vi ska omedelbart sända ner mat tält så dom som flyr får tak över huvet och mat i magen.
men det kostar pengar och då upphör viljan att hjälpa andra.
Dom stänger gränsen nu för att dom nu har tillräckligt med billig arbetskraft, dom på andra sidan lämnas att dö.
Nja det bästa är väl om så många som möjligt hjälps på plats, för de som har ackumulerat humankapital kan det vara paretooptimalt att importera dessa. Deras humankapital står ju i träda i ett flyktingläger. Angående arbetskraft har du delvis rätt. Om lönen pressas ner ordentligt så blir det samhällsvinst, om själviska fackföreningar gör att lönerna faller trögt blir det hela en stor samhällsförlust.
Flyktingarna får ingen hjälp på andra sidan gränsen.
Antingen ska dom få mat och tak över huvudet eller en biljett till Europa.
Men det är bara en kostnad så dom för dö men det måste ske på rätt sida om gränsen.
Dom som hjälper dom att komma över gränsen knallar vi för flyktingsmugglare och mördare.
Nationalekonomerna sitter på sina rum och räknar ut hur många vi ska ta emot för att vi ska gynnas som land.
Är dagens flyktingmottagning bara ett sätt att skaffa billig arbetskraft.
Att föda upp svenskar är dyrt för staten men att importera arbetskraften är billigt för staten.
Fri rörlighet för arbetskraften är bra för då kommer bara dom som kan jobba och har ett yrke hit maximal vinst för oss och en katastrof för landet vi tog arbetskraft från..
Det kallas sen humanism.
ekvationsteorin
Du verkar inte läsa undertecknads kommentarer ordentligt. Eftersom resurserna är begränsade måste resurserna användas på det mest effektiva sättet.
1.Sveriges befolkning bestämmer (genom demokratiska val) hur stor del av BNP man anser sig ha råd med.
2. Med vetenskaplig metodik avgör man sedan hur dessa resurser ska fördelas.
Fallet med personer med stort humankapital utgör ingen kostnad för Sverige, och ej heller för Syrien under de år då Syrien är obeboligt. Förövrigt måste ingångslönerna falla kraftigt för att vi ska få ner arbetslöshet och få bukt segregation av de som redan blivit sv medborgare.
Eftersom vi saknar fri vilja så avser bästa i ovanstående självfallet det utilitaristiska riktighetskriteriet.
Resurserna är inte begränsade det har bara banker hittat på.
Resurserna är landets arbetsföra befolkning och pengar kan skapas i sån mängd att alla kan sysselsättas, det kräver dock att riksbanken kan trycka pengar om det behövs och sen bara ge staten pengarna.
För att lyckas så måste man föra en politik som begränsar löneökningarna då får vi ingen inflation av pengarna och pengarna skapar då bara nya jobb så alla får en sysselsättning.
.
"Förövrigt måste ingångslönerna falla kraftigt för att vi ska få ner arbetslöshet"
Alternativet är att öka mängden pengar.
Vår ekonomimodell skapades inte med en vetenskaplig metod den skapades enbart för att gynna bankerna maximalt.
http://nationalekonomi.blogspot.com/
Det som kan öka sysselsättningen är detta
http://nationalekonomi.blogspot.com/2013/05/kvoten-pm-kan-skapa-jobb.html
"Fallet med personer med stort humankapital utgör ingen kostnad för Sverige, och ej heller för Syrien under de år då Syrien är obeboligt."
Varför ska Syrien vara tomt?
Vi kunde sända FN trupp men det kostar pengar, då skulle kriget tar slut.
Människans välvilja är begränsad men ondskan obegränsad.
Min åsikt är att alla resurser vi har ska sändas ner till Syriens grannländer.
Där sätter vi upp tält, ser till att få fram vatten och avlopp och mat på borden.
Militär utrustning kan vara användbar för civila katastrofer.
Våra fältsjukhus kan användas om vi nu har dom kvar.
Herculesplan är bra om dom finns kvar i tjänst.
Några syrier kan sen skickas vidare till Sverige utan smugglare.
Jag tänker främst på barn som saknar sina föräldrar och släkt.
Dom tar inte bostäder i anspråk dom får adopteras, men det kostar pengar så det vill nog inte politikerna.
@ekvationsteorin Du har egna idéer som jag har svårt att bedöma, men jag är helt enig om att det första man skulle ha gjort var att bekämpa IS.. I dagsläget är det obegripligt att man inte skickar in drönare och taktiska kärnvapen för att rensa rent i Syrien. På-plats-hjälp är väl nästan alltid att föredraga framför kom-till-Sverige-hjälp. (undantaget flykt pga. sexuell läggning religion osv.)
Det där med obegränsade resurser är bara något du har fått om bakfoten. Alla relevanta resurser är begränsade.
Annars vore det fint ifall du kan hitta obegränsade ledigt land där flyktingarna kan bosätta sig. De obegänsade horderna av byggarbetare kan ju med de obegränsade mängderna matrial snabbt bygga obegränsat med bastäder.
Antalet arbetare är begränsningen. Pengar kan skapas så vi kan sysselsätta alla.
Pengar orsakar inte inflation det är orealistiska löneökningar som orsakar inflation.
Riksbanken säger det här.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6255688
"Riksbanken: Katastrof att utgå från nollinflation i löneförhandlingarna"
http://nationalekonomi.blogspot.se/2011/10/inflation-och-penningmangden.html
Pengar är ett betalningsmedel och det kan riksbanken skapa eller ta bort ur ekonomin.
Det finns ingen begränsning riksbanken kan skapa pengar så alla är sysselsatta mer pengar än så är meningslöst.
Alliansen har begränsat den fria lönebildningen så löneökningstakten blev låg därför har vi nu deflation.
Arbetslinje och mer pengar kan ta bort vår arbetslöshet, löntagarna får köpkraft av reallöneökningar.
Jaha, så du erkänner direkt att du hade fel i förra inlägget: "Resurserna är inte begränsade det har bara banker hittat på.", sen fortsätter du direkt och konstatera att "Resurserna är landets arbetsföra befolkning och pengar kan skapas i sån mängd att alla kan sysselsättas, " (dvs att resurserna är landets befolkning)…
Den enda begränsning som finns är antalet arbetsföra personer.
Bankerna har bara hittat på att pengar är begränsningen.
"Resurserna är landets arbetsföra befolkning och pengar kan skapas i sån mängd att alla kan sysselsättas"
Det skrev jag ovan men du är bara ute efter att trakassera andra.
Du har sagt att man kan öka lönerna mer än 2% och sen bara öka mängden pengar mindre än 2%
Barn i grundskolan kan se att du har fel.
http://nationalekonomi.blogspot.com/2012/04/en-matematisk-omojlighet.html
EU och främst Grekland har satsat på den omöjligheten som lösning på krisen.
USA gör motsatsen och trycker pengar, vi ser nu vad som fungerar.
Jasså? Då kan man väl ta hjälp av lite maskiner – de finns det ju enligt dig obegränsat av (den enda begränsningen skulle vara antalet arbetsföra personer)? Men varför bry sig, resursen mark och bostäder måste ju också vara obegränsad – det är väl bara för flyktingarna att flytta in, eller?
Människor bygger maskiner och människor behovs för att sköta maskinen.
"resursen mark och bostäder måste ju också vara obegränsad"
Mark har vi så det räcker, bostäder måste folk bygga, vi kan bara bygga så många bostäder som det finns byggarbetare till.
Din enda vilja är att förstöra vår ekonomi så du gynnas privat, vad du sysslar med vet jag inte men jag vet varför du bara hittar på saker.
Hur var det nu med din flumteori som sa att man kan öka lönerna med 3% och pengarna med bara 2%
Du vill inte erkänna att det är omöjligt för då kommer den österrikiska skolan och andra konspirationsteorier att framstå som rena dumheter.
Jag vill gärna höra av dig att det går för då har jag saker som gör att du kan kallas för en ekonomisk terrorist och då kan säpo hålla ett öga på dig.
Svara ja eller nej om du vågar.
Det finns något som heter automation – det gör att maskiner kan utföra arbete utan att behöva en människa som övervakar. Med din teori om obegränsade resurser är det ju bara att ta de obegränsade resurserna och göra underverk. Energi är också väl en obegränsad resurs antar jag i din teori.
Nej den enda resurs som verkar obegränsad är din rappakalja, men som sagt jag skrev ovan "relevanta" resurser. Oändliga mängder goja har vi sett att du tydligen är kapabel att generera, men till vilken nytta?
Du borde låta bli att beskylla folk för flumteorier – är det någon som har flumteorier så är det du. Du behöver ju ta till allehanda fantasier för att kunna skrapa ihop något som skall föreställa argument för dem.
Du tror att man kan öka lönerna med 3% och mängden pengar med 2%
Alla jag säger alla som kan matte vet att det inte går att göra så i längden.
Du vet att det inte går men du vill inte erkänna det.
http://nationalekonomi.blogspot.com/2012/04/en-matematisk-omojlighet.html
Riksbanken vet att det inte går att göra så och riksbanken tänker öka mängden pengar.
Men din ekonomiska teori säger att vi inte ska öka pengarna, gör vi som du vill så är det slut med vår ekonomi den går sakta under.
Sluta diskutera med mig.
Om du vill slippa diskussion kan du ju posta din dynga på din blogg, där kan du ju alltid stänga av kommentarfubktionen så slipper du motargument…
Hur länge ska dessa DÖ-skallar i Riksdagen fortsätta med sin destruktiva massinvandringspolitik*? Vad ska hända för att de ska komma till sans? Eller är en samhällelig kollaps och en balkanisering av Sverige ett självändamål för att uppnå det mångkulturella samhället?
*) Då utrikesfödda i förhållande till inrikesfödda med två inrikesfödda föräldrar är kraftigt överrepresenterade i statistiken över antalet polisanmälda brott så kommer massinvandringen leda till ökad kriminalitet i samhället. Sverige har mass immigration enligt "The Economist". Ökad kriminalitet i samhället anser jag vara destruktivt för Sverige. Sverige är enligt UNHCR:s statistik över polisanmälda brott per 100000 invånare som har bäring på den sociala oron i samhället, EU:s mest brottsutsatta land.
62% av de försämrade resultaten mellan 2009-2012 inom naturvetenskap beror på "förändrad elevsammansättning", enligt Pisa.
Våra pensioner kommer att bli därefter när Sverige halkar efter utvecklingen och blir allt fattigare.
@Somebody… 13:35
Att massinvandringen från främst kulturer utan västerländskt bildningsideal är den främsta orsaken till de kraftigt sjunkande matematikresultaten (-31 poäng) i PISA mellan 2003 och 2012 är något som jag har skrivit på denna blogg många gånger, efter att jag har läst stora delar av de omfattande PISA-rapporterna.
Cornucopia har därför kallat mig för rasist, folkhemsfundalist och andra okvädinsord, vilket visar på att han tillhör den bajsbruna DÖ-skallesvansen.
Andelen elever med invandrarbakgrund (utrikesfödda och inrikesfödda med två utrikesfödda föräldrar) ökade med 3,0 procentenheter 2003-2012.
Enligt PISA matematik minskade andelen elever med invandrarbakgrund i Tyskland 2003-2012 med 2,3 procentenheter, varvid Tyskland höjde sitt nationella resultat med 11 poäng. Tvärtom vad våra svenska journalister och DÖ-skallar basunerar så ger Tyskland få flyktingar PUT.
Det stämmer att Cornu envist har hävdat både i blogginlägg och i kommentarer att invandringen ej påverkar skolresultaten, vilket är helt fel om man är insatt i sakfrågan, men debattklimatet är ju som det är i landet.
Det grundläggande problemet är att poststrukturalismen gjort "identitet" till dess kärnfråga. Man ser således inte klart på invandringsfrågan. (Man inser inte den västerländska kulterens bräcklighet -en kultur som i högsta grad är en del av- och/eller man förmår ej att göra en adekvat konsekvensanalys av "att hjälpa där" eller "hjälpa här". Eftersom mångkulturalismen innbär en "dekonstruktion" av den västerländska hegemonin så är den alltid god (den lyssnar till den Andre). Poststrukturalismens från början i grunde goda intentioner (att förfina upplysningsarvet) har idag landat i en (om vi bortser från den vita heterosexuelle mannens ondska) elakartad relativism.
Brist på "västerländskt bildningsideal" har väldigt lite att göra med sjunkande PISA-resultat. Däremot har "genetiskt arv" väldigt mycket att göra med sakernas tillstånd. Dels så sjunker snittbegåvningen hos etniska svenskar för varje ny generation genom dysgeniska trender i samhället (*), och dels så har det tillkommit massor av mörka, spännande och utåtagerande bosättarbarn bärandes gener som ger lägre snittbegåvning och högre grad av asocialt beteende. Det går inte att "kulturisera" bort svagbegåvningsgener eller anlag för psykopati/sadism.
*) Snittskillnaden mellan en idag född etnisk svensk vid vuxen ålder och en sjuttiotalist är ungeför 5 IQ punkter eller 1/3 standardavvikelse enligt de modeller som används av forskarna. På individnivå är en sådan skillnad inte lätt märkbar, men på samhällsnivå märks den väldigt tydligt.
Flynneffekten, som ska bero på att barns hjärnor mognar tidigare, har nu avstannat och börjat gå bakåt istället. Även utan invandringen så skulle industrisamhället Sverige kollapsat med tiden genom katastrofal brist på svenskar med läshuvud.
Baron von keff Intressanta resonemang.. Men IQ studierna är väl än så länge inte helt entydiga (eller uttömmande). Det är nog inte Heller så att det avgörande är snittet, det viktiga är nog att det finns ett antal genier och en tillräcklig mängd personer med tillfredsställande IQ (Tänk automatisering) Genterapi/fosterselektion kan nog också klara en del av problemen om de blir bekymmersamma.. Även om det skulle finnas fog för din oro, så har postrukturalismen löpt amok (vilket är anledningen till de "öppna gränserna", antiintellektualism mm…
Det krävs att en viss procent av den smarta befolkningen avsätts till sådant som administration och underhåll av samhället och dess infrastruktur, annars fungerar samhället inte så värst bra.
Överskottet av smarta svenskar kan man sedan investera i produktion och FoU. Sjunkade snittbegåvning i Sverige har stora konsekvenser eftersom de smarta svenskarna blir färre väldigt mycket fortare än vad du tror, uppskattningsvis var snittIQ i Sverige ungefär en standardavvikelse högre cirka 1850. Det betyder att 16% av befolkningen var över 130 i IQ, idag är det <2%. Allt detta på grund av att evolutionen sedan 1850 favoriserar dumma människor före intelligenta när det gäller barnalstring. Automatisering har ingen betydelse i sammanhanget, automatisering ersätter inte brist på läshuvud och djup förståelse hos befolkningen.
I morgondagens Sverige (som kommer att vara här tidigare än vad du tror) kommer det helt enkelt inte att finnas nog med smartisar för att både veva runt industri, forskning, samhället och infrastruktur. Något måste stryka på foten jämfört med idag. Allt massinvandringen gör är att accelerera denna process till expressfart eftersom vi nu direktimporterar mängder av unga och fertila individer från jordens mest korkade och aggressiva folkslag.
@keff Själv är jag än så länge bara kulturrasist (eftersom jag föredrar upplysningsarvet framför idetraditionen slänga homosexuella från höga hus). Känner till den omvända Flynneffekten.. Eftersom vi lever i ett 20-80 samhälle där ca 20% gör något vettigt så behöver nog sjunkande IQ – snitt inte vara alltför problematiskt. Vi har ju redan idag en massa byråkrater och tjänstemän där samhället skulle optimera genom att sparka
Har du någon forskning kring den där standardavvikelsen att länka till, låter onekligen extremt..
Numer fördubblas SD inte på 4 år utan på 1 år, eller de växer med 1 %-enhet per månad. Detta kommer nog att fortsätta ett tag till så att de blir största block 2018 på kanske runt 35%. Att de får egen majoritet genom ca 44% av rösterna (dvs det krävs inte 50% om FP, KD och MP trillar ut) kan nog inte helt uteslutas även om det är mindre troligt. Vad vi kommer att få se är att M och S arbetar tätare ihop och röstar på varandras budgetar för att stänga ute SD. Det kommer inte att räcka med att lägga ner sina röster.
Flyktingströmmarna och integrationsproblem har vi bara sett en början på och SD äger volymsfrågan. Det övriga partier kan hoppas på är att EU stänger gränserna efter nästa sommars våg på 1-2 miljoner människor som Tyskland och Sverige ska hantera till 80%.
När (s)&(m) går samman kommer ett icke föraktligt antal av deras kärnväljare att inse att S&M är i stort sett samma sak. Sen kommer dom att dansa på 4% linan och kan ha öppnat spelplanen för något betydligt värre än sverigedemokrater.
Tycker detta säger det mesta, vid fyra procents utomeuropeiska grannar vill man inte bo kvar längre.
Gissar att detta gäller de flesta, även de "goda", man kanske inte ens är medveten om sina val.
Hur man ska få ihop denna kanske omedvetna önskan att bo i ett skapligt homogent bostadsområde med dagens invandring förstår jag inte.
http://fof.se/artikel/segregeringen-okar
"Infödda svenskar flyttar ifrån områden med många utomeuropeiska invandrare. Detta är en av de starkaste krafterna bakom den växande etniska segregeringen, enligt en studie av flyttmönstren i landets tolv största kommuner under åren 1990–2007.
– Ja, vi hittade en så kallad tipping point på 3–4 procent. När andelen utomeuropeiska invandrare är så stor i ett bostadsområde så börjar de infödda svenskarna flytta därifrån, säger Emma Neuman, nationalekonomisk forskare vid Linnéuniversitetet i Växjö.
Högutbildade och höginkomsttagare flyttar först, vilket leder till att den etniska segregeringen sker parallellt med en ekonomisk."
Fenomenet kallas hyckleri, mångkulturalistvurmarna frodas i våra mest segregerade och liljevita områden (södermalm enskede mm..)
Risk och risk, varför är det alltid så riskfyllt när sd går framåt? Hm?
Alla undersökningar som visar att SD går framåt är felaktiga. Till och med rösträkningen vid senaste valet var felaktig iom att SD gick framåt.
Varför litar media mest på de opinionsundersökningar som var sämst på att pricka in SD jämfört med valresultatet? Det är skrattretande.
Varför envisas media med att jämföra resultat från opinionsundersökningar med SDs valresultat? Borde man inte jämför med resultaten från tidigare opinionsundersökningar för att eliminera metodfel? Nu jämförs ju äpplen och päron. Mycket ovetenskapligt.
Det som är bäst för dagen och som har en så låg siffra som möjligt för Sd används; det är praxis på redaktionerna.
Även politiker måste väl snart ha lärt sig att man inte ska marknadsföra sig själv genom att peka finger på andra. Dags för övriga partier att börja arbeta och visa vad de vill göra, och varför det är bäst metod.
Man undrar ju även hur många röster som alliansen kastat i sjön med decembersveket? Jag kommer i alla fall inte rösta på ett alliansparti i nästa val så jag hoppas att det kommer fram ett nytt seriöst borgerligt parti.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Rätt patetiskt att kalla sig Besserwisser och länka till den artikel jag länkar och citerar i blogginlägget.
Det är skitjobbigt att läsa artikeln innan man kommenterar. Sjukt jobbigt. Det är kommenterandet som kul ju!
Gnällpele–du skrev en så jävla lång artikel att jag missade den detaljen. Och hann inte radera innan du såg det ….
Jäpp nöjet är kommenterandet
Ta det inte personligt, jag har själv syndat, men Mr C kunde väl inte motstå eftersom han själv tidigare skrivit inlägg om det.
@somebody
Tack jag har varit lite småbitsk mot honom med, så….
Artikel var sjuhelvetes jävla lång när man läser på iphone …
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
@Somebody is wrong on the internet : Tar väl c:a 3-4 minuter att läsa. Om man har damp och adhd och är född på 90-talet kan jag förstå att det kan vara jobbigt att traggla sig igenom den här artikeln. Kalle anka kanske vore nåt för dig?
Kirderf, det är kanske du som lider av något eftersom du inte kan uppfatta subtila nyanser som ironi i en text.
SD och SDU har ju problem nu iaf…. sägs det, det tycks dock som om "kommentatorerna" på DI är positiva till att dom ska klippa banden, då SDU är lite för extrema enligt SD:s väljare. När jag läste artiklarna i DI undrade jag om inte dramat mellan SD och SDU är planerat, som Lars skrivit så är SD:s kampanjer näst intill genialiska… Kanske inte så att SDU visste om vad som skulle hända men SD hade nog koll på läget.
Ja, det ser nästan ut som att man medvetet slagit in en kil för att visa styrkan i trojkan Åkesson, Karlsson med flera…
Att även gamla immigranter har en plats i SD och inte bara "renrasiga"….
Det där rasist som alla pratar om, går det att äta?
Verkar ju onekligen lite som att man helt medvetet faktiskt driver opinionen åt SD's håll av någon märklig orsak. Alla utspel och idiotier vi sett på senare kan inte förklaras på något annat sätt.
IKEA-dråpet var nog inte planerat
Av vem?
Såg du inte årets IKEA katalog och dess tema om köksredskap?
Ingvar gör inga misstag!
Med tysk grundlighet och allt det där..,
Märkligt för övrigt att alla(?) kommentatorerna tycks luta åt SD!
Nää Ikea var nog knappast planerat, dock var det ju en grej som media blåste upp rätt fint och till SD's fördel. Tunnelbanejippot, media blåste upp det mycket och vilka vann på det? SD. Bilder på döda barn i media? Fruktansvärt men sätter också fingret på en viktig sak och det är att media börjar bli tokigt desperata och i samma veva, vad gör man i och med att man visar sin desperation? Jo, fler går över till SD. SD behöver ju inte ens göra ett enda dugg och ändå ökar opinionen.
Vore jag partistrateg hade i alla fall jag ställt mig frågan: "Undrar om vi kanske inte gör något riktigt bakvänt här då allt vi går ger direkt fel resultat motför vad vi vill åstadkomma?".
Alla utspel som görs idag ger ju i princip rakt motsatt effekt. Alla nyttiga idioter överallt spär bara på effekten.
Kan som bara krasst konstatera att SD förmodligen med lätthet blir Sveriges största parti inom relativt kort. Känns som att S är helt slutkört, all intelligens är som bortblåst. M.. ska vi inte ens tala om, för att inte nämna DÖ.. och så vidare. Man har byggt en stor fårfälla och alla fåren bara går dit de ska medan vallhundarna Bonnier/Schibstedt manar på fåren, och det är inte ens meningen tror jag..
Idiotin är liksom bara.. total.
Cornu: Har du noterat att vänsterns syn på smuggling är exakt den motsatta som deras syn på prostitution.
Sex: Förbjudet att köpa. Tillåtet att sälja.
Flyktingsmuggling: Förbjudet att sälja.Tillåtet att köpa.
Skönt att veta att vi har en regering som ställer konsekventa krav på medborgarna…
Vad händer den dag en smugglare säger i domstol att han bara tog betalt i natura? Det är ju reseköparna som betalar…
Stena Line har som bekant valt att välkomna identitetslösa resande ombord på sina fartyg. Förutom att det känns oerhört känslomässigt och oprofessionellt, bör detta rimligen underlätta för terrorbrott, traficking och varusmuggling.
Någon juridiskt kunnig som kan bena ut vilka regler/lagar/konventioner Stena Line kan tänkas bryta mot. Innehåller inte SOLAS krav på korrekta passagerarmanifest osv?
Det bör vara brott mot ISPS-reglerna att folk utan ID dels rör sig på terminalen och än värre ombord även om dom rör sig inom publika områden… Det minsta man kan begära är en komplett och korrekt passagerarlista.
Tack Sjöingenjören, finner det som lekman som sagt oproffesionellt av Stena, hade nog väntat mig kallare huvuden där.
Nu hamnar Stena på min no-travel-list tillssammans med ewn del suspekta flygbolag, tills detta är utrett.
Måste säga att inlägget är både skrämmande och fantastiskt.
Skrämmande för att en sansad beskrivning av nuläget baserat på logik känns uppfriskande och unik, när det borde normalläget.
Fantastiskt för att inlagan visar att inte alla tycker att bilder på döda barn är rätt grund att basera sin politik och personliga åsikt på.
Tack för att du håller dig saklig.
Mvh Victor
Bra fråga!
Hur var det med listan på den ryktbara " Estonia"?
Att hjälpa flyktingar är vår skyldighet.
Men vi bör få välja var vi hjälper dem.
Vill vi vara humana så bör den hjälp vi ger inte utsätta dem som får hjälpen för fara.
Vill vi vara humana så bör vi hjälpa så många som möjligt.
Att fortsätta som nu är inget alternativ för en human politik.
Sen kan vi alltid studera hur duktiga vi är på integration och anpassning av vårt samhälle till inflödet av invandrare.
Vi har EUs lägsta andel jobb för lågkvalificerade och EUs lägsta lönespridning.
Om det är detta som sen resulterar i EU största skillnad mellan lönearbete hos invandrare jfrt med inhemsk befolkning kan man bara gissa.
Jag tror vi är på fel väg vilket kan komma förändra vårt samhälle. Ett samhälle som har visats vara väldigt bra.
Nu ska vi bara se till att alla får en utbildning och lär sig svenska. Och naturligtvis ett jobb och en bostad. Det fattas lite kosing till detta men nu ska vi öka statsskulden. Vi kan betala senare. Vård, skola och omsorg kommer att gå på knäna,eller haverera men det är alla svenskars skyldighet att ställa upp. Upprustning av försvaret och lag och rätt kan vänta lite. Om ni inte ställer upp på detta är ni onda, rasister, facister , rövhål, outbildade, en mörk kraft, putinkramare.
Jag säger som den gamle ZEN-mästaren – Vi får se. Och motivationen ? Alltför många manliga flyktingar (ca 70%) kommer att skapa social oro. Social oro ger många röster till SD. Så många män är svåra att utreda, varifrån de egentligen kommer. Hur många är infiltratörer från IS som kommer vänta på vapen och order om insats mot en skola, sjukhus eller kyrka. Ett eller flera anfall är fruktansvärt för de som drabbas men egentligen nålstick på samhället. Däremot ger det ännu mer röster till SD om det händer. Och, slutligen, den politiska debatten kommer kretsa kring flyktingar, flyktingläger. Vidare kommer politiker på regional och lokal nivå kommer inte att kunna avstå från det utmärkta tillfället att bli samhällsentreprenörer och starta en rad flyktingförläggningar – allt detta kommer att ge röster till SD. Fan vad jobbigt det är när man kan läsa historien och extrapolera den på vår tid och vårt.samhälle. Fast samtidigt kan vi inte bara stå och se Ungern, Turkiet och östländerna gå under polititskt av anstormingen. Det krävs nu en rejäl riskanalys !
Hej Cornu, har suttit vid datorn nu för att få överblick på artikeln vars första hälft försvann i min första iPhonebaserade genomläsning. Så här följer en lååång kommentar lagom till när tråden dött 😉
1. Att ropa vargen kommer
2. Att kallas rasist av Cornu
3. Att skjuta budbäraren och “the backfire effect”
4. Ökad invandring pga SD
5. Statistik och gallup:er och verkligheten
6. Upp och ner vända världen
7. Vilka är SD:s rådgivare?
8. Långkoket
1. Att ropa vargen kommer–när orden tappat sin mening
Främsta anledningen till att SD växer torde vara att begreppen rasist och fascist och fobiker har använts så mycket att de har tappat allt innehåll. Begreppen är så urvattande att det inte längre går för fanatikerna och psykopaterna (ja psykopater dras till fanatism som flugor till skit) inom media och politiken att manipulera folks skuldkänslor. Orden är också så utnötta att det bara skramlar tomt i tunnorna när opportunistiska kändisar fäller krokodiltårar eller bombastiskt uttrycker sitt stöd för Saken. Begreppen är faktiskt så urvattnade att alla socialdemokratins hjältar idag skulle ha kallats fascister och rasister. Betänk bara Per Albin Hanssons hyllning: "Sverige åt svenskarna, svenskarna åt Sverige." Hade Jimmy Åkesson sagt detta idag hade tokvänstern på nolltid stått utanför riksdagen och demonstrerat och skanderat hatiska glåpord.
Och när fler och fler märker detta besinningslösa ropa på vargen beteende och även upptäcker att fler och fler delar skepsisen mot den nakna kejsaren vid makten — så bryts den fanatiska vågen till slut mot den stoiska klippa folket utgör. Folket som bara önskar sans, vett, förnuft och pragmatism. Dessutom märker även “Svensson” hur journalisterna i sin självupptagan överlägsenhet försöker förbjuda och manipulera verkligheten. T.ex. var ju den nyliga masskampanjen i media rätt uppenbar. SVD, DN etc var samkörda på ett sätt som normalt bara ses i totalitära stater. Och N.B. en totalitär stat kan ha fria val och flera partier. Det som är relevant är att enbart den rätta åsikten syns (mest) och hörs (mest). Och redan 1971 stämplade författaren/historikern Roland Huntford Sverige som nytotalitärt (Det blinda Sverige, 1972, original The New Totalitarians, 1971). Och när pressen dessutom börjat föreslå inskränkningar i press- och yttrandefriheten, så börjar även naiva svenskar undra om allt står rätt till i maktens och medias korridorer. Tvivla på maktens ocj medias demokratiska sinnelag. Trots att svenskar aldrig upplevt tyranni och förtryck och litar på stat och statskontrollerad media (eller om det nu är tvärtom i Sverige) så finns en gräns. Och den gränsen verkar våra totalt förvirrade politiker och åsiktsfrihetshatande “gammel”-media ha passerat.
Ytterligare ord som helt tappat betydelse är asyl och flykting. De som tar sig till Sverige är inte flyktingar i någon egentlig mening, de är migranter som hoppas på bästa möjliga ekonomiska utdelning. Hade de varit i behov av skydd så hade det för de flesta räckt att ta sig ut ur stridszonen eller till angärnsade land. Nu söker de sig rätt upppebart till det land som ger bäst ekonomisk utdelning. Ett fullständigt rationellt beteende. Varför nöja sig med litet och dåligt när man ändå är i rörelse. Så *ingen tragik*, utan rationella beslut att försöka maximera bidragsbingon. Ingen tvingar dem att riskera livet i ruttna båtar, men vinsten som hägrar är tydligen mera värd än det egna eller familjens liv.
Avslutar denna långa inledning med följande glada sång:
Rasister e vi allihopa, allihopa, allihopa
Rasister e vi allihopa, allihopa, å ja meee'
o Ja meee’, å du meee’. o Ja meee’ å du meeeeee'
2. Att kallas rasist av Cornu
Cornu du påstår att "Vad är ditt problem med att bli kallad rasist, oavsett definition? Står du inte för dina åsikter?" Där har du fel. Det är inte rätt att bli kallad rasist (d.v.s. i korrekt ideologisk bemärkelse) om man är invandringsskeptisk, xenofobisk, för måttfull invandring etc etc. Som jag nämnde ovan så är termen så urvattnad att alla nyanser deifinierats bort, vilket gör sansad och rationell debatt helt omöjlig. Så gör oss en tjänst och sluta provocera och bidra till att höja nivån på debatten med att använda en korrekt terminologi. Så fimpa även ordet flyktingkris (se ovan varför).
Och för att citera Gruelse: "Att massinvandringen från främst kulturer utan västerländskt bildningsideal är den främsta orsaken till de kraftigt sjunkande matematikresultaten (-31 poäng) i PISA mellan 2003 och 2012 är något som jag har skrivit på denna blogg många gånger, efter att jag har läst stora delar av de omfattande PISA-rapporterna. Cornucopia har därför kallat mig för rasist, folkhemsfundalist och andra okvädinsord, vilket visar på att han tillhör den bajsbruna DÖ-skallesvansen."
3. Att skjuta budbäraren och “the backfire effect”
Kritiken mot undersökningarna visar bara hur fjärran från verkligheten våra offentliga tokstollar rört sig. Problemet häri är ju att man bara rört sig i sin egen lila **ekokammare**. Man lyssnar bara på männsikor med samma åsikter, man läser bara människor med samma åsikter och man träffar bara människor med samma åsikter. Och till slut så gör man bara som alla andra människor med rätt åsikter gör.
Så det man kan se är en desperat försvarsmekanism. Fenomenet är omtalat i den psykologiska forskningen. Reaktionen när ens mest för sant hållna ideer och självbild attackeras är den s.k. backfire effekt. Man söker sig ännu mera deperat bort från allt som hotar ens förutfattade ideologiska religiösa, politiska och sociala världsbild. Vilket kan få katastrofala följder när ledande politiker fastnat i denna psykologiska fälla därför att de, för att citera Nyhan och Reifler, "as a … result of the process by which people counterargue preference-incongruent information and bolster their preexisting views." D.v.s. man beter sig som sektmedlemmar.
Så, nä, vi lär nog inte se något närmande till SD från det 7-bladiga haschrökargänget. Det som är mest problematiskt att samma process är den som gör att SD:arna stått ut med alla hätska och illasinnade verbala attacker och spottloskor. Hopplöst är ju dock inte läget såsom Tyskland visat genom att stänga gränsen, men frågan som Cornu påpekar i ett annat inlägg (där dog Schengenavtalet) är ju om vi har några som helst rationella politiker kvar i detta land. (Parentetiskt så gillade jag särskilt denna kommentar av Thomas Gunnarsson: den gamla sossevänstern är idag nyrika moderater och det fokuserade sosse-Sverige helt upphörde.)
4. Ökad invandring pga SD
Du ger dig själv lite självberöm när du citerar dig själv "I praktiken är alltså en röst på (sd) en röst på (mp) i regering och (mp):s invandringspolitik. Folkhemsfundamentalister som vill ändra svensk invandringspolitik bör alltså rösta på (c), (kd) eller (fp) och inte på (sd). Annars får de nöja sig med ännu öppnare gränser och ännu mer sociala förmåner för papperslösa."
Dock finns där inget kausalt samband. Gissningarna är många och någon kommer att ha rätt. Inte för att jag vill förta dig nöjet att verka ha fått rätt, men det är ju främst situationen i Syrien **och** den svensk-tyska laissez faire-politiken som lett till innevarande situation. Och det är väl rätt tveksamt om, som Martin påpekar, det spelat någon som helst roll.
5. Statistik och gallup:er och verkligheten
På den stilla avsomnade bloggen “innersta tankar" finns en intressant jämförlse av felmarginalen i förra valet (dvs 2010). Mest intressant är hur MP överskattas konstant och SD underskattas konstant–med undantag av Sentio! Men notera att Sentio överskattar MP!! Opinst försöker ju statistiskt korrigera sina resultat, men godhetseffekten syns ju tydligt. Muppar bara vill berätta för hela världen hur gudfruktiga och goda människor de är, medan SD:are är mera försiktiga med att utmana ödet.
Så det är ju humor när eliten bara bygger nya luftpastejer för att kunna slå ifrån sig alla fakta som talar emot den förvirrade och världsfrånvända ideologin–ideologisk dogmatism och the backfire effect i sin prydno.
6.Upp och ner vända världen
Nästa totala absurditet i detta europeiska drama äre den totala galenskapen i att ena handen jagar terrorister med blåslampa, medan andra handen tar emot en totalt okontrollerad massa utan några som helst identitetshandlingar. Och tillåter detta! Har sett siffran 80% män fladdra förbi (nån som har hårda data?).
Det är ju dessa män som förväntas strida mot eller för ISIS eller Assad. Hur ska man få ordning i området om alla stridsdugliga män tar sig till Europa. Och varför söker de sig till Europa? Finns det någon som drar i trådarna bakom? Såklart det finns. Världen fungerar inte som i MPs rosaskimranmde hashdimmetöcken.
7. Vilka är SD:s rådgivare?
Det är något jag länge undrat. Har hört påstås att Ian Wachtmeister är en, men ibland undra jag om det inte är nån enhet inom SVRRF de har hjälp av (eller har jag gått på Cornus hjärnspöken?) Hur som haver så är SD antingen smått genialiska eller så är de andra partier och media fullkomliga nollor.
8. Långkoket
Och nu var långkoket klart, så jag har inga ursäkter att låtsas vara upptagen med längre.
Mushahahahaaa 😉
Att kleta rasist på någon är ett effektivt sätt att tysta personen och slippa ta debatten, om t ex skolan och varför den är så dålig nuförtiden.
Fö. om vi nu ska prata rasister, så är väl ändå socialisterna själva de absolut värsta rasisterna vi har, med en mycket dålig tro på invandrarnas egna förmågor, istället för att skapa möjligheter så cementerar man bidragsbehovet, och inga förväntningar på att de ska försöka anpassa sig till samhället genom att lära sig svenska och skaffa jobb har man heller.
Därtill ser man ned på SDs väljare, och eftersom rasism numera är så allmänt definierad, och SDs väljare enligt samma elit är lågutbildade etc och kan anses utgöra en homogen grupp enligt deras egna definition, så är uteslutningen av SD från all politiskt påverkan klart rasistisk, och de facto inte bättre än sydafrikas apartheid.
Anledningen till USA framgångsrika period av invandring var att invandrarna förväntades inte bara ta hand om sig själva, de förväntades också bli amerikaner, sverige har inte haft några sådana förväntningar på mycket länge.
Socialisternas förslag på lösningar på problemet med tiggarna blir också påfallande snabbt väldigt parodiska, man ska ha legitimation för att tigga och kvinnorna ska få sexualundervisning, som ett led i "karriärutveckling" kan man tro… Det är som att socialisterna verkligen vill ha en underklass som de kan tycka synd om, förfäras över, bestämma över och som röstboskap… Så länge de inte röstar på SD förstås…
Läste och läste i långa stunder, känner distinkt att det fattas något.
Är inte all elände i världen ryssarnas fel längre? Löper inte SD Moskvas ärenden längre heller? Va? Har Cornu tappat stinget helt?
Eller att hävda att 25% löper Putins ärenden gör att insikten om långt gångna vanföreställningar får Cornu hålla tillbaka lite?