Har det hyllade tillväxt-, industri- och teknikundret Tyskland passerat bäst förut? För en spaning krävs tre punkter, men det finns på rak arm åtminstone två sådana: Flygplatskatastrofen i Berlin och nu Volkswagens bedrägerier kring utsläppen för dieselmotorer. Man kan fundera på bakomliggande orsaker och kanske landar i återföreningen mellan DDR och Västtyskland?
Skandalflygplatsen Berlin Branderburg skulle ersätta flygplatserna Tegel och Tempelhof, men visade sig helt enkelt vara en fullständigt skandalbygge när den stod färdig “2012”. De nya delarna har fortfarande inte öppnat för trafik, även om de äldre delarna i form av gamla Schönefeld är i bruk.
Volkswagen visar sig ha misslyckats med att producera dieselmotorer som klarar USA:s och Kaliforniens utsläppskrav, och bestämde sig istället för att fuska.
Bägge ovanstående kan klassas som gigantiska misslyckanden för tysk industri och teknik, vilket har stått som grund för den tyska ekonomin och tillväxten. En tillväxt som i sig är relativt sett haltande och nu bara hålls under armarna av en för Tyskland alldeles för billig euro. Kanske har euron varit det som räddat det havererande tyska teknik- och industriundret?
Tysk kolkraft. |
Man kan och bör fråga sig vad bakomliggande orsaker kan vara.
Kanske kan man hitta demografiska orsaker med en åldrande ingenjörskår och otillräcklig nyrekrytering av kompetenta ersättare. Kanske en situation likt den svenska, men med skillnaden att man stöds av en för billig valuta?
Kanske kan det hela spåras tillbaka till återföreningen mellan DDR och Västtyskland 1989? Den ingenjör som var 25 år 1989 är idag 51 år och borde vara en mellanchef i tysk industri idag. Men bakgrunden är från DDR, som inte direkt var ett mirakel vad gäller kompetens.
Kanske är det de gamla medborgarna från DDR som är en gökunge, som nu orsakar misslyckanden som Berlin Brandenburg eller Volkswagendieslarna? Och kanske har vi därmed bara sätt början av en lång rad tyska misslyckanden på teknik- och industrifronten?
Jag sitter inte på svaren här, men ställer frågan.
I övrigt tittar man nu på att åtala Volkswagen i Sverige. Riksenheten mot korruption överväger nu att inleda en förundersökning mot Volkswagen. Vad som ska hända med de potentiellt 100 000-talet Audiägare som äger dessa fuldieslar återstår att se. Gamla fuldieslar har högre fordonsskatt…
Någon som har spanat in ett tredje stort tyskt industrimisslyckande? Existerande eller potentiellt?
Tillägg: Förslag på ytterligare misslyckanden är t ex konserthuset i Hamburg eller järnvägsstationen Stuttgart 21.
74 kommentarer
Hahaha… och du tror att VW är ensamma. De har precis bara gläntat på locket till Pandoras box.
Var har jag skrivit att VW är ensamma? Är du en halmgubbe som hittar på något jag inte skrivit och angriper mig för det?
T ex är fusket med CO2-utsläppen (=förbrukningen per mil) dokumenterad bullshit för alla bilmodeller sedan 2005-2008 någon gång.
Ok, jag ber om ursäkt och omformulerar mig.
Hahaha… och du tror att tyskarna är ensamma. De har precis bara gläntat på locket till Pandoras box.
Nu är det väl NOx som är det största problemet här och inte CO2. USAs (Kaliforniens) regler är här mycket hårdare än Europas.
@Kent: Var står det att Cornucopia tror att tyskarna är ensamma om detta?
Cornu du måste skilja på förbrukningssiffror och utsläppssiffror.
Förbrukningssiffrorna är inte (och har eg. aldrig varit) till för att tala om hur mycket en bil förbrukar "till vardags". De är i första hand till för att konsumenten skall kunna jämföra olika bilar under lika förutsättningar, ungefär som att energiinnehåll i en matvara alltid refereras till som "mängd energi/100g".
Det är på så sätt man kan jämföra en Fiat Panda med en Koenigsegg One:1.
Sedan kan jag personligen tycka att man kanske skulle göra om cykeln så att den bättre speglar "vardagskörning", men då har man problemet med att "vardagskörning" är helt olika mellan olika biltyper.
Volkswagens fusk är ett tecken på att bilinudstrin är förlegad, å andra sidan har vi Tesla som byggdes upp av IT-folk med begränsad erfarenhet från bilbranschen.
Tesla blir troligen bilindustrins Apple (marknadsledare & höga vinstmarginaler) och VW blir dess Nokia (tappar 90% av sitt värde).
Axel Svensson: I texten. Östtyskarnas fel. Är det nåt annat land som förenat sig med östtyskland under min livstid som jag missat? 🙂 Oavsett.. sjävlfallet beror det inte på östtyskarna. Hur är det med skolresultaten i Sverige tex?.. 🙂
Vi står nog inför samma problem som tidigare civilisationer gjorde när de nådde sin peak.
Vad jag hört så har man en strikt hierakisk ordning även inom industrin och därmed stryper kreativiteten.
Litet som man ibland beslyller svenskt näringsliv för.
Men här handlar det kanske mer om "gender" eller vad det kallas….?
Jepp..enligt uppgift försökte en sk visselblåsare påtala fusket ca 2011 (om jag minns rätt). Där kan man tala om försutten chans..
Har sedan flygplatskatastrofen gjort samma ifrågasättande som Cornu (Tyskland är många avseenden en favorit hos mig). Jag tror dock det tredje benet redan satts ner, nämligen invandringspolitiken och Merkels märkliga öppnande av gränserna. Tyskland balanserar på en knivsegg där befolkningens ifrågasättande av invandringspolitiken effektivt tryckts ner med förintelsen som lock. Tyskarna är enligt min mening under ytan inte alls lika rädda för PK-maffian privat som svenskarna är. På högsta nivå är Tyskland i vissa avseende på samma extremt låga nivå som Löfven. Tyskland är mycket mer decentraliserat än Sverige varför tyskar på lokal nivå har oerhört mycket mer kraft än motsvarande svenskar. Så trots att Tyskland enligt min analys verkligen passerat bäst före datum – och kanske också sista förbrukningsdag, så finns det under ytan kraft som kan skapa ett nytt tysk framgång. Ser inte att det kan bli på samma sätt i Sverige.
Flygplatskatastrofen i all ära så ligger en del av misslyckandet i en kontinental vana att låta arkitekten bestämma mycket. Så gör vi inte i Sverige, och det har inte mycket med invandringspolitiken att göra heller.
"På högsta nivå är Tyskland i vissa avseende på samma extremt låga nivå som Löfven." Du jämför Löfven och Andersson med Merkel och Schäuble? Jag kan inte påstå att jag direkt är någon fan av någon av de senare, men jag har faktiskt väldigt svårt att komma på någon topp-politiker som är bättre. I världen.
Jag tycker, tyvärr, att svenskarna t.o.m. är sämre än Hollande (och Hollande som man kan säga ha givit handfallenheten ett ansikte)… Löfven kan kanske jämföras med Donald Trump – fast han inte ser lika kul ut.
Nu har ju Trump åstadkommit mer än alla vi på bloggen tillsammans i den privata sektorn. Hans skyskrapa Trump Tower kostar väl som halva sveriges BNP eller så… Nu kommer väl Löfven kosta sverige en halv BNP, men där slutar väl likheterna…
Men Trump vet i alla fall att det inte var svenskar som körde in flygplanen i tvillingtornen. Alltid något.
Däremot är ju problemet proffspolitikerna. De vet mycket sällan något om hur verkligheten fungerar, de vill bli omvalda och utlovar gåvor till röstboskapen, ofta i form av olika bidrag eller riktade skattelättnader, och för att motivera sin tillvaro spenderar de mycket tid på att hitta "problem" som de sedan kraftfullt "bekämpar"… Topp-politiker eller inte, skillnaden är oftast bara att topp-politikern lyckas framstå som mer kompetent… vilket i sammanhanget inte säger nånting..
@Greenious: jag hör vad Trump säger. Jag hör hans analyser (och jag tänker inte på de uppenbart idiotiska om kvinnor och mens och annat retoriskt larv) och jag tycker att han är en skitstövel, en buffel och att hans politiska analyser är lika avancerade som en 6-årings. Och det värsta är att jag tror att han kommer att bli GOP-kandidat – och att Clinton blir demokraternas. Och Trump verkar – om möjligt! ÄNNU värre än Clinton.
(Att han har byggt en sjysst kåk har inte med saken att göra.)
Jag är emot krig.
Lotta Trouble, du får komma ihåg att RB är en sk "folkhemsfundamentalist". Enligt honom finns det därmed endast en faktor som avgör hur bra och kompetent en politiker är, och det är hur mycket emot invandring vederbörande är och hur stor rasist vederbörande är. RB tycker därmed att Vladimir Putin och Viktor Orban är världens bästa politiker.
@Lotta
Trump är bevisligen smart, även om han snackar en hel del. Clinton och många andra etablerade politiker snackar förvisso väldigt fagert, men är om inte korrupta, djupt oärliga.
Det återstår att se vad som händer, men jag tror inte att det är värre om Trump blir president än Clinton, snarare tvärtom.
Trump är förmodligen den intelligentaste människa som kandiderat sedan Ronald Reagan (som heller aldrig fick cred i svensk media). Han vet exakt vad han gör och vad han säger, varenda verbal attack är kalkylerad för att uppnå en viss effekt som gynnar honom hos väljarna, särskilt de utspel som enligt svensk åsiktskorridorsteologi inte borde fungera så (kom ihåg att sådana påståenden om Trump normalt kommer från samma slags människor som de senaste 15 åren inte förstått varför SD passerat 1 % – varför skulle dessa helt plötsligt ha mer rätt i sina teorier när dessa tillämpas på USA?).
@Peter Andersson: Här är varför jag inte gillar Trump:
1) han vill bomba bort ISIS… det har ju gått sådär med talibanerna i Afghanistan och det kommer inte att gå bättre med ISIS. Men varför ändra på en misslyckad policy? Fråga bara Jean-Claude Juncker!
2) Han tycker att USA har varit så länge i Irak ( ca 6,30 om Irak och ISIS) och de har inte tjänat någonting på det så att nu har USA rätt till Iraks olja. Själv är jag så folkhemsfundamentalistisk att jag anser att naturresurser tillhör det folk som bor där. I detta fallet irakierna. Oljan i Libyen anser jag hör till det libyska folket, liksom att oljan utanför Norges kust hör till norrmännen. (Och USAs oljesand hör till amerikanarna.)
Vidare, Trump vill att USA ska dra tillbaka sina amerikanska trupper från Europa! Dvs han vill avsluta NATO. Och han vill att USA ska dra sig tillbaka från Ukraina. (Ca 12,20) (Här kan Cornu spinna en hel roman om vad som händer när USA drar tillbaka sina trupper från Europa. Europas ledare har ju visat sig extremt kompetenta när det gäller allting annat, så vad skulle kunna gå fel om vi skulle vara tvungna att själva försvara oss mot Ryssland?)
Och han har en intressant analys om Saudi, som han verkar tro snart hamnar i krig. (ca 10,30.) Och där vill han att USA går in och räddar Saudi. (För Saudi, till skillnad från ISIS, hugger bara huvudet och korsfäster folk som förtjänar det).
https://www.youtube.com/watch?v=-GwG1_TkhQI
Själv håller jag mer med Boris Johnson: vi måste se till att det blir möjligt att leva i Syrien och Mellanöstern. http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/syria/11878539/Our-moral-duty-to-the-migrants-is-to-make-Syria-safe-to-live-in-again.html (Och jag tror att det innebär att vi måste förhandla med ISIS. Som sagt, kan vi sälja vapen till Saudi, så kan vi sälja till ISIS med – vilket ju Alliansen gjorde: 120 miljoner kr sålde vi vapen för till dem. Och givetvis ska INGEN som åker från Sverige till ISIS få komma tillbaka.)
Utom som återvändande framtida ambassadör då när vi har förhandlat färdigt med dessa mördare, slavhandlare och våldtäktsmän! 😉
Jag var otydlig vid min jämförelse Löfvén / Merkel. Endast i invandringsfrågan är Merkel på Löfvéns nivå. Annars är tyska politiker och tysk debatt ljusår över den intellektuella nivån i Sverige.
Ja, jag tror att Tyskland är i nedtrend. Men så är hela Europa (och nej, jag tror inte det beror på flyktingar).
Tyskland har hållits under vingarna av en svag valuta samtidigt som Sydeuropéerna haft för stark valuta vilket sammantaget gynnat Tyskland.
Europa försökte att få till en stark inre marknad såsom USA men misslyckades pga. en mängd orsaker och har nu det sämsta av två världar med en dysfunktionell monetär union, en ickefungerande inre marknad samt hård industriell konkurrens från Asien.
Potentiella industriella kriser för Tyskland:
Energin – megamisslyckande
Försvarsindustrin – utan eget inköp minskar den snabbt och brutalt och har varit utan innovationer de senaste decenniet.
TyskaBank – Elaka tungor gör görande att det inte står helt rätt till där
Alla sameuropeiska industriprojekt – Airbus rosar väl inte direkt marknaden
Flyktingarna är ju ett symptom på, inte en orsak till, europas problem.
Ett av de stora problemen är ju välfärdspolitiken, som bekostas med allt högre skatter.
Exakt, EU-ländernas nedtrend beror ej på de stora flyktingvolymerna, de ger endast en indikation på att något är fel, Flyktingarna är greater fools och "köper" EU när den påbörjat sin nedtrend. Ska man agera som contrarian är det alltså läge att göra det flyktingarna aldrig skulle göra, t.ex. migrera till Kina eller Afrika.
Kan man månne hitta ett tredje misslyckande i nåt kärnkraftverk, eller är finnarna ensamma om det?
Annars tror jag du är fel ute med DDR Cornu. DDR erbjöd väl billig arbetskraft i volym, åtminstone upplevde jag det så under 00-talet. Det var bra grabbar "på golvet" som gärna reste ända till Sverige och jobbade. Tyskarna är ju lite meritokrater också så cheferna var ofta kompetenta tekniker på gott och ont.
Drar man DDR-parallellen så borde väl Polen vara ute för ungefär samma komplikationer, eller?
SAP, eller det kanske mest är för att försvåra för konkurrenterna 😉
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Och någon som vet varför det dyker upp dubbla kommentarer från mig? Har blivit så varje gång jag kommenterat här, iofs bara en handfull gånger.
Fast så klart inte nu då
Fast så klart inte nu då
Ingenjörerna från DDR är det inget fel på, de har mycket hög kompetens.
Bland biltrimmare har det ju länge snackats om riggade ECU'er som känner av testcyklerna. Frågan borde väl snarast vara varför USA's myndigheter väljer att gå ut med rättsprocesser nu. En spekulation kan ju vara att tyskarna fulspelat med ryssarna igen (ni minns Molotov och Ribbentrop) och att man genom att sänka börsvärdet på tysk bilindustri också straffar ett antal ryska oligarker som stödjer Putin. Gissningsvis har också amerikansk bilindustri nu möjlighet att återta marknadsandelar med teknik som faktiskt möter lagstiftningskraven.
Ja, det är den intressanta frågan. Varför just VW och varför just nu?
Är det ett försök till handelshinder? Eller är det någon med personlig agenda? Eller någon som tyckte det var dags att stjälpa världsekonomin? Eller bara en slump av att VW spände bågen för hårt och drog fusket för långt över gränsen?
Amerikanska staten har räddat sin bilindustri tidigare, så jag skulle inte bli förvånad att detta är ytterligare ett sätt att ge de amerikanska bilbolagen fördelar gentemot konkurrenterna.
GMs fusk med tändningslåsen ser jag som betydligt värre än det VW gjorde, men GM klarade sig betydligt lindrigare undan.
VW gjorde det dels alldeles för uppenbart, men enligt vad jag läst har de också fått flera varningar innan om detta och gjorde ingenting… Till slut kunde man inte blunda längre…
Sen ska man heller inte underskatta den PR-vinst detta är för amerikanska bilindustrin, diverse samband med tysk samverkan med ryssarna under täcket osv.
Tyskarna är f.ö. inga duvungar direkt, se bara på hur de försökte ta ubåtsbyggandet från sverige.
Åh! Tror du verkligen att världen är så underbar!?! Jag tror tyvärr att vanlig, normal, dumhet har en större sannolikhet som förklaringsvariabel för händelser framför konspirationer. (Möjligtvis med undantag av ryssarna som har lite stil. (Polonium!) Och nu spelar de ju skjortan av alla i Syrien. Det tror inte jag kommer att bli bra.)
Lotta Trouble: Det kan iaf inte bli sämre.. att gå på västmakternas mål att skapa och behålla kaos har vi provat lite väl många ggr nu 🙂
Att fullständigt misslyckas med en flygplats visar ju på motsatsen, industriell framgång. I princip alla någotsånär utvecklade länder med självrespekt kan visa upp kompletta misslyckanden som har med flygplatser att göra. För att nämna några Kansai International, Japan, sjunker ned i havet pga lite oförutsedda markförhållanden; Hong Kong International, det mesta fungerade inte inledningsvis men åtgärdades någotsånär inom ett år mha enorma mängder pengar; Denver International, USA, automatiserad bagagehantering med fantastisk budget som gick helt åt h-vete.
Energiewende däremot stöder teorin om tyskt sönderfall och allmänt dårskap.
Heathrow Terminal 5…
Svagheten i Tysk och Fransk företagskultur är väl hierarkin, chefen har alltid rätt även om han har fel, i Sverige har vi lättare att kommunicera och diskutera och kan påpeka fel och brister, vilket leder till att fel rättas till fortare.
Sant, men etter värre är det brittisk-tyska oskicket att befordra den tekniskt kunnigaste ingenjören till chef med personalansvar.
I Sverige har ingen fel eftersom ingen är ansvarig. Konsensus.
I Sverige har ingen fel eftersom ingen är ansvarig. Konsensus.
VW-skandalen handlar mer om moral än ingenjörer.
Ingen dålig infallsvinkel. Race to the bottom på den globala marknaden, inte bara avseende löner och arbetsvillkor utan även avseende produktkvalitet etc?
Men omjag har förstått det rätt så var ju fusket faktiskt ganska bra ingenjörsmässigt. Däremot mindre bra ur en miljömässig synvinkel. Sen visar väl fusket att VWs motorer klarar av utsläppskraven, fast inte med den effekt som man hoppats.
Med risk för att bli tillrättavisad. På vitvaror pratar man ju gärna om Bosch och Siemens som super kvalitet, men jag har både diskmaskiner och kylskåp i högre prisklass från respektive och kvaliteten lyser inte med sin närvaro direkt. Hade innan grejer från Cylinda som kändes bra mkt mer rejäla, och vad gäller tvättmaskiner etc så känns cylinda som det bara går och går medans kompisars Bosch verkar vara en ständig källa till problem.
Min gissning är att Marcom folket tagit överhanden, man har helt enkelt konstaterat att man har rytke för kvalitet och sen börjat tulla (tänk mercedes omläggning i början på 90-talet från perfekta bilar till såna som inte är så bra).
face the fact… ska det vara kvalitet så får man åka till Japan
Vår Bosch tvättmaskin går klanderfritt sedan 25 år.
Ja precis, det är ju just det gamla tyska som ÄR kvalitet, inte det nya. En ny bosch går snarare i 5 år
Köpte en Bosch cirkelsåg proffsmodellen, på den stod det "made in China"
"Min gissning är att Marcom folket tagit överhanden" Det har de ju gjort överallt. Gäller inte bara tyska grejer.
Den tyska energiomställningen skulle kunna vara den tredje indikatorn fast jag vet för lite hur det går. Ser dock en risk att de kommer ha ökande elpriser för lång tid framöver nu när kärnkraften läggs ner och det förnyelsebara ökar priset för kolkraft som måste gå mer ntermittent.
Som kuriosa kan nämnas att på nya tyska solelanläggningar större än 30 kW installeras en fjärrbrytare som styrs av nätägaren. Anledningen är att soliga dagar råder överproduktion och då släcks anläggningen till ägarens enorma glädje (tror inte det utgår kompensation men är inte säker).
Vaket, klart det finns en risk för ökande elpriser när nätägaren stänger av producenter.
Blanka DAX. Det gör jag
I Tyskland finns många förhållandevis stora, välskötta industriföretag , i en helt annan omfattning än i Sverige. VW är till stora delar ägt och styrt av delstat och fack, det har kanske skapat en olycklig företagskultur där problem sopad under mattan. Den som räknar bort tysk industri och industrikultur kommer att bli överraskad.
Familjeägda industriföretag
Ja, och vore det inte för extrema arvskatter och andra påhitt så hade vi fortfarande haft industrier i en helt annan omfattning än idag. Det som inte såldes ut till stora multinationella företag är ju lätträknat idag.
@Greenious: Vi har väl ingen arvskatt alls? Till skillnad från USA.
@Lotta.
Nej, inte längre. Mot slutet drog den ju knappt in några pengar heller längre, vilket gjorde beslutet lättare misstänker jag. Men på 70- och 80-talet försvann många familjeägda företag den vägen.
@ Greenoious
Lyckligtvis föreslår nu EU att Sverige återinför arvs- gåvo- och förmögenhetsskatt, då Sverige (av förklarliga skäl) ligger under EU-snittet betr dessa skatter..
Made in Germany som fick sitt verkliga genombrott på 70-talet, framförallt genom att stenhårt vägra inflation och därigenom cementera D-marken som hårdvaluta, har ju fått sig en rejäl törn. Det står ganska klart.
Ett rykte som började i våras och som börjar få mer och mer kraft bakom sig är att Deutche Bank är på fallrepet.
Ja, det och en del annat pekar ju på att Tyskland har sin storhetstid bakom sig…
Tredje punkten borde väl vara ThyssenKrupp misslyckade köp av Kockums.
De två exemplen du håller fram handlar om statens brister. Offentlig upphandling är problematisk även i Sverige, tänk nya KS. VW är halvstatligt, tänk vårdslösheten (kriminell) inom Telia.
Tyskland är urstarkt som industriland. VW skandalen kommer snart att vara glömd. Dessutom finns det teknik sedan några år som löser problemet; Adblue. Så nya bilar pissar ut lite ammoniak istf. kväveoxider.
Vi kanske bara tänker på bilar och konsumentprodukter men de står bara för en liten del av exporten (11%). 27% av exporten är maskiner, 13% kemiska produkter, sedan kommer medicinsk teknik etc..
Jag tror att Tyskland nästan betalar vad som helst för att behålla Grekland som euroland. De behöver ett sänke som håller Euro till USD nära 1:1.
"Riksenheten mot korruption överväger nu…." till skillnad från Riksenheten FÖR korruption som finns på Sveavägen 68.
Som ni vet köper den stora massan aktier tidsmässigt nära inpå en krasch – detsamma gäller migration av fattiga människor till framgångsrika länder.
När ett land som Tyskland/Sverige nått sin höjdpunkt av civilisation och stark ekonomi lockar den till sig fattiga människor från u-länder i form av tiggare och ekonomiska flyktingar. Dessa stackare är the greatest fools som "köper" ett land på toppen i hopp om att landet alltid ska vara rikt och ge dem förmåner.
På andra sidan skalan har vi eliten av entreprenörer och "old money" som "säljer" sitt land och flyttar till jurisdiktioner som har framtiden för sig.
Nu kanske nån jämför massinvandringen på 1800-1900 talet till USA som motargument, men det håller inte.
USA har fram tills sista decennierna aldrig lockat ekonomiska flyktingar, tvärtom har det varit ett tufft land att migrera till pga hård kapitalism och begränsad / ingen välfärd för låginkomsttagare.
Mest googlat i Syrien: ”Hur man tar sig till Tyskland”. -> Säljsignal på Tyskland
Energiewende är för mig den tredje markören för passerad bäst före.
Här har en storskalig teknisk utopi förankras uppifrån genom detaljstyrning utan att ta hänsyn till en förankring i den tekniska realiteten.
Om liknande von-oben felbedömningar håller i sig, är det inte svårt att gissa hur den tyska framtiden ser ut.
Liknande kan för övrigt konstateras för ett antal europeiska länder.
Håller med, och energieländet är snarare den första markören. Det är som en tågkrasch i slow motion – otäckt men väldigt svårt att slita blicken från.
En av grundpelarna för ett avancerat samhälles framväxt är tillgången till billig/lättillgänglig energi. Politikerna har väl ställt till med ett och annat på den punkten nu i Tyskland framförallt..
Jag tror att nästan alla feltolkar den här skandalen. Vad är det egentligen som säger att myndigheternas gränsvärden har något värde? Det är väl som vanligt rena hittepåsiffror utan någon konsensusvetenskap bakom. Åsa Romson håller på att pinka på sig av upphetsning just nu – enbart det säger ju att något är fel.
Om detta hade varit i USA så hade republikanerna gått man ur huset för att hylla "ett företag på den fria marknaden som vågar stå upp och kämpa mot tokliberalernas påhittade gränsvärden så vanliga bilar skall förbli billiga och överkomliga för vanligt folk". WW hade sålt tusentals extra bilar den här veckan!
Det enda som bevisats här är att vi faktiskt fått en heltäckande EU-kultur när det gäller politikernas förmåga att få EU-befolkningen att nicka och bocka och säga ja och tack och amen – det är ni politiker som har rätt, ni vet bäst, vi låter er bestämma och tror på allt ni säger…
Försvarsindustrin som några redan varit inne på är riktigt på dekis.
Puma, dvs motsvarigheten till stridsfordon CV90 är en riktig katastrof, de slår inte ens 9040 varianten som är den svenska föråldrade varianten. Lägg till försöken att söndra Kockums som de inte hann lyckas med innan återtagandet förra året. Det finns fler exempel.
http://www.di.se/artiklar/2015/10/1/tyska-overskotten-en-katastrof/
Här är något som talar FÖR tyskland, Exporten går som tåget, Euron är det bara tyskland som tjänar på , och de tjänar stort.