Angående fredagens inlägg om elbilen Nissan Leaf så menar en del experter att det viktigaste för elbilens genombrott är tillgången till snabbladdare.
I en artikel hos Talentum/Ny Teknik förra året påtalas att en japansk studie visar att med tillräckligt med snabbladdare försvinner elbilförarnas räckviddsångest. Om det var lika tätt mellan snabbladdare som mellan bensinstationer, eller för den delen om alla bensinstationer hade en snabbladdare skulle elbilägarnas räckviddsångest vara icke-existerande.
“Energibolaget Tepco studerade körmönstret hos elbilsförare och märkte att de höll sig nära kontoret där en laddare fanns. Resorna var mycket kortare än räckvidden. När Tepco byggde en andra snabbladdare i en annan del av staden ökade körsträckorna rejält.
Överraskningen var att den nya snabbladdaren användes så sällan. Effekten var psykologisk – räckviddsångesten hade minskat.”
Förra året hette det att den långsamma utbyggnaden av laddstationer hindrar elbilens genombrott. För fullgod täckning av hela landet behövs 350 snabbladdare.
Sedan dess byggs tydligen snabbladdare ut i våldsam fart i Sverige.
I en ny artikel hävdas det att det finns 90 snabbladdare i Sverige, varav 25 byggts i år och 30 till kommer färdigställas under hösten. Där hävdas det att det kan behövas 260 snabbladdarplatser i Sverige. Sedan måste det till fler laddare per plats i takt med att det blir allt fler elbilar.
“Säg att det finns snabbladdare på 130 platser till nyår. Då tror jag att det skulle behövas ungefär 130 platser till för att få hyfsad geografisk täckning.
På många av dagens laddplatser kan bara en bil ladda åt gången, och då kan det bli köer när elbilarna blir fler. Därför behövs det även utbyggnad på många befintliga laddstationer.”
Istället sägs det nu att det finns för få svaga laddare på vanliga parkeringsplatser och arbetsplatser.
“Det pratas mycket om snabbladdning, men jag är mer bekymrad över att det byggs för få normalladdare på ställen där man ändå parkerar bilen, exempelvis när man ska handla eller ta tåget till jobbet. Den utbyggnaden har inte alls kommit i gång på samma sätt som snabbladdarna.”
Elbilar har fördelen att det är relativt enkelt att bygga ut laddplatser. Man behöver tillgång till tillräckligt kraftiga kraftledningar, vilket inte bör vara ett problem ens i mindre tätorter. Jämför med utbyggnaden av platser att tanka fordonsgas, som kräver en helt annan infrastruktur.
Ladduttag på Nissan Leaf. ChaDeMo
till vänster, Mode 3 Type 1 (?) till vänster. |
Samtidigt kan man nog säga att elbilen kan vara på väg mot ett genombrott, även om ett sådant inte kan sägas verkligen ha kommit förrän man når 10-20% av marknaden. Men infrastrukturen byggs åtminstone ut, så laddstationer kan bli ett icke-problem. Återstår då bara priset på själva bilarna.
Samtidigt finns det lite olika standard för snabbladdning. Tesla har sin egen, med sina egna väl utbyggda exklusiva stationer med flera platser. Japanska bilar använder ChaDeMo-standarden, medan europeiska biltillverkare använder CCS EU. Nu verkar de flesta snabbladdare, utom Teslas, ha både ChaDeMo och CCS EU, åtminstone de nyare stationerna. Då pratar vi om 50 kW, som kan ladda en Nissan Leaf till 80% på drygt 20 minuter.
Sedan finns det halvsnabb laddning via Mode-3 Type 2 för vissa bilar, som ska kunna ge 22 kW vilket kräver en timmes laddning för att fylla på en Nissan Leaf, som dock inte stöder denna typ av laddare, men kan använda
40 kommentarer
Precis min analys också, även om jag inte studerat ämnet särskilt noga. Staten borde därför skippa subventionen av elbilar och istället se till att det finns bra möjligheter till laddning, oavsett om man parkerar på jobbet, på gatan hemma eller om man behöver snabbladda på långresan.
Don't worry – inom några veckor kommer Åsa Romsom eller Mona Sahlin på att om man placerar en laddningsstation utanför varje flyktingförläggning så ökar den s.k integrationen. Sedan kommer det att gå fort! 😉
ordet "räckviddsångest" påminner om "kastrationsångest"…
Redan nu är ~1% av nybilsregistreringen i Sverige elbilar. Det blir intressant att följa den andelens förändring kommande fem år.
Vore inte snabbladdare en perfekt kundmagnet för McDonalds och andra matställen? Lagom lång paus, tankar mage och bil samtidigt.
Ha-ha-ha-ha-ha! Försök få Miljöpartiet och Sossarna att subventionera den iden om du kan! 😉
"Idag är projektet klart och vi erbjuder snabbladdning av elbilar på 13 av våra restauranger och ytterligare 5 med normalladdning, "
http://www.mcdonalds.se/se/om_mcdonald_s/vart_hallbarhetsarbete/ladda_elbilen.html
Det. Var. Som. Fan. Bonuskudos till den första som fotar Stefan Löfvén eller Åsa Romson när hon laddar på McDonalds!
Om 50 % av dagens bilar byts mot elbilar behöver vi bara bygga ett nytt Ringhals. Inte så farligt.
Om 50 % av dagens bilar byts mot elbilar behöver vi bara bygga ett nytt Ringhals. Inte så farligt.
…och jag som trodde det skulle handla om stridsvagnskanoner eller svenskutvecklade granatkastare, men tji fick jag. 🙂
+1
Men om vi nu ska hålla oss till ämnet, är hybridspåret dött? Det verkar ju vara ett rimligt alternativ för glesbygdsboende?
Hur ställer du dig som lantbrukare till gårdsproducerad biogas? (Inte då nödvändigtvis upprenad till fordonsgas och använd till kraftvärmeproduktion)
Hybridspåret innebär en extra tung last med bensinmotorn, transmission ljuddämpare och växellåda mm – inte bara i kilogram. Men så länge det är närmare till bensinstationer än snabbladdare kommer de säkert att säljas. Med billigare el på nätter och helger blir elproduktionen bättre nyttjad med mindre förluster för varje ny elbil. Någon ny elproduktion behövs inte på länge med nuvarande utveckling dvs inte ens med 50% elbilar.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Men finns det inga hybrider som fär elmotorn är den enda som är kopplad till hjulen och förbränningsmotorn endast driver en generator? Eller har sånt inte tagit sig till produktionsstadiet?
Hybridspåret innebär tvärtom att man kan göra bilarna lättare om man optimerar bilarna för hydridsystemet. 85 kW batteriet i en Tesla väger exempelvis drygt 600 kg, skulle man nöja sig med en tredjedel av batterikapaciteten så skulle vi spara in ca 400 kg men samtidigt ha en bil som klarar i alla fall 10 mil på el vilket är fullt tillräckligt för att klara den största andelen av körningen på el. Förbränningsmotorn då? Ja, det finns förbränningsmotorer på 400 hk som inte väger mer än 40 kg.
Gdb crvx: Vad skulle vara fördelen med en sådan ko struktion. Jag gissar att man skulle förlora mer i effekt på det sättet. Man skulle lik förbannat behöva lika mycket motorkraft i motorerna och dessutom dedikerad generator. Nuvarande konstruktion är smått genial (har du själv kollat upp hur de är konstruerade?).
Hybridens fördel är välsom med alla generalister, mångsidigheten dvs man kan ladda batteriet om stolpar finns men det går även att förlita sig på bränsle om man måste köra länge/långt med outvecklad laddstolpinfrastruktur så kan man klara sig bättre än med en ren elbil.
Sen så finns det väl vissa svagheter med Tesla, t.ex. att den snabbaste laddaren ej finns att köpa i Sverige (Om mitt minne inte sviker mig så finns bara enfasladdare till Salu här). Sen så en del saker jag läst på Teslaägares forum om ledningar som går varma tyder på att en del ägare inte riktigt har uppgraderat ledningarna i sitt hus som de borde. Men i tätbebyggd miljö för stadstrafik, så är antagligen elbilen alldeles adekvat (om man förstås inte kan åka kollektivt)
En kompis har en Prius som är "upphottad"…
Extra batterier och så…
6-7 mil på bara el är möjligt nu…
Och skulle det inte räcka så startar bensinmotorn…
Så då blir det sådär runt 0,3 liter per 10 mil körning…
Ursäkta en okunnig. Nissan Leaf till 80% på drygt 20 minuter. Hur lång tid tar det för de andra modellerna?
Det här måste ju ändå vara en stor svaghet. 20 min låter inte så mycket, men i dagens stressamhälle är det mycket.
I de allra flesta fall räcker det att ladda sin bil under natten. Vid långresor behöver man ta en bensträckare efter ett par timmars färd.
Det är självklart sämre mobilitet än dagens bensin- och dieselbilar, men ändå inte särskilt dåligt och detta är något som det är fullt möjligt att anpassa sig till.
Nils, detta är kanske precis vad dagens stressamhälle behöver? En 20 min paus lite då och då där man t ex kan vädra barnen eller ta sig en tupplur?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Finns det någon peak-råvara för elbilar? Tänker främst på batteriet?
Det finns gott om litium här i världen, och det är dessutom ett grundämne som kan återvinnas från förbrukade batterier.
Det är förstås oerhört mycket dyrare _idag_ att återvinna litium från LiIon-batterier, men i en hypotetisk framtid där det blir brist på lättutvunnen litium så är det fullt tekniskt möjligt att återvinna ur existerande batterier.
Litium är inte ett så stort problem, men det är också vanligt att batterier innehåller stora mängder av ex. kobolt, nickel och mangan. Framförallt kobolt är efterfrågat då batterier som innehåller kobolt ger de mest energitäta batterierna. Idag så går drygt en fjärdedel av världens koboltproduktion till batterier.
Kobolt råkar också vara ett trevligt material att tillverka elmotorer i, vilka kan göras kompaktare och effektivare än andra elmotorer.
P.S. Det kommer inte finnas några betydande mängder batterier att återvinna de närmaste 30 åren D.S.
Fick räckviddsångest då det för tredje gången sedan i somras inte funkade att tanka (varken med kort eller sedlar) på Ingo när bensintankens rödlampa börjat lysa. Men grannmacken funkade så.
OT> Varifrån kommer bensinen i våra vanligaste bensinmackar? Om man vill gynna/bojkotta nån speciell leverantör, går det att veta?
Jag är inte övertygad om att det är tillgången på snabbladdare som är haken. Det är tillgången på laddningsalternativ till vardags som ställer till det. Det är inte alla som har laddplats på jobbet, eller möjlighet att ladda hemma och heller inte alla som äter på McD stup i kvarten.
Att behöva offra en halvtimme eller mer för att man skall behöva köra iväg och ladda bilen är iaf inte praktiskt ändå.
Hur tjock ekkabel behövs det till en el-mack? Säg att en lite bensinmack idag säljer 1 kubikmeter i timmen eller 9000 kWh energi varje timme. Lite högre verkningsgrad på elmtotorn så säg 3000 kW som ska in till macken kontinuerligt och då pratar vi om en väldigt liten bensinmack.
Snabbladdare ligger på kanske 40-50 kW, och det tar då ~20-30min att ladda bilen. Inga 3000 kW.
En stor del av laddningen kan nog tänkas ske hemma vid lägre effekt, och då kan man ladda över natten på vanlig enfas 16A.
Läs innan du svarar tack så slipper du verka dum.
Det är måndag, så jag är lite trögtänkt.. Menar du att det står 60 snabbladdare och kör samtidigt på en "el-mack"? Vi behöver oavsett ha fler el-mackar än motsvarande bensinmackar.
En lite rolig överslagsräkningsövning kan vara att se hur mycket energiladdning som krävs per dag om vi går över till elbilar och hur den kan tänkas fördela sig. Jag skulle fortsätta gissa att majoriteten sker på natten hemmavid.
Ja, jag pratar om hur en bensinmack ska ersättas så ja, det handlar om ganska många snabbladdare och dessutom stora parkeringsplatser för en mack.
Eller ännu värre hur ersätta tusentals bensinmackar? Mycket kabel blir det, kanske läge att köpa aktier i en koppargruva om man tror på elbilar.
Lösningen ligger antagligen i att ha många, många fler el mackar än vanliga bensinmack ar.
Det är lite svårt att förutse hur detta kommer utspela sig, men min gissning är att bensinmacken som den ser ut idag försvinner
Absolut! Som tur är har vi ett ganska välutbyggt elnät så det ska nog gå att ordna.
Dags för lite uppskattningar. Det kördes 6,4 miljarder mil med personbilar i Sverige år 2014. Om alla vore bensindrivna, så motsvarar det (om vi grovt hugger till med 0,5 L/mil) 3,2 miljarder L bensin på ett år, eller 365 300 L/h (ca 3,3 GWh per timme (dvs en medeleffekt på 3,3 GW)). 365 kubik bensin i timmen med andra ord.
Detta stämmer också ganska hyggligt med branschens (SPBIs) försäljningssiffror, fast lite underskattat. Låt oss då säga en effekt på 3-6 GW som kontinuerligt tas ut via flytande bränslen för personbilar i Sverige.
Om elbilar är tre gånger effektivare så snackar vi då om en medeleffekt på 1-2 GW. Det motsvarar ungefär att starta upp ett eller två Barsebäck igen för att hantera personbilstransporterna.
Liten sanity check: 2 GW för personbilstransporter? Om vi har 5 miljoner bilar innebär det en medeleffekt (dygnet runt) på 400W. OK, det verkar rimligt — en Nissan Leaf har ett batteri på 24 kWh, och det innebär att man laddar sin bil i snitt 2-3 ggr på en vecka (och att man därmed inte kör upp en hel batteriladdning varje dag). Det tror jag är ett OK antagande eftersom de flesta resor klaras av utan att tömma batteriet.
Så en mycket grov överslagsräkning visar att det är inom det rimligas gräns att elektrifiera bilparken — i teorin. .
Vi behöver alltså två nya Barsebäck samtidigt som vi ska lägga ner kärnkraften.
Japp, det stämmer och håller inte ihop. Å andra sidan "slipper" vi massa flytande bränslen.
Fast just nu exporterar vi netto 1,84 GW. Mest laddning sker förmodligen nattetid. Mindre vatten behöver då spillas så med laddning nattetid ökar vattenkraften något. Men visst – med 100% elbilar blir nettoexporten av el drabbad negativt så länge vi har oförändrad kapacitet för produktion. Högre efterfrågan nattetid gynnar vindkraftens ekonomi.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Har du en länk eller titel på den japanska studien? Jag har letar litet men utan resultat.
Det kan komma att gå fortare än vi tror med införandet av hybrider. Kanske 15-20 år så har vi 75% av maskinparken utbytt och de gamla fina dieslarna exporterade till Gambia, Algeriet eller Marocko…