Metro har nu publicerat YouGovs senaste opinionsundersökning, och Sverigedemokraterna är nu Sveriges största parti med mer än var fjärde röst i opinionen. (Sd) får 25.2%, (s) 23.4% och (m) 21.0%. Även om kritik kan riktas mot YouGovs metodik med självrekryterad onlinepanel, så är den fortsatta trenden för (sd) tydlig och det är rätt in i kaklet för decemberöverenskommelsen och övriga partiet som gäller.
1 527 intervjuer ska ha utförts via YouGovs sjävlrekryterade onlinepanel, dvs personer som anmält sig frivilligt. Ett urval görs ur panelen för att få en representativ mix av Sveriges befolkning, men övriga opinionsinstitut tycker förstås att metodiken är förkastlig, då enda sättet att enligt dem få en trovärdig panel är att ringa och trakassera ofrivilligt folk i sina hem. Dock brukar ändå (sd):s väljare vara underrepresenterade och (mp):s överrepresenterade, eftersom de första inte vågar ange sina partisympatier medan de senare anser sig vara så goda människor att de berättar för alla.
Göteborgs Universitet har kommit fram till att det är just (fi), (mp) och (v):s väljare som är överrepresenterade i självrekryterade paneler. Inte Sverigedemokraternas väljare alltså.
Professor Sören Holmberg vid Göteborgs Universitet kommenterar i Metros artikel det hela:
“Det här är inte sådär jätteöverraskande. Vi har sett den här tendensen länge, att SD är på väg att öka. Och orsaken till det är väldigt enkel.”
Holmberg påtalar att 46% av svenska folket just nu anser att invandringen och integrationen är den viktigaste politiska frågan.
YouGovs undersökning ska skett efter att (sd):s motståndare spred partiets reklam från tunnelbanestationen i Östermalm massivt i sociala medier, och dessutom i samband med de sk IKEA-morden några dagar senare. Med vänsterns reaktioner på reklamen i tunnelbanan – både att massivt sprida den och budskapet i sociala medier, samt att sedan vandalisera tunnelbanestationen, så behöver inte (sd) lyfta ett finger för att gå framåt i opinionen. Med sådana fiender behöver man inga vänner.
Den politiska experten Stina Morian säger till Metro:
“Eftersom den är gjord i samband med morden på Ikea. Stämningen på nätet och i sociala medier var ju oerhört hätsk just då. Jag tror att det är en kulmen på en lång debatt som vi haft under en lång tid.”
Det är bara att konstatera att (sd) tack vare decemberöverenskommelsen äger hela problemformuleringen och debatten kring sin hjärtefråga, utan att någonsin behöva säga något eller göra några framträdanden. Decemberöverenskommelsen och beröringsskräcken gör att väljarna knuffas rak in i (sd):s famn.
Metro/Yougovs opinionsundersökning augusti 2015.
Sorterad enligt cornuskalan, från cornuvänster, via cornumitt |
Den sk Reinfeldt-doktrinen (“vi samarbetar inte med rasister”) kommer fortsätta, som politisk reaktion på detta och (sd) kommer fortsätta att gå framåt i opinionen. Samt förstås ännu mer invandring enligt den sk chockdoktrinen – eftersom svenska folket inte vet vad som är bäst för dem (=mer invandring) så måste man öka invandringen ännu mer till svenska folket ser ljuset. Politiker och opinionsbildare måste också fortsätta förneka problem relaterade till invandring och migration, för allt annat är att gå (sd) till mötes.
Det kan rent av bli så att (sd) till 2018 vuxit sig mot över 35% och kanske blir största block. I så fall spricker decemberöverenskommelsen efter valet 2018 och övriga partier måste samarbeta över blockgränserna, eller med (sd). Det senare är förstås omöjligt, så vi kommer mer sannolikt få se en (m) + (s)-regering om de partierna kan dra ihop fler väljare än (sd) tillsammans. Vilket inte är säkert, för det är från dessa partier (sd):s väljare främst kommer.
Metros artikel med ytterligare kommentarer från Holmberg och Morian hittar ni här.
Varför alls skriva om att Sverigedemokraterna går framåt i opinionen? Varför inte begrava det hela och låtsas som inget? Svaret är helt enkelt att detta är det största skiftet i svensk politik på flera decennier och upplösningen av svensk blockpolitik. Att inte uppmärksamma detta vore tjänstefel.
72 kommentarer
Framtiden ser mörk ut 🙁
Den ser väl snarare ljus ut? SD gillar ju inte svarta.
(förlåt mitt cheapshot, kunde inte låta bli)
Au contraire! Det ser faktiskt riktigt hoppfullt ut. 😀
Balkong-hopp-fullt, för att tala samma språk som kommentatorerna på Avpixlat.
Ba-dum-bisch! I'm here all week!
MartinS
Håller med dig. De "goda" har kapitulerat helt och ger SD fritt spelfält. Tyvärr.
Blir så trött på hur (särskilt) S och Alliansen agerar. Illa när SD framstår som mest sansade och ärliga i debatten…
@connyt
Stjäla från rasister och för att betala för invandring, hur vågar du påstå att de kriminella som gör det är "goda"? Märker du inte vilka sociala problem det demokratiska våldssamhället medför? De goda är Libertarianerna som vill ha frihet och marknadsdemokrati = det du vill ha, betalar du för!
alag.
Du ser att jag skrev "goda" inom "fnuttar", vilket ska tolkas som "de som ser sig själva som goda".
Blev lite otydligt med "tyvärr" i slutet där. 🙂
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sören Holmberg verkar som en klok man. SD har varit på frammarsch i ett år minst och de tillfälliga händelserna har kanske lagt 2-3% på toppen, max. Utan knivskärningar på IKEA och handgranater och allt det där hade SD ändå presterat typ 22%.
Det är klart att röda och blåa blocket skiter på sig av det här, men jag hoppas också att SD också funderar noga på hur de ska förvalta ett framtida förtroende och rekrytera vettigt folk så att det inte blir en massa John Bouvin-uppträdanden i riksdagen och sånt där.
25.2% motsvarar väl 87 eller 88 riksdagsledamöter för (sd)? Och de man än så länge rekryterat är ju inte direkt från begåvningsreserven (med några få undantag – resten verkar man fått att hålla käften för stunden).
Det blir onekligen svårt att få tag på kompetent och framför allt erfaret folk om opinionen även speglas i valet 2018.
OM de skulle luta åt att det blir så många (eller kanske ännu fler) platser vid nästa val så betyder det att många andra politiker riskerar att bli arbetslösa.
Stämningen kanske är annorlunda om 3 år – det kanske är mer accepterat för politiker att "byta färg". Jag är övertygad om att många riksdagsledamöter inom andra partier delar SD:s syn i invandringsfrågan.
Ska SD enbart rekrytera från egna led så kommer det bli katastrof.
Precis, och varför är det så?
Kan det bero på att alla som kan tänka sig att gå med som aktiv politiker i SD är endast de som inte har något kvar att förlora, resten har förstånd nog att inte låta media och andra förstöra deras liv.
Åtminstone verkar det ha det varit så hittills, förutom när det gäller Jimmy.Å och några till.
Och det har nog inte funnits någon som gallrat eller sagt "nej" till de som anmält sitt intresse att vara aktiva, utan det har skett senare, efter att media grävt upp gamla kommentarer på nätet och liknande.
Ruttet av media att kritisera SD för deras dåliga rekryteringsunderlag, när det är medias fel att det är dåligt
Förhoppningsvis så blir det många erfarna politiker som "kommer ut ur garderoben" nu när siffrorna ökar och blir aktiva i SD istället.
Kallle7, så när media förnekar problem med invandringspolitiken så är de fel ute. Men när du som sd-troll förnekar problem med kompetens och rekrytering av kandidater så är du rätt ute?
Det får ju bli lekmannaspekulation, men nåt slags strömhopp av riksdagspolitiker till SD tror jag vi kan glömma av flera skäl:
1. Politiker skälls ju alltid för att de gått den "Långa vägen" dvs för att nå en högt uppsatt post i sossarna måste man gått med i unga örnar vid typ 7 års ålder. Således torde de tappa hela sitt nätverk om de byter till det hatade SD.
2. Det torde ju finnas ett internt tryck inom SD att gamla trotjänare ska belönas med riksdagsplats. Vad tycker de om att en masssa f d sossar och folkpartister glider in och cashar in riksdagslön medan de får fortsätta harva i Åmåls kommunfullmäktige?
3. Det torde ju vara en princip för SD att man faktiskt ska ha folk i rikdagen som tycker som dem. Åsiktskillnaden mellan SD och övriga är ju åtminstone officiellt milsvid.
Blir detta verklighet i valet 2018 så vete gudarna hur det går.
Men jag ska ärligt och helt o-ironiskt gratulera alla SD:are i alla fall.
Kalle7..är helt rätt ute, vem vill få bilen sönderslagen, endast politiker med sunt förnuft och som tänker själva bör/skall vara i allmänhetens tjänst. Att påstå att nutidens politiker är begåvade är det väl ingen som tror på längre. En fråga man skall ställa sig är…. vad kostar det..och vem skall betala
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
@Cornu
Jag förnekar väl inte problem med kompetensen bland de villiga kandidaterna, jag försöker bara förklara varför de mest lämpade inte vågar ställa upp som kandidater..
Och jag kritiserar de som faktiskt skapat situationen genom att köra drev och uppvigla mot SD och alla som ens närmar sig dem, de som sedan har mage att klaga på de SD-kandidater inte låtit sig skrämmas iväg.
@Cornu
Och när media förnekar problem med invandringspolitiken, så ljuger de rakt av! inget annat
0.252*349 blir 92 exakt. Men det blir några fler eftersom några partier inte kommer in eller åker ur. Borgarna fick t.ex. riksdagsmajoritet 2006 med 48% av väljarnas giltiga röster (bl.a. räknas blanka röster som ogiltiga).
Valsimulator med "gamla" systemed finns här:
http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/valresultat/rakna_sjalv/
Parti Antal mandat
fi Under spärr
mp 24
v 26
s 88
sd 95
kd Under spärr
c 21
fp 16, får nästa
mp 79
övriga Under spärr
Cornu : Tror du det skulle vara lättare för något annat parti (säg F!) att rekrytera dugligt folk om dom fick lika högt valresultat som sd kommer få 2018?
På sikt så blir det nog ett samarbete över blockgränserna för att isolera SD dvs DÖ 2.0.
Lars Wilderäng: Jag tror det blir precis som du skriver " Den sk Reinfeldt-doktrinen ("vi samarbetar inte med rasister") kommer fortsätta, som politisk reaktion på detta och (sd) kommer fortsätta att gå framåt i opinionen "
Tyvärr tror jag också det.
Möjligen med en justering att "uppgradera" rasister till fascister.
Verkar ju vara en framgångsrik modell… ;o
Det var ju rätt väntat att detta skulle ske, bara lite snabbare än vad man trott. Undrans hur lång tid det tar innan några andra undersökningar får samma resultat?
Tyvärr ser jag inte någonting alls som kan stoppa processen, s ligger i samma säng som mp så där lär inte hända något. M har en fullständigt oerfaren och visionslös ledare som är fast besluten att upprepa företrädarens misstag, de borgerliga småpartierna är så små att de är irrelevanta och har även de oerfarna ledare eller som fp en vars bäst före datum gått ut. Något liberalt/libertarianskt alternativ har inte kommit fram, det lever bara på några olika webbsidor som slösar bort sina chanser genom att lika enögt propagera för liberaliserad drogpolitik, som vad sd gör för minskat flyktingmottagande. Skillnaden är att det ena går hem i stugorna inte det andra.
Håller med – det ser mörkt ut!
Annars är ju den vanliga fördomen att politikerna är ena makt- och köttgrytekåta, principlösa realister.
Festligt nog är det alltså just de etablerade partiernas ovilja att kovända och ge folk vad de vill ha som bringar dem i fördärvet här. Hade de bara fattat läget och tagit ett raskt Luciabeslut är jag rätt säker på att SD-kurvan hamnat upp och ner.
Jag skulle snarare säga att de flesta politiker är dogmatiska naivister. Ett Luciabeslut tror jag också i princip skulle eliminera SD och ha stöd av folket i en folkomröstning men det lär inte hända då de är fast i sin självgodhet.
S börjar falla till Juholt nivåer. Statsministern gömmer sig. Det går fort nu.
Det var flera månader sedan han passerade Juholts bottennotering.
Övriga partierna driver verkligen in människor i SD.
En anekdot:
Min mamma jobbar inom tandvården i Småland. Just nu är trycket enormt på tandvården pga alla asylsökande. Dom kommer mer VÄLDIGT dåliga tänder, och sk "akuta" problem betalar Migrationsverket för. Patientavgifter är 50 kr. Och eftersom dom har så akuta problem går dom före precis varenda medborgare.
Så totalrenoverad mun för 50 kr, dessutom får dom gratis transport med ledsagare.
På mina föräldrars ort är det nu tre månaders kö om du t.ex. bitit av en lagning och behöver hjälp.
Förstå att folk är lacka, får vänta tre månader, betala massor med tusenlappar för att få hjälp, och sen får höra att asylsökande går före och dessutom för 50 kr.
Min mamma, som är väldigt tolerant och snäll, börjar nu tycka att det är alldeles för många asylsökande, dom klarar inte av det i verksamheten och får inga extra resurser.
Som sagt, folk drivs in i SD.
Stringfellow: Du har helt rätt.
Och den 50 lappen är väl också skattepengar, inte har de jobbat ihop den?
Är detta verkligen korrekt? Normalt när asylsökande får tandvård för akuta besvär, så väljer man den billigaste/snabbaste lösningen: bettfysiologiskt "oviktiga" tänder lagas inte med proteser och liknande – de dras ut.
Så helrenoverad mun borde betyda en mun med stor avsaknad av tänder.
Tre månaders kö för att fixa en avbiten lagning? Jisses. Jag kan ringa till tandläkaren och få tid inom tjugo minuter, "på min ort"… trots invandrare. Jag tror något är allvarligt fel med tandvården där dina föräldrar bor.
Akut tandvård har ingen kö på tre månader, det är bara påhitt.
Folktandvården har ansvar för migranter och papperslösa så situationen kan enbart uppstå där det inte finns ngn privatpraktik.
Sen tror jag inte migranter med akuta problem går före svenskar med akuta problem. Sådana är inte reglerna i alla fall.
Och som nån sa, det är utdragning och rotfyllning (behandling för pågående infektioner, i princip) som ingår i Folktandvårdens åtagande mot migranter i stort sett. Låter lite som en överdrift att kliniken skulle bli så överhopad med det att det fyller hela schemat.
Inga överdrifter, gäller t.ex. Hultsfred och Valdermarsvik, googla och läs. Seriösa sidor bekräftar.
På grund av betalvägg på siten så ser jag bara Googles resultat:
"3 juni 2015 – Det kan ta uppemot två år att få en tid hos Folktandvården i Oskarshamn – på grund av att tre tandläkare har sagt upp sig."
http://www.ostrasmaland.se/oskarshamn/tva-ars-kotid-hos-tandlakaren/
Så det är svårt att veta vad som är orsaken till kötiden.
Och 2008 så löstes bristen på tandläkare i Hultsfred:
http://www.vimmerbytidning.se/article/view/26796/
"07.03.2008 08:43 Man behöver bara gå tre-fyra år tillbaka, så hade Folktandvården en kö på ett och ett halvt år.
Nu är situationen en helt annan. Tandläkarbristen är äntligen över i Hultsfred. "
Det här är inte bara ett bejakade av att svensk invandringspolitik måste läggas om. Det är också ett stort "fuck you" till de svenska politiska och mediala etablissemangen.
Väl sammanfattat!
Jag hoppas vid Gud att övriga partier förstår allvaret och skaffar sig en realistisk invandringspolitik. Det vore en mardröm om idioterna i (SD) fick majoritet i landet. Utöver partitoppen, så förefaller många av deras förtroendevalda vara lallande idioter.
Vad skiljer det SD från övriga partier? Hellre en lallande SD-idiot än en lallande 7-klöverdito. Av flera dåliga alternativ så väljer man det minst dåliga.
Dessutom framställs SD på ett överdrivet negativt sätt när det gäller partifunktionärernas personer och förmåga. Det finns ingen anledning att tro att partiet kommer växa i kostymen och bära den med värdighet.
*inte kommer*
Fortsätter våra politiker som de gör idag är inte 50% en omöjlighet för SD vid ett val 2018, inte särskilt troligt men inte omöjligt. En stor del av folket ser inga alternativ. Man får inte glömma effekten av att partiet blivit så stort nu, så stort att folk vågar säga att de röstar på dom.
Sjävkllart är det bra att kunna hjälpa flyende människor som har det svårt, men det är ju rent löjligt att påstå att det inte kostar något. Andra delar av välfärdsapparaten får stå tillbaka. Enbart migrationsverkets kostnader är ju tiotals miljarder. Att Sverige dessutom tar emot i särklass flest flyktingar per capita, gör att många reagerar. Jag sympatiserar inte med SD själv, men jag kommer inte bli ett dugg förvånad om de är största parti 2018, och ja 50% är ingen omöjlighet.
Man kan väl bara säga att övriga partier gjort sig förtjänta av den käftsmällen. Decemberstatskuppen och en i övrigt huvudlös politik som håller på att krossa folkhem och välfärdssamhälle lär ju knappast gå ens den tröttaste av det sovande folket förbi.
Så knappast förvånande att nationalsossarna / folkhemssossarna ökar (eller vad man nu ska kalla SD). Sverige må hypotetiskt kunna ta emot 30 miljoner (Annie Lööf) eller upp till 100 miljoner om vi gillar att leva på Bangladesh nivå i kåkstäder och med ett trasproletariat som desperat jobbar under vilka villkor som helst (Reinfeldts dröm).
Men vem vill stödja partier som vill omvandla Sverige till ett Bangladesh?
Det behöver vi inte oroa oss för, om ett litet tag så har det kommit så många nya invånare på viktiga positioner i landet att allting blir ett självspelande galet piano..och vi störtar ned till Bangladesh-nivå.
@Kalle7
Inget skulle göra SD-politikerna gladare än om invandring kan relateras till fler problem i Sverige än den redan gör. Ju sämre det går för Sverige desto gladare SD-politiker. Hade jag varit på det humöret hade jag kallat dem landsförrädare.
Mycket bra sagt! Bangladeshdrömmen måste DÖ. När så många som inte fattar caset sitter och filar så… Invandringen behöver inte vara ett problem, det är bara så att det brukar bli det om man inte för en gulfstatspolitik.
Jag tror DÖ är en mycket bättre förklaring än invandringen. Det kostar iofs men så illa är det inte än iaf. Men folk verkar ha "hängt upp sig" på demokrati.
Det kostar mycket mer än du tror. Titta bara på Malmö. En mellanstor stad nära köpenhamn, med ung befolkning som borde vara en av de som går bäst i Sverige. Men på grund av invandringen så behöver de 4 000 miljoner / år i kommunalt utjämningsbidrag.
http://www.realtid.se/ArticlePages/201409/09/20140909140345_Realtid890/20140909140345_Realtid890.dbp.asp
ÄNTLIGEN!!
Det ser ljust ut – äntligen börjar Svensson kasta av sig PK bojorna och börja tänka själv.
Måtte det sunda förnuftet segra.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Nej du har rätt, man ska bara publicera siffror som stämmer överens med sitt självutnämnda goda tyckande.
Du har helt rätt. Metodiken överrrepresenterar (fi), (v) och (mp) enligt Göteborgs Universitet, och underrepresenterar (s), (m) och (sd).
Med sådana siffror blir det troligen flera "normala" människor som går in i SD alt att tex Moderater kan tänka sig samarbeta. Då blir situationen mera som i Norge,Danmar,Finland.
Bästa sättet att sänka SD,s siffror är om man ser till grannländerna att ta in dom i beslutsfattandet då måste dom kompromissa och då blir det svekdebatt.
Vi har i praktiken en M+S-regering redan p.g.a. DÖ. De försöker bara göra det lite i smyg för att lura väljarna att tro att de är två olika block. MP och V verkar stå sig ganska väl, allt verkar bara drivas av vilka som är mest benägna att gå över till SD. FP mot 4%:spärren fast Carl B Hamilton skrev en debattartikel om att vi måste börja prata om att börja prata om det där med invandringen, utan att ha något att säga.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Klicka på boken under bilden.
?
Give em hell!
Vi har åtta socialistiska partier i riksdagen, med bara mindre skillnader dem emellan. Invandringen är knappast det största problemet, men frågan upplevs som en av de viktigare, om inte den viktigaste, och 7 partier har gett bort den till SD…
Det smartaste SD kan göra i det här läget är att hålla tyst. Cirkusen bland övriga partier sköter resten.
Hur menar du att massinvandringen av araber INTE är det i särklass viktigaste som händer i Sverige nu? Jag menar, viktigast av allt är ju att avskaffa staten så att vi slipper finansdepressioner, försvarslöshet, laglöshet, kaosskola m.m. som staten orsakar. Men den värsta konsekvensen av att vi har en stat idag är att vi går in i tusen år av tyranni, liksom ALLA muslimska länder har gjort, för att vi tar emot mellan en halv och en miljon araber varje mandatperiod som dessutom ynglar av sig lika fort.
+1
Många människor i detta landet verkar inte förstå vart den demografiska majoriteten är på väg någonstans. Nuvarande utveckling påminner om det hur det gick för det kristna Libanon. Tyvärr är framtiden mörk för Sverige där förmodligen ett av flera inbördeskrig kommer att inträffa.
Kan noteras att SD även ökar påtagligt bland utrikes födda enl undersökning genomförd av SCB tidigare i år. Länk till artikel: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-okar-hos-utrikesfodda
Wow, SD 3:e största parti bland utrikesfödda i maj, från 1.8% till 8.5%. S och VPK tappar mest. Den nyheten har gått mig helt förbi. Det är kanske invandrarna som drivit SD:s opinionsfördubbling sedan valet, de vet ju vad de flytt från.
Precis. Invandrarna är trötta de med! Och ju mindre de kan hävda rasism, vilket faktiskt funkar rätt bra för vita anpassade också…