I ett genidrag gjorde statsminister Stefan Löfven ett utspel på socialistkongressen i Västerås. Det är nu elevernas och föräldrarnas fel att skolan och skolresultaten är usla. Därmed flyttas fokus bort från politikerna, som inte behöver göra ett skit mer.
Utspelet är alltså helt genialiskt. Statsminister Löfven säger förvisso att man ska fortsätta satsa på den kommunala skolan, men om satsningarna inte fungerar, oavsett hur ogenomtänkta och usla de än är, så är det inte politikernas fel. Då är det nämligen elevernas och föräldrarnas fel. Därtill får han även alla skolkritiker att hålla med honom på grund av disciplinkravet.
Från det officiella talets transkribering:
“Men för att de stora investeringarna i skola och utbildning ska ge utväxling i EU:s lägsta arbetslöshet, behöver vi höja vår förväntan på oss själva och öka våra ansträngningar.
Svenska skolelever kommer behöva anstränga sig ännu hårdare. Fler behöver känna att skolan går först, före Netflix, före träning och kompisar, utan ursäkter, från lågstadiet till gymnasiet.
Fler föräldrar behöver inse att det mest avgörande för barnens väg i livet är att de lyckas i skolan. Fler måste vara beredda att fortsätta studera efter gymnasiet, och fler måste vilja lära nytt, byta karriär, inte bara vid 25 utan genom hela livet.
Vi behöver en skola som tar tillvara på och sporrar alla elevers ambition, oavsett vilken bakgrund du har eller var du växer upp.
Bara så kan Sverige ta ledningen i den globala konkurrensen.Vänner, vi behöver samla hela svenska folket i en ny strävan efter utveckling och bildning.Nu stärks din rätt till utbildning. Gör din plikt och tänj din kunskaps gränser!”
En tidning har lite fler citat, som möjligtvis är från det riktiga talet alternativt någon pressträff.
“Generellt sett behöver vi få upp lite mer disciplin och ordning. Både elever och föräldrar måste tänka till. Det viktigaste för barnet är att klara sig så bra som möjligt i skolan. Det är inte kompisar, det är inte ens idrotten och det är inte dataspelen. Skolan är viktigast.”
Inte ens idrotten. Det uttalandet säger allt om socialdemokratins syn på skolan historiskt. Idrott framför allt. Så är å andra sidan skolan och hela socialdemokraternas gamla Folkhemssverige byggt på nazistiska idéer.
Nu jublar förstås alla skolkritiker, men här ligger ytterligare genialitet hos Löfven. Ingen kan förstås vara emot disciplin och att de jävla ungdomarna ska ta sig i kragen och att det är föräldrarnas ansvar.
![]() |
Inte Löfven. Inte Romsons kollega.
Foto: Kristian Pohl / Regeringskansliet |
Därmed accepterar man Löfvens verklighetsbeskrivning och retorik, dvs att om regeringens och Romsons partiledarkollega1. vansinnigheter inte ger någon effekt är det inte regeringens fel. Och vem i oppositionen kan säga emot att det krävs lite jävla hyfs och disciplin, för i helvete?
Genialiskt som sagt. Även den brunaste sverigedemokrat hyllar nu Löfven, även om de antagligen gärna vill återinföra kroppsbestraffning också. Allt var ju trots allt bättre på 60-talet enligt folkhemsfundamentalisterna. Då växte ju också Löfven upp, och då var det minsann något jävla hyfs i skolan. Dagens barn och ungdom blir det inget av, nej fy fan, fram med rottingen och riset om ungjäveln inte visar disciplin och passar det inte kan man alltid gå till gruvan, hamnen eller bruket och skaffa sig ett riktigt jävla jobb. Det fungerade minsann för Löfven och nu är han stassminister, minsann. Så skärp er annars får ni ett kokt stryk.1.
Nej, Löfven och Romsons partiledarkollega2., så lätt ska ni inte komma undan. Att sitta i regering är att ta ansvar. Det spelar ingen roll vems fel det är, ansvaret är erat. Klarar inte inte att ta ansvar för skolan, utan skyller på föräldrar och elever går det bra att upplösa regeringen och lämna över till någon partikonstellation som är beredda att ta ansvar och inte bara populistiskt skylla ifrån sig.
Och ni, skolan är kommunal, så inget ni gör kommer förändra skolan väsentligt. Det ser kommunerna till. För inte kan ni göra det enda vettiga, nämligen förstatliga skolan – då blir det ju uppenbart att det är regeringen som har ansvaret plus att man då idiotförklarar HSB1. Persson, vars kommunalisering av skolan är grunden till alla dess problem. Faktum är att antagligen allt som är fel i Sverige är HSB Perssons fel. Han fick inte tillräckligt med stryk i skolan. Antagligen.
1. Det kan finnas inslag av satir i detta blogginlägg om någon undrar.
2. I rättviseräknarens anda nämner jag förstås aldrig mer den penisutrustade halvan av den dynamiska duon vid namn, vilket förbättrar statistiken på vem som får uppmärksamhet i media. Därtill brukar jag redan sedan tidigare undvika att använda förnamn, generellt. Penishalvan av dynamiska duon kommer hädanefter bara omämnas som Romsons partiledarkollega, eller i kortform Romsons kollega. Fotoillustrationer i samband med artiklar om Romsons kollega kommer vara bilder på Romson själv. Det är ju trots allt rättvist.
3. HSB = Han Som Bestämmer. Jösses, var har ni varit de senaste två decennierna?
74 kommentarer
Heh! Så Löfven skyller på morsan för att han inte fått någon utbildning? Han och regeringskollegorna kunde väl börja med att göra sig omaket att skaffa egna högskoleexamina. De har ju inte orkat bli ens sjuksköterskor eller poliser…
Vänta lite, löfven är svetsare, typiskt anställningsbar och utbildad. Han har även bytt karriär. Han lever ju faktiskt som han lär.
De föräldrar som tar ansvar sätter sina telningar i skolor där det är disciplin och ordning.
Friskolor, med eller utan vinstintressen.
Är det inte det han vill slå fast?
Hehe. Skämt åsido så vet han ju att det är så även om han inte direkt gillar läget. Dagens, eller de sista femtio årens politik har ju skapat en gräddfil för just de föräldrarnas barn.
Men om vi ska vara ärliga har familjerna i praktiken varit lika pådrivande som skolverkets khmerer. Det är inte många som efterfrågat mer arbete och högre akademiska krav trots att verktygen blivit bättre och bättre. (Kul blindkartor på seterra.se fixar Europas gränser på nolltid även för högst genomsnittliga elever tex) I stället har tonvikten legat i Bamse-land med medalj till alla och saft och kakor för varje trivial insats. Föräldrarna har villigt spelat med för att ha tid till roligare saker än läxläsning. Så Löven har en poäng, men det är förmodligen försent att göra något åt läget. De nuvarande föräldrarna har ingen aning om vad deras barn skulle kunna lära sig om de fick chansen.
"Generellt sett behöver vi få upp lite mer disciplin och ordning. Både elever och föräldrar måste tänka till. Det viktigaste för barnet är att klara sig så bra som möjligt i skolan. Det är inte kompisar, det är inte ens idrotten och det är inte dataspelen. Skolan är viktigast."
Må vara utspel, må vara vad som helst. Efter att ha varit på föräldramöten där vuxna hävdar att Putte inte orkar träna efter en för lång skoldag eller att Stina är så trött på morgonen eller att Filippa tycker läxorna är tråkiga tycker jag Löfven ska ha cred för sitt uttalande. Visst, han levererar ingen lösning men att i Sverige ens säga att skolan är viktigare än idrott är stort och inte populistiskt.
Cred åt Löfven!
Undrar dessutom vad Fridolin tänker om detta.
Jag är benägen att hålla med. Skolan behöver mer resurser men föräldrar som inte kan sätta gränser och elever som inte vill göra jobbet är stora anledningar till att det går utför.
Håller med. Vi måste ändra inställning lite var till mans. Är så trött på skylla-ifrån-sig samhället.
Denna är bra på temat, specifikt när han talat med dagis:
https://youtu.be/JYkjPJcsdX4
Strax 10:45 kommer det en intervju med Stefan Löfven in tv4. Blir spännande om han bemöter dig. Visst är det också många slöa föräldrarnas fel. Men håller med om att skolan måste styras upp med statligt ägande.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Saken är den att det inte sägs HUR man ska få alla att skärpa sig. Bara att de måste.
Det är sant, men nu är det S+MP vi talar om som just har tagit över en kollapsad skola efter Alliansen.
Man kan t ex stänga de sämsta skolorna och bussa barnen till de bästa, som t ex i Nyköping. Lägg ner Sjumilaskolan och bussa barnen till Torslandaskola.
Skolan pajade när kommunerna tog över 1992. Det är ganska väldokumenterat, nu senast genom professor Leif Lewinsky utredning 2014.
Det är ju bara löjligt att påstå att niondeklassarnas kunskaper beror på en regering som tillträtt en handfull år tidigare. Så fort sker förändringar bara i bananstater som Zimbabwe där statsmakten är beredd att skjuta av alla som sätter sig emot förändringar. Förändringar i en befintlig yrkeskår tar en oändlig tid, både när man bryter ner som HSB, och när man bygger upp. Glöm inte bort att kommunaliseringen av skolan 1992 var en del av ett sparprogram.you do the math.
Utbildning, precis som med alla andra tjänster kan inte utföras mer effektivt än via en fri marknadsdemokrati. Hade ni och inte staten ägt era barn så hade ni till förmån för er avkomma kunnat valt att hemskola dem eller ge över ansvaret att bilda dem till någon annan annan som inte försummar dem. Men nu är det ju demokrati en dag vart fjärde år så ni får bestämma bestämma era barns öde! Vilket offer i kumpandemokratins namn!
Man kan visst hemskola sina barn. Efter skolan. Vilket passar väl med att de flesta föräldrar jobbar dagtid. Se skolan som ett fritids och skola barnen efter skoltid, om du absolut vill detta.
Mjoo för skola två gånger om dagen hade ju inte gjort barnen skoltrötta?
Gissar att nära hälften av alla föräldrar har under 100 i IQ, många har själva inte lyckats väl i skolan och ser bara idrottsstjärnor som ett stort lyft dessutom kan många inte undervisa så bra. Tycker demokratiska val är bästa lösning på samhällens styrning.
Vänliga hälsningar
Nanotec
@Cornucopia?
Ännu billigare för samhället -> vi skulle kunna hålla de små liven under narkos under stora delar av dagen tills pappi kommer hem från jobbet och kan bilda dem. Självklart är hemskolning en livsstil som inte ska behöva konkurrera med ett monopol som dränerar barnen på livskraft.
@Nanotec
Du och staten har ingen normativ äganderätt i att äga andras barn. Vad du tycker är inte relevant. Vill föräldrar konkurrera med avkomma med låg IQ på en arbetsmarknad för att utföra triviala jobb så borde det vara skäl nog för att avmonopolisera systemet. Bildning kan aldrig i sig vara målet utan vägen.
@alag du lever i fel tid. Dina åsikter passar i ett feodalt samhälle där alla vet sin plats i samhället och nästan ingen ändring sker. I dagens samhälle är det ett stort slöseri om föräldrar med låg IQ hindrar sina barn med kanske betydligt högre IQ att studera. Behovet att utföra triviala jobb faller snabbt.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det jag förespråkar är Laissez-faire samhället. Själv lever jag i ett samhälle som inte är livskraftigt där staten köper majoriteten av varor och tjänster.
Alla jobb är potentiellt triviala tack vare delning av arbetsbörda.
När hjälpinsatserna till skolan i form av bidrag slutar komma in så kommer utbildningssystem hitta en jämvikt som troligen är mycket lägre än idag. Samhället kommer fortsätta framåt snabbare när resurserna som varit låsta i skolsystemet återgår till marknaden. Detta har man sett när andra hjälporganisationer dragit sig ur skolprojekt. Skolan är bara livskraftigt till den punkt samhället kan motivera.
@ Cornu: "Man kan visst hemskola sina barn."
Så klart man KAN, men man FÅR inte. Borgarna totalförbjöd hemskolning under sin långa regeringsperiod. Jan Björklund (FP-antiliberalerna) har ju Adolf Hitler som sin förebild och kopierade hans förbud mot hemskolning rakt av. Ingen allianskommunistisk borgare protesterade, ingen debatt förekom, denna grundläggande mänskliga rättighet bara avskaffades, därför att lurade slavar röstade på fascismkommunism utan att fatta det.
Ni är helt förblindade.
Du FÅR hemundervisa dina barn, men de måste gå i skolan. Hemundervisning kan alltså ske heltid, men de måste även gå i skolan. Det finns inget förbud mot att undervisa dina barn i hemmet, det finns förbud mot att inte ha dem i skolans uppfostringsanstalt.
Jösses, vad blinda ni är. Ni har ju ändå jobb 8-17, så hemundervisningen blir ändå på kvällstid eller helger, finns inget problem här alls. Sedan upphör den kommunala skolplikten faktiskt när man nått nionde klass kunskapsnivåer. Om det så sker i femte klass, kan man ansöka om att bli befriad från skolplikten därefter.
Sluta vara sådana offer. Waaa, waaa, waaa, vi får inte lära våra barn något hemma, snyft, snyft.
Dock, idealt så skulle man som förälder förstås vara berättigad till skolpengen tillbaka och få undervisa barnen dagtid istället för kvällar och helger, dvs det som klassiska menas med hemundervisning. Men då det tidigare främst varit religiösa eller politiska dårar som gjort det, har även mer progressiva blivit förbjudna att hemundervisa.
Baserat på att det t ex är "kapitalist" ovan, som är en politisk dåre och extremist, som förespråkar hemundervisning kan man bara instämma med förbudet.
Gissar att hemskolning inte är så långt bort i framtiden, eller skolor som drivs av föräldrar (förbjudet idag). Allteftersom skolresultaten sjunker och det blir allt mer livsfarligt att skicka sina barn till skolan kommer kraven och även acceptansen för hemskolning att öka precis som acceptansen för friskolor gjorde.
Att medborgarna först skall betala skyhöga skatter till en lekskola/dagis där barnen tvingas närvara på dagarna och sen skall sitta på kvällar och lära om vad barnen fått lära sig under dagen låter som ett oerhört slöseri av resurser.
Dock, det finns många barn som lagligt hemundervisas av föräldrarna i hemmet även i Sverige. Det går alldeles utmärkt att ansöka om detta när särskilda skäl föreligger och föräldrarna har nödvändig kompetens. Övriga, likt kapitalist, får dock inte göra det av förklarliga skäl.
Föräldrakooperativa skolor är inte alls förbjudna idag. Finns hundratalet sådana.
Lekskola/dagis är inte obligatoriskt, utan går utmärkt att klara sig utan. Dock vill socialdemokraterna förstås även införa dagisplikt från 1.5 års ålder eller något sådant, då barn annars riskerar att komma före i utvecklingen om de inte hålls tillbaka på dagis.
I själva verket har hemundervisningen ökat kraftigt sedan "förbudet" och kapitalist vet som vanligt inte vad hon talar om.
http://cornucopia.cornubot.se/2015/05/hemundervisning-har-okat-kraftigt-i.html
Bazinga!
Med lekskola/dagis avsåg jag grundskolan.
Med lekskola/dagis avsåg jag grundskolan.
Finns det inte en viss risk att då det är troligt att då kunderna vill ha bra betyg, snarare än rättvisa betyg, att marknaden kommer att erbjuda just det?
Dessutom, då barn inte är myndiga, finns det inte en viss risk att en del föräldrar, mot bättre vetande, väljer en prisvärd skola mao barnen kanske får en OK skola för de pengar föräldrarna betalar, men inte en skollar som hjälper dem nå sin fulla potential.
Detta är nog det klokaste Löfven sagt på flera månader.
I ett samhälle har en individ både rättigheter och skyldigheter och det är utmärkt att Löfven lyfter fram detta. Det är många som har ett ansvar för att det t ex är ordning och reda i klassrummet.
Så du ger regeringen frikort – blir inte skolan bättre är det inte regeringens ansvar?
Regeringen och Löfven har det yttersta ansvaret men jag tror inte att de lyckas bättre än borgarna, vi får se om de kommer med några vettiga förslag.
En bekant tog just sina barn ur en dysfunktionell skola där föräldrarna tyckte det var ok att barnen slogs och levde rövare även i klassrummen. Rektor och lärare står handfallna och föräldrarna är kränkta "mitt barn måste få slåss". I detta fallet är föräldrarna ytterst ansvariga.
Om jag har ett viktproblem så är det Löfvens ansvar?
Jag kräver att regeringen tar ansvar för min övervikt.
@Sombody…
Borde inte föräldrarna tillåtas behålla åtminstone det mesta av sin ihoparbetade inkomst i fall staten upphör att "ta ansvar" för skolning liksom staten redan har upphört bedriva sånt som försvar, rättsväsende och transportinfrastruktur? Vad ska det mest av alla arbetares pengar bortbetalas till staten för, när staten inte levererar någonting i gengäld? I snitt betalar varje arbetare över 400 000 kr i skatt om året. Vart tar dessa 2 000 000 000 000 kr om året som staten plundrar i vägen egentligen? Är ännu mer av samma som nu misslyckas så katastrofalt verkligen den enda lösningen?
Snart tröttnar nog medelklassen på höga skatter och dålig service och vill ha mer av privata lösningar. Om du inte har levt under en sten de senaste åren så är det väl uppenbart att det är dit som vi är på väg. Lästips: "Det sovande folket" av F Reinfeldt.
Nä Somebody du har fel med ditt lästips.
Det sovande folket är en väldigt tråkig bok. Läs någon av bloggarens böcker istället. De är spännande och har en del budskap dessutom.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nåja, det är väl på tiden att politiker börjar prata om att allt inte kan serveras av politiker. Börjar låta lite som Göranssons eller strängs tid.
Förövrigt förstår jag inte varför du hela tiden vädrar din okunnighet genom att kalla S för socialister, antar att du tycker att det är ett negativt epitet. Men det enda som händer är att du inte har några ord kvar när du ska beskriva riktiga socialister. Klart att S gärna blir beskrivna som socialister eftersom det ger röster, men det var mycket länge sedan de var det. Palme var väl den sista socialistiska partiordföranden, och även för för honom var det ju en mycket tveeggad inställning. För att inte tala om Erlander som numera skulle ses som något mildare variant av Thatcher (egna hemsideerna, mot indirekta skatter, höjda förväntningarnas tyranni mm)
Socialdemokraterna är medlemmar av Socialistinternationalen. Punkt.
Det går bra att gå ur den sammanslutningen av mycket tveksamma partier världen över.
Löfven är mer nyliberal än socialist. Se till hans handlande! Löfven är politiskt sett förvillande lik Fredrik Reinfeldt.
(Löfven pratar om affärsplaner. Reinfeldt säger att de nya moderaterna är ett arbetarparti.)
För att inte tala om de andra icke-socialistiska idéerna som var ledstjärna under hela 1900 talet, saltsjöbadsandan och kollektivavtal.
Under galgen börjar det uppenbarligen nu internt bland DÖ-skallarna* så sakteliga krypa fram alternativa förklaringsmodeller till viktiga, tidigare förbisedda orsaker till det katastrofala kunskapsraset i den svenska skolan. Förklaringsmodeller som sannolikt trampar in i de politiskt inkorrekta tassemarkerna. Det katastrofala kunskapsraset, enligt PISA 2012, kanske inte främst är ett skolproblem utan ett, hemska tanke, samhällsproblem, som delvis kan sammanfattas av följande ordspråk:
Man kan leda hästen till vattenhålet, men man kan inte tvinga den att dricka vattnet.
DÖ-skallarna är dock förhindrade att tala klarspråk, vilket har inverkan på åtgärderna mot kunskapsraset. Det är nämligen inbyggt hos DÖ-skallarna att vissa politiska axiom får man inte rucka på. Sverige ska bli en humanitär stormakt, kosta vad det kosta vill, även om det går ut över skolan. Med en långvarig DÖ-skalleregim i Sverige kommer därför den svenska skolan under lång tid befinna sig i botten, och vara ett hån mot varje kunskapsintensiv nation samt mot forna tiders svenska nationalstat och bildningsideal.
*) signatärerna av Decemberöverenskommelsen.
Ja, som det är nu får man som förälder se till att ens telningar får den kunskap de inte får i skolan men som de borde få, ända upp på gymnasiet. Själv tillbringade åtskilliga timmar med att preppa dem inför proven, förklara och lära dem det som de inte lärt sig i skolan, vilket var nästan allt när det kommer till de naturvetenskapliga ämnena.
Hade skolan tagit sitt ansvar och sett till att det varit disciplin på lektionerna kanske läraren hade kunnat göra sitt jobb. Men som det nu, föräldrarnas ansvar så kommer naturligtvis inget att hända. Det räcker ju med att en elev har föräldrar som inte bryr sig.
Med ansvar följer naturligtvis befogenhet för läraren när det gäller att ingjuta disciplin. Befogenhet att omedelbart utverka åtgärd verkar i stort sett saknas. Att ringa föräldrarna på kvällen hjälper föga för den förstörda lektionen.
Förslag på åtgärder:
1) Uppsamling av mobiler innan de går in i klassrummet
2) Uppställning på led under tystnad innan de går in klassrummet och ställer upp vid sin plats under tystnad, upprepa tills det lyckas.
3) Tystnad råder tills läraren ger tillåtelse att tala, gå till punkt 2) om det misslyckas
4) Lärare har rätt att fysiskt lyfta ut stökiga elever om de så önskar.
5) Elever som brukar våld mot lärare åker till specialklass direkt.
+1
Vill du tvinga alla föräldrar att sätta sina barn i en sån kasern? Eller beskriver du bara hur du skulle göra med dina egna barn? Ett alternativ skulle ju vara att man sätter sina barn i en skola som inte accepterar elever som är ouppfostrade och därför inte behöver leka drill sergeant. Om en elev bryter mot skolans ordningsregler så ska denne helt enkelt omgående avskrivas från skolan och föräldrarna får lov att hitta någon annan anstalt åt sin ouppfostrade avkomma. Den fascistiska kroppsvisitation och barnmisshandel som du agiterar för varken behövs eller funkar.
Syftet med pkt 2 o 3 är naturligtvis inte att förnedra ungarna utan bryta vad det är de håller på med och få dem att fokusera om. Annars fortsätter de naturligtvis med det de tankar de höll på med långt in på lektionen.
Och det funkar. Eller åtminstone så funkade det på min klass i 9:an som var ovanligt pratig och svår att ordning på. En av lärarna tillämpade denna strategi vid första lektionen i hans ämne, och det lyckades på fjärde försöket. Men visst förekom det inledningsvis en delvis animerad diskussion om han hade rätt att göra så etc, men han bara sa att vi håller på så här tills det lyckas. Och så länge vi håller på med det här så lär ni er inget och kommer inte att få något betyg. Efter ett par lektioner behövdes inte strategin längre eftersom alla visste vad som gällde och läraren kunde släppa lite på disciplinen. Han blev efterhand en av de mest omtyckta och respekterade lärarna.
Mina egna ungar har jag aldrig behövt disciplinera på det sättet. Bättre att ge valmöjligheter med konsekvensbeskrivning, så väljer de rätt i de flesta fall.
"Om en elev bryter mot skolans ordningsregler så ska denne helt enkelt omgående avskrivas från skolan och föräldrarna får lov att hitta någon annan anstalt åt sin ouppfostrade avkomma."
Du tror att den individen automagiskt sköter sig bättre i nästa då? Eller tror du den hoppar runt mellan olika skolor och blir tillslut en ännu större belastning för samhället?
Men nu har ju staten dikterat hur alla skolor måste undervisa alla barn och hur alla lärare måste utbildas (med antagningskrav 0.0 på högskoleprovet). Vad har du gått i för flumskola som inte har blivit disciplinerad redan som barn att lya alla befallningar från överheten utan motstånd?
Nu har ju staten dikterat att alla barn i Sverige måste sitta av 12 av sina första 18 levnadsår i en kunskapslös brutal rättslös skollokal. Du får underkänt här, och örfil för störande av ordningen. LÄR DIG LYDA DIN ÖVERHET!!! (Helt enligt ditt eget recept, korkhjärna)
De som förespråkar statsvåld som "lösning" är både empatilösa och intelligenslösa. Empatilösa för att de fantiserar om att det är de själva som är den misshandlande magistern. Psykopaten vill ju själv ha våldsmakt för att denne inte klarar av att leva ut sina egna känslor på annat sätt. Och intelligenslösheten gör att den förvirrade etatisten inte klarar av mentalt att skilja mellan sig själv och härskaren som i massmedia för stunden råkar vara den som framställs som den hösta tuppen. Etatisten röstar på politikern som beskattar bort hans inkomst och förmögenhet, därför att etatisten är så dum i huvet att denne trooor att det är denne själv som är statsminister som begår detta övergrepp mot någon annan.
@kapitalist
Nu för tiden finns det ju massor med skolor med olika inriktning. Misstänker att din aversion mot skolan bottnar i egna upplevelser. Förmodligen skulle du ha varit behjälpt av homeopatisk Waldorfpedagogik, som verkar ligga närmare din extremliberala syn på världen.
https://ekonomistas.files.wordpress.com/2013/12/skolans_utveckling.jpg
Tycker den bilden visar det ganska så tydligt. Många föräldrar och elever verkar idag tro att det räcker med att närvara och sitta på facebook för att "lära sig" och få bra betyg och lägger sedan skulden på lärarna när det inte funkar. Vill man inte lära sig aktivt lär man sig heller ingenting. Dessutom förstår jag att det är svårt att koncentrera sig när varenda unge ska ha en Iphone och en dator som drar uppmärksamheten till sig. Jag hoppas dock att det är en trend som kommer att vända och att föräldrar börjar förstå sitt ansvar. Ingen har format mig mer än mina föräldrar och jag hoppas att dagens småbarnsföräldrar lär sina barn att visa respekt för lärare och andra elever, jag tror det räcker ganska långt..
Det går 168 timmar på en vecka. Ungarna är skolan cirka 30 klocktimmar. Således mindre än 20% av tiden. Resten är föräldrarnas ansvar. Enkel matematik.
Fast det är klart – för de föräldrar som INTE själva förstår matematik är det ju lättare att tänka att skolan har ansvaret 5 dagar i veckan och de själva bara 2 samt rösta därefter.
Den oerfarne statsministern har tydligen en (liten armé av) PR-konsulter som är lika inkompetenta och vilsna som han själv. Den nyutexaminerade finnige miljonårsavlönade PR-konsult som bestämmer vad partiledaren ska säga på sin partikongress tog en titt i skolboken och hittade "John F Kennedy". Därav hela inriktningen på "We'll go to the Moon, not because it is easy, but because it is hard!" som tema. Han travesterade JFK bokstavligen angående målet att nå EU:s lägsta arbetslöshet om 5 år. Statsministern pratar ju inte, han läser bara innantill och under intervjuer försöker komma ihåg vad han har dresserats av sin PR-armé att ljuga om. Han har nämligen ingen egen vilja och ingen egen kunskap, så själv kan han inte fatta några beslut.
Kapitalist:
Väldigt intressant det du skriver, Löfven blir varken den förste eller siste ointellektuelle som anammar en död, känd, persons ideologi.
Slutligen kan jag konstatera att det är fascinerande att läsa hela denna artikel, med kommentarer, utan att en enda person på det minsta sätt ens atyder att den rosa elefanten i rummet eventuellt skulla kunna ha någon betydelse för skolresultaten i den svenska skolan.
Vi vill inte bli kallade allt möjligt av Cornu. Därför skriver man om allt annat än elefanten som ju börjar för övrigt börjar röra på sig rejält. Senaste opinionen 19,5 http://www.status.st.
Sd kommer snart att vara Sveriges största parti – kanske redan i år?
Det är är min bestämda uppfattning att skolverk och helsvenska föräldrar hade lyckats nedrusta den svenska skolan på egen hand. Vissa skolor i vissa områden har givetvis enorma problem av språk och kulturskäl, men en trist ironi är att många invandrare skulle haft mycket lättare att assimileras i en femtio eller sextiotalsskola med tydliga roller. Eller som den syrianska förälder som bad den svenske läraren att aga sonen ett par gånger i veckan så att respekten för skolan upprätthölls. I min hemstad väljer många invandrare en centralt placerad friskola med engelsk profil för att deras barn ska få lära sig bra svenska.
Med tanke på hur dagens barn och vuxna beter sig tror jag Löfven har helt rätt. Disciplin och ordning har väl blivit skällsord i dagens sverige.
Den gamla skolan hette realskolan av en anledning.
Om nu sossekongressen ska lösa och peka på åtgärder mot de kunskapsförstörande disciplinproblemen, borde de nog också resonera i följande termer.
Australien har en relativt stor invandrad befolkning. Invandrareleverna kommer till stor del från delar av världen med stark bildningstradition, t.ex. från Sydostasien, typ Vietnam , samt från den anglosaxiska världen.
Om vi kallar:
* inrikesfödda elever med åtminstone en inrikesfödd förälder för A
* inrikesfödda elever med två utrikesfödda föräldrar för B
* utrikesfödda elever för C.
så ger PISA 2012 Matematik följande goda studieresultat för Australien:
A= 503 poäng ; B=539 poäng ; C=516 poäng.
För det befolkningshomogena Vietnam är resultatet:
A=512 poäng ; B= – ; C= – . Vietnam lyckas också mycket bra.
Även Sverige har en relativt stor invandrad befolkning. Invandrareleverna kommer, till skillnad från Australienfallet, till stor del från delar av världen som inte har den västerländska bildningstraditionen i högsätet. Relativt många Invandrarelever kommer från Afrika och Arabvärlden. I avsaknad bildningstradition finns en grogrund för stök, med vittgående negativa konsekvenser i skolmiljön.
PISA 2012 Matematik ger då följande poängresultat för Sveriges del:
A= 490 poäng ; B=445 poäng ; C=414 poäng, vilket ger ett dåligt medelresultat.
och för det enligt arabiska mått mätt relativt högtstående Qatar, som här också får representera det typiska utvandringslandet, vars invandrare kommer till Sverige:
A=335 poäng ; B=388 poäng ; C=443 poäng. (SAY NO MORE!)
Om man nu kraftfullt ska höja disciplinen hos de skolelever som uppvisar låga kunskaper i matematik på grundskolan, så skulle det bli mycket tandagnisslan och käkklapprande hos de socialdemokratiska DÖ-skallarna. Detta kommer inte hända, eftersom det är förbjudet att prata i termer av invandring på kongressen!
http://dx.doi.org/10.1787/888932964927
Jaså, sen när är Vietnam befolkningshomogent?
Som vanligt försöker Ben med "titta en fågel".
Sen kan man ju se på den del av australiens befolkning som VERKLIGEN INTE kan beskyllas för att vara nyankommna invandrare och se att deras prestationer i skolan antagligen inte är bra alls
@Ben Dover 21:13
Vietnam är befolkningshomogent i PISA 2012-sammanhang, ty det finns inte något resultat noterat i Matematik för befolkningskategori B eller C, utan endast för befolkningskategori A, se ovan. Jag trodde du förstod detta. Men tydligen inte. Du ska nog hålla dig till lego i fortsättningen.
Även Sverige på 30-talet har av vissa kallats för ett land med en homogen befolkning. Med det har man menat, bortsett från hemvändande svenskamerikaner, att relativt få invandrade till Sverige på den tiden.
Gå tillbaks till din
Till min vadå? Vi kan notera att Gruelse tycker att en katt som föds i ett stall är en häst, eftersom han anser att Vietnam är etniskt honogent eftersom alla är födda i Vietnam.
Grundprincipen är och kommer alltid att vara, att läraren skall tillhandahålla utbildningstillfälle, eleven skall utföra utbildning. Politikerna lurar oss att tro att skolorna skall ta hand om våra barn och producera goda medborgare av dem.
Sjukt kul att skolan skulle gå före kompisar. Finns gott om högpresterande utan kompisar som är i princip kroniskt arbetslösa. Detsamma kan inte riktigt sägas om folk som är kända och omtyckta men lite mer dumma i huvudet.
Att bli socialt efterbliven och allmänbildad är endast bra för pisa-resultatet.
Sjukt kul att skolan skulle gå före kompisar. Finns gott om högpresterande utan kompisar som är i princip kroniskt arbetslösa. Detsamma kan inte riktigt sägas om folk som är kända och omtyckta men lite mer dumma i huvudet.
Att bli socialt efterbliven och allmänbildad är endast bra för pisa-resultatet.
"Finns gott om högpresterande utan kompisar som är i princip kroniskt arbetslösa."
I den mån det alls är sant så är det eftersom vi i Sverige inte har neutrala arbetsprov vid jobbansökan utan att man går på sociala kontakter istället för kunskaper.
"Detsamma kan inte riktigt sägas om folk som är kända och omtyckta men lite mer dumma i huvudet."
På varje lyckad kändis som satsat allt och struntat i skolan (Zlatan är väl paradexemplet) går det 1000 halvalkade wannabees som aldrig blev det de skulle ha kunnat bli istället om den svenska skolan hade haft lite mer disciplinkrav.
Nuförtiden när det är flera hundra sökande per tjänst så outsourcas av nödvändighet den första gallringen. De som återstår för slutintervju hos arbetsgivaren är förvånansvärt likformiga. Tyvärr så har även alla sådana som tidigare gjort Sverige stort sållats bort. Alla original som gjort de stora bidragen till våra företag hamnar idag i soppåsen. Kvar blir bara fånleende wannabees som är trevligt utåtriktade powerpointpresentatörer och kan ha många bollar i luften. Slutet är nära…
Det är lustigt hur debatten om skolan går. Dels disciplin/förmåga men även bland de högpresterande eleverna. Om man överför det till träning i stället så förstår nästan alla att om man ska bli duktig så tränar man extra vid sidan av ordinarie träning, matcher och tävling. Om du är en duktig ungdom är det inga problem eller t.o.m väl accepterat att man går upp i en mer presterande grupp eller äldre klass. Men när det gäller skola inte lika självklart
Exakt! Jan-Olof Waldner, som redan betraktades som en av världens bästa servare på ren talang, brukade som ung ofta stanna kvar en timme efter gruppträningen för att på egen hand ytterligare nöta servar och uppfinna ytterligare varianter.
Tja, många barn gör ju just detta. De läser t ex böcker på fritiden. Dvs tränar frivilligt på sådant man lär sig i skolan, utanför skoltid.
Tja, många barn, bl.a mina brorsbarn tränar mycket extra. Alltid när jag är på besök tränar de, har knappt tid att hälsa eller äta.De vill knappt ens gå och lägga sig. Ibland stannar de uppe halva natten för att kunna förkovra sig extra. Genom att spela TV-spel/Ipad eller se på Video/Dvd.
Läxorna i skolan gör de däremot inte eftersom fröken är så slö och inte kräver in dem fast inlämningsdatum varit för flera veckor sedan. Min 13-åriga brorsdotter skulle i historieämnet lämna in tre självständiga arbeten om olika revolutioner: den franska, den amerikanska och den sydamerikanska (sic!). Angående faktainsamling hade fröken (som var lite trött, hade det lite jobbigt i livet) hänvisat dem till wikipedia, undervisningslitteratur verkar inte ha funnits. 13-åringen skulle efter nästan en veckas ledigt (och mycket tränande) börja med arbetena en söndagkväll…
Jag skulle inte ens själv vilja skriva ihop dessa arbeten på några timmar trots att jag är hyfsat insatt i åtminstone de två första revolutionerna. Den tredje känns lite mera luddig…
Jag hoppas att mina släktingar inte är representativa för dagens ungdom men jag misstänker att då de kommer från välordnad arbetarklass med svenskfödda föräldrar utan missbruk eller kriminalitet kanske till och med är bättre än snittet.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.