Försvarets matrielverk, FMV, och även resultatenheten FSV slänger på ett påslag på sina fakturor när staten internfakturerar staten. 2014 var påslaget på fakturorna till Försvarsmakten 6%. 2015 höjs nu påslaget till 9%. Skillnaden mot 2013 innebär ca 900 MSEK i ökade kostnader för Försvarsmakten.
Påslaget var “endast” 3.5% år 2013 och har alltså nästan trefaldigats på tre år. Därmed dräneras själva försvarsförmågelevererande Försvarsmakten på allt mer ekonomiskt utrymme.
Det sägs handla om att FMV och FSV blivit “effektivare”, vilket alltså innebär bättre tjänst och alltså betingar ett högre pris. T ex är man effektivare på att leverera Archer-pjäser till Försvarsmakten, då Artilleriregementet faktiskt tagit emot sådana under 2013, även om de inte är förbandssatta. Kommande Archer blev dock nu helt plötsligt 1.09/1.06=1.0283 eller 2.83% dyrare för Försvarsmakten.
Enligt 2013 års årsredovisning var FMV:s fakturering till sina “kunder” 16.3 miljarder. Enbart ökningen av påslagen från 2013 till 2015 innebär att Försvarsmakten dräneras på 16.3*1.09-16.3*1.035=0.8965 GSEK, eller 897 MSEK om man så vill.
Vad gäller “kvaliteten” på FMV har FMV:s “leveransförmåga” fallit från 94% år 2011 till 88% 2013.
900 MSEK i årlig ökad statlig internfakturering från FMV äter upp alla ökade försvarsanslag, rent av överstiger dessa.
Tillägg: Det finns nu ett replikerande gästinlägg hos bloggrannen Wiseman. Allt är ett missförstånd och handlar om byråkrati och suboptimering via bokföring och ekonomisering av försvaret där ekonomiska regelverk som bokföring är viktigare än försvarsförmåga eller tid till förbandsverksamhet, men FMV lovar att höja produktiviteten och öka debiteringsgraden, vilket tydligen ska spara pengar för Försvarsmakten.
16 kommentarer
Bananrepublikaktigt, men föga förvånande.
Byråkraternas sammansvärjning slår åter till mot medborgarna.
En gissning: "effektivare" – kan även betyda att man minskat personalen och lagt ut driften på ett sätt som innebär att man tar in samma personal till en högre kostnad?
Inte för att vara taskig. Men det är nu när allting skall nagelfaras med hänsyn till en pyttemarginal som det anas att det är lite brist på pengar.
Har en aktuell fråga. I Frankrike hittade man terroristerna på drygt ett dygn (Trots att de fick bra försprång), omringade och klara. Hur hade samma situation mest troligt sett ut i Sverige? Hade vi ens hittat dem överhuvudtaget om detta hänt i Stockholm med våran beredskap?
Kanske kunde gjort ett inlägg på det…
Har tagit ett redaktionellt beslut på att inte mjölka Charlie Hebdo-morden mer just nu. Mördarna förtjänar inte uppmärksamheten.
En analys av din frågeställning kan dock komma längre fram, när vi vet utfallet och om det ens var mördarna man inringat.
Vi får se om en sådan analys dyker upp i framtiden. Kan ju vara all idé för polisen själv att se över sina rutiner för sådant som detta kan mycket väl hända i Sverige med tanke på alla hemvändare från Syrien.
Kan du inte försöka gå på djupet om orsaken till det förändrade påslaget? Beror det t.ex. på omorganisationer (t.ex. kommer ett antal officerare att växeltjänstgöra hos FMV i.o.m. ett för dåligt erbjudande om verksamhetsövergång*), utökat uppdrag för stödmyndigheten, ren misshushållning eller vad?
* Växeltjänstgöring: Officeren är fortfarande anställd hos FM men lånas ut till annan myndighet.
Verksamhetsövergång: Officeren sägs upp från FM och nyanställs hos den andra myndigheten. FM-specifika förmåner som tidigare pensionsålder försvinner.
Ska komma ett gästinlägg i ärendet hos Wiseman sägs det.
Kopplar man till leveransoförmågan, så måste man förstås höja priserna för att dra in lika mycket pengar som planerat, när man inte levererar…
Tack för tipset, skall hålla korpgluggarna öppna!
Ett stort problem inom staten är pensionsavgångar relativt behovet att krympa en organisation som inte anpassats i takt med behovet. Som vanligt inom staten när myndigheter ska bantas så försöker man lösa det genom pensionsavgångar i större utsträckning istället för att kicka folk direkt som allt mer sker inom det privata. Tyvärr sitter det många som inväntar pension där ledningen försvarar(döljer) denna extrakostnad mot sin huvudman. Problemet är att det inom det offentliga saknas bra sätt att mäta lönsamhet och effektivitet. Public Management fungerar inte bra. Det visar all utveckling där t.ex suboptimering och felaktig konkurrens är vanligt.
Inget ovanligt inom offentlig verksamhet. Internhyrorna för skolorna "marknadsprissätts" i separat offentligägt AB som får alla pengar på ökad "skolsatsning". Samtidigt får man ett bolag som kan ge politikerna styrelsearvoden och kompisarna högavlönade jobb.
Bra beskrivet. En av de större cancersvulsterna på vår samhällskropp. Väl värt sätta under luppen när resurserna krymper inom mer nödvändiga områden (vård, skola, försvar, rättssystemet)
Påslag på faktureringen kommer snart att sakna betydelse för nu tar den nya försvarsministern Peter Hultqvist krafttag. Det ska finnas soldater, dom ska ha utrustning och fordon som fungerar säger han (dagens DN). Blir nog långhelg på ryska generalsstaben när man nu måste omarbeta sina nogsamma planer. Jisses jävlar anamma, fungerande fordon… bättre försenad julklapp kan knappast försvarsvännen få. Tack.
…/sjodan
Jag retar mig på precis samma problematik på det stora industriföretag jag jobbar för. Vissa tjänster inom företaget kan ej fås annat än ur de egna stödfunktionerna. Jag pratar underhåll av maskiner, IT, transporter m.m.
Dessa är så dåliga, så överdebiterade och så dåligt utförda att man måste skratta för sig själv.
Många av de stödprogram framförallt runt IT är helt och hållet konstruerade för att underlätta jobbet för – just det – IT-avdelningen.
Tex uppsägning av en dator som man leasar internt innebär att man ska tala om vilken nod man ersätter med den nya datorn men man måste ändå göra en cancellering i ett annat formulär, annars tickar debiteringen på…
Så där håller det på…
När man till slut i ren frustration vill ta upp problemet med chefer och kontaktpersoner som är till för kund/lev förhållandet händer ingenting, och ingen förstår problemet…
Suboptimering är ordet, betydelsen i detta fall kanske är väl troligtvis skatteplanering. Kapital i arbete kan ej beskattas…
Att skyffla deg inom samma "firma" kostar bara mera deg. Firma=staten i detta fall
"Därför har vi tagit bort pålägget på fakturor på förnödenheter och städning höjt pålägget på andra fakturor och höjt det centrala overheadpåslaget. För Försvarsmakten som helhet är detta kostnadsneutralt och för 1.1 anslagets belastning blir det ingen skillnad. Priserna på förnödenheter och städning blir lägre men på övriga tjänster blir priset högre."
Hmm, undrar om denna "besparing" på 380 miljoner kr i själva verket är omfördelning mellan anslagen?
Visst förstår ni att det är politik i den högre skolan ? Man måste kolla hela vägen runt. 1) Riksdagen fastställer ökad budget, 2) Regeringen tar åt sig äran för det och visar på handlingskraft och pratar om stärkt försvarsförmåga. 3) 1 miljard knappt går till Försvaret, 4) Dessa tankas vidare genast till FMV- Och nu finns då två alternativ, 1) Antingen är det en miljard kopplad till JAS, som skall levereras till Brasilien. Dvs det är en felflaggning av pengar för att dölja att det kostar att leverera JAS inledningsvis. Alternativ 2 är att det är pengar som går vidare till Fortifikationsverket. De ger en vinst som sen levereras något år senare tillbaks till staten till fullo. (Kanske det byggdes en miltärmatsal någonstans i Sverige?) Och då har staten nästan en till miljard att skicka till Försvaret -ånyo! Ni vet, lite som många kommuner för med budgeten för skolor och sen hyra av skollokaler…. Har man inte all information på bordet kan vi spekulera lite hursomhelt, och har vi inte insyn så kan regeringen göra lite hursomhelst med våra skattepengar….