Detta inlägg är reklam.
De låga räntorna gör att det är mycket billigt att ha tjänstebil. Som exempel blir skattekostnaden för en Mercedes tjänstebil från C-klassens C 180 Sedan cirka 2000:- SEK i månaden.
I praktiken kan man se det som att man via tjänstebil finansierar sin bil till statslåneräntan, vilket förstås är rent omöjligt att göra privat. Detta är naturligtvis en förenkling, men skattedelen som berör privatekonomin är likväl kopplad just till statslåneräntan, så länge priset ligger under 7.5 prisbasbelopp, eller 330 000:- SEK.
![]() |
Nya Mercedes C-klass kombi Fleet Edition |
En annan fördel med detta är hög utrustningsnivå också blir billigare privat, och man behöver inte snåla med grundutrustning. En ett exempel är helt nya C-klass kombi Fleet Edition. Med ett pris på 312 900:- SEK kan den leasas för en kostnad om 3 995:- SEK per månad för arbetsgivaren eller det egna företaget, med ett förmånsvärde om 2 562:- SEK i månaden efter marginalskatt på 50%.
Samtliga Mercedes Fleed Edition är prissatta under 7.5 basbelopp för att vara perfekta tjänstebilar.
Den anställde eller egna företagaren kan alltså plocka ut ett värde på 3 995:- SEK för endast 2 562:- SEK i skattekostnad. Vid 50% marginalskatt behöver man tjäna 7 990:- SEK före skatt för att ha råd med samma utgift, och arbetsgivaren eller det egna företaget måste därtill betala sociala avgifter om ca 2 353:- SEK för att betala ut en bruttolön om 7 990:- SEK. Sociala avgifter betalas nu istället bara på förmånsvärdet om 3 995:- SEK.
För den egna företagare borde valet vara enkelt. Tjänstebil, och då en Mercedes C-klass Fleet Edition.
Man ska också komma ihåg att en tjänstebil inte måste leasas. Den kan ägas direkt av företaget, även om det för arbetsgivare garanterat är enklare administrativt med leasingbil. Men den egna företagaren med överlikviditet i företaget kan köpa in bilen kontant på företaget och sedan bara skatta för förmånen, medan företaget betalar alla kostnader. Vad kostar t ex försäkring, däck etc per månad? Vill du ta det på din privatekonomi eller via arbetsgivaren?
Detta inlägg är sponsrat av Mercedes-Benz.
23 kommentarer
Ok för bilen men vad är det för clown som står framför bilen?
Det är en kvinna.
Ja nu ser jag vem det är. Det är Helle Klein!
Hoppas att du inte är oförnuftig nog att skaffa en själv.
En Mercedes har dessvärre Mercedes kvalitet.
Hört talas om rost, till exempel?
Håll dig, om jag vågar framföra ett modest proposal, till Honda.
En Toyota Land Cruiser självfallet bättre.
Nej, inte en sekin i ersättning av japsen för detta mitt inlägg.
Hur bär man sig åt för att få det?
Menar du att nya mercor rostar?
Alla bilar, givetvis…
Men minnes hur Mercedes hanterade rostproblemet för en del år sedan.
Dålig eftersmak.
Annars var vår gamla ( köpt begagnad ) merca mycket trevlig att köra.
Bilen på bilden, liksom alla nyare bilar, mest design och lite till övers för
det praktiska= utrymme.
Jag trodde att alla nya bilar var galvade nu för tiden, och därmed motståndskraftiga mot just rost. Köpte min första helgalvade Toyota 1996 efter att ha haft en Volvo som föll isär av rost.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Inga bilar är helgalvade, det finns alltid delar som inte går att förzinka för att de är i höghållfasthetsstål. Audi förzinkar inte sina bilar alls längre, jag vet inte hur det är med Mercedes.
Oftast är det inte värt besväret med tjänstebil tyvärr, skatteverket är ruggigt efterblivna med sina tolkningar av lagarna. Missar du ett par resor i din körjournal så kan dom underkänna hela körjournalen och du blir förmånsbeskattad för samtliga mil du åkt med, för eget bränsle. Visst kan man stå för soppan själv men då finns det till och med risk för att förlora pengar.
De enda bilarna som är värda att ta på företag är t ex lyxbilshybrider, typ XC90, OM nu 50% reducering av förmånsbeskattning blir kvar….
Samtliga företagare jag pratat med har sagt åt mig att fortsätta äga bil privat och ta ut milersättning från firman, det är inte värt besväret med tjänstebil och samtliga som åkt på revision (ca 5 st som jag känner) har fått problem just med tjänstebilar.
Skulle vara kul om bilfirmorna kunde lobba för enklare och förmånligare regler hos skatteverket för tjänstebil, för många är det billigare att ha två bilar istället, en på firman och en privat, det kan väl knappast vara bra för miljön?
Btw bara jag som får up en "cookie" skylt i nederkant som inte går att trycka bort och som låser hela sidan? Kör med Chrome…
Vill kolla upp om 2500 kr förmånsvärde stämmer med, min Volvo jag har privat ligger på 6000…. och den kostade 400k. Ofta när jag läst reklam för vilka förmånsvärden bilar har så har det inte stämt när man gått in på skatteverkets hemsida.
20% av priset över 330 000 går i förmånsvärde, så för 400k blir förmånsvärdet snabbt stort.
Sedan är det Skatteverkets värdering som gäller, inte återförsäljarens pris. Om jag uppfattat allt korrekt.
Förlåt spammet, men din reklam är som jag misstänkte fel….
"
Med ett pris på 312 900:- SEK kan den leasas för en kostnad om 3 995:- SEK per månad för arbetsgivaren eller det egna företaget, med ett förmånsvärde om 2 562:- SEK i månaden, eller 1 281:- SEK i skattekostnad vid 50% marginalskatt.
"
2562 kr är redan EFTER 50% marginalskatt. Så förmånsvärdet ligger på 5124.
Som vanligt, låter det för bra för att vara sant så är det inte sant.
"
Förmånsvärde:
2.562 kr/mån
Beräknat förmånsvärde för inkomståret 2014 vid 50% marginalskatt.
"
Köp en Passat biogas istället. Förmånsvärde ca 2500kr före skatteavdrag.
Bättre att satsa på en supermiljöbil. Jag fick dessutom 40k av staten för att köpa en stor 4-hjulsdriven SUV.
Förmånsvärde 1000 kr. 1kr/mil. 😉
Jag skulle inte vilja påstå att den Hondan är fyrhjulsdriven… såvida inte massvis med sidor ljuger om det på nätet.
Förklara ytterligare , vilken bil t ex ? Köpte du en annan bil senare ?
Vid kontantköp av personbil är moms ej avdragsgill. Vid leasing är halvaa momsen avdragsgill. Därför är det så gott som alltid bättre att leasa även om man är överlikvid.
Skamlös reklam.
Får ont i magen av bilar ö.h.t, vräkiga lyxbilar är sju resor värre.
Reducerar ytterligare intervallet jag besöker denna blog nu. 🙁
Hej då. Se till att jobba någon vecka gratis åt din arbetsgivare, eftersom du inte anser att man ska ha betalt för arbete.
Inlägget är uppmärkt som sponsrat av Mercedes och taggat med etiketten reklam.
För övriga som inte är underbegåvade – inlägg som ovan gör att jag kan finansiera bloggens övriga inlägg under ett antal dagar.
Det märks att du är miljöpartist alnusicana. Vilken grund har du för att tro att den här bilen är miljöovänligare än din gamla Lada? Tror du verkligen att alla företagare kan klara sig utan bil eller att något blir bättre för att de kör i en gammal skruttbil?
Det hade förvisso varit bra om det varit en prima miljöbil som reklamen handlat om, men att du stör dig på att det är en lyxbil visar vilken sort du är. Hur miljöovänlig tror du att lyxen är jämfört med en basutrustad bil? Den bidrar sannolikt minimalt till miljöbelastningen. För övrigt är det ingen Lamborghini det görs reklam för.
Jag har inga problem med att du tar in annonser cornu. Jag tycker absolut inte att du ska jobba gratis. Kritiken jag framför är enbart riktat mot ditt val av sponsor.