“Då var det dags för ett trafikmeddelande igen. Det har inträffat flera trafikolyckor i rusningstrafiken i Göteborg, så ta det försiktigt där ute. Umm. Öh, det är på E6:an. En lastbil och en personbil har krockat och trafiken står helt still. Räddningstjänst och polis är på väg. Detta är alltså i höjd med IKEA. Då menar jag IKEA i Kållered, inte IKEA på Hisingen. Det är alltså i södergående riktning. Och köerna går hela vägen upp till Astra. Sedan har vi en olycka på riksväg fyrtio också. Två personbilar har krockat och räddningstjänsten är på plats, men det är begränsad framkomlighet på platsen.
[musiken går på i fem minuter igen]
Vi bryter för ett trafikmeddelande igen. Trafiken står fortfarande still på E6:an. Räddningstjänsten vet inte när de är klara. Trafiken står alltså stilla. I södergående riktning. Utanför IKEA och då menar jag IKEA i Kållered. Sedan har det inträffat en svår trafikolycka på riksväg fyrtio också. Utanför Bollebygd. I riktning mot Göteborg.”
Att bilpendla, eller alls köra bil i Göteborgsområdet är direkt plågsamt. Det är nämligen P4 Radio Göteborg som har hand om trafikinformationen.
Jag misstänker starkt att det hela är en installation från Konstfack.
Det kan ta upp till fem minuter innan man får den information man behöver. Ibland utelämnas informationen helt, som t ex var eller i vilken riktning olyckan inträffat. För er som inte bor i Göteborgsområdet kan E6:an vara en sträcka av nästan tio mil, från Stenungsund ner till Kungsbacka. Riksväg fyrtio täcker man in åtminstone fyra mil, E20 fyra mil, E45 fyra mil.
Man kunde önska att man inledde med följande istället:
“Trafikinformation följer som berör E6 södergående utanför Kållered och riksväg fyrtio vid Bollebygd riktning mot Göteborg.”
En kort vinjett, som anger var och vilken riktning. Därmed vet man om man berörs av trafikmeddelandet och bör ta omedelbara åtgärder, eller åtminstone sakta in så man kan hinna svänga av. Ofta tar Radio Göteborg så lång tid på sig att komma till saken att man för länge sedan passerat sista chansen att ta en annan väg.
Så, snälla, kort vinjett, därefter kan ni sitta med era förvirrade monologer.
30 kommentarer
Fungerar inte https://www.waze.com/sv/ ? Bra att ha när DAB- slår till?
På avdelningen "kaos i Göteborgstrafiken" kan jag även meddela att pendeltåget från Kungsbacka kl 07:19 fastnade halvvägs pga nätverksfel mellan näst sista och sista tågsetet. Vatten i kontaktdonet?
Spetznas på spåret? Vem vet. Förmodligen ett illavarslande omen om kommande katastrofer av typen "löv på spåren", "is i växeln", "fel på signalerna"… Tågvärdinnan var dock en av de vackraste kvinnor jag sett, så helt ogenomlidligt var det i alla fall inte.
Vem vet, hon kanske var en honeypot med.
Bild på henne – or it didn't happen!
Helt riktig beskrivning av P4 Radio Göteborgs trafikinformation.
Har haft samma tanke själv.
Det är likadant i Östergötland. De har dessutom den fula ovanan att bryta ordinarie P1-sändning (ja jag lyssnar på P1, lev med det!) och köra P4-trams i åtskilliga sekunder innan själva meddelandet. Och sedan inte komma ihåg att växla tillbaka ibland på en halvminut eller mer.
Innehållet är också lika förvirrat som Cornu skriver. Platsen borde väl för herrejösses anges först så man vet om man ens är i närheten?
Lyssnar man på rockantenne.de kan man höra hur trafikinformation ska låta. Ja, nu är det inte tyska jag menar, utan det kompakta formatet.
Vad förväntar du dig.
Många mediautbildningar idag är så undermåliga att de inte ens ger behörighet till journalisthögskolan.
Dessa individer måste arbeta nånstans, tänk positivt, de skulle kunna göra betydligt mer skada någon annanstans och allt du behöver göra ät att ta bort säkringen till radion.
Riga
TTT > Tänk, Tryck, Tala!
Samt att man även bryter resten av morgonen för att rapportera att ett tidigare rapporterat problem är numera uppklarat och framåt 9-snåret att trafiken 'flyter på' utan problem.
TA/TP är något man slår på först när man sitter fast i kaoset för att stilla sin nyfikenhet över vad som hänt.
Fördelen med att vara bolånetorsk, man bor i centrum och kan cykla till jobbet. Ingen bil, inget pendeltåg, ingen spårvagn, inga trängselskatter. Skrattar gott inombords varje morgon när kollegorna spyr galla över sin rutt till och från jobbet.
Visst det är en fördel. Men inte för att vara taskig, men
a) amorterar du då på din centralt placerade bostad
b) alla får inte plats att bo centralt. Det är liksom inget axiom i dagens samhälle att man skall straffas för att man bor utanför centrum.
Fö taskigt att skratta åt sina kollegor.
Det är dyrt att vara fattig. Har man inte råd att bo centralt så får man betala med tid och slit att pendla.
Alternativt får man vara fattig för att alla pengar går åt att betala för den centralt belägna lägenheten.. Själv har jag det sämsta av bägge världar, centralt belägen lägenhet men pendlingsbehov..
Följ i Schlaugs fotspår, och kritisera Batras tillväxtmani.
Använder appen "Google now" att navigera i sthlm vid rusningstrafik, rekommenderas.
Den håller reda på trafiksituationen i realtid och föreslår alternativa vägar när det finns snabbare alternativ. ETA brukar stämma på någon minut när. Hur får den information? Ja, man kan bara gissa. Förmodligen från publik trafikinformation kombinerat med gps info från andra som använder appen, samt andra appar som man kan rapportera olyckor med.
"Nackdelen" är förstås att google får ännu bättre statistik på ens förehavanden.
Det bästa är att de förutsätter att alla vet vart "Ikea vid Kållered" ligger, kan bara tala för mig själv men jag hade suttit som ett frågetecken, vänt bilen och kört hem igen.
Kör man dagligen på E6 söder om Göteborg utan att veta var IKEA vid Kållered ligger, så ska man nog lämna in körkortet och köpa månadskort på pendeltåget. Är man ny i stan och har dålig koll på var Kållered ligger, så har man lite nytta av beskrivningar som "Torrekullamotet" eller "kålleredsmotet" också.
Japp, för alla som kör på motorvägarna kör bara där man bor. Givet.
Naturligtvis inte, men vad föredrar du? Latlong? xerxes yngve? De flesta som är ute på vägarna i rusningstid är dock de som brukar vara det, och således är mer hemma. De har nog mer koll på var Kållered ligger än "mellan avfart 63 och 65". I alla fall gäller det mig, som var tvungen att googla upp avfartsnumren..
""Då var det dags för ett trafikmeddelande igen. Det har inträffat flera trafikolyckor i rusningstrafiken i Göteborg, så ta det försiktigt där ute. Umm. Öh, det är på E6:an. En lastbil och en personbil har krockat och trafiken står helt still. Räddningstjänst och polis är på väg. Detta är alltså i höjd med IKEA. Då menar jag IKEA i Kållered, inte IKEA på Hisingen. Det är alltså i södergående riktning. Och köerna går hela vägen upp till Astra. Sedan har vi en olycka på riksväg fyrtio också. Två personbilar har krockat och räddningstjänsten är på plats, men det är begränsad framkomlighet på platsen."
"Trafikinformation följer som berör E6 södergående utanför Kållered och riksväg fyrtio vid Bollebygd riktning mot Göteborg."
Vilken tycker du är lämpligast att hojta ut på en radio där man har alla typer av människor från massa olika ställen i världen.
För kanske tio år sedan hade P4 Göteborg en rapp dam som snabbt och tydligt levererade relevanta trafiknyheter. Något som den olycka till karl som ersatte henne aldrig varit i närheten av, bara mummel och svammel. Numera åker jag mest spårvagn och lyssnar inte på trafiknyheter men på din beskrivning låter det som att han fortfarande är i farten…
Sök och du skall finna:
https://www.flashback.org/t550341
Synd att de inte tar tillfället i akt att krydda det hela med lite göteborgshumor. Skulle bli lite som en Konstfacksinstallation, presenterad av Lasse Kronér. Skulle bli episkt.
Utomlands anger man gärna vilket vädersträck det gäller, och numren på avfarterna mellan vilka hindret är.
Har även tänkt på att P4 här liksom blir till sig och tycker det är väldigt roligt att få vara med och sända. Något som gör att de gärna "brer ut sig". Själv skulle jag önska att de var mer koncisa och kortfattade. Hur är det på andra P4-stationer? Samma sak?
Har ofta irriterat mig på vad som orsakar köerna.
En olycka som max blockerar ett körfält kan med räddningsinsatserna blockera fyrfältiga vägar.
Det kostar att stänga av trafiken-nån borde kunna tjäna på att den hålls öppen!
Säg att ambulans/polis/bärgare får nån form av incitament för snabba räddningsförlopp.
Ofta är det små skador enbart på bilarna!
Att RTJ gör en total blockering av vägen beror på att folk kör som idioter. Det går också snabbare att "städa upp" om de som jobbar slipper se sig om efter bilar hela tiden.
Tyvärr är det så, annars hade det räckt med att spärra ett fält. Folk ser inte längre långt fram på vägen och missar blåljuset femhundra meter (40 sek i 90 km/h) längre fram och kan planera sin körning därefter.
Det mest irriterande är ju att trafiken stannar upp helt på MOTSATTA körbanan, trots att inget fysiskt hinder föreligger.. men alla måste ju kolla ju…
7S
Stund: typ NU, döh.
Ställe: Göteborg E6 norrgående mellan avfart 101 och 102
Styrka: (egentligen inte relevant)
Slag: Trafikolycka, brett fordon, brådskande transport osv.
Sysselsättning: Stopp eller minskad framkomlighet, håll undan osv.
Symbol: (inte relevant)
Sagesman: P4, döh.
Det borde gå styra upp en rapportmall, både till och från Trafikinformation 020-999 444
Liknande mall kan skapas för rapport av trafikolycka eller annan olycka.
Den kan delas ut hos Bilprovningen.
Bra mall med ett tillägg:
Sen: Beräknad tid för att släppa fri passage.