Hela Londons luftrum har stängts nu på fredag eftermiddag, på grund av ett datorhaveri hos flygledningen rapporterar Eurocontrol. All trafik ligger nere till uppskattningsvis 19:00 lokal tid (UTC).
Eurocontrol skriver:
Källa: Eurocontrol “ALL LONDON Airspace closed due to computer failure
There has been a failure of the Flight Data Computer Server at London ACC. Engineers are working on the problem and more information will be given when available.No traffic has been accepted until1900 utc.More in information will be published when available.”
Så robust är trafikflyget. Allt som krävs är ett datorhaveri, så stoppar flygtrafiken upp. Haveriet verkar också sprida sig. Medan jag skrev detta inlägg lades fler zoner till och delar av Frankrike verkar nu också stängt.
Huruvida det handlar om ett hackerangrepp eller “bara” ett datorhaveri framgår förstås inte.
En läsare rapporterar att hans UNIX-server (Linux/Debian) de senaste dygnen har gått från att motta ett 30-tal intrångsförsök per dygn de senaste 7 – 8 åren, till 500 om dygnet.
Jag tänker Stjärnklart…
Läsarfoto från restaurangen på Gatwick,
som är med i Stjärnklart. |
Tillägg: Ser på Flight Tracker 24 ut som flyg landar på Heathrow i god ordning, men jag ser inga starter. Hemsidan anger inga fördröjningar att tala om. På Gatwick är en hel del, men långt ifrån alla, avgångar försenade eller “enquire airline”. Vet dock inte hur rappt man uppdaterar sina hemsidor, vilket rimligtvis borde ske lika live som på terminalen, särskilt som man marknadsför wifi-tjänster för att kolla just detta när man är på plats. Stansteads hemsida svarar inte mig just nu.
Tillägg 2: Heathrow rapporterar nu detaljer och det handlar om ett strömavbrott för trafikkontrollens centrala dator. Tydligen har man inte testat nödströmmen regelbundet…
“Important passenger information – 12 December 2014
There is a power outage at the NATS control centre in Swanwick, which is affecting UK airspace. Flights are currently experiencing delays and we will provide updates as soon as we have more information.”
Känns stabilt. Frågan är när det blir fullt på marken på Heathrow när inga plan kan lyfta och alltså hur länge man kan ta emot landningar. Landar hela tiden nya flygplan med någon minuts mellanrum.
Tillägg 3: Eurocontrols websida har gått ner, eller svarar åtminstone inte på anrop. Kan bero på medial anstormning och tillhörande sannolik överbelastning.
Tillägg 4: System ska vara uppe igen och man börjar successivt en återtagning av trafiken.
12 kommentarer
Oh. Lord.
Ett sånt haveri låter inte särskilt spontant om det sprider sig så. Fulkod eller trojan?
Enligt heathrow samt uk air traffic control ett elfel som slagit ut flygledningen. Inga plan får lyfta.
Reservkraften fungerade alltså inte. #fail
Nu var det ett tag sedan, kanske 10 år sen, jag fick en genomgång av arlandas flygledningssystem, men den har 5 (fem) strömförsörjningssystem. Ett från varje ingående fas, och UPS samt generator…
Datorn är avancerad, i stort sett varje komponent kan bytas under drift.
För den får absolut inte gå ned. Det tar 24 timmar att återstarta och synka den mot omvärlden.
Inovativt att räkna faserna som tre strömförsörningssystem.
Sedan 2006 går inga färjor från Göteborg till Harwich. I september i år gick sista färjan mellan Esbjerg och Harwich.
Och London som är en sådan aviationens single point of fail… förlåt "hub" på Newspeak.
"Det blir en så skör situation" som Elisabeth Manzi på SAS sa när snön stängde Londons flygplatser för nästan precus fyra år sedan.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/sas-flyger-fran-london-igen/
login as: root
Using keyboard-interactive authentication.
Password:
Last failed login: Fri Dec 12 13:43:23 CET 2014 from 103.41.124.19 on ssh:notty
There were 693 failed login attempts since the last successful login.
Kan rapportera samma fenomen.
Överlever västvärldens ekonomi en utebliven julhandel / ett uteblivet julresande?
Ehh, är du på riktigt? Julhandeln har alltid varit och kommer alltid att vara. Det är precis som den svenska jultraditionen att bära in tyska träd med en coca-coal-röd disneytomte.
Och på tal om tomte. Den ursprungliga tomten var en otrevlig figur, därför mutade man hen med gröt så att inte korna skulle gå i sin, eller förstöra för gården. Och idag, "tomt". Ja det är tomten vi åkallar. Om du inte tror mig så googla.
Tomten är grön!
Har ni tänkt på att datorer är som de nya fackföreningarna? Förr, alltså på typ 70-talet kunde England/Storbritannien/whatever lamslås av strejker. Flygledare strejkade och kolgruvearbetare och så vart de kaos och så och Thatcher kom (fast det var på åttiotalet förstås) och sen var det ingen som strejkade mer. För datorerna hade ersatt alla som jobbade. Och datorer är som en socialistisk planekonomi. Alla instruktioner måste alltid utföras lika för det finns ingen frihet och planen, programmet alltså, måste göras fem år i förväg minst och NKVD övervakar minnet så att inga frihetliga minnesläckor uppstår. Så det är därför det blir datahaverier eftersom alla vet att socialism inte fungerar. Ja det var bara en tanke alltså.
Det är väl som med allt annat – skit in ger skit ut:
Om man datoriserar en effektiv verksamhet så ökar effektiviteten.
Om man datoriserar en ineffektiv verksamhet så ökar ineffektiviteten.
Om man datoriserar en komplicerad verksamhet så ökar komplexiteten.
Om man datoriserar en politisk verksamhet så ökar politiseringen.
Om man datoriserar en flummig verksamhet så ökar flummigheten.
Etc. Etc. Etc.
Jag tror att det har med detta att göra: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Transatlantiskt_partnerskap_f%C3%B6r_handel_och_investeringar . "Förväntas bli klart i slutet av 2014". Googlar man lite så verkar det som att USA vill begränsa internettrafiken. Man kan ju även tänka sig att TTIP är negativt för Ryssland vilket kan förklara Putins utåtagerande.