Det har nu gått 52 dagar sedan Gustav Fridolin gick ut och sade att (s)(v)a(mp)regimen kunde vända hela svenska skolan på 100 dagar. En fråga till er som är skolbarnföräldrar eller lärare – har ni märkt av vändningen än?
Fridolins uppsikade teser publicerades hos Aftonbladet. Glädjande nog för lärarna så är det alltså 48 dagar kvar till de ska få kraftigt höjda löner.
Det är också 48 dagar kvar till alla skolor ska ha ett skolbibliotek. Och det är också 48 dagar kvar till man ska lägga ner satsningen på matematik och istället tvinga på eleverna estetiska ämnen. För då kommer svenska elever prestera bättre på matte för “ofta är det i de estetiska ämnena vi finner ledtrådarna för att utvecklas också i matematik”. Alla gymnasieelever, även de som läser teknisk eller naturvetenskapliga program ska föräras med klipp-, klistra- och limmaämnen i skolan så de blir bättre på matte.
Och så kommer alla gymnasieutbildningar vara högskoleförberedande om 48 dagar. Ur det perspektivet är behovet av klipp-, klistra- och limmaämnen på alla gymnasieprogram extra enkelt att förstå…
Bara så ni vet.
Fridolins nedräkning hittar ni här.
27 kommentarer
Klockrent. Herr Fridolin har nog läst den här:
http://www.bokus.com/bok/9780968575451/the-unschooling-unmanual/
Genusvetenskap är ett ämne i tiden. Borde det inte vara där man ska lägga krutet?
Våra politiker tror på fullt allvar att de kan trolla. De tror på fullt allvar att politik är att vilja. Allt du önskar kan du få. Det handlar bara om att stå på sig. Någon skulle behöva sätta en psykiatrisk diagnos på fenomenet.
Det kallas hybris.
Gränslöshet hänger ihop med schizofreni.
"A man's got to know his limitations" (Dirty Harry)
Om 48 dagar är inte Fritjof Fridolin skolfilimister …
Jag kan göra det på en dag!
Inför kameraövervakning av lektionerna och sänd utvalda delar i en form av granskningsprogram!
En fördel med att lära sig klippa och klistra ordentligt är ju att barnen kommer att bli helt fenomenala på att julpyssla. Inte en dag för sent då det snart är jul. Hmm… är visst fortfarande kvar i positiva-söndagsmoden.
Nej, du är ironisk 70-talist, som minst 50% av bloggens besökare.
Tidigt 70 tal.
Har bara märkt det såtillvida att dottern fått fel på ett fysikprov i årskurs 7 då hon hävdade att man inte kan lyfta en låda som dras mot jorden med 1300 N genom att lyfta med 650 N i varje handtag.
Fysikläraren hävdar att det visst går.
Nej, men man kan bära en låda. Lyfta (vilket implicerar lyfta *upp*) går förstås inte eftersom nettokraften är noll.
Är dagens fysiklärare inte ens normalbegåvade längre?
Ni är väldigt säkra trots att antalet handtag inte angetts.
Sen kommer nästa fråga. Om lådan väger X, hur mycket större än X måste kraften vara för att lyfta lådan? Låt oss kalla skillnaden för x.
Hur många värdesiffror har vi sedan i uppgiften ovan?
Hur mycket blir nu lyftkraften X+x? Och med hur många värdesiffror kan vi ange denna?
Helt säker, komplett uppgift. Vart till rektor två vändor. Läraren slingrar sig som en ål.
Jag gjorde förenklingen i exemplet ovan.
Lustiga är att fysikkapitlet handlar om krafter och krafter som tar ut varann. Finns ett fint exempel i boken på en bonde och en åsna som drar i ett snöre och inte kommer nån vart.
Avvakta tills nästa gång månen är som närmast (perigeum). Ger ett par centimeter på havsytans nivå. Så går det nog. Långsamt.
Fast det stod inte i uppgiften.
Inte alla verkar det som.
Men vad tror vi, att någon som skriver 0,1eller 0,2 på högskoleprovet sedan helt plötsligt ska ska bli en "kunnig och allmänbildad individ med stor pedagogisk förmåga" efter 3-4 år på en högskola som beskrivs som ett skämt?
Lite off topic.
Går det att föreställa sig ett samtal med någon som slumpat fram 0,1-0,5 på högskoleprovet.
Förstår jag det rätt har man ingen kunskap i logik och rumsuppfattning (förstår man konceptet skruv-mutter, kan man tolka 2D bilder till en 3D figur?)
Man har knappast den elementäraste läsförståelsen, kan i stort sett ingen engelska, matematik kan vara i stort sett okänt.
Varför ens ha ett antagningskrav. Enda kriteriet som ger lite hopp är om jag förstått rätt kravet på allmän behörighet. Vad det innebär i praktiken vet jag dock inte.
Det nya mantrat är genusneutralitet i alla skolämnen. Ex"Fysik och genus, 7.5 hp" "http://sisu.it.su.se/info/index/FK4013/sv
Dagens universitetsutbildade är en pseudoelit bestående av medelmåttigt utbildade personer. Just därför "kräver" arbetsgivare i allt högre grad "högskoleutbildning" numera för arbeten som egentligen inte skulle kräva den faktiska kompetens en riktig högskoleexamen ger.
Sveriges framtid ser allt mindre ljus ut, eftersom kvaliteten inom alla områden i samhället sjunker när arbetskraften är sämre utbildad. Titta bara på regering & riksdag.
Fysik och genus… Jag är mållös.
Då blir du mer än mållös om när man gräver lite djupare…
Ur Lgr 2011:
"I fysik och kemi är ämnesinnehållet relativt distanserat från arbete med sexualitet och relationer. Kemiundervisningen skulle kunna beröra 'kärlekens kemi' och som komplement till biologin förklara vilka kemiska processer som påverkar känslotillstånden i kroppen. Ett jämställdhetsperspektiv och tankar om könsmönster är alltid aktuella – både i undervisningens upplägg och i reflektionerna om det egna ämnet. Vilka könsmönster omgärdar naturvetenskapen och hur skulle man kunna förändra detta?"
Södertörns "högskola" är en pionjär inom detta viktiga område. Vad sägs om magister, master eller till och med forskarutbildning i ämnet!
http://www.sh.se/p3/ext/content.nsf/aget?openagent&key=meromamnet_1379673589425
Vissa frågor kan ju vara intressanta, som
Varför finns det två (eller flera) biologiska kön? Med lite (starkt förenklad) matematik på det för att visa hur en art blir robustare mot yttre förändringar när diversiteten ökar genom sexuell fortplantning.
Varför finns det (nästan) lika många män som kvinnor när det behövs färre män än kvinnor för att nå samma avkomma, och inom många arter bara ett fåtal män får prokreera i alla fall? (Fisher's Principle)
Så den som vill kan hitta många sätt som kön och genus bestäms av matematik i grunden, i likhet med resten av den fysiska verkligheten. Tyvärr tror jag inte att genusvetarna på Södertörn studerar kön och genus utifrån en fysisk/matematisk synvinkel. Kan ju ha fel.
Ser för övrigt fram emot Max Tegmarks bok om det matematiska universum när den kommer som pocket i slutet av januari.
Var inte så snål viktualiebroder! Max Tegmarks bok går utmärkt att läsa inbunden. Jag rekommenderar den verkligen. Önska den i julklapp så kanske… Januari är avlägset.
Sedan kan problemet med lådan lösas om solen får skina på lådan så den sväller en aning. Den undanträngda luften kommer hjälpa till med ett mycket långsamt lyft.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Förhandsbeställd, tillsammans med andra… 😉
Den mannen är fantastisk duktig. Som med likt ett trollspö bara kunna vända utvecklingen.
Men det kanske bara är i estetiska ämnen han menade?
Att bli bättre på att klippa och klistra kan man nog bli bra på 100 dagar.
Pappslöjd
Detta fina ämne hade vi massor av på 70-talet när jag gick på mellanstadiet.
Har alltid sätt detta som en rätt bortkastad del av min utbildning. Mest gav det en viktig erfarenhet av hur det är att vara riktigt dålig på något. Man skulle limma med flörtkulor och göra diverse konst med hjälp av gamla rör från toalettpappersrullar. Det man åstadkom ställdes sedan ut tillsammans med klassens övriga alster. Då var det fritt fram att kritisera och håna den som var dålig på pappslöjd.
MEN Detta var inte bara plågsamt och tråkigt utan gav även en viktig erfarenhet av att bli sågad
OCH Nu fick jag även veta att det var något som stärkte mina möjligheter att lära mig matematik.
TOPPEN.
Bakgrunden till det uttalandet ligger troligtvis i att han då hade tittat på house of cards där de utlovar att de ska få igenom utbildningsreformer inom 100 dagar. Roddmaskin har blivit mode i riksdagen nyligen