Den politiska utvecklingen i Sveriges nästa folkrikaste kommun, korruptionshuvudstaden Muteborg, börjar bli intressant. Dels blev det ett rungande nej till trängselskatt och dels är nu (m) och (s) lika stora i kommunen. 20 år av socialistiskt vanstyre kan vara på väg att upphöra.
Dock skedde ingen glidning över till det borgerliga blocket. Istället gick rösterna till (fi) och (v). Och (sd).
I traditionellt socialistiska Göteborg fick dock (s) endast 22.4% ner från 29.4%. Samma sorts utplåning som (m) upplever i riksdagen.
Mandatmässigt ligger nu 30 mandat hos de tre borgerliga partierna, 40 mandat hos socialistiska axelmakten och avgörandet hos Vägvalets fem mandat och (sd):s sex mandat.
Socialistregimen i Muteborg har sagt att de skulle respektera folkomröstningen om över 70% röstade. Vilket nu skett. Återstår att se om mutpamparna står vid sitt ord eller bekänner sin inställning till demokrati.
Jag har tidigare diskuterat frågan om bostadsbubblans gentrifiering skulle göra att (s) slutligen kastas ut från makten. Trots allt har inte normalinkomsttagare så lätt att skaffa en bostad i kommunen på grund av prisnivån, och allt nytt som byggs har marknadsmässigt hyresläge. Dock backade de borgerliga. Den enda gentrifieringen är att (fi) ökade med tre mandat, där röster på (fi) är en sorts lyxfälleröster, där folk som inte fattar hur bra de har det röstar på (fi).
Hypotesen att bostadsbubblan skulle driva ut (s) kan nog avslås. (s) åker ut på grund av korruptionen och inkompetensen. Hade bostadsbubblans grentrifiering legat bakom hade de borgerliga gått framåt. Relativt riket så försvagades dock (m)oderaterna mindre än riksgenomsnittet, så lite gentrifiering har vi nog sett. Frågan är om den kommer fortsätta om bostadsbubblan inte spricker innan nästa val?
Mest intressant är dock vad som nu händer med trängselskatten, som ska finansiera Västsvenska paketet och en förvandling stora och avgörande delar av centrala Göteborg till en byggarbetsplats i tio år, om tidplaner håller. Bland annat skulle delar av Liseberg rivas. Göteborgarna har nu sagt sitt, de vill inte se staden uppgrävd och miljarder nedgrävda i en slinga för pendeltågen, som ingen efterfrågar.
Dock behöver Göteborg en ny järnvägsstation för att hantera ökande trafik. Vägvalet brukar föra fram ett förslag om att flytta järnvägstationen till Gårda, och istället bygga 1000-tals bostäder på nuvarande centrala plats. Vid Gårda har man gångavstånd till evenmangsstråket i Göteborg och direkt tillgång till E6:an för vidare pendling via buss, eller för den delen om man vill ta bilen till tåget.
8 kommentarer
Gudskelov har det gått bra för moddarna i Kba kommun. Man kan ju ana att inflyttingen från Muteborg fortsätter. Varför betala vansinnigt höga skatter och se sina surt förvärvade inkomster slösas bort å det grövsta när man kan flytta till natursköna, välskötta, lågskattade och allmänt trivsamma Kungsbacka?
Nulli secundus
Jag har hört att en av anledningarna till slingan är att Centralstationen är en säckstation.
Men det skulle ju i så fall bara beröra ett fåtal tåg mellan Malmö och Oslo.
Bygg en stor vändskiva och vänd hela tågsättet på en gång. Med datorunderstödd backning skulle det bara ta högst ett par minuter att få in tågsättet i rätt riktning vid perrongen.
Problemet löst!
"Göteborgarna har nu sagt sitt, de vill inte se staden uppgrävd och miljarder nedgrävda i en slinga för pendeltågen, som ingen efterfrågar."
Jag tror inte att man skall tolka resultatet som ett generellt missnöje mot det västsvenska paketet (vilket flera politiker verkar vilja göra). Omröstningen gällde ju bara trängelskattens vara eller inte vara, och bara i en bisats på valsedeln nämndes delfinansieringen av västsvenska paketet.
Vägvalets inställning verkar ju exempelvis vara att västsvenska paketet bör genomföras, men betalas av staten och inte via trängselskatten.
Det är inte västsvenska paketet som helhet som är problemet, utan specifikt västlänken. Och den här omröstningen var enda chansen att protestera mot detta vansinnesprojekt. Jag vet många som (i likhet med mig själv) röstade nej till trängselskatten främst av den anledningen. Och chattarna i GP är fulla av folk som uttrycker liknande tankar.
Inte för att jag vore direkt för en trängselskatt med en bättre lösning än västlänken heller, utan bara lite mindre negativ. Jag tycker generellt inte att det offentliga ska få pungslå medborgarna ännu mer än de gör förrän de kan visa att de använder pengarna de redan tar in på ett bra sätt. Och där tycker jag nog inte att vi riktigt är än. (Århundradets underdrift!)
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jag lyfter på hatten åt Göteborgarna som röstat emot trängselavgiften. Det trodde jag aldrig då flera 1000 borgerliga väljare lämnar Göteborg varje år för kranskommunerna.
Nu tror jag inte att de tas bort…men likväl lyfter jag min hatt.
Jaha det var ju trist att det inte blir nån mer trängselskatt. Så nu ska vi i Göteborg alltså betala själva för infrastruktur som används mer av folk som bor i kranskommunerna än oss själva. Lyckat. Jag har ingen lust att betala själv för att pendlare från Kungsbacka,Partille,Kungälv,Ale,Mölnlycke etc. ska ha en smidig tur till jobbet. Någon annan betalar var det va…