En svensk flygflottilj och krigsförband har drabbats av brist på dieselbränsle på grund av PRIO-uppgraderingen. Den statliga bränsledepå som FMLOG driver, en sk Främre underhållsstöd (FUS), har slut på diesel och kan inte få in nytt eftersom det inte går att beställa bränsle via PRIO.
Berörda förband uppmanas använda civila PREEM-kort eller tanka på garnisonen, där det fortfarande fanns diesel i fredags.
Ny diesel förväntas inte komma in förrän PRIO är igång igen, plus leveranstider. Att lyfta på telefonluren och ringa bränsleleverantören fungerar ju inte. Krigets krav, som det heter.
PRIO ska vara uppe igen den 22:e september, och sedan tar det ett antal dagar innan man har diesel i depån igen. Enveckasförsvarets logistiska uthållighet i ett nötskal.
Tillägg: Försvarsmaktens informationschef Erik Lagersten replikerar och avfärdar ovanstående i en kommentar, vilket gör att vi landar i två problem. Det ena handlar om källskydd, det andra handlar om ett skyddsobjekt.
Jag skulle kunna namnge depån, lägga ut den med Google Streetview, där det står tydliga skyltar om skyddsobjekt och fotoförbud. Av förklarliga skäl väljer jag att inte göra det. Det kan också vara så att jag har obfuskerat anläggningen och att det inte är en flygflottilj, men något motsvarande.
23 kommentarer
Imponerande beredskapslager man sitter på. Framförhållningen verkar också vara på topp.
Vi ska lägga ut miljarder på nya Gripen för att ha något som kan liknas vid beredskap. Sedan sitter det någon idiot som inte ens klarar av att tillse att det finns bränsle pga något som gick att förutse långt i förväg. Ståndsrätt!
Och ja, jag känner till att Gripen drivs av flygfotogen. Men utan fungerande markfordon, inga gripen i luften.
Det påståendet förefaller helt gripet ur luften.
Bevakningstruppen får väl bli cykelskytte tills efter den 22/9.
WAT
kunde de inte ha typ, beställt lite innan kan man tycka
Det kanske är bra träning att börja lära sig hur man gör utan PRIO. När Ryssland anfaller lär PRIO redan vara satt ur funktion. I själva verket är detta kanske en skarp övning?
Ja, det förefaller ju extremt märkligt, för att inte säga en smula oansvarigt, att inte ha nån plan B. Men det öppnar ju för helt andra besparingsmöjligheter i försvaret. T ex behövs inte längre sådant som katapultstolar, flytvästar eller fallskärmar för planet funkar ju, liksom.
Vi har ju redan sparat in på indirekt eld och luftvärn…
Nulli secundus
Försvaret borde väl ha stödsystem för sin logistiksom i grunden är anpassade för att fungera under krig? PRIO förefaller vara ett system som kanske inte ökar tryggheten när man har granatkrevader omkring sig och det är lite bråttom.
"Verksamheten står dock inte still under denna period. Åtminstone inte på de verksamhetsplatser som jag hittills har besökt under perioden (F21, HKV, HRC).
Detta mycket tack vare att ett stort planeringsarbete har skett innan systemet stängdes ner vilket resulterade i bland annat att resor har beställts, materiel har tagits ut, övningar har planerats och kan genomföras med rätt utrustning, mat är beställd, upphandlingar och inköp gjorda etc etc."
Ur Försvarsmaktens svar på Cornus kritik av den långa nedstängningen. Känns ju tryggt att de har läget under kontroll…
Det där låter ju bara som ett fait accompli, att nertiden blir en enda lång fruktstund och tillfälle att städa skrivbordet lite. Vilket i och för sig är bra, men inget argument i sig.
Otroligt hög inkompetensnivå. Lägg ner hela försvaret om det inte kan skötas ordentligt.
Skulle vara intressant att höra vad ÖB säger om en sådan här sak. Är det inte han som har ansvaret att styra upp organisationen? Eller har han redan gett upp och hissat vit flagg?
Av Midvintermörker har vi ju lärt oss att oljeimporten kan strypas. Jag föreslår härmed att vi snarast tillsätter en utredning som ska titta på om vi kan utrusta våra stridsvagnar och stridsfordon med gengasaggregat. Hoppas också SVT kan rapportera om denna banbrytande idé – skog har vi gott om, det kan inte Ryssen ta ifrån oss.
[Obs. Ironi]
Ryssen behöver inte ta vår skog. Börjar den brinna på flera ställen samtidigt är vi körda, man klarar ju knappt att släcka om det brinner på ett ställe.
Apropå det så förefaller det som om Polen, Slovakien och Österrike som är mottagare av rysk gas noterar att det börjar bli lite dåligt tryck i ledningarna. Är det månne en subtil signal att pilla lite på ventilen varje dag?
Är det krig åker man till macken och tar bränslet, lägger en post-it "I owe you 10m3/Flottijchefen" I fred är inte det ett helt hållbart sätt.
Det visar dock på det orimliga i att ha nedtider på flera dagar i ett verksamhetskritiskt system, i synnerhet för något såviktigt som det nationella försvaret.
Det har knappast skett i tex andra kritiska system såsom Bank eller aktiehandel.
FM har satsat stora summor på att göra sig sårbara helt på egen hand med ett komplext och mycket kostsamt verksamhetskritiskt system som kan påverkas av ett single point failure. Om det vore för att det är kostandseffektivt eller underlättar varadagen kanske ett visst överseende funnits, men detta helt utan att nå några verksamhetsvinster i form av ökad effektivitet eller möjlighet till ROI under överskådlig tid. SKANDAL
SÄMRE -DYRARE – MER SÅRBART!
GRATTIS SVERIGE
Det här är bara så otroligt pinsamt.
Det låter lite som en bak-och-framvänd version av läget Ukraina. Fast här behöver ingen tidigare ha snott något. Utan det är helt egen (in)kompetens. Helt uppåt väggarna.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/allman-varnplikt-ger-sociala-fordelar_3912092.svd
Hoppas, hoppas hoppas att någon politiker tar till sig detta! 🙁
Ja, den är klockren. Och eftersom en sådan värnplikt skall vara allmän på riktigt så borde den även omfatta civilförsvaret, inklusive räddningstjänsten, tullen, gränsskyddet och delar av polisen. Då snackar vi delaktighet och ansvarstagande på riktigt
Verkligen!
Sådana herrar sådan hund.
Med anledning av inlägget har Högkvarteret genom staben PROD FLYG varit i kontakt med samtliga flottiljer för att kontrollera uppgifterna och enligt denna inhämtning så finns det inget som motsvarar det som beskrivs. Det närmaste var en flottilj under helgen där det förelåg en bemanningsfråga för en station som kunde hanteras efter visst idogt arbete. Men att det skulle föreligga bränslebrist någonstans verkar inte vara inte korrekt. Hur stängningen av PRIO skulle hanteras och förberedas delgavs förbanden den 3 juni. Att det kan finnas enskilda svårigheter någonstans för en mindre enhet går inte att utesluta men inte på det breda sätt som som skribenten försöker bevisa.
Erik Lagersten
Försvarsmaktens informationsdirektör