Jag gissar på att ingenting kommer igång denna vecka. I min värld så är det ett enkelt fel, dvs avhjälp på 1h max. Eller så har ingen en jävla aning om vad som hänt och det tar en vecka. Minst.
Nu har iofs FK obegränsade resurser (någon annans pengar) så de kanske kan mobilisera och fixa det snabbare. Kanske.
Pengar hjälper kanske att mobilisera men att sätta sig in i ett sådant stort datasystem (antar jag) för en ny person kan handla om månader och kvartal. Datorsystem kan göras hur komplicerade som helst.
Är man dum nog att ha "mobiliserat" externa konsulter (troligt) så är det troligtvis medvetet tillkrånglat för att stänga ute konkurrenterna och vara en fin kassako för berörda.
eh, tekniskt sett så är ju deras medelende på sidan korrekt, de har ju inte satt ett datum, dvs i kväll och i morgon är lika giltigt idag som om 4 månader.. 😉
Nästan lite humor. I väntan på att fk.se kommer igång igen kan vi ha lite gissningstävlan. Hur många chefer kommer att få leta nytt jobb efter detta? Någon som tror på mer än noll?
Offentliga sektorn fungerar annorlunda, ansvariga chefer kommer nu få i uppdrag att göra något åt problemet från högre chefer. Händer det något alls så befordrar man den ansvarige och skapar ett nytt chefslager där någon mer kompetent underifrån tar över. Den så kallade Dilbert-principen som lever gott inom offentlig sektor.
Var är civilsamhället när Sveriges viktigaste(?) sajt ligger nere? Är det bara när det brinner i skogen som vi förväntas ställa upp? IT-tekniker – bidrag nu, så att folk kan få sina bidrag!
När jag började som IT ansvarig på en liten statlig myndighet, efter någon månad fick jag för mig att kontrollera hur backuppen verkligen fungerade. "Visst, vi tar backup ett par gånger i veckan, inga problem!"
Detta var på rullbandstiden på en liten VAX. Det visade sig att att labbassen (benämningen "biomedicinsk analytiker" hade inte uppfunnits än) som hade som extra uppgift att utföra backuppen fimpade det hela varje gång efter första rullbandet, när systemet frågade (visserligen på engelska) efter det andra rullbandet.
Nu fanns på den tiden allt även på papper har jag för mig, men det hade varit ett enormt jobb att återskapa databasen. Nuförtiden när pappersbackuppen oftast helt eller delvis saknas är det annorlunda. Allt måste (minst) dubbleras och dubbelkollas av minst två olika personer helt oberoende av varandra. Jag undrar om detta verkligen sker överallt?
19 kommentarer
Och idag upptäckte IT-ansvarig på Försäkringskassan att backup-diskarna inte snurrade…
En liten nattmangling för FK's IT-gäng kan man tänka sig 🙂
Samma sida fortfarande…
Epic
Jag gissar på att ingenting kommer igång denna vecka. I min värld så är det ett enkelt fel, dvs avhjälp på 1h max. Eller så har ingen en jävla aning om vad som hänt och det tar en vecka. Minst.
Nu har iofs FK obegränsade resurser (någon annans pengar) så de kanske kan mobilisera och fixa det snabbare. Kanske.
Pengar hjälper kanske att mobilisera men att sätta sig in i ett sådant stort datasystem (antar jag) för en ny person kan handla om månader och kvartal. Datorsystem kan göras hur komplicerade som helst.
Är man dum nog att ha "mobiliserat" externa konsulter (troligt) så är det troligtvis medvetet tillkrånglat för att stänga ute konkurrenterna och vara en fin kassako för berörda.
Fortfarande samma meddelande…
Vad är allt detta gråa damm som jag ser överallt?
Hahaha, ja det är inte utan att man undrar…
Enligt Aftonbladet finns nu ingen prognos när systemen kan vara igång igen…
Men det står ju att det skall vara löst i kväll på Försäkringskassans hemsida…
Är det fortfarande SAP som gäller på kassan, eller ar de uppgraderat till något som funkar?
Uppenbarligen inte.
eh, tekniskt sett så är ju deras medelende på sidan korrekt, de har ju inte satt ett datum, dvs i kväll och i morgon är lika giltigt idag som om 4 månader.. 😉
Som pappaledig så känns det bra med tre månadslöner under kudden.
Nästan lite humor. I väntan på att fk.se kommer igång igen kan vi ha lite gissningstävlan. Hur många chefer kommer att få leta nytt jobb efter detta? Någon som tror på mer än noll?
Offentliga sektorn fungerar annorlunda, ansvariga chefer kommer nu få i uppdrag att göra något åt problemet från högre chefer. Händer det något alls så befordrar man den ansvarige och skapar ett nytt chefslager där någon mer kompetent underifrån tar över. Den så kallade Dilbert-principen som lever gott inom offentlig sektor.
Var är civilsamhället när Sveriges viktigaste(?) sajt ligger nere? Är det bara när det brinner i skogen som vi förväntas ställa upp? IT-tekniker – bidrag nu, så att folk kan få sina bidrag!
Det är ryssarna som leker med oss…
När jag började som IT ansvarig på en liten statlig myndighet, efter någon månad fick jag för mig att kontrollera hur backuppen verkligen fungerade. "Visst, vi tar backup ett par gånger i veckan, inga problem!"
Detta var på rullbandstiden på en liten VAX. Det visade sig att att labbassen (benämningen "biomedicinsk analytiker" hade inte uppfunnits än) som hade som extra uppgift att utföra backuppen fimpade det hela varje gång efter första rullbandet, när systemet frågade (visserligen på engelska) efter det andra rullbandet.
Nu fanns på den tiden allt även på papper har jag för mig, men det hade varit ett enormt jobb att återskapa databasen. Nuförtiden när pappersbackuppen oftast helt eller delvis saknas är det annorlunda. Allt måste (minst) dubbleras och dubbelkollas av minst två olika personer helt oberoende av varandra. Jag undrar om detta verkligen sker överallt?