Efter två veckors förhandlingar har (s) och (mp) kommit överens i den fråga de kanske står varandra närmast, nämligen skolan. Man är överens om att sätta in en missriktad dödsstöt och de åtta åren under alliansen kommer med nostalgi och rejält med melankoli bli kända som de sista goda åren.
Genomgående temat för uppgörelsen är tvång och förtryck, uppbackat av statens våldsmonopol.
Detaljerna är att grundskolan ska göras 10-årig, då förskoleklass, även kallat F eller 0:an, blir obligatorisk. Givet att det ska fungera som för 1-9, så kommer alltså våldsmonopolet (polisen) och tar barnen till skolan om inte föräldrarna samarbetar och vid upprepade förseelser så tar våldsmonopolet barnen från föräldrarna och placerar dem hos ett kommersiellt företag (socialens placering i fosterhem går generellt via företag) för uppfostran.
För er som inte har eller haft barn i rätt ålder så är förskoleklass helt meningslös förvaring. Barnen lär sig fylla i färger, och det är ungefär allt, medan man på Taiwan redan lär den andragradsekvationer i samma ålder.
Samma skolplikt kommer också gälla gymnasiet, där man nu inför obligatorisk skolplikt. Även här kommer alltså polisen komma och hämta de allt fler skoltrötta ungdomarna, så de kan störa övriga mindre skoltrötta ungdomar på lektionerna. Och vid upprepade förseelser så tar förstås våldsmonopolet ungdomarna från sina föräldrar och placerar dem hos ett kommersiellt företag för uppfostran.
Dock kan man per definition inte göra gymnasiet obligatoriskt i tre år. För efter man fyller 18 år är man myndig. Därmed kan man inte tvingas gå hela det tredje året, om inte (mp) och (s) avser att höja myndighetsåldern till 20 år (en del fyller 19 tidigt på våren och kan då hoppa av gymnasiet).
Därtill ska alla gymnasieutbildningar vara högskoleförberedande. Vilket totalt kommer knäcka de ca 40-50% till vänster i diverse normalfördelningar, som helt enkelt inte hör hemma på högskolan och knappt klarar av att få godkänt i högskoleförberedande skolämnen. Om man inte sänker kraven för godkänt och förvandlar högskolan till ett gymnasium i svårighetsgrad. Vänta, det har ju redan hänt.
Hur nu studieovilliga och skoltrötta ungdomar ska gynnas av att tvingas gå gymnasiet – har man inte lärt sig läsa, räkna och skriva på den nya obligatoriskt 10-åriga grundskolan så lär man inte göra det på gymnasiet heller?
Dessutom är en allt större andel och antal elever inte behöriga till gymnasiet, då de helt enkelt inte får tillräckligt höga betyg. Ska dessa elever då gå om nionde klass till dess att de blir behöriga till gymnasiet, eller ska man släppas in i gymnasiet även fast man inte kan läsa? Ska då gymnasielärare kompletteras med lågstadielärare?
Det hela kommer kosta pengar och resurser. Mer om det nedan, för det slutar inte ovan.
Klasserna ska bli mindre. Fast då krävs det fler lärare. Och det råder lärarbrist. Så den socialistiska fyraårsplanen kan vi glömma. Dessutom visar forskningen att mindre klasser inte är en lösning. Svenska klasser är redan bland de minsta i OECD-länderna, men definitionen av idioti är ju att man provar ännu mer av samma. Mindre klasser är tvärt om ren och skär destruktiv populism.
Man ska höja lärarlönerna. Bra i sig, hoppas man återställer så att riksdagsmäns löner är knutna till lärarnas och ligger på samma nivå. Dock råder det som sagt lärarbrist och med 4-5 års lärarhögskola kommer högre löner inte resultera i fler utexaminerade lärare under mandatperioden. Kanske kan man få någon gammal räv att stanna kvar i yrket däremot. Dock är detta förslag inte genomförbart, återkommer i ett senare inlägg om detta.
Så fort en elev behöver hjälp ska eleven få detta. Detta kan bara ske genom att skolorna har ett ständigt överskott på speciallärare. Vilket kostar pengar och dessutom är det brist på speciallärare. Hur den socialistiska femårsplanen ska trolla fram dessa är okänt.
Värst av allt är att man ska föra in svensk forskning i skolan, dvs den genus-“vetenskap” som utförs på Södertörns högskola ska tillämpas i den svenska skolan. Ridå.
Dessutom har inte (s) och (mp) kommit överens om vilka som ska betala för ovanstående totala kollaps. En liten detalj. Någon som vill gissa vilka som ska betala?
Det saknas helt satsningar på de som faktiskt presterar, dvs högpresterare och särskilt begåvade – de som faktiskt hör hemma på högskolan, och är de som ska bli raketforskare, bota cancer och HIV, och stå för de innovationer som blir de nya svenska miljardföretagen (t ex Mojang – Markus Persson står nämnd som särskilt begåvad på Wikipedia). Istället ska det satsas jämlikt, dvs alla ska bli lika dåliga. Tillbaka till den gamla DDR-Sveriges skola, vilket iofs borde göra bakåtsträvande folkhemsfundamentalisterna i (sd) glada, då de drömmer om bättre förr.
51 kommentarer
Mottagandet i pressen var surrealistiskt. "S och MP överens: Mindre klasser och höjda lärarlöner".
Jag antar att vi kan se fram mot mer av samma.
"S och MP överens: Mer miljövänlig energi".
"S och MP överens: Fler läkare, fler sjuksköterskor och högre löner"
Tänk att alliansen på åtta år inte kommit på att det är så enkelt.
Jag skulle välkomna att våldsmonopolet hämtade barn till skolan, men så är det tyvärr inte idag.
Skräcken för att inte framstå som tillräckligt pk gör att skolan och soc ofta blundar för när föräldrar anser det "onödigt" att barnen går i skolan.
Det är skam, det är fläck uppå Sveriges banér, att skolplikten heter etnicitet.
Jo, de som behöver det mest verkar ju inte hämtas av polis som du säger.
"Mer av samma" i form av lagstiftning låter mycket riktigt som en usel lösning.
Däremot skulle jag vilja invända att jag inte tror att den ordinarie taiwanesiska ynglingen lär sig andragradsekvationer i 6-års åldern. Däremot är man i asien duktig på att satsa på eliten och utmana barnen, så till skillnad från svenska barn kan den som är intellektuellt redo lära sig andragradsekvationer i sexårsåldern. Stor skillnad där – en sådan åtgärd gör ju inte mycket för att lyfta den generella kunskapsnivån, dvs det problem som (väl?) upplevs i den svenska skolan?
Sen vet jag inte vart dina ungar gått i förskoleklass men mina ungar har börjat med både formell och informell matematik (som det kallas numer) i femårsåldern.
Med formell matematik avses alltså typ de fyra räknesätten, med "informell" menas vägning, mätning, olika typer av mått och sånt där.
Rent praktiskt är det alltså måttband, litermått och plus/minusräkning i femårsåldern. Dagisnivå måhända men det är ju på dagis… Och jag kan ju inflika att detta är i en kommunal verksamhet och inte nån fancy-schmancy friskole-elit-grej.
Brian Butterworth menade att ett (pedagogiskt) skäl till att asiatiska barn var bättre i matematik, var att när de lärde multiplikationstabellerna lärde de bara ena paret och sedan den kommutativa lagen, dvs det räckte med att lära 4×3 utantill – 3×4 föll sedan ut automatiskt. Därmed belastades minnesutrymmet mindre och det gav tidigt ett försprång för asiatiska barn.
Fast numera vet jag inte om man ens får lära sig multiplikationstabellerna utantill i svenska skolor.
Man skall visst "förstå" numera, inte lära in utantill.
Hur man skall kunna förstå något man inte kan, förstår jag inte. Får väl lära in det som en trossats utantill först, så kanske jag kan förstå sen.
Här kommer vi till en liten käpphäst. Ska vi nu diskutera just matematik, som blivit något slags symbol för svensk skolas förfall, så vill jag ha följande sagt:
Man blir bra på det man övar på. Är det nån som tror att Zlatan inte sparkade en jävla massa boll på kvällar helger och whatever under sin uppväxt? Det är samma med skolbarnen i asien. De har säkert bra lärarledda lektioner med duktiga lärare, men det är långt ifrån 100% av förklaringen.
@viktualiebroder
Man kan mycket väl förstå multiplikation utan att kunna tabellen utantill. Förstår du inte multiplikation så kommer förmågan att utföra operationen vara fullkomligt meningslös, likaså all annan matematik.
Skickligheten i att utföra matematiska beräkningar kommer med övning och så även utantillkunnandet av multiplikationstabellen. När du räknat 3×4 (4+4+4) tillräckligt många gånger så lär du dig utantill att resultatet blir 12. Så har iaf jag lärt mig multiplikationstabellen (och jag hade som motto i grundskolan och gymnasiet att matte var enkelt för att om man hade glömt något så kunde man ju alltid räkna ut hur det skulle vara).
Övning är bra. Jag är dock övertygad om att Zlatan inte bara övade frisparkar från hundra olika platser. Ungefär så får elever lära sig matte. Minns hur det var när man själv pluggade. En algoritm för varje slags uppgift. Precis så pluggar det stora flertalet när de kommer till våra tekniska högskolor. Trots att vi ska lära ut förståelse för matte i gymnasieskola och tidigare har man misslyckats kapitalt.Det krävs mycket både pedagogiskt och matematiskt för att lyckas som mattelärare. För elevernas del är det såklart även helt oinspirerande att lära sig att mekaniskt lösa en uppsättning typtal.Alltså inte så förvånande att matteämnet väcker sådan motvilja hos folk i allmänhet.
För ämnet matte är det särskilt starkt motiverat att ha tex en pedagogiskt skicklig mattedoktor på varje gymnasium. Vederbörande kan då undervisa en matteklass för de med sådant intresse. Jag påstår att det är olyckligt att bunta ihop lärare med lärare. Att lyckas lära ut svenska eller engelska är betydligt enklare än att lyckas lära ut matte. Det krävs helt enkelt mer utbildning och erfarenhet och därmed lön.
Självklart ska man öva på det som är relevant och som man kommer att möta "i verkligheten". Det kanska är lättare att göra den kopplingen i fotboll visserligen men det förändrar inte i grunden det väldigt enkla argumentet att man blir duktig på det man övar på.
#Anonym2014-09-29 10:36
"När du räknat 3×4 (4+4+4) tillräckligt många gånger så lär du dig utantill att resultatet blir 12. "
Och under tiden var din processor upptagen och kunde inte behandla svårare matematiska problem. Poängen med utantillinlärning är att processorn blir ledig för andra uppgifter och kan gå vidare.
Jag skall erkänna att jag tyckte matten svar svår på teknis. Jag hanterade det genom att lära in många typtal från gamla tentor utantill (inte ensam om den strategin). Då hade jag en look-up-table för nya problem som dök upp. George Polya rekommenderade för övrigt i "How to solve it" att om du inte klarar av att lösa ett problem, så hitta ett annat, liknande, problem som du *kan* lösa.
Men hitta andra, liknande, problem som man *kan* lösa gör man bäst ur minnet. Börja rota i exempelsamlingar eller googla tar för lång tid.
@viktualiebroder
Poängen är att utantillinlärning sker per automatik när man använder sina kunskaper. Min processor var alltså inte upptagen utan kunde behandla de matematiska problem den presenterades med (vilket du borde förstått ifall du läste ordentligt).
Det låter snarare som du tror på tesen att man måste lära sig något utantill innan man kan förstå det. Faktiskt kan det vara helt tvärt om – att man förstår först och sedan med träning nöter in det man behöver kunna utantill (med matematik bör det dessutom vara så då kunskapen utan förståelse blir meningslös, men inte omvänt).
Bra skrivet Cornu!
Statlig skola är till för att lära unga att koncentrera sig. Precis som man gör i ett koncentrationsläger. Den svenska skolans offer får negativa beteende- och hälsomässiga konsekvenser som följer individen upp till vuxen ålder, som allt från aggression till brister i motor-sociala färdigheter och sjukdomar. Barns hälsa, och lägre livskvalitet och försämring i föräldrarnas relationer till varandra och sina barn är även det ett nödvändigt offer i kampen för skapandet av den goda socialisten. Eller är målet det trasiga barnet – beroende av staten?
Den skenande svenska staten expanderar skolindustrikomplexet och skolplikten som redan tidigare stod i konflikt med FN:s barnkonvention. Speciellt paragraf 5 som ger barnets föräldrar huvudansvaret för barnets uppfostran och utveckling och vägledning.
Tolkar jag dig alltså rätt att du tror att folk lärde sig att koncentrera sig i koncentrationsläger?
Med tiden kommer arbetsmarknaden i Sverige vara globaliserad likt jordbruket är idag. Det innebär att svenska barn som inte lärt sig läsa och skriva, är kassa på matematik och gillar att slösurfa/spela dataspel kommer att sitta utanför ICA i en stad nära dig.
Tiggarverksamhet i avlägsna länder förutsätter förtroendenätverk. Förtroendenätverk förutsätter genetisk släktskap alternativt religiös övertygelse för att vara hållbara. Men klantänkandet är i allmänhet lika svagt som religiös tro bland infödda i Sverige idag, så någon säsongsmässig tiggaremigration från Sverige är inte sannolik.
Det finns förvisso en utbredd religionsliknande vi-känsla i kodlåsta hus i avspärrade innerstäder idag, men som exemplet med försökskommuner i USA visade på 1800-talet är det bara de religiösa som överlever någon längre tid. Religiosiider, som "alla människors lika värde" ger samhällen enbart en kort halveringstid. They just fade away.
Ben Dover, de båda verkar producera samma koncentrerade sjumilablick hos internerna. Så de verkar i det fallet praxeologiskt likvärdiga.
Man kommer ju med detta tvång för att cementera en massa människors bidragsberoende och motivera den stora staten för framtiden.
Och människorna i utanförskapsområdena som redan har det tungt att komma in i samhället vars bästa chans kanske är "normala enkla jobb" (vilken typ av arbete det nu är)för att bli en integrerad del av samhället och känna att man försörjer sin familj deras öde blir ju en mer förseglat i och med detta dårskap.
En slutsats som lett dem fel:
-De som saknar Gymansiekompetens får inga jobb.
Kanske beror det på att de som saknar motivation till studier även saknar motivation till annat?
Konkurrensen inom låglönejobben är stor och blir än större dag för dag!
Utmärkt oppi! De som saknar motivation till studier saknar säkert ofta motivation till annat. I en del fall har de motivation för annat och då är frågan om de kan lära sig att få motivation till just studier. Jag tror det är möjligt och att vi missar en hel del kreativt begåvade individer genom att inte tidigt finna ut vad som är deras problem. Om problemet finns hos föräldrarna vilket nog inte är helt ovanligt typ de tycker det är onödigt att barnet ska gå i skola är det kanske något annat som behöver diskuteras.
Ger ett exempel på hög ambition. Hörde nyligen en 17-årig ensamkommande flykting som kom hit för några år sedan och ville lära sig svenska snabbt. Problemet var att han bara fick gå tre timmar SFI per dag. Han löste problemet genom att gå hos tre olika kursanordnare dvs förmiddag eftermiddag och kväll. Han skaffade serietidningar för att komma en bit ytterligare än vad SFI gav. Nu kunde jag inte höra någon brytning vilket är mycket ovanligt hos den som kommer efter 12 års hjärnmognad och han var framgångsrik företagare med ett antal anställda.
I Småland på en ort hade man tydligen lyckats hjälpa alla tiggare till att bli småföretagare. Nu sålde de typ färdiga smörgåsar från små bord.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Bra inlägg på det stora hela! Men det där med "tillbaka till det gamla DDR-Sveriges skola" är trams. Skolan var oändligt mycket bättre på DDR-Sveriges tid. (Även om mycket annat var sämre än nu.)
Det kanske den var men det hjälper inte dem som inte passar in oavsätt orsak, tro inte att de genoför detta för att öka effektiviteten för det Svenska samhället de gör det för att mata det
stats-industriella-komplexet.
"…genus-"vetenskap" som utförs på Södertörns högskola ska tillämpas i den svenska skolan."
Smakprov på vad detta innebär (från ett tidigare inlägg av "ankdammsboende")
”Faktabaserad, objektiv kunskap utgör vad man i ett feministiskt perspektiv brukar kategorisera som ”manlig” kunskap."
”En genusmedveten och genuskänslig fysik förutsätter en relationell infallsvinkel på fysiken samt att en hel del av det traditionella vetenskapliga kunskapsinnehållet i fysiken plockas bort.”
”Föreställningen om det vetenskapliga tänkandets självklara överhöghet rimmar illa med jämställdhets- och demokratiidealen… Om man inte uppmärksammar detta riskerar man att göra missvisande bedömningar. T.e.x genom att oreflekterat utgå från att ett vetenskapligt tänkande är mer rationellt och därför borde ersätta ett vardagstänkande.”
Källhänvisningar är alltid bra. Man kan ladda ner och beskåda rapporten i sin helhet hos skolverket:
http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D590
Enligt uppgift är detta rekommenderad litteratur för blivande fysiklärare.
Tyvärr "forskas" det på fler ställen än södertörn. Till och med dom tekniska högskolorna vågar inte stå emot Pk opinionen.
http://pure.ltu.se/portal/files/2476639/Skolvardagens_genusdramaturgi.pdf
"Symaskinen – en manlig fartsymbol" mm…Detta kallas för en "doktorsavhandling"? Hoppet på förbättring i skolan är nog ute….
Forskare är inte oekonomiska, vill man forska på skidåkande ekorrar så ökar man chansen mångfaldigat att få anslaget beviljat genom att hävda ett genusperspektiv i ansökan.
Får man anslag om man är en man (kön)….eller?
Ny svensk forskning har ju visat att "Forskarnormerna gynnar män". och därför så ska "minst 40 procent av alla nyrekryterade professorer ska vara kvinnor under perioden 2012–2015".
http://www.gig.gu.se/nyheter/n//forskarnormerna-gynnar-man.cid1198084
Den inställningen borde ge många nya nobelpristagare från sverige
@ankdamsboende
Frågan är hur de skall få 40% kvinnliga professorer när bara det bara är 10% kvinnor i utbildningarna inom området? Om man inte antar att kvinnorna har högre kompetens än männen så betyder det att man får sänka kompetenskraven man skall få in mer kvinnor. Kort och gott att man inte väljer att anställa den mest kompetenta bland de sökande utan faktiskt väljer en med lägre kompetens bara för att hon råkar vara kvinna.
Den inställningen borde inte ge så många nobelpristagare från sverige. Det lär ju inte bli bättre forskning i sverige bara för att man sänker kompetensnivån hos de som leder forskningen.
Vi valde bort det svenska skolsystemet så länge. Vår sjuåriga dotter har börjat första klass i en ryskspråkig skola i Ventspils – sovjetisk ordning och reda kvarstår, över lag bra lärare trots urusla lärarlöner, skolan slutar kl. 12.50 men barnen får 2 timmars hemläxor – varje dag. Dottern är helnöjd, men min fru klagar på att hon har redan gått ut skolan för länge sedan, hon vill inte lära om allting igen tillsammans med dottern. Nåja, alla kan inte vara nöjda. Vi räknar med att det bör bli bra här i c.a 4 år, sedan får vi ta ställning igen. De hör till att dottern har tillgång till alla sorters högklassiga aktiviteter till låg eller ingen kostnad inom 30 minuters gångavstånd, såsom konståkning, balett, konst- och musikskola osv.
Nu gör lettiska staten vad den kan för att förstöra sitt skolsystem också. Om alla skolor verkligen tvingas över till lettiska språket om 4 år blir det kris med brist på bra lärare. Redan nu verkar barn i ryskspråkiga skolor klara sig bäst i t.ex. matte. Vi har vänner, visserligen välbeställda, som har flyttat till Cypern och satt sina barn i en engelskspråkig skola där för att deras barn ska slippa det lettiska språket.
Varför skulle man kunna hoppa av gymnasiet bara för att man blir myndig? Den gamla värnplikten drabbade ju myndiga personer, det kan väl skolplikten också göra. Däremot blir det väl svårt att kalla in unga vuxna till skoltjänstgöring om de håller sig undan utomlands.
De som bröt mot värnplikten sattes i fängelse. Det är den straffåtgärd man har att ta till när motparten är myndig. Så vi behöver bygga ut kriminalvården när folk hoppar av gymnasiet efter 18 års ålder…
@Cornu
Även en som inte är myndig kan väl åtminstonde i teorin även dömas till fängelse. Och fängelse är inte den enda straffåtgärden vi har i sverige – vi har även böter. Notera också att straff är inte den enda tvångsåtgärden som finn: du nämner att polisen kan komma och hämta barnen till skolan, vilket även det (i den omfattning det stämmer) är en tvångsåtgärd.
När det gäller ansvarsfrågorna för skolplikten så är det ju föreskrivet i lag och därmed kan både böter och fängelse ingå i påföljden för de som bryter mot skolplikten och det är inget som säger att det måste vara föräldrarna som måste vara de enda som kan straffas. Det finns alltså inget större hinder för att ha skolplikt för myndiga utan att för den sakens skull behöva bygga ut kriminalvården.
Utifrån egen erfarenhet kan jag konstatera att ett sabbatsår under gymnasiet var min smala lycka. Jag var så in i helvete skoltrött. Hade jag tvingats gå kvar då hade jag aldrig fått tillbaka skolmotivationen. Ett par dåligt betalda okvalificerade jobb (tryckeribiträde respektive butiksbiträde) var bra morötter…. Efter ett år var jag skolsugen igen. Så sugen att jag direkt efter gymnasiet gick vidare till universitetet med följande forskarutbildning. Ett sabbatsår gav mig motivation att stanna i utbildningsväsendet i ytterligare 12 år…. Så ur mitt perspektiv är det helt barockt och direkt kontraproduktivt att inte tillåta ungdomar att göra uppehåll i sina gymnasiestudier.
Obligatoriskt gymnasium innebär väl inte per automatik att det blir förbjudet att ta ett sabbatsår emellan. Det beror på hur de utformar obligatoriet. Inte för att det finns anledning att vänta sig något sunt förnuft av de där…
@Börjesson
Ja hur skall man utforma ett obligatorium som blir vettigt och hanterar skoltrötta på ett rimligt sätt?
Det skulle ju bli ungefär som i dag: "obligatoriskt" gymnasium, men de som inte vill gå i gymnasiet slipper!?
Sen blir det lite märkligt ifall man samtidigt vill ha lite valfrihet i gymnasievalet. Hela tendensen att man ger eleverna mer och mer valfrihet ju äldre de blir rimmar ganska bra med målsättningen att de skall vara myndiga personer när de nått den åldern.
Att hålla på och hålla barn i handen och låta dem leva i en skyddad bubbla utan valmöjlighet kommer nog bli att göra dem en otjänst när man sedan vid myndighetsålderns inträdande släppa dem vind för våg. Då kommer de ju gå in i vuxenlivet som barn, med ansvarskänsla och erfarenhet därefter.
Jämtin uttryckte att alla kan lära sig, med bra hjälp. Det är säkert vad hon förväntas säga, men det visar bara att HON inte kan lära sig. Man blir bara trött.
(s) har lyckats få med sig (mp) på färden, och enligt (v):s taleskvinna ("mer mobiler och läsplattor på lektionerna") kommer detta stödjas även av dem.
Skolplikt från 6-18 år, måste vara något världsrekord.
Mina föräldrar lärde sig att räkna, stava rätt utan hjälp av tekniska hjälpmedel, och allt som ingick
i skolplanen under 1900-talets första hälft, deras kunskaper kunde gott och väl mäta sig med det som dagens unga har, förutom i utländska språk. På den tiden var skolan på sex år plus "fortsättningsskolan" på ytterligare ett år.
"För er som inte har eller haft barn i rätt ålder så är förskoleklass helt meningslös förvaring. Barnen lär sig fylla i färger, och det är ungefär allt, medan man på Taiwan redan lär den andragradsekvationer i samma ålder."
Det är mycket värre än så. Svensk förskoleklass är inte minst till för att inleda värdegrundsindoktrineringen i ännu påverkbar ålder, antagligen för att elever i grundskolan emellanåt redan har hunnit utveckla ett alltför självständigt tänkande för att gillas av den svenska totalitära demokratin.
T.ex. talade jag för inte så längesedan med en förskolerektor som var alldeles eld och lågor över de möjligheter till genuskorrekt och normkritisk uppfostran som förstulet erbjuds mellan fingerfärger och kuddkrig.
Eller ja, kuddkrig förresten. Det anses väl numera som alldeles för våldsförhärligande och heteronormativt för att få förekomma i förskolan.
Precis så. Det har våra politiker jobbat på att implementera i närmare ett decennium.
http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/72/88/1a5ba502.pdf
Fokus ligger på väsentligheter som könsnetutrala leksaker, förmedling av kulturarvet så sagor & sånger inte ska tillåtas underblåsa traditionella könsroller och annat som fostrar oss till dugliga medborgare
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Håller med i sak angående den negativa utvecklingen, har dock bekanta i Taiwan som beskriver sin skolgång som avvikande i flera aspekter än det rena innehållet. T.ex. så har de skoldagar som var minst lika långa som fulla arbetsdagar och därefter går man vidare till "cram school" eller vad de kallade det, skola efter skolan, så kom de hem vid 22-tiden på kvällen. Antar att de inte beskrev sin lågstadietid, frågade inte specifikt, men det var inte bara universitetet. Det systemet känns inte heller riktigt rimligt och utgör snarare en annan ytterlighet jämfört med den svenska skolan.
Men dom är väl antagligen jävligt duktiga på matte!
Och här ådagaläggs en annan väsentlig skillnad. Om man ska få ungarna att volymträna skoluppgifter så måste man rimligtvis ha ett föräldra-engagemang. Klart det är roligare att lira datorspel än att gå till cram school, så vem ser till att de kommer iväg? Jo, föräldrarna.
Om man jämför taiwanesiska föräldrars engagemang i skolan med svenska föräldrars engagemang i idrott (finansiera, sjussa, träna osv), känns det då lika extremt?
Känner för övrigt en kílle i ett asiatiskt land (inte Taiwan, men…) som gick själv gick ut skolan med ruttna betyg men som gjort sig en ganska stor förmögenhet på att arrangera cram schools. Ordna lokaler, lärare och rekrytera elever och raka in vinsten efter omkostnaderna.
Mja, kanske inte LIKA extremt, men fortfarande bra extremt. De "lustiga" är att de nu ända upp i 30-årsåldern fortfarande beter sig som barn på många sätt, som om de varit frystorkade i sin sociala utveckling sedan de började skolan och först nu efter universitetsexamen fått tid att börja göra annat än att plugga och tar vid där de slutade, eller vad som nu händer med sådana personer i vuxen ålder. Michael Jackson gick det så där för, även om han knappast kan förväntas utgöra något typfall.
Avskaffa skolplikt. Inför läroplikt (som i ex Finland). Tillåt hemundervisning. Case closed.
Ja du, det var ju bra mycket förnuftigare lösning! (Förutsatt att man även utbildar kunskap i skolan!)
Problemet är ju att svenska politiker aldrig skulle tillåta något sånt eftersom dom då inte kan detaljstyra skolan. I det fallet skulle dom även tvingas ha insikt och kunskap om sakfrågan vilket inte sker i svensk politik av tradition.
Vidare skulle ALDRIG krav på föräldrarna tillåtas i sverige:
"Vårdnadshavaren ska se till att den läropliktiga fullgör läroplikten. Om vårdnadshavaren försummar att övervaka att läroplikten fullgörs kan han eller hon dömas till böter för försummad tillsyn över läropliktig.".
http://www.oph.fi/utbildning_och_examen/grundlaggande_utbildning/laroplikt_och_skola
i sverige har vi inte skyldigheter-bara rättigheter.
En av skribenterna på Mises ger en läsvärd bakgrund till förfallet. Samt några förslag på åtgärder.
http://www.mises.se/2014/09/29/den-svenska-skolan-och-en-reflektion-pa-kraven-om-skolobligatorium-gymnasiet/
Det vore en vettig lösning. Med andra ord är sannolikheten att det kommer att införas mycket nära noll.
Såg precis reprisen av Agenda. Fridolin, det finns något som heter KOMVUX. Hört talas om det nån gång?
Komvux är (eller var) ju exakt till för de studietrötta som hoppat av gymnasiet, men senare återvände för att läsa in en examen när de blivit lite mer mogna och studiemotiverade.
Det behövs inget obligatoriskt gymnasium…