Nedanstående film visar och förklarar varför man aldrig ska betala för likes till en Facebook-sida, inte ens via Facebooks egna, till synes legitima, annonseringsmöjligheter.
Förklaringen ligger i att sk click-farms i U-länder klickar på annonser för att dölja sin betalda aktivitet. Annonsera du på Facebook får du därmed snabbt klick från fejkkonton, som vill dölja sin betalda aktivitet.
Facebooks affärsmodell lider alltså av en omfattande brist, men tills vidare fortsätter sidinnehavare att betala för annonser, även om det tvärt om är destruktivt då de inte får intresserade följare, utan fejkföljare, som minskar andelen legitima följare som får se sidans uppdateringar.
Feministiskt intiativ behöver alltså inte medvetet ha köpt likes från Turkiet, utan köpt legitim annonsering av Facebook. Men då har fejkkonton på turkiska click-farms klickat på annonserna för att dölja annan, betald, aktivitet i bruset av likes från Turkiet.
För Facebook-aktien (NASDAQ:FB) kan man fundera på vad detta långsiktigt innebär. Vad händer när man når en vändpunkt där en kritisk volym av sidägare inser att det är kontraproduktivt att köpa reklam av Facebook? Aktievärderingen är inte direkt förlåtande om affärsmodellen kollapsar …
1 kommentar
Facebooks affärsmodell är att vara en gigantisk marknadsföringsapparat för 1.3 miljarder människor.
MEN! Det man marknadsför EGENTLIGEN är Facebook-aktien!
När nästa stora teknikskifte kommer och dammet lägger sig så kommer det vara försäljningen av Facebookaktier man tjänade mest på av allt.