Det väcktes lite frågeställningar om hur Model S uppför sig i den nordiska vintern, med kyla och snö. Nedanstående filmer är Tesla Motors egna marknadsföringsfilmer, och är alltså knappast objektiva eller oberoende, men ger åtminstone företagets syn på saken.
Värt att notera att Teslas officiella snabbladdningsstationer (eng supercharger) ser likadana ut i Norge och USA, och att det inte handlar om en enskild laddningsstation per plats, utan en rad med flera laddare.
Tesla har en karta med var snabbladdningsstationerna i Sverige ska dyka upp, vilket påstås bli denna vintern. Kartan är inte superdetaljerad, men det ser ut som stationer kommer hamna i Halmstad, Ljungby(?), Uddevalla, Jönköping, Linköping, Arboga(?), Stockholm, Karlstad, Gävle, Sundsvall och Östersund. Eventuellt även Strömstad eller på norska sidan om Svinesund, och därtill Köpenhamn. Men inga stationer verkar i det här skedet planerade i själva Göteborg och Malmö. Andra laddningsmöjligheter finns förstås, men inte Teslas 120 kW snabbladdare, som är gratis att använda för åtminstone ägare av Model S. Andra publika snabbladdare brukar sträcka sig till 50 kW enligt Tesla.
Spontant känns placeringen på laddstationerna upplagda för att samverka över nationsgränserna, så man kan köra från Oslo till Köpenhamn eller Stockholm och från Köpenhamn till Stockholm, dvs huvudstad till huvudstad.
Det blir också möjligt att åka till Åre med sin Tesla, om man kör Stockholm – Sundsvall – Östersund. Inlandsvägen, som göteborgare ofta väljer, eller Sälen som destination blir utan snabbladdarstöd efter Karlstad. Dock är Karlstad – Sälen ca 25 mil, och man borde sedan kunna ladda i lugn och ro under vistelsen i Sälen under ett antal dagar.
För bilresor norr om linjen Sundsvall – Jämtland blir Tesla mindre aktuell, men söder om detta är det oftast mindre än 30 mil mellan snabbladdarna, t ex 25 mil Uddevalla – Halmstad. Dock verkar Tesla anse att Malmö och Göteborg är platser man stannar länge på, då snabbladdare saknas.
Teslas karta visar 30-milradier, vilket förutsätter raka vägar, men det hade varit önskvärt med 15-milsradie, så man kunde se var man snabbladdar och hur långt man sedan kan köra och återvända till snabbladdaren. T ex är det 17 mil Ljungby – Karlskrona, så utan laddning i Karlskrona kommer man inte tillbaka till laddaren.
Ingen form av ersättning har utgått till mig eller till mig närstående för detta inlägg, som alltså inte är sponsrat på något sätt av Tesla.
40 kommentarer
Finns ett utförligt test utfört i Sverige på elbilar under vinter i Norrbotten tror tesla kom ca 20 mil på en laddning vid -20 vilket får anses godkänt. Dock inte tillräckligt för att jag ska kunna åka ner till Luleå på en laddning vintertid.
@Anders Melen
Men hur funkar det med kupevärmen i elbilar? I bilar med förbränningsmotorer så använder man ju spillvärme från motorn, men med en elmotor blir det väl lite sparsamt med spillvärme…
Volvo kör med en etanolvärmare ungefär som Ebersprächer värmare (?)
Dieselmotorer ger inte mycket överskottsvärme i -20 grader eftersom de har bättre verkningsgrad än bensinmotorer. Hade inte dieselbilar haft antingen elvärmd inluft eller Eberspächer hade kupén varit iskall.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
@Stefan
Lite av poängen är att kupevärmen i en diesel ökar bränsleförbrukningen, samma sak bör rimligen gälla även elbilar som i än mindre utsträckning genererar överskottsvärme.
Förvisso gör dieselbilarnas tillverkare samma "fel" när de mäter bränsleförbrukningen, de gör det i ett klimat där kupevärme inte behövs (eller rättare sagt de slår av klimatanläggningen och får därmed lite bättre siffror). Frågan blir om inte detta gäller testet som beskrivs ovan – kom man 20 mil med svinkall kupe eller hade man kupevärme på? Jag gissar på det förstnämnda och då kan man ju fråga sig hur långt de hade kommit annars.
Vågar påstå att det var med kupevärmare. Finns rätt mycket tid dokumentation från faktiska ägare. I mer moderata -15 kommer man bortåt 30 mil.
Norge har ju dessutom en hel del erfarenheter (ja en Tesla kostar ju redan som en Volvo här…) som visar på att Teslan går bra under vinterförhållanden.
Här är t.ex. ett vintertest: http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article896042.ece
Kort sammanfattat.
Batterierna håller bra vintertid, räckvidden minskade från 41 till 36 mil i testet som var en resa sommar och vintertid.
Ett stort OBS är att du måste köra den som en Fiat Uno vintertid annars minskar batterikapaciteten drastiskt. Kör du över 100 km/h, stannar och stoppar så att värmen går ur kupèen är du snart nere på 20 mils räckvidd.
Tesla S verkar mindre bra för tidningsutdelare vintertid i extrem glesbyggd. I städer finns knappast så stora distrikt. För nästan all övrig persontrafik verkar den duga.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ingen värmare som i Volvos? (framgick inte riktigt textuellt)
http://www.volvocars.com/se/top/about/news-events/pages/default.aspx?itemid=297
@cornu ni som undrar mera om bilens prestanda, räckvidd i olika väderlag, terrängframkomlighet etc etc bör titta in Björn Nyland på youtube. Han är en norsk programmerare som åker det norska riket runt i sin Tesla model S p85+ i diverse ärenden eller nöjen. Allt från att sova i bilen till att åka till "nord cap".
Han är duktig på att verkligen berätta för tittaren hur mycket energi han gör av med beroende på omständigheter och körsätt etc!
Teslan verkar vara en fantastisk bil!
https://www.youtube.com/user/bjornnyland
120 kW? laddare. Räkna ut kabelarean, om 20 bilar skall laddas samtidigt. 1 bil tar alltså lika stor effekt son 40 normalvillor som kokar mat eller dammsuger.
Yes. Lik förbaskat måste man ladda i 75 minuter för full tank. 20 minuter för halv tank. I runda slängar tar det 10 ggr så lång tid att ladda el än bensin, vilket gör att det krävs 10ggr fler laddningsstationer på en mack för att klara av lika många kunder. 60-80 stationer vid en vanlig större mack då? Nej. Gör om och gör rätt!
@Martin
Jag brukar tanka min bil på en bra bit under 7.5 minuter. Jag tankar då iofs diesel, men jag skulle bli förvånad ifall bensin var mycket långsammare att ladda. Så du skall nog snarare slänga på en nolla till (dvs att det tar i runda slängar 100ggr så lång tid att ladda el).
Mackar är så mycket 1900-tal… Varför måste man åka till en mack titt som tätt?
Jag slipper gärna att behöva åka till en mack. Hellre laddar jag bilen när jag parkerar den vid destinationen (hemmet, jobbet, restaurangen, sevärdheten osv). En mack är bara destination för att tanka bilen, vore bra om man kunde slippa den destinationen.
Jag håller absolut med er. Men att då inte kunna resa mer än 20-30 mil känns lite väl mycket 1800-tal, eller?
Som jag tidigare sa: Gör om, gör rätt! 🙂
@Anonym
Jo jag tänkte först skriva x20-x50 men elbilsfundamentalisterna envisas ju med att det är halv tank som är det enda gångbara måttet. Overheaden att stanna, gå ur bilen osv blir givetvis löjligt hög för normala bilar, men 2 minuter vs 20 kändes tillräckligt för att belysa min poäng.
Som tyskarna brukar säga: "Jede zweite Stunde"! Du ska inte köra 40 mil utan att stanna. Tyskarna brukar köra med regel att man ska stanna varannan timme vilket lämpar sig väl med räckvidden på Teslan. Efter varje stopp på en halvtimme så har du laddat bilen för ny 2-timmarsfärd. Vi är inte i 2100-talet ännu där bilen kör åt dig och du inte behöver vara aktiv i bilen.
Varför måste bilen ha samma begänsningar som föraren? Vid längre bilfärder har det alltid varit en självklarhet att man byter förare med jämna mellanrum och därmed minimera stillastående tid.
Angående självkörande bilar hoppas jag verkligen inte att vi behöver vänta över 80 år på dem! Men kanske har du rätt. Alla vet ju att ett dödsfall orsakad av en maskin är värre än 1000 orsakade av "mänsklig faktor" 🙂
Visst skulle jag vilja ha en självgående bil med obegränsad räckvidd som jag bara kallar på när jag vill ha den och aldrig behöver tänka på parkeringsplats och liknande. Nu är det något jag aldrig kommer uppleva. Teknik tar alltid längre tid att slå igenom och skala upp än vad de flesta tror.
Även ifall man skulle åka med någon annan som skulle kunna ta över ratten så måste man ändå stanna med jämna mellanrum. Det blir alltid de mänskliga behoven som får styra. Människor behöver äta, gå på toaletten och röra på sig. Om du inte vill att varje bil skall ha toalett, restaurang och motionsrum också så kommer man behöva stanna bilen och i framtiden måste man då inte stanna vid en mack utan istället kanske vid en park, restaurang eller sevärdhet. Låt resan bli en del av målet istället för att sträckköra och bara stanna vid en tråkig mack emellanåt för att tanka bilen och pissa.
Även ifall självgående bilar är tekniskt möjliga idag kommer dessa inte att släppas ut i trafiken på många årtionden och då endast i begränsade områden. Vi lär inte se självgående bilar i större skala i Europa eller resten av världen i detta sekel.
@Martin
Isf är det för elbilar som halv tank är det enda gångbara (att man inte skall dränera batteriet för mycket med hänsyn till dess livslängd). Min bil brukar jag köra drygt 60 mil (ibland 70) mellan tankningarna och då blir det betydligt mer än halv tank att tanka.
Jo det finns viss overhead med att tanka en dieselbil, men långt ifrån att man skall hamna på 7.5 minuter, 2-3 minuter som x20-x50 antyder är mer rimliga siffror.
Och angående elbilsfundamentalisterna – kan de inte ta verkligheten som den är när den går emot elbilarna, ja då är väl fanatiker kanske rätt ord för dem…
Sen det där med paus varannan timme låter lite som ett argument till att laddningstiden inte skulle vara ett problem, men tiden som nämndes var 75 minuter – dvs att man varannan timme skall stanna och vila över en timme, tycker det verkar lite overkill.
Självgående bilar är iofs bara en tidsfråga och även bättre räckvidd osv för elbilar så det är väl inte så enkelt att göra en vettig prognos, men även om man inte kör själv så blir det till att stanna för att ladda med jämna mellanrum. För övrigt så är det väl mer frågan om ifall elbilar är såpass att de är ett vettigt alternativ och för hur många och då skall man se till både pris och behov, jag tror att elbilar fortfarande är för dyra för att vara ett rimligt alternativ (dessutom så har man en viss osäkerhet när det gäller långsiktiga tillförlitligheten).
Tror att bra elbilar kommer att vara för dyra för medelsvensson, i alla fall i 10-20 år till. Det som stoppar självgående bilar är nog inte tekniken utan regelverk och ombyggnad av vägar/logistik. Självgående bilar skulle antagligen fungera mycket bättre och säkrare (inte för att det är osäkert idag) om vägar anpassas mer för dessa istället för hur de ser ut idag. Kan vara så enkla saker som målade linjer på vägen till egna större saker som egna körbanor. Trafiken skulle nog flyta på bättre om det endast fanns självgående bilar på en av filerna.
Majoriteten av laddningen kommer ju inte att göras på laddstationerna utan hemma eller på jobbet. Så det kommer inte att behövas 20 ggr så många superladdarstationer som bensinpumpar, utan kanske 2-4 ggr så många.
Sedan kan man lägga till att Model S är förberedd för batteribyte. Det går snabbare än att tanka.
http://www.teslamotors.com/batteryswap
Sedan kan man också lägga till att Tesla är först med att ha vettiga elbilar. Lägg på 10 år av teknikutveckling och infrastrukturutbyggnad så får vi se var vi är då. Kanske en Model S av 2025 år modell har ett 300kWh batteri? Och det finns 3 ggr så många superladdare, samt el vid varje parkeringsplats på arbetsplatserna.
En superladdare är också en mycket trevligare än en bensinstation. Inga tankar under jorden, ingen sanering av förorenad mark efteråt, kostar en knapp miljon att bygga (det får man inte en mack för) och inga farliga transporter.
Bra Axel jag blev lite undrande när jag läste 2100 som din prognos tidigare. Regelverk kan stoppa självgående bilar men någon ombyggnad av vägar behövs inte och skälet är att utvecklingen passerat det stadiet redan. Redan innan vi har helt självgående bilar kommer mycket av teknologin i nya modeller. Kan bli långtradartåg med bemanning i alla bilar som inledning där vinsten är betydligt mindre bränsleförbrukning. De självgående bilarna behöver absolut inte egna filer. När det gäller tågen med långtradare är det på motorvägar de är tänkta och då ligger de normalt i filen längst till höger.
Vänliga hälsningar
Nanotec
" vilket gör att det krävs 10ggr fler laddningsstationer på en mack för att klara av lika många kunder. 60-80 stationer vid en vanlig större mack då? Nej. Gör om och gör rätt!"
Å andra sidan kan man sätta upp en "mack" i princip var som helst. Inga miljötillstånd behövs, inget behov av dyr sanering efteråt osv. I normala fall kan de flesta ladda sin bil hemma, och i bland kanske även på arbetsplatsen.
Dessutom tar en laddningsstolpe betydligt mindre plats än en bensinpump med tillhörande utrustning, så man kan ju få plats med fler stolpar på samma yta. Laddningsprocessen är ju sådan att man kan använda en vanlig, mer platseffektiv parkeringslayout på en "elmack". Bensinmackarna är ju designade för att man snabbt och enkelt ska kunna köra in och köra iväg eftersom själva tankningen går så fort. Ska man ändå stå i 30 minuter eller mer kan man lägga några sekunder extra på själva parkeringen.
"Sen det där med paus varannan timme låter lite som ett argument till att laddningstiden inte skulle vara ett problem, men tiden som nämndes var 75 minuter – dvs att man varannan timme skall stanna och vila över en timme, tycker det verkar lite overkill."
Om räckvidden är 400km och du måste tanka/ladda fullt igen efter 2 timmar kanske du inte ska ha en elbil, möjligen tycker farbror blå att du inte ska ha körkort heller.
Elbilar är självklart inte den enda sanna lösningen. Elbilarna har sina fördelar lika väl som de har sina nackdelar. Framtidens fordonsflotta måste vara mer diversifierad. Givetvis kommer eldrift inte vara en fungerande lösning för alla. El-hybrider likt Opel Ampera kanske funkar för dem som behöver en större flexibilitet eller som inte kan vara beroende av laddstolpar. Fordon som går på vanliga bränslen/syntetbränslen kommer alldeles säkert behövas även i framtiden.
Om man köper en elbil som har mellan 40 och 20 mils räckvidd är man förhoppningsvis medveten om detta. Om ens dagliga körsträcka är 60 mil är en Tesla förmodligen inte rätt bil för jobbet.
@Nanotec: Visst behövs inte egna körfält eller ombyggda vägar för självgående bilar men flödet skulle kunna förbättras om inga manuellt styrda bilar fanns och om vägbyggen anpassades efter självgående bilar i första hand och manuella bilar i andra hand. Regelverket är dock det som kommer ta längst tid och därefter genomslaget och byte till självgående bilar.
@Axel Svensson
Jo, självgående bilar hade ju varit mycket enklare att fixa ifall man slapp ta hänsyn till att vissa bilar körs omkring av en mänsklig förare eller för den delen andra trafikanter som inte är bilar (fotgängare, cyklister osv). Det gör att självgående bilar kommer dröja tills de är säkra nog att köra omkring i en mix av självgående bilar och manuellt körda bilar.
Någon drastisk anpassning av infrastrukturen kommer nog inte bana vägen för självgående bilar eftersom de ju rimligen börjar som en liten minoritet på vägarna, redan idag finns ju självgående bil(ar) utan att infrastrukturen är anpassad för dem. De kommer ju knappast tillåtas köras med endast passagerare med mindre än att de är säkra i befintlig miljö och de kommer nog inte bli så vanliga förrän de nått den nivån så de lär behöva funka i befintlig infrastruktur (och med massor av manuellt körda bilar runtomkring).
Ursäkta OT. Jag undrar bara om bloggägarenn tänker sluta länka Nigel Farages anföranden i Europaparlamentet nu när hans parti UKIP bildar partigrupp tillsammans med Sverigedemokraterna? Sverigedemokraterna får ju inte diskuteras men är inte UKIP samma sak nu när dom samarbetar i en gemensam partigrupp? 🙂
.. hur tänkte du nu?
Cornucopia har flera gånger länkat Youtubevideor med Nigel Farage. Samtidigt är SD och dess åsikter bannlysta. När SD och Ukip nu går samman återstår alltså att se om Nigel Farage fortfarande är länkbar här på bloggen.
SD är inte bannlysta här vad jag känner till. Har för mig att jag såg en film med SD:are och järnrör t.ex. Det som är bannlyst är t.ex. hets mot folkgrupp oavsett vilket parti eller person som uttalar det.
Det ryktas om att Tesla snart slår upp portarna för show-room k malmö. Där kommer säker finnas laddstationer.
Angående norska statens subventioner av el-bilar i Norge:
http://teknikensvarld.se/tesla-model-s-mest-salda-bilen-i-norge-117610/
Tesla öppnar sin nya butik i Täby centrum imorgon!
Lite märkligt att Tesla bara verkar bygga en snabbladdare i Södertälje i Stockholmsområdet. Vore perfekt om de hade en norr om staden och även en i Uppsala. Men det kanske kommer….
En annan film som inte är Teslaproducerad är denna där man kör Oslo-Trondheim (535km) under kraftig kyla. Jag är faktiskt rätt imponerad.
https://www.youtube.com/watch?v=aZNlG4V4Pl8
Efter att har provkört kan jag bara hålla med, Teslan är fantastisk, det är svårt att sluta prata om den. Revolutionerande skulle jag våga säga. Jag ser alla fossilbilar som komplexa olje och smuts- behållare efter Tesla erfarenheten. Min kompis Sören i USA, som har en sedan januari i år, skrev till mig: Hey Lars, Every day I drive my TESLA I think! No gas, No 2000 moving parts under the hood, no oil changes and practically no maintenance at all. WE LOVE IT MAN! I just wished we had this years ago. We will get the new Nissan electric van eNV200 for the business next year because I like to get rid of my Ford F150 and my BMW, then we are completely off gas. Hälsn från Lars Pettersson
Undrar hur det är med kvalisorten? Såg just en där kromlisten bak släppt i limningen i ändarna. Skadad som man är av bilbranschen letar och ser man sådant.