Ibland framställer läsare för mig helt nya tankegångar i kommentarerna, värda att lyfta. Ett sådant exempel från läsaren Emil, som isolerade ner ett stort fel med den svenska skolan och ändamålsglidning i samhället.
Emil skerv (lätt redigerad text från min sida)
“En gång i tiden genomsyrades socialdemokratin av en mycket fin och bra tanke: “Även en arbetargrabb/tjej skulle kunna bli läkare.”
Din familjesituation och ekonomiska förutsättningar skulle inte begränsa ditt intellektuella potential. Därav ett stort antal nyttiga reformer som enhetsskolan , studielån etc.
Idag har denna tanke sakta förvandlats till någon sort allmän fördumning av typen:
“Alla kan bli läkare i Sverige”
Vilket är helt fel!
För att bli läkare krävs ett visst mått av intellektuell förmåga och studiedisciplin. Att påstå något annat är fördummande. Men det värsta är att det ursprungliga kriteriet också slutat gälla. Hamnar du i skitskolorna i Botkyrka etc är du körd för högre utbildning oavsett din kapacitet.
Eftersom de relativa betygssystemet är borttaget kommer medelklassens medelmåttor i Enskede, Nacka, Kungsbacka etc, med sina lugna skolor och fria skolval, med säkerhet överprestera i nationella jämförelser.”
Kort sagt leder nuvarande betygssystem och den kommunala skolan till segregering och klassklyftor, något som skolan i gamla DDR-Sverige motverkade. På den tiden var skolan statlig, med statlig budget. Idag blir skolbudgeten anpassad utifrån föräldrarnas inkomst i berörd kommun, och i lugnare kommuner med många högutbildade föräldrar med höga inkomster, blir dessutom undervisningen billigare än i problemskolor i problemkommuner.
Framöver kommer väl “kommunistläkare” vara ett minne blott, då allt färre kommer göra någon klassresa.
Men det är viktigt att komma ihåg “även en arbetargrabb ska kunna bli läkare, men alla kan inte bli läkare”.
Vi får det samhälle vi förtjänar. Vill vi se ökande klassklyftor låter vi skolan förbli kommunal, eller så förstatligar vi den igen, så den också slutar vara en budgetregulator för kommunerna.
34 kommentarer
Lördagsmys: Ken Robinson’s tre Ted-talks
http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity
http://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_bring_on_the_revolution
http://www.ted.com/talks/ken_robinson_how_to_escape_education_s_death_valley
När systemet klappar ihop finns nog inga vanliga betalda läkare att anlita. Inte ens pengar. Den organiserade utbildningen försvinner. Läkarkompetensen liksom annan kompetens finns då kvar i huvudet på folk och den återskapas inte. Den blir en slags restprodukt. Det bästa vore därför att avreglera skolan fullständigt så att alla betalar minst hälften och få en liten anpassning. Åtminstone över 16 års ålder. Alls behöver inte ens kunna läsa och räkna på lite sikt. Fackidioterna blir färre och det är helt rätt. De som bor i hyddor i Afrika kanske klarar sig bäst. Den stora avundsjukan och solidariteten hindrar detta, men naturligtvis inte kollapsen.
Cornucopia: Du glömmer att alla kan bli kommunister, krävs varken speciell utbildning eller en speciell inkomst vilket kommer göra att "kommunistläkare" även kan förekomma i helt segregerat samhälle.
Just läkarlinjen brukar kräva höga poäng.
http://www.lakarutbildningar.se/
Men idag så utbildas ca 3000? läkare utanför Sveriges gränser i Danmark och Polen tex.
Därtill kommer färdigutbildade läkare från öst-länder där yrket är lite mindre populärt.
Så devalvering pågår!
Här kommer länken: http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2013/08/Utlandsutbildade-lakare-haller-igang-svensk-sjukvard/
Devalvering är inte grundproblemet i det du tar upp. Huvudorsaken är att läkarfacket under ett antal år har motsatt sig till att utöka antalet platser på läkarlinjen. Anledningen är troligtvis att det driver upp lönerna för deras medlemmar….
"Läkarförbundet bedrev under 1990-talet en lyckad kampanj för att minska antalet platser på läkarutbildningen, rapporterar SVT:s Uppdrag granskning. Detta trots att flera myndigheter varnade för framtida läkarbrist."
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lakarfack-bakom-lakarbrist_3457581.svd
Inga kommunistiska läkare som gifter sig med PFLP-toppar och håller på med suspekta terroranknutna verksamheter på svenskt territorium och sitter i Lunds kommunfullmäktige? Nu kommer jag att gråta mig till sömns i kväll.
Det är enhetsskolan och följande reformer som är början till slutet för att arbetargrabben eller bondpojken skulle kunna bli läkare eller statsminister. Denna klassresemöjlighet är lika gammal i Sverige som karolinerna, eller Gustaf II Adolfs reformer. Kyrkan hade en stor roll i att ta hand om dugliga ungdomar. Men med nuvarande system, enhetsskolan, där alla skall gå i lika dålig skola har klassresemöjlighetena dvs. att genom utbildning kämpa sig uppåt minskat. Slopandet av formell vett och etikett, inte minst i grundskolan hindrar även det nykomlingen.
Möjligheterna till klassresa uppåt genom driftighet och nedåt finns fortfarande kvar. Dock raderas mycket av meningen med klassresan av det solidariska skattesystemet.
Skitdåliga utsikter för Sverige mao.
Kommunal eller statlig skola spelar mindre roll när det enskilt största problemet är föräldrarna och deras uppfostran av barnen som ställer till det. Läs DN artikeln om du inte gjort det, komplettera med lite mer läsning och ni kan kanske också komma till samma insikt. Utan respekt för andra och varandra så är skolan rökt.
Vilken DN-artikel?
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/rapport-fran-en-vartermin-i-kaos/
Sorry.. trodde inlägget hade koppling till "debatten" de senaste dagarna. My bad.
Jag skrev såhär på min blogg häromdagen:
Lyssna inte på mig om du bor i slummen och väntar på prisnedgång OM DET GÅR UT ÖVER DINA BARN. Flytta om du kan, jag skulle iallafall inte säga att du gjorde fel…
"Om jag själv frivilligt skulle vilja sätta mina barn i denna skola? Nej, bröder och systrar. Nej, aldrig. Jag vet, eftersom jag har varit där."
DN
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/rapport-fran-en-vartermin-i-kaos/
Jag bor själv i förorten som du vet Cornu. Jag jag kan som bekant göra exit när jag vill. Jag har gjort det klart och tydligt att börjar det krångla drar vi.
Anekdotiskt. Jag träffade en en nyss pensionerad rektor vid en lunch i torsdags och nämnde Pisa. Han skrattade åt försöket att bortförklara det dåliga resultatet med att det varit för många prov och att de duktiga eleverna därför inte orkade prestera när provet inte påverkade betyget. Största problemet var föräldrarna enligt honom kollade sedan med min dotter som är lärare och hon höll med.
Kanske är det föräldrarna till problembarn som ska få en utbildning om hur de ska hjälpa sina barn.
Statlig skola igen skulle ta bort mycket missbruk av skolorna i en del kommuner.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Tyvärr verkar det ofta vara föräldrarna till problembarnen som är orsaken. Har alldeles för ofta sett finna ungar mer och mer präglas på sina föräldrars dåliga leverne för att till slut bli lika.
Nu är vi inne på tredje generationen barn uppfostrade på dagis.
Uppfostrade enligt de så kallade kulturmarxisternas dogmer. Uppfostrade av komsomols och Hitlerjugends fortfarande levande kusin.
För de insatta är det ingen överraskning hur det blev.
Vi födas oskyldiga.
Och jag som trodde det snarare var ungefär "Alla har rätt att slippa plugga till läkare i Sverige men ändå rätt till en hög inkomst och en bostad i innerstan".
Haha, ser att du inte är mer än en gammal stofil. Idag är det att alla ska ha hög inkomst utan att lyfta ett finger och möjlighet att förverkliga sig själv utan krav.
Ace Wilder – Busy Doin' Nothin' (Official video): http://youtu.be/680R1Gq2YYU
Cornu: " Vill vi se ökande klassklyftor låter vi skolan förbli kommunal, eller så förstatligar vi den igen"
—————————————–
Varför skulle ett byta av huvudmannaskap från en offentlig till en annan ändra på något avgörande.
Varför skulle skolorna i Botkyrka helt plötsligt bli lugna och det gå att lära sig något då?
Jag ser ibland en del som propagerar för statliga skolor. Men ingen lyckas förklara varför just statliga skolor skulle vara mer framgångsrika på något avgörande sätt.
Jag skulle i stället säga att friskolor och privata skolor är vägen framåt. Då blir benchmarking möjlig och det blir tydligare vad som är fel, och hur man kan åtgärda det.
Jag drar till med att ett förstatligande av skolan leder till att besluten och riktlinjerna tas och dras av politiker och tjänstemän med högre kompetens än den fritidspolitikerkompetens som genomsyrar många kommuner.
Ett sjukt lokalproblem finns i kommuner som vill känna sig som företag. Många kommuner har ett kommunalt fastighetsbolag som hyr ut skollokalerna till respektive skola. Hög skolpeng per elev kan då tas tillbaka med hög hyra. Skolan tvingas stänga en del rum och lärarna får rusa runt på rasterna med vagnar med utrustning för de naturvetenskapliga ämnena mellan de kvarvarande rummen. I teorin ska de tomma rummen hyras ut till företag men inget företag vill sitta mitt i en skola.
Med statlig skola kan en rimlig lokalhantering skötas.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det finns en myt som valsar runt i debatten. Den obligatoriska skolan har alltid varit en kommunal angelägenhet även om det var staten som betalade lönerna och kursplanerna var mycket rigida. Kanske debatten kunde sansa sig om vi ser till hur det varit.
Ja.
@xycorr
Ja, det är väl inte huvudmanskapet som han far efter utan förhållandet att ha en enhetlig skola som är det angelägna. Ett strävande efter att man får samma kvalitet på undervisningen oavsett vilken kommun man råkar bo i.
Egentligen är hela konceptet med kommunen för övrigt ganska märkligt idag när det ändå i mycket är staten som beslutar – det bidrar ju till att man får ganska segregerat samhälle där rikemanskommuner gynnas med låg skatt och fattigkommuner tyngs med hög skatt (och det har inget med att det råkar sitta röd-socialister eller blå-socialister i kommunen – jag har sett röd-socialister i lågskattekommuner och blå-socialister i högskattekommuner).
Lite O-T men angående den här läsvärda DN-artikeln som floxer mfl refererar till ovan.
Jag gjorde en liknande resa som artikelförfattaren innan min 'riktiga' karriär tog fart, inte efter gudskelov. I början av 00-talet då jag var nyexad med en inriktning på medicinteknik vilket skulle bli nästa stora besvikelse efter IT-bubblan med en stendöd jobbmarknad och knivskarp konkurrens om doktorandplatserna. Jag gjorde 3 år på deltid som gymnasielärare medan jag pluggade vidare och till sist kom in på ett traineprogram. Gjorde observationer liknande den artikelförfattaren beskriver. Så pessimistisk är jag om utvecklingen i skolan så att vi på allvar planerar att flytta med familj till min frus hemland då våra barn är lite större, skolan är en av anledningarna (men ok vi har fler). I alla fall, folk fattar inte allvaret i som pågår, de slår dövörat till om de får renovera sina kök och just deras egna barn verkar nöjda efter skoldagen (det senare kan komma sej antingen av att barnen är självgående akademikerbarn eller lökar som fått en bra deal i en friskola med korta skoldagar, låga krav, restauranglunch och undfallande lärare som agerar servicepersonal och varken vågar bråka med eleverna eller slå larm till föräldrarna). Min analys var främst det samma som gubben som Cornu refererade till för ett par veckor sen beskrev, och handlar om hur friskolereformen genomförts. Nämligen att man infört en marknad utan vettiga incitament som är dysfunktionell från första början. Något som vore lätt att komma till rätta med genom att införa central examineringsinstans. Minns hur elever kom till mej och tjatade och kom med en massa kreativa förslag, typ ville ha skräddarsydda hemuppgifter, för att jag skulle ge dem godkänt i matte. Tänkte 'om de bara kunde komma med samma motivation och kreativitet till mej och fråga hur jag kunde hjälpa dem att förbereda sej för centralprovet'. Centralprovet som då skulle vara betygsgrundande alltså. Det hade kunnat bli så bra, ett så enkelt styrmedel och vi hade jobbat åt samma håll lärare och elever.
Till skillnad mot många av mina lärarkolleger var jag inte rädd att förlora jobbet, hade tex inga bostadslån. Så jag körde stenhårt med att avvisa stökiga elever. Om de oponerade sej och försökte hävda att jag hade skyldighet att ge dem undervisning så kallade jag det för en uppgift de hade att utföra någon annan stans och hävdade att studier inte behövde bedrivas i klassrummet enligt skollagen. Ut skulle de i alla fall, där var jag kompromisslös. Det är en nödvändig hållning för lärare med relativt vuxna elever. Artikelförfattaren begår ett generalfel. Eleverna får aldrig vinna klassrummet, du får som lära aldrig överge ett klassrum i kaos. Men för någon lärare/vikarie som är rädd om jobbet på dagens skolmarknad är en såna metoder nog inte möjliga då eleverna kan bli kränkta. Vilket via föräldrar kommer till rektorns kännedom. I kommentarsfältet till DN-artikeln fanns ett annat utmärkt förslag, som skulle kunna tillämpas för yngre elevgrupper (mellan- och högstadie). Just för att vinna tillbaka klassrummet och ändå hedra skollagen, dvs inte exkludera någon elev:
"Inför en regel i alla skolor som säger att om en elev är stökig så är en förälder tvungen att sitta med i skolan under en dag, om det innebär att de måste ta ut en semesterdag för att göra det så måste de göra det. Det finns ingen värre skam för en tonåring än att behöva ha en förälder sittande i klassrummet och gå med dem i korridorerna. Bara tanken på att riskera att ha morsan eller farsan med sig i skolan får även de stökigaste att lugna ned sig. Varsågod skolministern, bara att införa."
Ett lysande förslag, eller hur. Det vore absolut möjligt, kan tänka mej att sånt kan förekomma i andra länder utan att vara lagreglerat men bara genom att lärarna tillåts ha pondus. Men kommer inte att hända här förstås. Inte idag i skolan i Sverige i alla fall eftersom inget får göra ont, vara kreativt, kontroversiellt, eller förarga någon. Vi kan bara se på den nedåtgående spiralen och skylla på varandra.
Tack för informativ kommentar. Håller med några övriga kommentatorer om att ett förstatligande knappast löser särskilt mycket. Visst var kommunaliseringen ett stort misstag, men ett återförstatligande löser knappast särskilt många problem.
Skolans problem är betydligt större än dess driftform och det finns knappast någon enskild enkel lösning. Jag ser problemen i skolan som en spegling av samhället i stort. Det är ju tabu att ställa krav och ställa folk till ansvar precis överallt i Sverige och det finns hur många exempel som helst. De enda som får skit i Sverige är de som försöker upprätthålla nån slags ordning. Tex varje gång polisen råkar skjuta ihjäl någon buse i självförsvar så framställs de som några slags statliga lustmördare i media. Däremot när någon politiker eller tjänsteman verkligen har misskött sig pga korruption eller inkompetens så slätas det över och vederbörande sparkas snett uppåt eller får en fallskärm. Föräldrar klarar inte att uppfostra sina barn, utan skall till varje pris försvara sin avkomma vad de än hittar på för sattyg. Vi tar emot och försörjer analfabeter från världens alla hörn utan att ställa krav på dem och den som ifrågasätter det blir kallad rasist.
Är det med tanke på allt detta konstigt att vi har en skola i kaos? De medel som till stor del behövs för att få ordning på och kunskap förmedlade till barn och ungdomar med massa hormoner i systemet är krav och disciplin. Dvs just precis det som har blivit totalt tabu i Sverige på alla nivåer och på alla områden. Det enda som kommer funka är en genomgående samhällsförändring inklusive förändrade attityder hos i stort sett hela befolkningen. Hur åstadkommer man då det? Själv har jag absolut ingen aning och är därför i grunden lika pessimistisk som Avon Barksdale ovan. Sverige är ett samhälle i fritt fall.
I samband med kommunaliseringen öronmärktes pengar till skolan, viket regeringen Bildt tog bort. Jag har djupaste sympati för de lärare på högre nivåer protesterade mot ökad undervisningstid. Jag också förstå den stora grupp som stödde reformen då de fick minskad sådan. F.ö har den obligatoriska skolan varit en kommunal angelägenhet sedan 1930 då den överföres från kyrkofullmäktige och man då också beslöt att skolavslutning ej får innehålla inslag av andakt. Därför ställer jag mej tveksam till alla under 92 års ålder som talar m sina skolavslutningar med präster.
Det är intressant inlägg men jag tror att de flesta kommentatorer är för unga för att ha upplevt skolsystemet med folkskola, realskola och gymnasium. Själv har jag bevistat detta skolsystem med alla dess fördelar och brister. Klarade man inte kraven i realskolan kastades man ut. Det fanns också då privatskolor i Sverige 3st för att råda bot på vissas misslyckanden, Solbacka, Viggbyholm och Lundsberg. I folkmun kallades de RFSU = rika föräldrars sista utväg. Men det var så ringa andel att det spelade liten roll. Nu har vi ett system sjösatt av regeringen Bildt som gjort detta till en regel. Kunskap? Ointressant. Bra betyg? Det får du oavsett. I DDR-Sverige var skolan underställd ett myndighetsutövande och inte en marknad, Svensk skola fungerade utmärkt tills borgerligeten fick sitt grepp över den. Chile är visst det enda land förutom Sverige som har ett så extremt marknadstänkande och vi skördar nu frukterna. Själv gjorde jag denna klassresa men nu tycks det vara svårare. Marknadsekonomin är effektiv i varuproduktion men på de flesta områden som skola vård och omsorg är den en katastrof. En gammal lärdom som förkastas och som vi nu ser resultatet av.
Huvudproblemet med att leka affär och outsourca är att man måste speca i detalj vad man vill ha ut av det hela, vilket leder till en receptifiering av verksamheten. D.v.s. man hamnar i slutändan i en situation där kunskapen måste skrivas ner och specifieras i detalj.
Kunskap kan i princip delas in i tre olika fack: teoretisk, praktisk och recept(en nedskriven instruktion).
Det gäller att ha en balans mellan dessa former. Att lita på läraren. Om man inte litar på läraren, vilket man inte gör om man outsourcar, hamnar man för långt in i receptträsket vilket får fatala konsekvenser.
Det är inte skolan det är fel på, det är hela det svenska samhället som försöker begå självmord genom antipatriotism och mångkultur. Kulturmarxisterna har haft makten länge i Sverige, och tills de är förpassade till historien så kommer färden mot stupet att accelerera.
Skrattar inombords för de andra sover…
Nämn en sak som blivit bättre av patriotism.
MV, Läs på om orsakerna till reformer och vägar för svensk skola det senaste halva årtusendet. Så får du nog lite upplysningar. Men läs skrifter äldre än ett halvsekel, ty efter det är universiteten likt i sovjet politiskt styrda.
Tips till bloggaren:
Kolla denna sammanställning över USAs energi.
http://www.vox.com/2014/6/12/5803998/the-us-energy-system-in-11-maps
Kanske väldigt aktuell eftersom det saknas större Shalefält i CA