Talentum/Ny Teknik har provat att köra elbil Stockholm – Göteborg, och det är bara att konstatera att det går snabbare att ta tåget, även med omfattande störningar i tågtrafiken. Resan Stockholm – Göteborg tog nämligen 36 timmar. Det finns helt enkelt inga snabbladdningsstationer att ladda på längs vägen.
Resvägen Stockholm – Göteborg blir dessutom onödigt lång, och går exempelvis via Tranås, för att den Nissan Leaf man använde ska kunna ladda. Räckvidden sägs vara 15 mil, men på motorväg är den bara tio mil, och då endast om man kör i högst 90 km/h och utan klimatanläggning igång. Inget man vill göra vare sig i sommarvärmen eller vinterkylan alltså.
Snabbladdningsstationer är centralt och avgörande för längre elbilsresor, där man t ex kan stanna och fika i 20 minuter och ladda upp batterierna. Tesla Motors är fullt medvetna om detta, och satsar därför på snabbladdningsstationer i hela USA, som är gratis att använda för företagets bilköpare.
Att stanna och fika en liten stund, en gång mellan Stockholm och Göteborg är bara positivt, och ökar trafiksäkerheten. Men då ska man alltså inte ha en Nissan Leaf, som oavsett måste stanna var tionde mil, om snabbladdningsstationer är optimalt placerade, eller fyra gånger mellan Stockholm och Göteborg.
För att elbilen ska slå behöver man har räckvidder som en Tesla. Då får man också så här nöjda kunder. An intergalactic spaceboat of light and wonder.
Samtidigt är det bara att konstatera att i de flesta länder är elbilar lika fossilberoende som en fossilbil. Trots allt används fossila bränslen för det mesta av elproduktionen i världen, vilket åtminstone ZDNet till slut uppmärksammat och kallar Tesla Model S för världens finaste koldrivna bil. Å andra sidan, har man råd med en Tesla Model S, så har man också råd med solcellspaneler nog för att köra ladda den på sol…
Veckochart Tesla Motors. |
Tesla har för övrigt skjutit upp försäljningen av sin crossovermodel Model X (hög vill-ha-faktor där), då det bland annat är svårt att få måsvingedörrarna täta mot vädrets makter. Teslaaktien är på väg nedåt i rekyl mot det senaste årets fantastiska uppgång, men verkar inte påverkats speciellt av beskedet om förseningen av Model X.
Teslas stora genombrott i massmarknaden förväntas komma runt 2017, när en modell med kodnamnet Bluestar släpps. Istället för att ligga prissatt i BMW 5-klassnivån, så pratar man där om BMW 3-klassnivå på priset, men med bibehållen räckvidd om 320 km på en laddning. Dvs utmärkt för en biltur Stockholm – Göteborg, med en enda fika på vägen, den dagen det finns snabbladdare på plats. I Mjölby, som är ganska exakt mitt på sträckan.
Ägaren till McDonalds i Mjölby kan nog se fram emot många Teslakunder framöver. Fixa en snabbladdningsstation.
16 kommentarer
Det är inte enbart i USA som Tesla satsar på gratis snabbladdstationer, även Eurpa och Asien har fått laddstationer redan nu, t.ex. sista Sovjetstaten och vårt grannland Norge har redan 6 stycken stationer.
http://www.teslamotors.com/supercharger
I Fyrbodal testas just nu två elbilar och en "tuktuk" från Trollhättan. Elbilen funkar mellan Ed och Trollhättan (med laddning innan återfärd) men knappast de sexton mil den skall klara enligt reklamen.
Jag hörde att kollektivtrafiken i Oslo packade ihop. Elbilar får åka i kollektivfälten och knôr då med bussarna.
Vitsen med elbilar funkar bäst om man sammanstrålar till "nav" (pendlingsparkeringar) runt centrum och därifrån åker kollektivt. Exempelvis åka från "landet" på E6 till Bäckebol norr om Göteborg (liknande på E6 söderifrån och E20 norrifrån) och därifrån åka buss/ spårvagn medan bilen laddas. I princip skulle då bara "genomfartstrafik" åka i tunneln.
Elbil? Det kommer inte att funka. Det finns bara lithium så det räcker till halva jorden bilpark. Det är knappast någon ide att börja tillverka elbilar i någon större skala. Häst och vagn är nog det bästa.
Hmm om de ställer en station i Landsjärv och en i Töre kan jag ju faktiskt köra den till Luleå. Såg en intressant ide för några år sen som iofs bygger på att alla kör samma standard. Men där bytte man ut hela batteripaketet och fick ett nytt fulladdat från macken.
Du tänker nog på "Better Place". Tyvärr så gick de i konkurs i fjol p g a problem med finansieringen av utbyggnaden av infrastrukturen och en övertro på marknaden.
Betydligt mer snabbladdade batterier m h a grafen verkar vara det nya svarta. Elbilar är dock ett väldigt långsiktigt projekt och inget som kommer att bli tillgängligt för gemene man i en handvändning. Norge har dock till skillnad från Sverige fört en poltik som fått fart på elbilarna, så det finns ju hopp.
Alla barn i början.
Några måste ju gå i täten.
Men inom överskådlig tid måste man ju tydligen hålla sig till stora vägar.
Spontaniteten och frihetskänslan ju helt borta.
Vi får se när tvånget kommer.
Så svårt är det ju inte : http://www.biltag.com/ speciellt om bilen är liten och ser ut som http://www.gronabilister.se/biltester/volkswagen-e-up eller http://www.zeromotorcycles.com/
SJ Vägrar dock biltåg medan VR (finska järnvägarna) glatt kör på.
Eftersom vi har lång kust så skulle ju snabba fissions drivna båtar vara ett alternativ till natttransporter av större volymer bilar.
Jag tror vi behöver omdefinera begreppet bil i framtiden, eftersom drivmedel har varit billigt fram till nu har de förväxt sig.
Biltåg är en lysande idé, nästan lika bra som sovtåg, och alldeles utmärkt i kombination.
Vad händer om man istället håller halva hastigheten? 45 km/h? Effektbehovet ökar i kubik med hastigheten och körtiden dubblas, dvs man bör komma 4 gånger så långt på en laddning. Lite för mycket förenklat så den där fyran stämmer nog lite dåligt.
Men säg att man kör 30 km/h då bör energin räcka och man är framme på 16 timmar inklusive kisspaus. Det är betydligt snabbare än 36 timmar.
Två flugor i en smäll!
Tag tillbaka Carl von Cardell och Wendes ridande.
Artilleri och- kanske- kan de dra edra elbilar?
Behåll gamla bilen, placera ett par vätgastuber i bakluckan plus en konverterigssats (bensin till gas).
Ett par gastuber i bakluckan är betydligt mer praktiskt än ett gengasaggregat. Det är också betydligt lättare och mindre skitigt att fylla på gas än att fylla på träkol samt ingen sotning.
Prisskillnaden mellan en ny elbil och en enkel konvertering av din gamla räcker till en otrolig mängd vätgas.
Den första elbilen från (nya) Saab, som släpps till hösten, kommer tydligen att ha en räckvidd på ca 20 mil. Gränsfall om det räcker till Mjölby härifrån Göteborg, men det är åtminstone i närheten! Men den är bara ett första provskott med kaross baserad på gamla 9-3, främst avsedd för den kinesiska marknaden. (De har mycket bättre infrastruktur för elbilar där borta.) Nästa el-Saab, baserad på Phoenix-plattformen, kommer att ha längre räckvidd och låter mer intressant. Men det återstår ju att se när (eller om!) den blir klar och börjar säljas.
Instämmer för övrigt i att McDonalds i Mjölby vore en utmärkt plats för en laddstation. Då kan man lämna bilen på laddning där och gå och ta sig en mycket godare burgare på Max eller Burger King som ligger alldeles bredvid. 🙂
"Nästan" räcker inte med elbilar. Då blir det laddningstorsk.
Men du har rätt och BK och speciellt Max.
Du har förstås rätt. Om räckvidden verkligen blir just 20 mil så måste det till två stopp om man kör Gbg-Sthlm. Sånt chansar man inte med! Det är ju lite svårt att ha en reservdunk till elbilar…
Men jag tror ärligt talat inte 9-3-elbilen kommer att säljas i Sverige ändå. Den där gamla designen klarar tydligen inte de senaste kraven på säkerhet för fotgängare. För bensinvarianten har Saab fått dispens, eftersom de inte säljer fler i Sverige än 1000 om året, eller var det nu var gränsen gick, men knappast för elvarianten. Det handlar mer om att komma igång med produktionen och få ut något på marknaden, i väntan på att deras "riktiga" elbil blir klar om några år.
McDonalds har tänkt precis som du Lars. Snabbladdningsstationer redan i just Mjölby. Jag vill minnas att det dessutom är gratis att ladda om man samtidigt äter, även om det inte står något om det i pressmeddelandet. som går att hitta här .
Jag tycker att det här testet missar elbilens nisch. Att bila mellan Göteborg och Stockholm utan fossilbränsle känns inte vettigt. Såna här resor kan ersättas med tåg tex. Elbilen passar väl bättre till att veckohandla eller hämta mormor på tågstationen. I bristtider måste man rationalisera och använda saker för det de är lämpade för.