Nacka- och Värmdöborna har nu sagt sitt. Nya Slussen riskerar sänka deras bostadspriser och det kommer redan färre på visningarna rapporteras av Public Service/SVT.
Jag trodde att alla köpt för att bo och inte kunde bry sig mindre över den kortsiktiga utvecklingen av bostadspriserna i Nacka och Värmdö? Att oroa sig över bostadspriserna låter ju som att man köpt för spekulation. Det är väl inte så att alla som köpt för att bo har för avsikt att sälja och casha hem prisuppgångarna?
Har man köpt för att bo så spelar det ju ingen roll om bostadspriserna kraschar, har jag fått höra hundratals gånger.
När (v)änster(s)ocialisterna tar över ligger ett återställande av fastighetsskatten på förhandlingsbordet. Tvärt om borde alltså Nackaborna vara glada över att bygget av Nya Slussen sänker deras bostadspriser, då det blir lägre fastighetsskatt än annars om priserna faller.
Fast det kanske kommer färre på visningarna för att marknaden håller på att toppa ur? Å andra sidan verkar inte 10 MSEK-villorna på Solsidan ligga ute speciellt länge, så hela det kommer redan färre på visningarna kanske bara är psykologisk inbillad panik av nervösa överbelånade BLT?
Tag det nu lugnt. Ni har ju köpt för att bo och inte för spekulation och drömmen om evigt stigande bostadspriser.
18 kommentarer
Jag bor i Stockholm, jag har köpt villa för att bo. Hånskrattar åt mina grannar som köpte samtidigt som passat på att plöja in ytterliggare ett huspris på renovering….
Du hånskrattar för att de underhåller sina hus?
Hur tänkte du nu?
OT; Skulle vara intressant att höra din syn på Open SSL-buggen Heartbleed!
Slussenprojekten är väl symptomatiskt för Stockholm. Det behövs inget Grönköping för att satirisera över Stockholm. Stockholm ÄR Grönköping!
Har denne man fel ?
”Det flyttar inte in två busslaster till Stockholms län varje dag. Befolkningen växer med den volymen, men tillväxten har olika källor. Av förra årets befolkningstillväxt på 35 533 personer var 13 402 (37,7%) födelseöverskott medan inflyttningsnettot var 21 892 och fördelade sig på invandring från utlandet med 16 810 och nettoinflyttning från övriga Sverige med 5 082 personer. Bruttoflyttströmmarna mellan Stockholms län och övriga landet 39 136 inflyttade och 34 054 utflyttade. "
http://www.kundskaparna.com/blogg/2013/12/tva-busslaster-om-dagen/
Klart att bopriserna spelar roll även för de som "köpt för att bo"… Kredit till bil/båtköp tex. tar man på bostaden, om värderingen tillåter det. Boprisutvecklingen är idag motorn för ekonomin, det är kreditexpansionen i bosektorn som driver allt annat. När bubblan spricker kommer det slå brutalt, inte bara mot det bygg- och kreditindustriella komplexet, utan även mot bilförsäljning, detaljhandel etc.
Du som tillfällig besökare klagade nyligen på 900 m fotvandring vid ETT besök.
Tänk dig in i pendlares vardag!
Empati!
Fö så får vi ett nytt landmärke i Nobels skrytbygge på Blasieholmen-om vi inte agerar snabbt!
Stort och fult!
Tryck ner den så den blir LÄGRE än Hovslagaregatans hus!
Var ligger det planerade Nobelhuset i förhållande till tyska legationens tillhåll under
1940 talet?
Det råkar ju vara ett tyskt arkitektkontor som ritat det segrande förslaget…
Det är ju inte bara Slussen som är problemet för Nacka/Värmdö. I Gustavsberg byggs det överallt, det planeras att byggas 2300 nya bostäder bara i Gustavsberg närmaste 10-15 åren. Till det ska det byggas en ny Skuru-bro som ska bekostas av en broavgift så i framtiden kommer man få betala dubbla vägtullar för att ta sig in till storstan om man bor på Värmdö.
I Nacka ska det byggas 13 500 nya bostäder fram till 2027, det är villkoret för att man ska få tunnelbana. Man kan ju undra hur mycket av Nackas fina natur som kommer finnas kvar när Nacka ska bli storstad. Nacka kommun måste dessutom lägga ut 333 miljoner för byggnationen av tunnelbanan, pengar som dom får tillbaka endast om dessa 13 500 nya bostäder byggs. Att kommunen hamnar i beroendeställning till byggbolagen låter inget vidare i mina öron men det kanske är standard.
Så det finns nog flera anledningar till att priserna kommer rasa, vad jag kunnat se är det inte direkt någon rush efter lägenheter här ute nu och med ett större utbud lär det inte bli bättre.
De 13500 bostäderna är nog möjligt att bygga utan att allt för mycket av trevlig natur försvinner. Delar av Värmdöleden ska däckas över enligt nuvarande planer och mer kan säkert med fördel förläggas under jord och ge mer byggnadsytor. Problemet är om boende ska få flytta in innan tunnelbanan är klar. Vi som redan bor i Nacka (utan säljplaner) oroar oss mer för planeringsfiaskot när det gäller Slussen.
Fast en så här solig dag är humöret bra och det blir skönt med ett litet arbetspass i växthuset. Det var redan 18 grader där vid 10 tiden.
Vänliga hälsningar
Nanotec
För er som är intresserade av vad som byggs och planeras i Stockholm kan jag tipsa en sajt som heter
http://stockholmprojekt.blogspot.se
Här hittar man det mesta om vad som är på gång i hela Stockholmsområdet.
Min gamla moster sålde sin gamla 1:a på Blekingegatan (på söder) i höstas. Hon fick 2.1 miljoner för denna lilla och ej renoverade lägenhet i en fastighet utan hiss. Killarna som köpte den hade för avsikt att renovera ytskikt, fräscha upp badrummet lite och sedan bo i en den max ett år medan de letade efter något nytt och sälja för åtminstone 2.6 miljoner. Enligt min kompis Peter som är bosatt i huvudstaden sedan många år så är frågan till den som köpt ny lägenhet så gott som alltid: "jaha, och vad kan den vara värd om ett par år då?".
Det är svårt att hitta en villa i Nacka som inte har maximal fastighetsskatt. Men Slussen blir ett stort problem för alla resenärer under rusningstid tills tunnelbanan är utbyggd till Forum. Båtpendling i stor skala och flexibla arbetstider kan lindra lite. Stopp för nya hus till Slussen är helt ny blir säkert ett beslut om några år och innan dess tunnelbanebygge dygnet runt. Moderaterna har gått på en mina genom att inte tänka klokt och lär tappa lite röster i Nacka och Värmdö i höst.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Och hur intensiv kan biltrafiken då vara i Stockholm om 10 år? Enligt cornu kommer oljeexporten i princip ha upphört om ca 15 år.
Elbilsutvecklingen går fort nu. De autonoma bilarna är också nära i tid och redan med de semiautonoma blir det mindre intensivt. Dessutom tar allt färre körkort och egen bil är allt mindre av statussymbol.
I princip har exporten upphört om exportländerna tar allt själv dvs trenderna fortsätter. Har du pengar går det säkert att köpa bensin eller diesel till gamla fossilbilar även om 10 år. Men jag tror det slutat tillverkas nya sådana då. Min gamla V70 har åtminstone ersatts till dess.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag bor inte i närheten av slussen, men är kritisk till den planerade bebyggelsen av den. Visserligen behöver slussen ses över, men märkligt nog är alla förslag extrema åt endera hållet.
Antingen så har vi de "närboende" som mer eller mindre vill ha ett helt oförändrat slussen, då det skadar deras bopriser, eller så har vi de som vill bygga så stort och så mycket som möjligt för att maximera de kortsiktiga inkomsterna till byggbolag och inte minst staden, genom att maximera markpriset.
Sedan sörjer jag faktiskt att koolingsborg försvinner, jag gillar stället.
vad är "extremt" med Nya Slussen?
Nästan alla som är aktiva i "kampen" mot nya slussen bor antingen med utsikt mot eländet (de vill inte ha sin egen utsikt förstörd), eller i Nacka/Värmdö (de vill inte att det ska bli besvärligt att ta bilen/bussen till stan under byggtiden – och tydligen är de rädda för att deras bostäder ska bli mindre värda också…).
Ingen verkar inse att oavsett vad man bygger, så måste det byggas…