Branschorganisationen Swedma erbjuder tydligen en spärr mot adresserad reklam. Kombinerat med en skylt om ingen reklam tack på brevlådan eller brevinkastet, bör man därmed slippa reklam i möjligaste mån.
Mer information om tjänsten NIX Adresserat hittar ni här.
Allt som krävs är telefonsamtal till 020 – 55 70 00 och att man knappar in sitt personnummer, så får man en blankett hem att fylla i. Tar cirka en minut per telefonsamtal, även om ett hushåll förstås kan kräva många telefonsamtal. Tjänsten är kostnadsfri, undantaget portot för att returnera blanketten.
Miljöbesparingen och besparingen på psyket är förstås enorm, speciellt som kuvert inte får förpassas i pappersåtervinningen och man därmed måste öppna all skit som kommer. Ingen miljövän kan göra annat än säga nej till adresserad reklam!
Tyvärr nöjer sig inte branschorganisationen Swedma att man ringer och knappar in sitt personnummer, men de inser kanske till slut att det inte behövs en separat blankett.
Fullt genomslag för spärren tar åtminstone tre månader, baserat på hur lång tid det tar från kampanjstart och selektion av adresser, till faktiska utskick. Anmäl nu, så får ni åtminstone en reklamfri höst att se fram emot.
Tillägg: SPAR har också en direktreklamspärr, du fyller i direkt online. Några sekunder senare, så ska inte dina personuppgifter lämnas ut för användning i direktreklam.
6 kommentarer
Komplettera gärna med en reklamspärr i SPAR, för bästa effekt:
http://www.statenspersonadressregister.se/Direktreklamsparr.html
Jag började skicka tillbaka allt jag fick från postkodlotteriet, kuvert och allt, rivet i tu i svarskuvertet (mottagaren betalar portot). Gjorde så i ett par månader, sedan slutade det komma 🙂
Svenska Kyrkan verkar man inte kunna bli av med, inte ens när man går ur den.
Viss adresserad reklam kommer. Men denna är ofta kopplad till diverse medlemskort i butiker. Min första fråga när jag erbjuds kort är vad de gör med mina uppgifter. Skickar reklam? Säljer vidare till andra som skickar reklam?
Annars är det Kyrkans tidning AMOS och Metro bostad som är helt omöjliga att slippa. Trots samtal till dem.
Ska genast anmäla mig till SPAR och Swedma. Tack för tipsen!
Och förbannade mäklare. Jag vet inte om de har sina egna reklamutdelare, men vem det än är skiter vederbörande tydligen fullkomligt i all form av "ingen reklam"-lappar. Och eftersom jag bor i de heta delarna av stan finns det ungefär en mäklarfirma per trappuppgång, om inte hushåll.
Tack!
Ska bli skönt att slippa den skiten också, t.o.m tidningsutbäraren har börjat släppa oönskade brev i inkastet nattetid