Att ha ett jobb är en ynnest, som många eftertraktar. Men det är inte gratis att ha ett jobb, utan förenat med en hel del utgifter. Nedan följer några räkneexempel, och även en frågeställning om hur mycket det kostar för just dig att jobba.
Först lite förutsättningar.
Det finns oändligt med varianter i form av arbetstider, bostadsplats, arbetsplats, och livsvanor. I mitt exempel nedan förutsätter jag att man är en höginkomsttagare (45 000:- i bruttomånadslön), som bor i Onsala och har arbetsgivaren i centrala Göteborg, samt flextid. Vår typiska villa, Volvo, vovve, vagga-medelklass i sin villa i Onsala.
Distansarbete från hemmet
Lunchkostnad: 0:- SEK (alla måste äta, och jag drar nedan bort 20:- SEK från lunchpriserna, vilket är vad en hemmalunch bör kosta)
Pendlingskostnad: 0:- SEK
Kostnad arbetsplats: -2000*0.58/200=-5:80 SEK. Schablonavdraget för arbetsplats i hemmet är 2000:- om året1. och med 58% marginalskatt och 200 arbetsdagar får hemarbetaren alltså 5:80 SEK betalt per arbetsdag i form av sänkt skatt.
Summa: -5:80 SEK per dag.
Pendling, ståndsmässig bil
Lunchkostnad: 65:- SEK (85:- SEK minus de 20:- det hade kostat att äta lunch hemma)
Trängselskatt: 13+18=31:- SEK
Parkering: 50:- SEK
Bränsle (Volvo V60 D2 DRIVe snåldiesel 0.45l/mil, 36.7 km enkel resa, 14:22 för diesel på Statoil): 3.67*2*0.45* 14.22=47:- SEK
Värdeminskning bilen (snälla 20:- SEK per mil): 3.67*2*20=147:- SEK
Övriga kostnader bil (1500:- i månaden för däck, service, skatt, försäkring mm, 21 arbetsdagar): 1500/21=71:- SEK
Notera att det tar en timme, en minut att åka kollektivt enligt Google Maps och 31 minuter med bil. Man sparar alltså inte tillräckligt med tid på att ta bilen för att få dra av detta. Man måste som bekant tjäna två timmar om dagen på att ta bilen för att få dra av den kostnaden. Onsalabon tjänar bara en timme.
Summa: 411:- SEK per dag
Pendling, grannarna-stirrar-bil
Lunchkostnad: 65:- SEK (85:- SEK minus de 20:- det hade kostat att äta lunch hemma)
Trängselskatt: 13+18=31:- SEK
Parkering: 50:- SEK
Bränsle (Volvo 740, 0.95 l/mil, 36.7 km enkel resa, 14:22 för diesel på Statoil): 0.95*2*0.45* 14.22=99:- SEK
Värdeminskning bilen (inget): 0:- SEK
Övriga kostnader bil (1500:- i månaden för däck, service, skatt, försäkring mm, 21 arbetsdagar, reparation 1000:- i månaden): 2500/21=119:- SEK
Summa: 364:- SEK per dag
Pendling, kollektivtrafik
Lunchkostnad: 65:- SEK (85:- SEK minus de 20:- det hade kostat att äta lunch hemma)
Pendlingskostnad (Periodkort Göteborg++, 21 arbetsdagar): 1230/21=58:- SEK
Summa: 123:- SEK per dag
Nu kan man förstås åka kollektivt och även skippa lunchen och i så fall pressa ner kostnaden för att jobba till 58:- SEK per dag.
Med 45 000:- kronor i lön är nettolönen 31 428:- SEK för onsalabon, eller 1496:- SEK om dagen. I fallet ny bil så går 411/1496=27% av lönen till kostnader för att jobba.
Här blir det genast intressant. Undantaget karensdagen så tjänar personen i exemplet på att tidvis vara sjuk från jobbet och få 80% i sjuklön. Bruttolönen per arbetsdag är 45/21=2140:- SEK och på marginalen går 58% av detta i skatt. På marginalen är nettolönen per arbetsdag alltså 899:- SEK om dagen. 80% av detta är 719:- SEK eller 180:- SEK mindre.
Kostar det 411:- SEK per dag att jobba blir det lönsamt att vara sjuk i fyra dagar på raken eller fler för höginkomsttagaren i exemplet.
Tappad inkomst i fem dagar är 899+180*4=1619:- SEK. Tappade utgifter är 411*8=1644:- SEK. Ju fler dagar vederbörande är sjuk fram till de fjorton dagarna med 80% av full lön uppnåtts, desto mer tjänar vederbörande på att vara sjuk.
Så hur mycket kostar det dig att jobba per dag? Svara i enkäten ute till höger.
1. För att uppmuntra folk att flytta till bostadsrätt i en stad, och pressa upp bostadspriserna, istället för att jobba på distans i en villa, så är schablonavdraget för egen arbetsplats i lägenhet 5000:- SEK istället för villans 2000:-.
48 kommentarer
Varför finns inte det allt mer populära alternativet att cykla till jobbet med??
De flesta av Sveriges "större" städer är så pass små att det går att cykla till och från jobbet varje dag.
Kan väl sorteras in under går?
Lite slitage på cykeln för 35 000 kanske?
Nackdel?
Kanske blir du svettig.
Duscha innan jobbet tar ju lite tid.
Eventuellt har.du ett jobb där svettlukt inte spelar någon roll.
Grattis.
Kanske har du inte lagt ut tid på utbildning.
Fan vad dum jag känner mig.
Det är ju inte bara att avstå från lunchen som kan minska kostnaden för att jobba – ett betydligt rimligare alternativ är att ta med sig matlåda.
Därav har jag dragit av 20:- SEK från lunchpriset.
Tänkte inte på det – äta måste man ju ändå (så det är bara merkostnaden som skall räknas).
Där får man för att man läser lite för snabbt!
Visst, har man så usel timpenning så det lönar sig att göra jobbet med matlådan så kan det ju vara en lösning.
@klarsynth: Det tar mig ett par timmar på helgen att sno ihop ett 10-tal matlådor. En lunch ute kostar runt hundringen. Inte många i detta land som har en timlön efter skatt på 500kr.. Dessutom blir det bra mat som jag vet vad den innehåller.
Man kan ju t o m laga några extra portioner vid ordinarie middags-matlagning och frysa in, det kostar ju väldigt marginellt med "extra" tid att steka 600 g köttfärs istället för 400 g, hacka tre lökar istället för två osv.
@klarsynth
Skall man tolka det som att din matlagning inkräktar på din arbetstid? Hade den tid du lägger på matlagning annars gått till betald arbetstid? Annars är det ju inte frågan om timpenning utan vad du väljer att använda fritiden till.
Notera också som sagt att man sparar tid genom att laga fler portioner. Torsdagens ärtsoppa borde lagas i batcher om x måltider så du inte behöver slösa bort mer än var x:te torsdag på att laga mat (samma sak gäller övriga dagars måltid).
Iofs handlade inte frågan exakt om det men när man kalkylerar hur försörjning ska ske så ska dagslönen inte slås ut på 8 timmar utan oftast på 10. Dvs restid och lunch tid "kostar" också av Din tid.
Försöker du dra av för arbetsplats i hemmet blir du omedelbart granskad med lupp från Skatteverket då det brukar vara något fuffens.
De brukar heller inte bevilja avdraget då för att det ens ska vara ett giltigt avdrag så måste man ha en egen ingång till "kontoret" och att kontoret ska vara avskilt från resten av bostaden.
Du är dåligt påläst.
"Du kan få göra avdrag för arbetsrum i bostaden även om du inte har inrättat en särskild arbetslokal. Förutsättningen är att du under beskattningsåret arbetat minst 800 timmar i bostaden för verksamhetens räkning. Du får avdrag med 2 000 kronor om arbetsrummet finns i en fastighet som ägs av dig eller din make/registrerade partner. Har du arbetsrummet i en bostadsrätt eller hyresrätt är avdraget 4 000 kronor."
Jag gillar också avdrag, men två saker:
1. Det du har citerat gäller personer med eget företag (oftast enskild firma). För privatpersoner är arbetsrum bara avdragsgillt om arbetsgivaren inte tillhandahåller ett kontor.
2. Man måste fortfarande upp över 5000 kr för att man ska ha någon nytta av avdraget, ruta 06 på ink1:an.
Man får hyra av sig själv för marknadshyra.
http://www.blinfo.se/2012/8/uthyrning-till-eget-bolag–hogst-3-000-k__8187
Däremot får man skatta 30% på inkomsten (av kapital) och bara dra av 3000 för slitaget så det är ju ganska lite pengar man tjänar på det. Men många bäckar små.
Vi sparade några utskrifter med priser på liknande lokaler i området tillsammans med fakturan så det går styrka marknadspriset. Sen lade vi oss lite under.
@mrlowrisk
Observera att man inte hyr av sig själv i juridisk mening (eller kan ingå avtal öht) eftersom bolaget är en eget rättssubjekt. Det är värt att notera att kravet är marknadsmässig ersättning eftersom det annars skall beskattas som inkomst av tjänst, för annars är upplägget fördelaktigt även utan avdrag då man ju bara skattar 30% och det är avdragsgillt för bolaget.
Det kostar en hel del att vara snyggt klädd på jobbet jämfört med att hänga hemma och kanske går man något oftare till frisören om man måste vara representativ. På en del ställen finns det tryck på att hänga med på after-work. Samt insamlingar till presenter till kolleger. Det finns säkert fler kostnadspunkter att ta hänsyn till om man tänker efter.
En stor del av kostnaden för en bil är iofs av karaktären "entry ticket".
Skatt, försäkring, värdeminskning, service&reparationer, förmånsbeskattad parkering på arbetsplatsen mm påverkas inte alls eller marginellt pga av att du tar några extra sjukdagar.
Fast har du köpt månadskort till kollektivtrafiken så gäller ju samma sak…
Det blir till att snällt pallra sig iväg till jobbet.
Bra poäng. Gäller att skilja på fasta och rörliga kostnader…
De gamla grekerna föraktade arbete och såg det som det sista man bör hålla på med och det är ytterligare en anledning att sjukskriva sig. Inte bra tycker moralisten och det visar vad långt förfallet ha gått.
Precis som dagens greker menar du.
Lägg till det Goldman- Sachs och du har dagens EU.
Jag pendlar till jobbet genom att åka snålskjuts med kollegors bil: 0kr
Äter på billiga restauranger och med matkuponger: 65-70kr
"alla måste äta avdrag": -20kr
Total kostnad för att arbeta: 45-50kr/dag
Ja, jag förstod "en timme en minut".
Jag bor i en mellanstor stad med 15 minuter cykelavstånd till jobbet (äger ingen bil). Jag har oftast med mig matlåda till jobbet, men ibland (som idag) kommer jag äta ute och lägga ca 85 kr på min lunch. Jag satte 0-30 kr per dag på kostnader för att jobba.
Billiga bostäder på cykelavstånd får jobbet är ju definitivt en fördel med att bo i en mindre stad. Nackdelen är att lönen är lägre än i storstadsregionerna (jag tjänar 27 700 kr brutto per månad).
Enligt jobbskattevdrag.se ska jag få ut 20 947 kr netto per månad (kommunalskatten är hög där jag bor), vilket blir en lön per arbetsdag på 997 kr. Räknar vi med att jag äter ute två dagar per vecka i genomsnitt får jag en kostnad på 26 kr per arbetsdag för mina uteluncher.
Så totalt kan man säga att jag "går plus" 971 kr per arbetsdag. Sen tillkommer ju lite andra löneförmåner också, samt friskvårdsbidrag som gissningsvis drar upp den siffran till strax över 1000 kr per arbetsdag.
Förmånsbil… Åker ståndsmässigt till billig peng.
Räknade på exakt detta idag, trots att jag tar med mig matlåda till jobbet de dagar jag inte blir bjuden eller reser (med traktamente) så kostar bilresor (endast 1,5 mil per håll) och lite arbetskläder (kostym och skjorta krävs) så pass mycket att jag kan spara nästan lika mycket nu när jag inte jobbar…jämför sjukskrivning (80%) av lönen som Cornucopia skriver:-)
Besök gärna min nystartade blogg på http://frivid42.com/
Glömde att säga att jag just nu är pappaledig och därför inte åker till jobbet men endast har 80% av min normala lön.
Bortser man från det faktum att det kostar tid att jobba? Dessutom endel sådan tid som man inte får betalt för – pendlar man med bil kan man ju inte nyttja denna tid genom att sitta och läsa en bok precis…
Jag som underbegåvad blir förvirrad av dina uträkningar:
0.95*2*0.45* 14.22=99:-
45/21=2140:-
411*8=1644:-
Sedan förstår jag inte att man kan tycka att det lönar sig att vara sjuk. Eller är syftet att vara låtsassjuk och få bidrag?
Gäller bara anställda!
Som egen företagare har man sällan råd att vara sjuk.
Jag räknar med att jag fuskar från matlådan 2ggr/vecka.
Då jag äter falafelrulle de dagarna så blir merkostnaden 380kr/månad
420kr/mån kostar bensinen.
160kr/mån i skatt+försäkring+besiktning
drog till med 160kr/mån i reservdelar också.
Totalt 1120/månad, eller 53kr/dag.
Svarade 31-60.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kostnad för kontorsutrymme a 2000 kr per m2 år 25 kvm. 50000 delat på 150 dagar 333 SEK/dag
Tidskostnad 2 tim a 150 SEK 300 SEK/dag
Tot ca 1000 SEK per dag.
Eftersom jag är en så omtänksam person och känner starkt med de stakars Kineserna i Peking och deras dåliga luftkvalité så har jag bestämt mig för att köpa en bil som drar mycket bränsle. Då håller jag bensinpriset uppe och sannolikheten att en stackars kines känner frestelsen att köpa bensinen sjunker. På så sätt bidrar jag till en bättre miljö i Peking. All olja på denna planet kommer hur som helst att förbrukas oavsett vad vi gör i Sverige.
Lunchkostnad: 45:- SEK
Trängselskatt: 0 SEK
Parkering: 0 SEK
Bränsle (BMW 335xi 1.3l/mil, 30.0 km enkel resa, 13,40 för bensin): 3.0*2*1.3*13.40=105:- SEK
Värdeminskning bilen (snarare 40:- SEK per mil i mitt fall): 3.0*2*40=240:- SEK
Övriga kostnader bil (1500:- i månaden för däck, service, skatt, försäkring mm, 21 arbetsdagar): 1500/21=71:- SEK
Summar: 461:- SEK
Var snäll mot kineser!
En del av dem sponsrar ju ostindiefararen Götheborg.
Glöm inte att de även sponsrar ett bilföretag i samma stad som borde gått ur tiden för länge sen. Göteborg har Kina att tacka för mycket men så är ju Shanghai vänskapsorten också och Göteborg är sannolikt den mest Kina-vänliga och Kina-intresserade staden i Sverige.
De gör ju rätt säkra bilar i alla fall
Tycker ju även amris med stöd från olyckor på amerikanska vägar.
Lite skärrad för tillfället.
Har just kollat Los Rodeos 1977 och Concorde 2000.
-inget för mina franska(!) nerver.
Inget för mina nerver..
En gång blev jag manipulerad av AF att ta en "praktikplats" på ett företag långt hemifrån, då det skulle ge mig en chans till ett fast jobb..
Eller hur?
Gratisarbetare som inte kunde vara borta en enda dag från "jobbet" för då blev det genast avdrag från A-kassan!
Att gå hemma och driva kostade inget och jag fick inga avdrag, kostnader för pendling och fördyrad lunch hamnade såklart på mig, var jag sjuk en dag så blev det inga pengar då..
Efter 6 månader så var det adjö och nästa gratisarbetare "anställdes"..
Fast pengar är inte allt. Det kostar även på att vara på dåligt humör efter att ha åkt kommunalt, och stressat mellan olika byten. Då kan det värt en del extra att i lugn och ro få sitta i bilkö i stället.
Precis. Dessutom kan man lyssna på thrash-metal på maxvolym samt slippa ha ett gäng förkylda/sjuka medmänniskor som hostar ner en i en trång buss eller tågkupé.
Cyklar till jobbet men har kontoladdning på mitt busskort ifall jag behöver använda det på helger eller vid speciella tillfällen. Blir ungefär 500kr / kvartal istället för ca 550kr / månad. Eftersom jag jobbar med IT har jag inget behov av frisk luft, utan jag kan stanna inne på rasten, vilket inte frestar mig att köpa något på stan. Samma sak med cykeln – jag frestas inte av massa äffärer genom att behöva gå genom stan till anslutande buss. Tar med matlåda också för att verka hipster. De allra flesta dagar kostar alltså 0kr. Ibland ser jag till att panta kontorets tomburkar också, vilket gör att jag faktiskt går + någon tjuga.
Är det verkligen pant på jolt-cola? 🙂
Vallda, 3 mil enkel väg, 6 mil per dag á 0,5 liter * 14kr = 42 (motorcykel, blått mcställ)
Noll trängselskatt, Noll parkering
Lunch: 75 spänn.
Däck och service: 1500 / 21 = 71
Summa kostnader = ~ 190 kr
Nu kör jag ju egen firma så då "får" jag 18,5 * 6 = 111
Defacto privat kostnad = ~ 80 spänn. Dvs lunchen.
Ja, det är en fördel med att ha eget företag i den egna bostaden – alla resor blir fullt avdragsgilla, även om du dagligen tar konsultuppdrag.
Tyvärr så tjänar man inte på att vara sjuk, men det är smällar man får ta.
En liten uppdatering är ju att brytpunkten för extra statlig inkomstskatt (25% istf 20%) går vid 51300 kr, inte 45000. Så ersätt 58% med 53% i dina beräkningar.
Sen använder man ju bilen till annat än att transportera sig till och från jobbet, så det är inte direkt en kostnad bara för att jobba.
Avslutningsvis har de flesta "höginkomsttagare" subventionerad lunch som sänker lunchkostnaden (om man inte tar med sig eget) en bit, något som inte kan utnyttjas om man jobbar hemifrån.
Arbete är slaveri. Vi ska avsätta tid och hälsa till en arbetsgivare, tillbaka skall vi få pengar så att vi kan konsumera skräp bara för att kunna orka jobba. Så går det runt runt runt.
När du har förstått den här livslögnen så gör du bäst i att ta dig ur den.