Som bekant finns det en säsongsvariation i bensinpriset, som nästan alltid är som lägst vintertid. Nu när 2013 är avklarat så kan man intressant nog konstatera att 2012 och 2013 började och slutade på nästan exakt samma bensinpris, men att priserna 2013 annars var lägre än 2012.
Bensinpriset 2001 – 2013 över
årets tolv månader. |
Variationen mellan maxpris och vinterpriset varierar förstås från år till år. 2010 var rent av det högsta priset i december, men annars har januari och december visat upp lägre priser än årsmaxpris alla år sedan 2001.
Säsongsvariationen jan/dec och
bensinpriset årsmaxpris |
Sedan den akuta finanskrisen 2008 – 2009 lade sig har bensinpriset, liksom oljepriset, blivit allt mer stabilt över året. Säsongsvariationerna har minskat och 2013 var det år med minst säsongsvariationer sedan 2001.
Priset vid pumpen steg endast 2.27% från januari till årsmaxpris och föll sedan endast 3.49% till december. Endast 2010 och 2003 kommer ens i närheten av ett procentuellt så stabilt bensinpris. Dessutom skedde detta alltså med ett generellt lägre bensinpris än 2012. Visserligen ligger bensinpriset på eller nära toppnivåer under året, men konsumenterna har nu vant sig och något bensinskatteuppror (allt är alltid statens fel, trots att Sveriges bensinpriser ligger nära medelpriset i EU, och bensinen är dyrare i många EU-länder) hörs inte längre av.
8 kommentarer
Att klagomålen på bensin/diesel priserna avtar beror nog på att bränsleförbrukningen har sjunkit ganska mycket de senaste åren på moderna bilar, även rätt stora bilar som Volvo V70 o liknande drar ju i snålutförandet runt 0,5l/mil och mindre bilar ännu lite mindre. För inte så många år sen ansågs ju en ju en bil som drog 0,8 vara snål.
Bensinkostnaden är ju en liten och sjunkande del av bilkostnaden
Det är värre för oss skoteråkare som inte kommer längre än en mil på 5 Liter bensin…
Det är nog långt borta, bensinskatteupproret. Mina gamla pappa, som normalt anser att allt i medierna är ogrundad socialistpropaganda, accepterar att vi lever i slutet av bensinåldern.
Det återstår bara politikerna, mainstream media och signaturen Kapitalist, så är alla eniga.
Jeppen också. Men ge honom ett kärnkraftverk som kan tugga luft och vatten till syntetbränsle, så blir han nog tyst och nöjd också.
🙂
Bensin är en sådan vara där tillgången är känd ganska långt i förväg (om inte något drastiskt händer i oljeproducerande länder) och där konsumtionen också är känd långt i förväg.
Det är också en produkt med hög omsättning.
Bensinpriset borde alltså vara något av de mest stabila priserna. Variationen borde inskränka sig till lagrings- och räntekostnad. 3% låter inte orimligt.
@norpan
Vad är det som låter orimligt med det? Att lagra det binder upp kapital och det innebär nog att de skall ha minst sina 3% bara av denna anledning – sen tillkommer ju kostnaden för själva anläggningen. Om du tycker du kan göra det billigare så kan du ju ta och tjäna pengar på det.
Det är dock inte bara efterfrågan på bensin som varierar – man kan tänka sig att tillgången också varierar då andra oljefraktioner kan vara mer efterfrågad på vintern (eldningsolja t.ex.) och därmed driver upp tillgången på bensin.
Jag skrev att 3% INTE låter orimligt, så jag håller med 🙂