Stadsdelsnämnden Majorna i ständigt socialistiskt styrda Göteborgs kommun verkar tagit ut en vinst på skolpengen till Karl Johansskolan på mellan 19% och 29%. Dessa pengar har sedan först över till annat än skolan i stadsdelen. Vinstmarginalen på den kommunala skolan ligger alltså över de flesta friskolor och på nivåer som många företag bara drömmer om.
Uträkningen baserar sig på siffror från Facebook-gruppen Vi vill ha Annika kvar, som vill ha kvar den rektor som befriats från sina arbetsuppgifter eftersom hon följde skollagen och såg till att elever med stödbehov fick just stöd.
På Karl Johansskolan går det 517 elever. Skolpengen i Göteborg är enligt Facebookgruppen 65 534:- SEK per elev. Det ger en summa på 33.881 MSEK, men skolverksamheten fick bara en budget på 24 MSEK. Vinsten för stadsdelsnämnden är alltså (33.881-24)/33.881=0.29 eller 29%.
En alternativ uträkning är att man förutsätter att 25% av eleverna är sk förskoleklass (“nollan”) och bara får halv skolpeng, då skolpengen i så fall blir 29.592 MSEK och vinsten för SDN Majorna landar på (29.592-24)/29.592=0.19 eller 19%.
Man kan ju också konstatera att till skillnad mot ett friskoleföretag så betalar inte SDN Majorna någon skatt på denna vinst och försnillande av elevernas skolpeng.
För er som inte känner till Göteborg kan Majorna1. liknas vid Stockholms Södermalm – gamla förfallna kåkstäder för knivbärande arbetarklass med utedass på gården eller senare sunkiga miljonprogram, som successivt moderniserats och numera är övertaget av folk som inte har råd med rakhyvel, köpt bröd eller nya kläder, men mer än gärna tar en sk latte för fyrtio kronor medan de surfar på sin 7500:- SEK dyra iPhone 5S, dvs sk hipsters. Baserat på priskartan för klubbmedlemskap i bostadsrättsföreningar i Göteborg får hipstern låna ca 38 000:- SEK per m2 lägenhet för att få bo i området och njuta av hur kommunen använder 19 – 29% av skolpengen till annat än barnens undervisning. (I övrigt rekommenderas fotoserien The 24 most hipster things that have ever happened)
Göteborg har alltid styrts av socialister ledda av (s) och det är intressant att se siffror på hur mycket vinst de tar ut från skolorna och för över till annan verksamhet. Som bekant är skolan enbart en budgetregulator för många kommuner, som om inte annat via internhyror dränerar skolan på alla extra anslag från staten. Men också direkt som i fallet SDN Majorna, som skickar bort miljoner till annan verksamhet.
1. I gamla DDR-Sverige gick jag på den intilliggande Sannaskolan årskurs 6 – 9 och att (bokstavligen) se ner på västra Majornas kåkstäder har alltså delvis format den jag är. Dock bodde jag på den nuvarande gräddhyllan Nya Varvet/Hagen halvvägs ut till gräddhyllan Långedrag, fast på den tiden var det mest övervintrade hippies, konstnärssjälar, kommunister (fick säkert betalt för bostaden av Sovjet för att spionera på närliggande Nya Varvet och KA 4 på Käringberget), gamla rockstjärnor, världsomseglare och frikyrkliga som bodde där, blandat med en del egna företagare och andra nolltaxerare. Idag ser det lite annorlunda ut. Inträdesbiljett till grannhuset verkar ha gått på ca 6 MSEK, varav 900 000:- behöver vara egen insats och resten fixar banken. Tror inte hippies, kommunister och konstnärer är välkomna längre, och världsomseglarna endast om de har rejält med sponsorer. Rockstjärnor kan dock vara välkomna fortfarande.
7 kommentarer
Hur beräknas skolpengen i sig? Är den inte generellt utformad så att alla elever(inom en viss kommun i varje fall) skall få samma belopp. Är den inte just denna fantastiska regel som möjliggjort för vem som helst att starta skola(ok få godkännande av skolinspektionen först)och inkassera detta standard-belopp? I den kommunala skolan tar man alltså tillbaka pengar med andra handen! Hur funkar det rent praktiskt? Genom att rektorns budget styrs eller att budgetöverskott tas tillbaka?
Underbart inlägg
Det inlägget missar är att Majorna-Linné (och innan så var det Linné) alltid har varit konkursfärdig stadsdelsnämnd. Detta hör ihop faktiskt med äldrevårdsomsorgen som är väldigt kostsam i området med överdimensionerade lokaler och organisation för detta. Och vill man stänga ner någon avdelning för att flytta över den till ett annat hus så börjar alla anhöriga skrika sig hesa om att Helga minsann inte klarar av en flytt över gatan utan just deras gamla släkting är unik. Äldrevårdsomsorgen i Majorna-Linné är ett svart hål som inte tål att röras utan att det blir stora protestlistor.
Sedan så är det uppenbarligen svårt med ordförståelse (flumskolan?) och att veta vad ordet vinst betyder. Vinst är inte samma sak som överskott. En BRF kan t.ex. göra ett överskott, men får inte gå i vinst. Och gör t.ex. någons fåruppfödning vinst så kan det föras över till förlustverksamheten som huset är.
Glömde givetvis att fortsätta med att vinsten är det som blir kvar. En förening eller stiftelse eller kommun får ju inte gå i vinst, men kan och får ändå investera överskottet i verksamheten. Och sedan får man föra över överskott från en avdelning till en annan utan att det räknas som vinst. Detta är ganska vanligt inom företag. En fabrik med försäljare betalar ju lön till försäljarna även om dessa inte producerar något utan bara är ute och pratar med företag (säljer)
Jag förstår inte fullt ut Cornu´s resonemang. Bara i meningen att skolan som nämns i en tidningsartikel haft ett budgetunderskott, dvs större utgifter än som budgeterats, vilket renderat rektorn foten. Hur Cornu beräknat skolpengens olika belopp framgår väl inte omedelbart mer än att en ref. FB-grupp påstår att skolpengen skolan fått är för liten jmf med vad de borde fått. Hur det funkar är just det jag frågade mig ovan! Jag kan dock förstå att det finns skolor som gör av med mindre pengar per elev vilket då får en kommun att inte vilja släppa till mer trots att behoven t.ex kan förändras mellan åren.
Den där Hipsterlistan toppas av en bild från Skånegatan på Södermalm i Stockholm. Det är ju ganska kul! Bilden togs i september. Googla Kalle Kamel Skånegatan om ni vill se mer bilder.
Att kommuner dribblar runt med skolpengen som det passar dem i varje budget för att täppa igen hålen a andra verksamheter torde vara det enskilt bästa argumentet för att återförstatliga skolan, tätt följt av den alarmerande PISA resultaten.