När jag nu ändå är i Stockholm så vill alliansen höja trängselskatten i Stockholm, eller proletärfiltret, som Trewe kallar det, till 30:- SEK per passage och ett dygnsmaxbelopp om 90:- SEK. Dessutom ska man lägga tull på Essingeleden, Västerbron, Centralbron och Slussen.
Trängseln på centralbron vid 0700
på en lördag morgon kan synas framför Stockholms statshus. |
Pengarna ska gå rakt ner i statskassan och inte gå till några infrastruktursatsningar. Kort sagt ska skattesänkningar för högavlönade med tjänstebilar, som slipper betala trängselskatt, betalas av de som har den dåliga smaken att köra en privat bil i Stockholm.
En alternativ tolkning är förstås att man inser att ingen kommer köra på Förbifart Stockholm, och det prestigeprojektet och betong- och tätningsmassemonumentet av regimen Borg/Bildt, behöver motiveras. Så tanken är antagligen att lägga skatt på alla andra vägar än förbifarten. Kommer snart till en gatukorsning nära dig.
Uppmärksammades på Bonnier/DN:s debattartikel i ämnet via Trewes blogg som följer utvecklingen inom nyliberaliseringen av våra statligt finansierade vägar.
17 kommentarer
Får mig att tänka på en intervju från Augusti när man började med"rush-tidsavgift" i Stavanger.
Han sa något liknande: "Nu har det ju blivit så här i det här landet att man skall betala avgift för allt. Måste jag betala en massa pengar för att ta mig till arbetet så måste jag väl det." (fast då på sjungande stavangermål i en uppgiven ton).
Sveket är total. På bensin och diesel betalar man mellan 2-3 kronor för miljö avgift och på detta 2-3 kronor för energiskatt. Moms tillkommer. Lägg till trängselavgiften och vipps får staten in miljarder. (kolla exakt hur mycket ni som vill ha exakta siffror) MEN vad kostar det att, till exempel, sekvestrera (stoppa tillbaka i jorden) dessa 2,6 kg CO2 som släpps ut per liter?
Mindre än vad skattebetalarna betalar redan. Det är inget fel att ta skatt på miljöfärliga beteende. Men det är svek att ta pengarna och inte göra något åt problemet och istället investera i att det bränns mer fossilt bränsle.
Samma gäller trängselavgiften. Pengar borde gå till att minska trängsel. Om trängsel inte finns( Göteborg) ska det inte tas någon avgift. jag hoppas att Corno fortsätter att bevaka detta – på gränsen till korruption – agenda.
Gôtt det kan kan de stropparna ha! Här i Götlaborg har vi knappt någon trängsel och schyssta politiker så de nivåerna kommer vi aldrig få.
Hahahha skrattar hela vägen till jobbet… urk, satte i halsen.
Det ska kosta att köra bil, det ska kosta att låta bilen stå..politikerna förstår inte eller bryr sig inte om hur folk drabbas, de åker ju ändå bara taxi.
Tycker det är lite "om brödet är slut kan väl folk äta bakelser?" över stockholmspolitikerna.
Viljan att betala skatt här minskar i princip varje dag.
Och ändå är nu opinionssiffrorna för Stockholms kommun 52% till den rödgröna axelmakten, som får egen majoritet i kommunalvalet. Oj, vad stockholmarna kommer gråta blod om det även blir utfallet.
ja, det är väl enfaldiga drömmar om att det då skulle byggas en och annan hyresrätt.
Om bara inte den 4-filiga essingeleden tryckts ihop i två väldigt snirklande filer hade det förmodligen inte varit någon trängsel på essingeleden. sen kan man fungera över den dagliga folkvandringen som äger rum, kanske är relaterad till den havererade bostadsmarknaden.
Trängselskatterna kräver mycket administration och ger krångel för trafikanterna och även en allmän osäkerhet i planeringen. Förmodligen är intäkterna (skatten) inte mycket större än allas kostnader och systemet är inte bra.
Trängsel finns i Stockholm på många områden och är onekligen ett problem. Den är ju inte bara runt bilarna. Att den finns beror främst på makthavarnas politisering och moralism. Det är snedvridningar inom bland annat skatter, bostäder, mat, brott, kultur och vägar. Exempelvis:
1. Inkomstskatten i vissa stockholmskommuner är en tusenlapp mindre i månaden än i många glesbygdskommuner, vilket är möjligt genom att där finns företagsledningar, myndigheter, chefer, konsulter med mera.
2. En internationellt unik fastighetsskatt utan koppling till fastighetens värde fungerar som en bostadssubvention i samma område till samma personer.
3. Frihandel inom EU med i kombination med höga svenska kostnader inom djurskydd, punktskatter och sämre geografiska förutsättningar för odling har flyttat arbetstillfällen från glesbygd till storstad. Införseltullar för vissa livsmedel och jordbruksprodukter istället för subventioner får inte denna effekt.
4. Stockholmarna begår förhållandevis mycket brott och de ger mer kostnader i det statliga rättssystemet. Våldsbrotten i Stockholms län är flera gånger högre än i de flesta kommuner.
5. Kulturen subventioneras av staten med mycket stor tyngdpunkt till Stockholm. Någon slags betalning efter utnyttjande vore enkelt att införa.
6. I Stockholm finns allt mer statligt finansierade vägar och järnvägar för omfattande pendling och som vissa aldrig kommer i närheten av.
Makthavarna moraliserar om att lösa världens problemen och gör det bara värre. Något av det dummaste man kan göra är att ställa upp på deras spektakel.
@Reymar och @Urban Persson (du har en hel del poänger där).
Det är en cocktaileffekt. Det är lite allt möjligt från infrastruktursatsningar som borde ha gjorts för minst 30-40 år sedan till snedvriden bostadsmarknad till politiker som egentligen är ett under av visionslöshet idag – eller som.nyspråket dikterar – ett under av flexibilitet i en värld full av utmaningar.
Lägg där till (cred: Urban Persson) att allt större komplrxitet skapas av all byråkrati och skumme processer inom den för kvalitetssäkring och säkerställning som kostar och minskar intäkten.
Så blir det en rejäl soppa.
Enligt rykte så har Stockholms stad blivit lurad på en hel del pengar i samband med Trängselskattens tillkomst. Vet någon om det stämmer? Dvs av trängselskatten går en stor del till just…administration. Vilket gör att det inte blir så mycket över till exempelvis finansieringen av Förbifarten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ja oj vad det är synd om oss Stockholmare. Är det därför så många vill flytta hit?
Att ta ut skatt utan att det får gå till infrastrukturinvesteringar (kollektivtrafik främst) är hål i huvudet.
Den där förbifarten är intressant på flera sätt. Var själv tidigare positiv till den pga framförda argument, men så gjorde YIMBY en alternativkalkyl vad vi kunde få för pengarna i stället i form av nya broar över Mälaren och ny kollektivtrafik, vilket skulle vara mycket bättre för Stockholm som helhet. Där ingick dessutom en förbifart värd namnet från Uppsala till Nyköping, alltså lite längre från centrala Stockholm vilket naturligtvis är bättre för dem som egentligen bara ska passera. Titta på en karta. Mycket närmare.. Allt för samma pengar och så oändligt mycket bättre. Då ändrade jag mig definitivt. Man lär så länge man orkar vara nyfiken. Synd att inte det alternativet diskuterats mer seriöst, men särintressena regerar väl som vanligt.
@Grönvita. Även om jag inte håller med YIMBy om mycket (tex höghus) så anser jag att de har en poäng här. En förbifart för 60 Miljarder som samtidigt är ett av världens längsta tunnlar sammanlagt är nog långt mer än vad som är bärbart. Likaså har jag hävdat att Förbifarten är felplacerad om man skall bara förbi Stockholm. Det behävs en förbifart, OCH det behövs en snabb överfart MELLAN de södra ocj Norra delarna av Stockholm. Lite olika saker. Ska man göra en överfart (dvs egentligen en förbifart förbi Centrala Stockholm) så får man för att hålla det rimligt sett till kostnaderna göra det på land pch med bro. Där håller jag med YIMBY. Visst det ser inte lika diskret ut, och det innebär att man kör över Ekerö kommun. Dock kan man göra en motorväg halvsänkt med djurbroar etc. Tunnel är bra men endast då man är säker på att den kommer nyttjas – och även då måste man ta i för att den ska tåla ökad kapacitet. Annars riskerar man bygga en dyr lösning som kommer visa sig för liten för när den väl är klar. Bredda tunnlar är inte billigt.
En ytterligare parameter är det minskande bilåkandet. Sedan 2005 i USA och 2008 i Sverige har det minskat 9 respektive 5 procent. Per capita i USA är det en väldigt jämn och fin nedgång. En plan topp och sedan en allt större dykning. Den främsta förklaringen är sinande naturresurser och detta kommer naturligtvis att fortgå, förmodligen i en accelererande takt. USA ligger före i nedgången och det beror nog mest på ett lägre bensinpris, större bilar och betydligt längre körsträckor per capita. Folk är tröga inom att ändra sina varor och det blir en viss eftersläpning. Bilen är ju väldigt kär.
http://www.advisorperspectives.com/dshort/updates/DOT-Miles-Driven.php
http://miljobarometern.stockholm.se/key.asp?mo=7&dm=4&nt=1
Makthavarna med sin populism kommer förmodligen med ännu starkare snedvridningar för Stockholm inom de områden som jag nämnde ovan och andra. När inflationen oundvikligen kommer och minskar skulderna så blir det ett till. Den låga räntan och ränteavdraget kan redan ses som ett gynnande av deras fina stad.
Om bilåkandet både i landet och Stockholm har halverats om 20 år så kan de moralisera om sina satsningar och den effekt som de har gett. Om snedvridningarna inom bland annat skatter, bostäder, mat, brott, kultur och vägar tas bort så är det nog möjligt att halvera bilåkandet i Stockholm inom 10 år. När kollapsen kommer så blir Stockholm oavsett en spökstad tio resor värre än Detroit.
Rättare sagt, körsträckminskningen i USA och Sverige sedan 2005 och 2008 är 9 respektive 5 procent per capita. Totalt är minskningen 3 respektive 1 procent. Svenskarna skaffar allt fler bilar och sedan 2008 har körsträckan per bil minskat 10 procent. Alla dessa siffror är fortfarande lite på en platå och kommer nog snart falla snabbt.
Det är ingen trängselskatt i ordets bemärkelse , det är bara en skatt. Att man debiteras när man tar bilen in till stan går att förstå, men att man dessutom debiteras när man tar bilen ut ur stan (bort från trängseln) visar att ordet "trängselskatt" är kommen från politikerspråkets handbokslexikon "Nyspråket – krig är fred och fred är krig"
…/sjodan
Politikerna vill sälja ut vägnätet, för att kunna göra detta behövs vägtullar a la Europeisk modell.
De flesta bilar körs på EL om 10 år och då försvinner skatteintäkten från Bensin, Diesel och Etanol.
Genom vägtull får man tillbaka detta och man anpassar "det sovande folket" genom att införa tullar först för "miljöns" skull.
Antagligen korrekt – kanske Miljöpartiet kommer att sköta "fotarbetet" alt "få skulden".
Jag väntar mig att man kanske om man omöjliggör biltrafik. T.ex. återupptar persontrafiken på Hoting-Forsmo banan och ordnar så att det kanske går att åka buss mot Sundsvall och tillbaka samma dag mer än två gånger veckan. Eller blir det gamla vanliga börja plocka ner fasta telefonnätet innan det finns mobiltäckning, börjar ta bort kontanter innan det finns fungerande alternativ, lägger ner bankservice innan det finns alternativt sätt att betala räkningar på, flyttar brevlådor allt längre bort från husen och tar bort möjligheten för pensionärer att kunna ta ut sin pension inom en tio mils radie.
Staten har en skyldighet att hålla en viss standard på servicen till alla medborgare oavsett bostadsort.
Det enda rimliga alternativet är att återinföra lantbrevbärarens tidigare plikter som att betala ut pension ta emot betalning för räkningar och leverera paket hem till gården. Dessutom bör staten subventionera handlare som gör hemleveranser ute i glesbygden.
Det är märkligt att en del människor tycks tro att de som inte använder smartphone är bakom flötet det finns många olika anledningar som gör tekniken obrukbar: handskakningar, försämrad syn och inlärnings försämring etc. . Man måste betänka att samhället skall anpassas till alla åldersgrupper oavsett bostadsort.
Det är vanligt att man tänker sig att allt rör sig i spannet 18- 55 år resten är marginella avvikande personer som behandlas som luft. Samhället har förlorat sitt ansvar gentemot medborgarna och blivit en apparat som arbetar för sitt eget självändamål utan hänsyn till medborgare, skattebetalare, röstberättigade, invandrare, asylsökande och andra medmänniskor inom vår gemensamhets sfär…………………………………………………………….