För några minuter sedan ringde de från [Onlinebutiken] och meddelade att de satt in mina pengar på mitt konto, efter att DIBS släppte vidare pengarna från sitt system. Se tidigare inlägg i frågan. Tyvärr beror den rappa hanteringen efter mitt blogginlägg inte på rutiner och ordinarie verksamhet, utan på att DIBS AS läste blogginlägget enligt mina loggar.
DIBS AS besökte bloggen tre gånger sedan jag skrev blogginlägget och det handlar om 100% nya besökare och DIBS har inte besökt bloggen annars den senaste månaden. Även berörda Swedbank har besökt bloggen, 22 gånger det senaste dygnet, men det är högst normalt då jag har ordinarie läsare hos Swedbank. Några spår av [Onlinebutiken] i loggarna finns inte, vilket dock inte betyder att de inte läst, men bollen och pengarna fanns hos DIBS.
Vad som nu hände var att DIBS betalade ut pengarna till [Onlinebutiken], som därefter omgående satte in pengarna på mitt konto, som jag givit dem vid tidigare kommunikation. Sedan ringde de mig personligen och berättade att de satt in mina pengar. Pengarna kom in direkt på kontot. DIBS kunde alltså inte rulla tillbaka transaktionen utan var tvungen att skicka dem vidare till [Onlinebutiken], vilket tog nästan tio dagar. Eller ett blogginlägg.
![]() |
Ny personbästa placering
på #20 bland Sveriges proffsbloggar hos Bloggportalen. Nytt mål är att personligen bli större än veckorevyn.com. |
Jag är naturligtvis glad över att ha fått tillbaka dessa pengar och har nu rent av bokat en tid hos min lokala frisör. Vilket behövs.
Samtidigt känns det lite ledsamt att man ska behöva driva Sveriges största oberoende blogg inom finans, ekonomi, miljö och samhälle, rent av den största oberoende1. seriösare2. samhällsbloggen, för att få tillbaka sina pengar. Alla har inte denna möjlighet att uppmärksamma hanteringen och kanske aldrig får tillbaka sina pengar. Alla har inte heller möjlighet att lägga den tid jag gjort på detta, vilket blivit en rätt usel timpenning, t ex om man har ett vanligt 9 – 5 (med flextid) arbete att sköta och inte tillämpar ROWE, likt mig som egenföretagare.
En lärdom för företag, även B2B-företag som DIBS, är att behandla alla kundkontakter som viktiga. Idioten kan trots allt vara “någon”. Det gäller även utanför Internet, där man åtminstone i egalitära Sverige aldrig ska döma hunden efter håren och lånta fjädrar. Grundregeln inom kundkontakter är att alla kunder förtjänar samma bemötande. Om man nu vill ha kunder.
Andra drabbade bör alltså kontakta berörd [Onlinebutik] och få dem att kontakta DIBS. Sedan verkar problemet varit att få DIBS att släppa vidare pengarna.
Flera läsare har i tidigare kommentarer vittnat om att de råkat ut för liknande med Direktbetalning via Internet(bank), och en del har helt enkelt gett upp att få tillbaka sina pengar. De hänger väl där någonstans hos DIBS får man förmoda?
Jag har inget negativt att säga om [Onlinebutiken] eller deras kundtjänst i övrigt och kommer fortsätta handla av dem. Med kort nästa gång.
1. Oberoende definierar jag som ej anställd av någon arbetsgivare, ej levandes på bidrag eller statliga eller kommunala pengar, ej medlem i något politiskt parti eller tillbedjandes någon ideologi, ej skrivandes eller arbetandes hos något annat mediabolag etc. Naturligtvis är jag beroende av mina annonsörer.
2. Seriös samhällsblogg definierar jag som inte kändisblogg, modeblogg, spelblogg, teknikblogg, receptblogg eller matblogg mfl exempel, utan något som tar upp relevanta samhällsfrågor och inte konstruerade I-landsproblem eller konsumism, som vad man som kändis ska ringa med, vad man ska äta till middag, vilken musik man ska lyssna på till middagen, hur man ska sminka sig och klä sig till middagen och om sporten ska vara på i bakgrunden eller inte.
6 kommentarer
Ganska spännande att DIBS utan att veta vilken onlinebutik det rör sig om, hur mycket pengar det var, vilket konto du använde osv så snabbt kan gå in och leta reda på betalningen.
Jag antar att de hade lite att börja med då du varit i kontakt med dem innan men att göra kopplingen så snabbt efter att ha läst någon på en publik blogg.
Ett fenomen som även jag upplevt flertalet gånger. Att redan skriva i klagomålet att detta problem kommer tas upp under en marknafsföringskurs på universitetet och dom därmed själva bestämmer utfallet bruka hjälpa en del!
Roligt när sådana exempel uppmärksammas och kan hjälpa andra!
Jag tog aldrig upp det. Har aldrig sagt vem jag var annat än mitt namn. Skrev dock om det på bloggen då jag fann det vara av allmänintresse att kort antagligen är mer lämpligt än Direktbetalning via Internet.
Brukar undvika att klaga på leverantörer här på bloggen, även om det t ex hänt med Posten Logistik. Föredrar att hylla de som gör bra ifrån sig istället.
Däremot verkar alltså DIBS upptäckt blogginlägget på egen hand.
Hej!
Lite kort bakgrund till det problem som vi på DIBS orsakade dig. Vi blev nyligen kontaktade av Swedbank som ville ha hjälp med att gå till botten med vad som hänt.
Efter att vi undersökt detta ytterligare kunde vi se att orsaken är att vårt anrop till webbutiken om att transaktionen lyckats inte gick iväg som det skulle på grund av en driftsstörning.
Det betyder att pengarna överförs från konsumentens konto till webbutikens konto men att de inte får en notifiering om detta från oss. Förrän nu när vi förstod problemet i sin helhet.
För tydlighetens skull: vi hanterar alltså inte några av våra webbutikers pengar utan de finns antingen hos konsumenten eller hos webbutiken.
Jag beklagar att vi inte lyckats genomföra transaktionen fullt ut vid ditt köp och vi borde också ha förstått att så var fallet vid dina kontakter med oss. Jag har informerat vår supportavdelning om vad som hänt och bett dom se vad vi kan göra för att undvika att orsaka sånt här onödigt besvär.
Om du har några frågor så kan du ställa dom i kommentarsfältet, på twitter @patrikmuller, eller ringa mig på 0709-370420.
Vänliga hälsningar
Patrik Müller
Betalningsexpert på DIBS
Lägger ut detta i ett separat blogginlägg, vilket jag brukar göra med sådana här repliker.
Jag handlar alltid med kreditkort numera, då är man både skyddad mot bedrägeri och konkurs.