Den ryska påskens ryska flygövning och de allt frekventare liknande övningarna belyser ett mycket allvarligt flygsäkerhetsproblem och innebär en förhöjd risk för kollisioner i luften, på grund av vattentäta skott mellan civil flygledning och militär luftbevakning i svenskt kontrollerad luft. Incidentberedskapen är alltså inte ett särintresse, utan ett livsviktigt civilt allmänintresse i fredstid.
Den civila flygledningen bygger helt på sekundärradar, där man alltså bara ser flygplan med påslagna transpondrar (se t ex flygradar.se). Svensk kontrollerad luft omfattar stora delar av Östersjön, där svensk civil flygledning har ansvar för planering, styrning, kontroll och flygsäkerheten. Detta sträcker sig utanför vår territorialgräns och omfattar bland annat det luftrum som den ryska påskens flygföretag helt osynligt för civil flygledning verkade i.
I motsats till det civila flygets transpondrar uppträder ryskt statsflyg, dvs militärt flyg, under sådana här “navigeringsövningar” utan transpondrar, utan positioneringsljus, nattetid och under radar- och radiotystnad. Flygföretagen var inte föranmälda, även om en del makthavare försöker slingra sig med att Ryssland hade anmält att man höll generell övning (i Ryssland – inte utanför Gotska Sandön). Flygföretagen anmälde inte till den svenska civila flygledningen att de flög in i svensk civilt kontrollerad luft. Varför skulle de göra det när övningen handlar om att uppträda dolt och öva navigering nattetid och dolt? Av samma anledningar har man både transpondrar och positionersljus avstängda. Dessutom rörde det sig om minst två flygföretag – två backfire med sex eskorter, plus en flygande stridsledningscentral Mainstay, med eskorter, längre österut, som enligt Internetuppgifter använde elektronisk krigföring för att störa ut svensk militär radar. Ej heller hade Ryssland avlyst området öster om Gotska Sandön för en militär övning.
Svensk militär radar är sekretessskyddad och inga uppgifter från denna primärradar lämnas ut till civil flygledning. Den civila flygledningen hade alltså ingen aning om att mitt i den (de) flygrutt(er) som passerar öster om Gotska Sandön i svenskt ansvarsområde så uppehöll sig åtta ryska stridsflygplan. Antikollisionssystemet TCAS bygger helt på att man har civila transpondrar påslagna, vilket alltså de ryska planen inte hade.
Civila flygrutter i området
Stockholm – Norra Gotland. Källa: Luftfartsverket |
Civilt flyg får detaljerade klareringar över vilka rutter de ska ta, sk SID:ar, och för flyg från Arlanda till en av svenskarnas populäraste flygresmål, Thailand, så innebär det att man ska flyga via flygfyren (en punkt på kartan, inte en fysisk fyr) NEKET som ligger just öster om Gotska Sandön (se PDF hos Luftfartsverket – man ser också vilka militära skjut- eller övningsområden som finns och öster om Gotska Sandön finns inget sådant så civilt flyg har inget att vänta sig) och mitt i det område där ryska påsken utspelade sig.
Vidare kan inte den svenska militära luftbevakningen själva anropa utländskt statsflyg och varna. Dels vet man inte vilka frekvenser de lyssnar på och dels kommer de aldrig svara eller reagera. Varför skulle de svara eller ändra kurs och bekräfta sin närvaro, när övningen handlar om att uppträda dolt och under radiotystnad? Tvärt om skulle man sannolikt bryta mot order om man bröt radiotystnaden och Sverige skulle ju kunna misstänkas använda anrop och varningar för civil trafik till att bluffa och få dem att röja sig.
Inte heller kan den militära luftbevakningen kontakta den civila flygledningen och varna, på grund av sekretessen kring den militära radarn. De får alltså passivt titta på medan civilt flyg riskerar att krocka med ryskt militärt flyg på övning.
Nu när det från regering och försvarets insatsledning meddelats att ryska påsken var helt normal ofta förekommande rysk aktivitet, så innebär detta alltså att man mer eller mindre frekvent gör sådana här flygningar helt dolt för civilt flyg.
I natt kommer t ex SK3416 att lyfta 00:30 från Arlanda på väg till Istanbul. 04:30 lyfter DK165 till grekiska Chania. Sedan bör det åtminstone vara dagsljus, även om det är extremt svårt för civilt flyg att upptäcka statsflyg visuellt och vice versa eftersom statsflyget för att dölja sin närvaro inte har påslagen radar. Låter det vara osagt om dessa två civila flyg går via NEKET, RASEL eller någon annan flygfyr i området, men det är åtminstone exempel på att vi har en mycket farlig situation.
Nästa natt avgår sedan SK3416 till Istanbul, TK1790 till Ankara, JTG711 till Kos. Sedan till helgen kommer chartertrafiken igång på allvar och ryska påsken var som bekant under en svensk storhelg.
Även flyg till och från Helsingfors kan passera öster om Gotska Sandön i svensk kontrollerad luft och flyger även de med okunskap om eventuella ryska övningar i området. Just nu närmar sig LH2462 München – Helsingfors området med drygt 200 ovetande civila, bara som exempel. Tillägg: Ca 11:45 passerade flygplanet ungefär NEKET, eller åtminstone öster om Gotska Sandön, kanske rutten KOLJA – ALAMI enligt flygradar.se. Härnäst är det Norwegians DY5588 Helsingfors – Malaga som passerar genom området för den ryska påsken ca 12:01.
Utländsk incidentberedskap går normalt upp för att skugga andra länders transponderlösa militära flygföretag, och slår då på sina transpondrar. Därmed syns incidentberedskapen för den civila flygledningen, som kan ge information, direktiv eller omdirigeringar till civilt flyg. Genom att Sverige inte har råd, förmåga eller rent av struntar i att skicka upp incidentberedskap mot transponerlöst utländskt statsflyg riskerar vi alltså kollisioner i luften.
Incidentberedskapens flyg har också möjlighet att anropa civilt flyg eller rent av (samtidigt) visuellt göra sig tydligt synliga för civilt flyg som riskerar kollisioner med ryska övningar.
Incidentberedskapen är alltså inte ett särintresse, utan ett livsviktigt civilt allmänintresse i fredstid och en fråga även för den mest försvarsointresserade Thailandsresenären.
Sverige har vant sig vid att Östersjön har blivit ett lugnt fredens hav, medan den civila flygtrafiken har ökat kraftigt, speciellt till Thailand, sedan kalla kriget. Men nu flyger enligt regerings- och försvarsledningsuppgifter alltså ryskt strategiskt bombflyg frekvent och dolt över Östersjön igen.
Låt oss hoppas att vi slipper riktiga incidenter. I ansvarslöshetens Sverige lär dock alla två sina händer om det väl blir en kollision därute över Östersjön.
29 kommentarer
Gilla läget! Det gamla folkhemmet med starkt försvar, etnisk homogenitet, mentalsjuka(tänk Reinfeldt) inspärrade på mentalsjukhus, brottslingar inburade, en bra skola med duktiga lärare osv, kommer aldrig mer tillbaka. Det är ingen idé att gnälla. Grattis Sverige! Så går det när man låter Sverige-hatande socialister, mångkulturalister och feminister styra ett land i 40 år. Själva tycker de att Sverige är fantastiskt. Bättre än någonsin. Det hör till sakens natur.
Vi får istället hoppas att det ryska flygvapnet håller koll på trafikflyget och att de ryska piloterna kan manövrera sina stridsplan. Och varför skulle de inte kunna det? Annars vore de ju inget hot.
Naturligtvis gör du detta till en invandringsfråga genom att dra in mångkulturalister. Var har dessa sagt sig hata Sverige, du skriver ju att de tycker att Sverige är fantastiskt? Alltså älskar de Sverige, medan det tydligen är du som hatar Sverige.
Underbart Cornucopia-i ett inlägg där statsministern nära nog analyseras som mentalsjuk-så hittar du ditt favorithatobjekt kritik av kulturer!
Balanserat!
oppti: Vad är anledningen att ens besvara ett befängt påstående om att statsministern är mentalsjuk?? Inse att ni kommit fel!
Jag tänker att så länge ett plan ser det andra så borde det inte vara någon fara. Tänker jag fel?
Ja. Det finns många incidenter med nästan-kollisioner där piloterna inte ens vetat om hur nära de varit varandra – dyker upp på nyheter då och då. Himlen är stor, 360 grader runt både upp och ner och flygplan är snabba och små. Och har man ingen varning om att det nattetid dessutom flyger om ryskt flyg utan positioneringsljus så har du ett recept på en katastrof…
Svårt nog att se varandra dagtid. Fråga en trafikpilot.
Ok
Nu börjar jag bli trött lite på din Ryss-skräck.
1. Civilflyg är tilldelad visas luftrum, med detta innebär också att de ska hålla vissa "filer" i ett rum, både x,y men också z (höjd).
2. Allmän civilflyg som trafikerar luftrum ovan privatflyg ska ha transponder, vilket kan ses av militärflyg
3. militärflyg har radar utöver transponddetektering, gammal hederlig radiobrus
4. Moderna plan har även laserradar för kollitionsradar, som suchoi som var med i övningen.
Hoppas du också inser att Svenska ekonomiska zonen har blivit kränt betydligt fler gånger av NATO styrkor än Ryssland och att Ryssland har avtal om övningar både med NATO och EU för att få vara med i bl.a. WTO och de följer kraven lika bra som Svenskarna.
@unknown 2013-05-15 12:34
Lägg av med ditt dravel om ryss-skräck. Det är väl klart som korvspat att Sverige skall klara av att ha en incidentberedskap. Det har vi åtagit oss i och med vår "officiella" alliansfrihet.
Alla flygföretag utan påslagna/avstängda transponder måste kontrolleras irl hur skall vi annars kunna bemöta ett kapat flygplan eller flygföretag av främmande makt. Har inte så mycket att göra vart i från flyget kommer.
Sen kan man nog lugnt konstatera att Sovjet/Ryssland utsatt svenskt flyg för farligare situationer än vad NATO har gjort. NATO ser Sverige som en partner, det gör inte Ryssland.
Se även Obby Noxus svar nedan, från någon som vet vad vederbörande skriver om.
Bra research Cornu, för en "amatör" är ditt inlägg extremt korrekt till innehåll.
Civil flygtrafikledning är just civil och är uppbyggt på att flygtrafiken vill synas (transponder till)och upprätthålla dubbelriktad radiokommunikation. Det finns begränsad civil PSR-täckning i vissa områden men i övrigt är ATC (Air Traffic Control)helt blinda om en flygning väljer att ha transpondern avslagen. I sådana fall är man beroende av den militära luftbevakningen vars radarstationer arbetar under andra premisser.
Snart införs även WAM i Sverige vilket kommer göra de civila radarstationerna överflödiga.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wide_area_multilateration
Civil flygtrafikledning i Sverige har nyligen blivit konkurrensutsatt (av regeringen beslutat)så det är inte nödvändigtvis staten (LFV)eller ens ett svenskt företag som kommer att bedriva civil ATC inom Svenskt FIR i framtiden.
Övrigt: Flygning i luftleder är ej lika aktuellt som förr. Sverige har infört/inför FRAS (Free Route AirSpace) vilket innebär att man oftast färdplanerar direkt via entry/exit point inom svenskt luftrum.
@unknown
Trots alla dessa system varför händer då, incidenter där kollisioner har varit j-ligt när
Som i Östersund från ca 3 år sedan.
Kanske ryska plan och piloter är bättre än alla andra .
1. Öh, ja men det är knappast relevant för frågeställningen här.
2. Ja och nej. Det är långt ifrån säkert att militärflyg har en interrogator för IK som är kompatibel med civil SSR standard eller IFF som oftast även innehåller de civila moderna A, C eller S. 39 C/D första svenska spetsflyg med den möjligheten. Att ryska Su-27 från 80-90 tal skulle ha det är långt ifrån säkert.
3. Jo men beroende på övningsupplägg är det långt från säkert att den används. Enligt uppgift var ju företaget radiotyst och därmed troligen också radartyst för att röja egen pos och avsikt så lite som möjligt.
4. Jag vill nog hävda att laserradar på flygplan i dagsläget är extremt ovanligt och definivt inte på Su-27:or i förbandstjänst.
Förlåt, men kan du vara snäll och förklara förkortningarna på ett lite mer förklarandr språk? Inte heöt säker på vad du menar?
Jag antar att jag blir hackad i småbitar för det här, men jag tar risken…
Läget som jag förstår det; Ryssen har ofantliga mängder krut, kulor, kanoner och dynamit. Denna hög med ovanstående växer för varje dag. Likaså Ryssens förmåga att använda dem.
Sverige har betydligt mindre krut, kulor, kanoner och dynamit. Detta har nu nått en "all time low" sedan invasionsförsvaret började skruvas ner i slutet av nittiotalet.
På Gotland finns ytterst lite av ovanstående.
Det var läget. Right. Köper det fullt ut. Kan dock inte släppa följande tankar;
-Spelar detta egentligen någon roll längre?
Även om vi köper krut, kulor, kanoner och dynamit för alla pengar som finns i Sverige (1200 miljarder var det väl) och placerar det på Gotland och andra strategiska ställen, så har Ryssen garanterat mer krut, kulor, kanoner och dynamit än vad vi har. Skulle det dessutom knipa, så tror jag att Ryssen kan tre eller fyrdubbla den högen med krut, kulor, kanoner och dynamit genom att tappa av sina förråd.
Eller mer direkt; oavsett hur vi vänder på situationen, så förlorar vi.
Eller ännu mer direkt; vill ryssen ha Gotland, så tar dem Gotland. NATO har ju själva sagt att de inte kommer att hjälpa oss. Finnarna har egna bekymmer.
Men detta kan man ju inte direkt sälja som politik, det är därför alla partier dansar runt frågan och Reinfeldt framstår som ignorant, okunnig och vag i försvarsfrågor. Detta för att "alla" i topp politiken vet att det inte går att göra något åt, ty då måste man ta från andra ställen och köpa krut, kulor, kanoner och dynamit för dem pengarna. Gör man det förlorar man röster. Nu närmar vi oss pudelns kärna. Jag gissar nämligen på, att dessa "andra ställen" man skall ta pengarna från kommer att ge ifrån sig ett jävla liv om de förlorar tillgång till köttgrytorna. I och med att svensk politik är "seriekopplad" (i.e de som förlorar pengar går till sina polare i media, som går till sina polare i politiken som sen blockerar eller förhindrar vad som nu skulle göras).
Frågan är såldes vad vi skall göra istället? Jag ser dessvärre bara en väg framåt; göra oss så ointressanta som möjligt, och hoppas på det bästa. Så länge den politiska låsningen förefinns, så kommer inget att hända (varken på det försvarspolitika hållet, eller vad som helst som inte har att göra med ytterligare ett skatteavdrag eller detaljreglering av någon av välfärdsfunktionerna).
Nu handlade det här inlägget inte om att Ryssland ska invadera oss eller ens Gotland. Det handlar om att ryska flygövningar idag innebär ett hot mot flygsäkerheten.
Vad hände med förslagen om att utveckla bloggen? Det blir en hel de OT då gamla goda inlägg försvinner i mängden (även om jag knappt tyckte ovanstående var OT). Bloggen i all sin fantastiskhet har ju vuxit ur bloggformatet och borde bli mer tidningslik tycker jag.
Tack för övrigt!
Kan det vara så illa att man störde ut den svenska radarn så vi i själva verket inte hade en aning om att ryska plan närmade sig? Kanske sprang man omkring som yra höns och startade om datorer och letade fel på utrustningen? 😉
"Den civila flygledningen bygger helt på sekundärradar"
Häpnadsväckande! Helt otroligt, här har man hela tiden trott att civil flygradar handlade om just radar som hittar föremål i luften, och inte nån slags amatörradiomottagning från de som ville meddela sig. Lägg ned, gör om, gör rätt.
Spelar just ingen roll vad "Sjätte manen" eller SvD skriver om antal, typ av flygplan eller syfte med flygningen så länge inget har bekräftats officiellt.
Inte ens Nato's flyg kunde identifiera vad de trodde sig se så det kan lika gärna hävdas att ett okänt antal UFO befann sig över Östersjön vid tillfället.
Inga vittnen, ingen har sett något på sin radar inga foton eller ett enda bevis på vad som påstås hänt.
"Experten" Obby Noxus, 13:39 ovan, med sina "ja och nej", "beroende på" och "långt ifrån säkert" är det närmaste sanningen någon har presterat i detta ämne utöver alla obekräftade andra- och tredjehandsuppgifter.
En blick på kartan visar att dessa UFO's påstådda övningar låg närmare Estland än Sverige och att internationellt luftrum genom Finska viken är bitvis endast någon kilometer brett så varför frågar sig ingen varför vare sig Finland eller Nato-landet Estland reagerade om stora ryska bombplan drog förbi på deras territorialgränser, t o m inom syn- och hörselavstånd för mänskligt öga och öra? – 50 mil ut och 50 mil in längs hela deras nära norra respektive södra kust ??
Att civilflyget riskerar, eller rentav tidigare har krockat med UFO är nonsens men "ryska påsken" visar ännu en gång hur totalt obekräftade rykten kan piska fram en vanvettig masshysteri ur ren inbillning och sjuk fantasi.
Menar du att Ryssland kan avlysa luftrum i internationellt luftrum? Vilket var det ryska företagets flyghöjd?
Möjligheten finns att flyga i okontrollerad luft på vissa höjder. FIR står för flight information region, alltså inte control. I okontrollerad luft gäller det att se och synas.
Det hör till god sed att förvarna och "avlysa" områden inom internationellt luftrum om en stat avser att bedriva verksamhet som kan vara till fara för utomstående part via ett sk. NOTAM (Notice To Airmen). Om du zoomar in flygkartan som Cornu publicerat kan du se ett stort område söder om Södertörn. De delar som heter R71 ligger inom svensk territorialgräns och är ett Restricted area, där här FM möjlighet att förbjuda annan flygverksamhet. De områden som heter D175, ligger inom internationellt luftrum och är ett Danger area och om FM har verksamhet där ges ett internationellt NOTAM ut som en varning till alla Flygbolag och stater. Detta är ett exempel på ett permanent fastställt R/D område, det kan naturligtvis utfärdas ett NOTAM för vilket område som helst inom internationellt luftrum, vilket oftast görs vid behov. En amerikansk "carriergroup" har t.ex oftast ett "flytande" D- område över sig för att kunna skydda/varna utomstående från egen verksamhet.
Då menar du alltså att vår egen incidentrote ger ut notam när de skall ut och flyga i internationell luft.
Nej, men så flyger dom också med transpondern tillslagen och utgör inget flygsäkerhetshot mot tredje part. Det handlar om att visa närvaro och beredskap och då finns det inget behov av att "gömma sig" eller försvåra upptäckt. T.o.m den amerikanska SR71an över Östersjön under 80-talet hade transpondern tillslagen, vilket inte kan sägas om vår östra granne, varken då eller nu.
För flygning i okontrollerad luft finns inget krav på transponder.
Som sagt, över Östersjön, fredens hav, är det diplomatisk kutym att man utfärdar ett NOTAM om en stat avser bedriva verksamhet som kan medföra fara för annan part oavsett om det sker i kontrollerat eller okontrollerat luftrum. Avser Finland skjuta skarp robot från F18/Hornet utfärdas NOTAM, avser NATO bedriva kombinerad marin-flygvapen övning över Östersjön utfärdas NOTAM. Men det är sant, det finns inget transponder krav i okontrollerat luftrum. Därför behöver ej satelliter, överflygande Svensk landmassa utrustas med dylikt.
Givet hastigheterna som är involverade här förefaller det rimligt att även bra utbildning, träning osv inte nödvändigtvis räddar från kollision eller farliga situationer . Jag tror de ryska piloterna är ändå nog rätt bra men det här är knappast en tröst om ett militärt och civiöt plan kroclar.
Det här ger dock ett uppslag till en idé. Oavsett hur man skall förhålla sig till det där med incidentberedskap.
Två viktiga saker först dock.
1. Jag anser att varje land med bör kunna (så gott det går) kunna och ha möjlighet att hävda sitt territorium. Oavsett om det handlar om gränser i Östersjön, somaliska fiskevatten eller vad det nu skulle röra sig om.
2. Det civila flyget är nog att anser som långt viktigare än det militära av den enkla anledningen att de som är på civila flygplan inte har – som Cornucopia påpekar – något som helst intresse av det militära – är inte inblandade eller för den delen ens medvetna eller gjort ett aktivt val av hur flygningen går till.
Om det nu stämmer att man har konkurrensutsatt flygtrafikledningen så är det ett helt horribelt vansinne. Ett väldigt oansvarigt sådant dessutom.
Kan man tänka sig att man uppgraderar civil flygradar till motsvarande militär standard för övriga länder? Det kan tyckas vara en vansinnig idé, men kan vi se alla flygplan i himlen från baltikum till Norra Ishavet kan vi ju lugnt vara en nav och som civila objekt bör de kunna vara en åtgärd som visserligen gör radarstationerna till givna måltavlor (men det finns massor med civila objekt som alltid är måltavlor)… men samtidigt gör det ointressant att kränka våra gränser eller ens närma sig dem.
En kanske lite galen idé. Men ändå.
Kopplat till hela blogginlägget är den springande punkten om ryskt flyg uppträdde i kontrollerat eller okontrollerat luftrum. Vad gäller luftrummet över svenskt territorium är det så högt vi kan hävda det.