Hanne Kjöller hos Bonnier/DN påpekar insiktsfullt och helt korrekt att Stockholmsupploppen just nu fungerar som ett utmärkt Rorschachtest, där alla bekräftar sin politiska uppfattning genom att använda sin ideologi till att förklara det inträffade. Vilka som är folkhemsfundamentalister framgår t ex väldigt tydligt. Så som Rorschachtest passar nästan inget bättre på den här bloggen än att ta upploppen och bränderna som en bekräftelse på att invandring och sk white flight inte ligger bakom bostadsbubblan.
![]() |
Lägenhetsprisindex i Stockholms
kommun. |
Folkhemsfundamentalister, som ju alltid skyller allt på invandringen och invandrare, menar att det är fattiga invandrare utan möjlighet att låna pengar och konkurrera på bostadsmarknaden, och som trängs i nedgågna hyreskaserner, som är orsaken till bostadsbubblan. Detta trots att den stora uppgången i bostadspriserna skedde under Göran Perssons (s)ocialistregim, med betydligt lägre invandring än under alliansregimen. Med alliansregimens högre invandringssiffror så har snarare bostadspriserna allt mer stagnerat. Även om de ligger på nya höjder så är det fortfarande en blygsam utveckling jämfört med fram till 2006. Enbart 2005 – 2006 steg priserna på lägenheter i Stockholm 34% enligt Valueguard på knappt två år, eller 15.7% om året. Under alliansens än så länge sju år vid makten har priserna “bara” stigit 43%, eller 5.2% om året.
![]() |
Nettoinvandring 1997 – 2011 |
Samtidigt är ju invandringen under alliansregimen avsevärt högre än under socialistregimen.
Nettoinvandringen per år har nästan dubblats jämfört med Göran Perssons (s)ocialistregim. Men ändå stiger alltså inte lägenhetspriserna i Stockholm längre 15.7% om året, utan 5.2%.
Låt oss då titta på Husby.
Men först en utvikning. Folkhemsfundamentalister brukar säga att jag inte ska uttala mig om invandringens problem, eftersom jag bor på invandrargles landsbygd. Och om invandringens problem uttalar jag mig inte heller. Låt oss då titta på vad en nybyggd bostadsrättslägenhet kostar där jag bor?
Priset på en nybyggd lägenhet ligger mellan 9 323:- SEK till 12 607:- SEK per kvadratmeter (vilket i sig är intressant då det inkluderar både byggkostnad och (låg) markkostnad, samtidigt som en del hävdar att det kostar 30-40 000:- SEK per m2 att bygga nya lägenheter idag, oräknat markkostnaden). Då har man 50 meter till direktbuss rakt in i Göteborgs centrum (45 minuter). Inom hundra meter hittar man all vardagsservice – vårdcentral, apotek, tandläkare, bank, mataffär, restaurang, pizzeria, café, frisör, nybyggt gym, bensinsstation med servicebutik mm och inom 300 meter har man två dagis, nybyggd lekplats och pulkabacke och skola F-9. 500 m till en av Sveriges bästa insjöbadplatser, järn- och byggvaruhandel, brandstation, minigolf, småbåtshamn, flera fotbollsplaner, “folkpark”, ytterligare ett dagis och ytterligare service.
Så ser alltså priserna för en nybyggd lägenhet ut i vad folkhemsfundamentalisterna anser vara ett white flight-område och om man bor där ska man inte uttala sig om invandring. Samtidigt berättar inte folkhemsfundamentalisterna var de själva bor.
Vad är då bostadsrättspriserna i Husby, samt inom stenkastningsavstånd, Kista?
![]() |
Boolis slutpriskarta och definitioner
av från vänster och nedåt höger Akalla, Husby och Kista |
I Husby finns det inga bostadsrätter till salu för stunden, men man hittar en bostadsrättsförening i norra Husby, enligt Booli:s definition av området, när man tittar på slutpriser. Exempel på slutpriser enligt Booli ligger runt 20 000:- SEK per m2 i stenkastningens, segregationens och bilbrändernas Husby.
I intilliggande Kista är priserna något högre och verkar ligga i intervallet 20 – 30 000:- SEK. Uppenbarligen högre, men inte speciellt mycket. Och då är det alltså bara ett bokstavligt stenkast bort från Husby, men också närmare Stockholm och med gångavstånd till arbetsplatser i just Kista.
En helt ovetenskaplig kontroll av slutpriser i Akalla bortanför Husby visar på något lägre priser än Husby. En slutsats kan vara att det är avståndet till Stockholms centrum, antalet tunnelbanestationer (även om tunnelbanan väl går över mark där ute om jag minns rätt – sist jag var där var en jobbresa som IT-konsult runt 2002 – 2003), som avgör priset. Inte någon white flight.
Det finns en mycket enklare förklaring av bostadsbubblan än white flight och det är den i princip obegränsade tillgången till billiga krediter, amorteringsfria lån och låga räntor som driver prisuppgången. Inte invandring.
Men för folkhemsfundamentalister är alla ämnen och problem Rorschachtest, där svaret på vad de underliga mönstren föreställer alltid är invandring och invandrare. “Jag är inte rasist, men …”
Verkligheten är naturligtvis att när man får det bättre ställt (=högre inkomster och större kreditutrymme) så flyttar många Kreditsvensson till ett dyrare område i tron att de inte tar någon ekonomisk risk, utan bara hyr sin bostad av banken. Det handlar inte om white flight, utan om människors strävan efter välstånd, putsade fjädrar och ett bättre liv.
Slut Rorschachtest.
Tillägg: Intressant nog så var den 68-årige mannen som sköts ihjäl av polisen i Husby en vit, sannolikt blond och blåögd, östsvensk, dvs en finne. Läs gärna en intervju med mannens svåger, även han finne, som i tragiken visar upp en kombination av humor och självdistans: “Om man i Finland skulle skjuta alla som viftar med knivar på balkonger så skulle man få skjuta ganska många.” (Schibsted/Aftonbladet) Hur ska nu folkhemsfundamentalisterna få ihop att en blåögd och blond skandinav viftade med en kniv i Husby, ironiskt nog för att försvara sig mot samma ungdomsgäng som nu eldar bilar och kastar sten medan megafoner påstår att det är i protest mot polisskjutningen av den blonde 68-åringen.
Tillägg 2: Jag har hittat förklaringen till att lägenheterna kostar hälften i mitt white flight-område jämfört med Husby. Grannens (lantlig bemärkelse) Volvo brann upp förra året. Visserligen var det ett elfel som inträffade under körning, och snabbt släcktes av den lokala deltidsbrandkåren, men antalet bilbränder per capita förklarar alltså de lägre priserna här.
84 kommentarer
Du menar Kista inte Knivsta, eller hur?
Naturligtvis. Tack, korrigerat.
Handen på hjärtat … att Du aldrig tröttnar på att hylla Dina älsklingar i Rosenbad … och deras impotens …
Och aldrig tröttnar Du på att skylla allt elände på en fet gammal sosse …
Bli vuxen nån gång?
Var hyllar jag alliansregimen?
Det finns gott om människor som automatiskt ser samhällskritiker som vänstermarxister, sossar och annat som katten släpat in. Ändå är det de anklagade som försöker upprätthålla mänsklighetens värdighet. Hatarna är i själva verket de som oftast vänder sig bort när de ser orättfärdigheter begås. Om sådant som varken har med vänster eller höger att göra utan som bottnar i hatarnas narcissism, girighet och ointresse för "the fellow man". Det senare så länge han(oftast en han) inte själv tjänar på det.
Ah, nä just det, du väntar ju på BRA politiker plötsligt för första gången i världshistorien oförklarligt ska uppstå ur intet, likt Jesus kommer att nedstiga tillbaka från Himmelen. Kärnan i ditt tänkande kring politikreligionen och dess prästerskap pamppacket i templet staten är att någon överherre msåte använda våld mot dig för att ta dina pengar och förbjuda dig göra det du vill göra. Slavmoralen. Du bara hoppas på att rätt slavdrivare ska komma och hunsa dig. Hittills har de tydligen alla varit fel, men en dag kommer Jesus, ska'ru se…
Svar till vem?
Slavmoralen ja, men det var ju inte politikernas utan Jesus fel, åtminstone enligt Netzsche. Tyvärr verkar ju alternativet till kristendom för oss svenskar vara en solipsistisk egoist- och ressentimentskultur på tonårsnivå, snarare än jättemustaschens övermänniskoideal.
Svar till dig Cornu. Även om den föreställning jag ironiserar över är mycket utbredd.
Har du en Jesus att plocka fram ur garderoben? kan politik bli bättre än den Reinfeldt bedriver? I så fall hur skulle det kunna ske?
Politik kan alltid bli bättre. Kommer den bli bättre? Nej, definitivt inte.
…och precis därför skall man ta ifrån politiker så mycket makt som möjligt. Alla länder i europa borde införa styre likt det i Schweiz.
Politiken kan inte bli mycket sämre i alla fall.
Eller jo, det kan den faktiskt om man känner till fenomenets historia…
Hmmm….
Då Sätila ingår i en gammal textilkommun så "kryllar" det av immigranter.
Från sådana som flyttade in på femtiotalet till nyanlända…
De har naturligtvis samma ambitioner som alla andra som flyttar runt…
Att skaffa sig en bättre social situation.
Man byter upp sig så fort man kan…
En klassresa, helt enkelt.
Svårare än så är det inte.
Nej, svårare än så är det inte.
Vilket också faktiskt framgår om man kollar omsättningshastigheten på hyresgäster i t ex Rosengård. Vet inte om de siffrorna går att få tag på, men den statistiken visar i alla fall att varenda jävel smiter därifrån så fort de kan.
Det som är intressant i resonemang från Ullenhag i gårdagens Aktuellt, var att förutom att han borde lära sig att respektera andra människor inkl. programledaren som inte fick en syl i vädret utan istället malde på samma mening i oändlighet, var detta med nystartzoner. Nystartzoner kommer inte få företag att anställa mer. Nystartzoner föreslår bara en människa som inte behövt anställa någon. Det är vad som tillför företaget som gör att man anställer, inte enbart hur billig personen är (bortsett från när personalen blir snuskigt billig i diverse bidragsjobb). Ett problem med nystartsjobb är att om man bor i ett fattigt jobb och börjar få lön så vill man nog flytta därifrån. Hur blir det då med arbetsgivaravgiften? Ska den öka kraftigt? Blir det då ett flyttförbud för dom som bor i nystartszonerna? Låt oss säga att någon bor i Bergsjön i Göteborg och får ett nystartsjobb, men så drömmer denna människa att få flytta till Kortedala (som kanske inte blir nystartzon). Måste han då fråga arbetsgivaren om lov för att flytta över vägen?
Man ser ju tydligt att vi har en invandringsbubbla, du befinner dig i förnekelsefasen.
Jag är inte penningsystemhaverist men..
Den var bra och riktig. Ilskan är också stor. Kanske på väg in i nästa fas.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Cornucopia, jag brukar finna din blog väldigt intressant överlag. Men det här inlägget var nog en av din mest pinsamma försök till att reta upp 'folkhemsfundalister'. Hanne Kjöller nämner givetvis Husby som ett Rorschachtest och att man kan läsa in det som bekräftar den egna verklighetsbilden.
Om du nu ändå skall rapportera om artiklar från andra tidningar, varför utelämna så mycket som du gör? Varför ifrågasätter du inte Megafonens försvarstal, fylld med propaganda om våld och revolt http://www.aftonbladet.se/debatt/article16834468.ab)? Varför gick du inte till angrepp mot Vänstern med sina fotsoldater AFA (http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/polisen-afa-bakom-upplopp-i-fittja)?
Och här går du ut med din stora bössa för att passa på att reta 'folkhemsfundalister' i ett konstigt försök att relatera bostadspriser som fakta för att dessa 'folkhemsfundalister' har fel. Allt för att generera träffar till din blog.
Bottensänke!
Vänligen,
Andreas Larsson
Jag orkar inte bemöta allt och som du märkt har jag inte bemött sakfrågan "upplopp och bränder" alls. Jag diskuterar här att invandring inte verkar påverka bostadspriserna och medger från början att hela inlägget är ett Rorschachtest.
Jag har inte kommenterat bränderna förut, så varför ska jag göra det nu? Du bestämmer faktiskt inte vad jag ska kommentera.
1. Jag har kommenterat att RT är en propagandakanal.
2. Jag har låtit en boende i ett utsatt område skriva ett gästinlägg.
3. Jag har skrivit att bostadspriserna och invandringen verkar sakna koppling.
Ingenstans har jag skrivit något om bränderna, hyllat eller ifrågasatt någon sida.
Vi har yttrandefrihet i det här landet. Det inkluderar rätten att inte yttra sig. Dessutom gör jag ju som folkhemsfundamentalisterna vill, dvs yttrar mig inte om problem i invandringstäta orter, som ju inte berör mig.
Min frånvaro av yttranden innebär inte att folkhemsfundamentalister har rätt att kapa bloggen. Yttrandefrihet är att starta en egen blogg, inte att fritt bajsa ner kommentarsfälten hos andra.
Nej, det vore väl förfärligt synd att bajsa ner dina kommentarsfält. Jag trodde att du gärna vill ha en återkoppling på din blogginlägg. Men om man nu råkar ha en annan vinkel eller åsikt som tydligen lika med att bajsa ner dina kommentarsfält, undrar jag ens varför du har ett kommentarsfält?
Ibland är det bra med nejsägare för att förhindra att en bubbla blåses upp allt för mycket(egot).
Vänligen,
Andreas Larsson
Folkhemsfundamentalism är bajs. I övrigt uppskattar jag kommentarer. Men det är extremt tröttsamt när ni folkhemsfundamentalister ständigt tjatar om er hatade invandring.
Rekommenderar mitt inlägg om att gilla läget, för problemen kommer inte försvinna. Nuvarande upplopp kommer inte leda till någon förändring alls, inte heller utfallet i nästa val etc.
http://cornucopia.cornubot.se/2013/05/gilla-laget-lat-oss-odla-var-tradgard.html
Fast nu får vi snart inte odla vår trädgård enligt EU-förslaget du nämnde häromdagen!
Vad skall vi då göra? Pilla naveln och diskutera färgen på luddet?
Arbeta, Konsumera och betala Skatt är svaret antar jag. (Lena vad gör vi med våra liv?)
Jag är ingen 'folkhemsfundalist'. Däremot att jag trött på dribblandet.
Ja, jag tyckte det var ett bra inlägg. Cyniskt, men antagligen ganska nära sanningen. Och jag inga förhoppningar att något parti eller block som kommer till makten kommer lösa dessa problem som vi nu i Sverige faktiskt har.
Jag är väldigt orolig över framtiden i vårt Sverige(ja, det är faktiskt där vi bor). Om alla dessa saker inte kommer bli bättre oavsett vilket block / parti som tar makten, så undrar jag lite över vad det är som kommer göra, att vi som samhälle håller ihop.
Skulle kunna skriva massor om detta men det finns väl risk att en del utav mina tankar om det hela, skulle klassas som bajs.
Grundtanken är iallafall mer lokal och sammanhållande makt, mer ekonomiska föreningar(kooperativ), mer familjeansvar.
Kanske låter naivt, men jaja.
Vänligen,
Andreas Larsson
"l mer lokal och sammanhållande makt, mer ekonomiska föreningar(kooperativ), mer familjeansvar." – ungefär i linje med vad jag brukar skriva alltså.
Mer eget och lokalt ansvar, för från riksdagspolitiken kommer vi inte få något.
Inte kommer du få frihet från riksdagspolitiken heller. Du låter som en surjämte med illusioner om självbestämmande. Politikerna kommer fortsätta köra över dig. Ibland kan de till och med tänkas åstadkomma något bra, men för närvarande blir man i stort sett bara ledsen och förbannad av att höra dem.
Frihet från Riksdagspolitiker? Då har du inte ens nämnt EU än. Bevare oss väl……..
Tycker Lars får oförtjänt mycket skit nu… Gudarna ska veta att alla tokstollar mellan himmel och jord får bre i sig bland kommentarerna. Passar inte riktlinjerna kan man dra. Eller starta en egen blogg, det är inte så svårt. Skriver man hyfsat så är Lars inte främmande att sponsra med en länkning.
Apropå att få bara se saker som bekräftar ens egna uppfattningar – du såg väl den här textsnutten i din länkade artikel hos AB: "Mannen hade då flyttat till Sverige från Portugal ungefär samtidigt som kvinnan hade flyttat från Finland."
Ser inget annat om hans ursprung i texten, så för mig låter det som en västspanjor snarare än en östsvensk. Hurpass blond eller blåögd har var låter jag bli att gissa på.
Han flyttade hit från Portugal-sannolik lite mindre vit och blåögd-om det nu har nån betydelse.
Kniven skulle han ut och jaga ungar med. Samma ungar som nu jagar poliserna!
Vapen är aldrig ofarliga för nån -speciellt inte den som bär dem.
Sen kan du nog inte dra för stora växlar på din begränsade undersökning av priserna. Jag har sett på lägenheter i Uppsala och fått en helt annan bild-när priserna är låga så finns det en orsak i grannskapets problem.
Oppti, du har rätt. Grannens bil brann upp härom året. Visserligen var det ett elfel under körning, men den bilbranden förklarar väl att lägenheterna kostar hälften här mot i Husby.
Nja-jag hjälpte närstående med lägenhetsköp. Utan att ha förutfattade mening om områdena i Uppsala. Därför fick jag en bild av den marknaden -utan kunskap om bilar eller bränder!
Vad det Bengtsons Volvo som brann?
Det är väl fler bilar som brinner i ditt område än i invandrarförorterna till Stockholm, sett till befolkningsantalet?
Ja, fy. Bara på min vägförening har 10% av bilarna brunnit upp.
Mkt kul och välskrivet inlägg Cornu!
Då jag bor i Malmö (flyttat från Sthlm till just Malmö) sedan ett par år tillbaka brukar jag ofta märka av just white flight tjatet från just Sthlm-are. Ojojoj, vad hemskt det är i Malmö! Alla ursvennar flyttar ut och hela stan tas över av araber ungefär. När prisstatistik på BR och villor kommer ut där Malmö ligger före övriga Sverige (och har haft en viss nedgång i jämförelse med Gbg och Sthlm) brukar det vara samma visa: Ingen vill bo i Malmö längre, alla flyttar ut. I själva verket är det rätt uppenbart att bostadskraschen i Cph och danska kronans koppling till Euron är det som ligger bakom hur priserna utvecklats i just Malmö i förhållande till Gbg och Sthlm, men det brukar vara lite svårare att få in för alla förståsigpåare som aldrig satt sin fot utanför tullarna.
ps.
Tycker förresten att det är lite kul att Malmö genomförde ett grymt bra internationellt och mångkulturellt evenemang som ESC 2013 på ett så bra sätt som ger reklam för hela Sverige. Några dagar senare brinner bilarna i Sthlm som minsann inte har några som helst problem med integration. Ojdå, där ser man. :=)
ds.
Malmö har ett överdrivet dåligt rykte i Stockholm. Men med 40% invånare utan svensk anknytning (ej födda här och har ingen förälder född här) så finns det så klart problem, inte minst med språkkunskaper i skolorna. Jag är snarast förundrad över att det funkar så bra som det gör ändå.
"White flight" är utbrett i form av att de som har råd flyttar till lugna villaområden runtom i Skånes småkommuner, även om de jobbar och handlar i Malmö.
Kanske denna vecka, eventuellt med grand final i helgen nu, kommer att få Malmö att se relativt bättre ut. Sverige är extremt centraliserat till Stockholm där all politik, alla myndigheter, alla massmedia och alla bolags högkvarter finns. Och dit alla som vill syssla med sånt flyttar. När den arabiska våren firas med grillfest på förortsparkeringarna där uppe i nära Norrland så kan det få konsekvenser. När det händer i Malmö så är centralmaktens attityd bara: "Let it burn".
Man kan ju tillägga att villor i Skånes småkommuner fallit rejält i pris och är mycket billiga, vilket talar mot att white flight driver upp priserna. Går att få en villa för miljonen med enkel pendling till Malmö (tåg, buss eller bil). Med dagens låga räntor är det ärligt talat snorbilligt och man kan snabbt amortera bort en sådan skuld.
Jo problematiken är komplex i Malmö. Danskarna står för den stora delen prisutvecklingen men Sydsvenskan visade (IIRC) för ett tag sedan att svenska familjer flyttar ut ur Malmö i stor utsträckning och det är unga studenter och invandrare som flyttar in. Malmö är inte Detroit utan en växande livfylld stad men jag behöver ändå fundera på om det är min bil som kommer brinna den här sommaren eller om jag har tur i år igen.
Kanske en flytt till andra sidan Pildammarna ändå hade varit på sin plats….
Jo, det driver nog inte priser så mycket. Men det driver ned Malmö stads förutsättningar. Mitt intryck, som ny malmöit, är att Malmö har haft en svår historia de senaste decennierna. Tunga industrinedläggningar följt av stor invandring och white flight. Tar man en promenad runt stan så ser man att här drivs företag (butiker) med klart lägre standard, och priser, än vad man hittar inom Stockholms tullar.
Det varma ljusa klimatet och närheten till Köpenhamn och flera skånska städer av betydelse (som Helsingborg och Lund) tillsammans med den fungerande kollektivstrafiken, och biltrafiken också för den delen, gör det ändå till en attraktiv plats. Som f.d. stockholmare uppskattar man i alla fall kontrasten i de fördelarna. Liksom att slippa den dryga stockholmsmentaliteten som alla inflyttade wannabes kultiverar där uppe i östersjöns nordligaste hörn. Stockholm rensar resten av landet från såna typer liksom en trasa torkar ett fönster rent.
Malmö dåligt rykte? Det måste vara dialekten. Annars är ju stan fin.
T.o.m. Landskrona är en mycket vacker stad. En stad med stolt militär och industriell historia och vacker arkitektur där mittemot Ven. Men i Stockholm har den numera rykte i nivå med Kabul. Överdrivet, men det finns vissa uppenbara problempotentialer i kön dära. Det är ju så med fördomar att de kommer före. Men tyvärr besannas de inte sällan.
Dialekter är inget problem i Skåne. Man bara säger "va?" tills de börjar tala svenska. Till och med danskarna fattar "va?", eller åtminstone engelska.
Fubbick.
Kan vi inte skylla allt på judarna och bara vara glada istället? Eller judarna och muslimerna kan vi skylla på, det blir nog enklast.
Palla med en ordentlig analys av verkligheten liksom.
"Det handlar inte om white flight, utan om människors strävan efter välstånd, putsade fjädrar och ett bättre liv." Jag har bott i hyresrätt i en Stockholmsförort som präglas av "social oro". Jag har haft inbrott i min bil tex och fått betala glasmästeri för reparation. Klotter och vandalisering av fasaderna hör till vardagen. Fyllerister som står och urinerar offentlligt bland träd och buskar. Ibland snubblar jag över uteliggare som ligger och sover i trapphuset om mornarna. Och nu har jag och min fru tröttnat. Vi har tagit lån och köpt hus eftersom vi inte vill att vår lille pojk ska växa upp i denna misär. Det hade förstås varit bättre att bita ihop och varit skuldfri och bott kvar ett tag till.. men vi vill helt enkelt inte bo där längre. Det är väl inget konstigt med det?
Nej, inget konstigt alls. Var har jag skrivit att det är något konstigt med det.
För övrigt kan man ju påtala att vissa religiösa grupper inte får dricka alkohol och alltså inte är fyllerister…
Är du vit?
Vill du flytta från problem?
Är du beredd betala mer för detta?
Tre ja och vi har ett indicium på motsatsen till inläggets påstående!
…förutom att det inte bara är "vita" som vill flytta från problemen och, efter förmåga, är beredda att betala mer för detta.
Iallafall i Stockholm så finns det gott om helyllesvennebananpysmysmedelklassiga och (relativt) problemfria bostadsområden med 80% familjer med invandrarbakgrund från hela världen.
Segregationen är ett faktum. Om folk hade råd hade dom gärna flyttat bort från problemen; det är därför priserna stigit mer i vissa delar av landet enligt lagen om tillgång och efterfrågan. I andra områden så är priserna relativt låga och suger upp mindre bemedlade människor och det blir en nedåtgående spiral. Som du själv korrekt påpekat Cornu så kommer inte DDR-sverige tillbaka med massproduktion av billiga hyreslägenheter. Kommuner är inte intresserade av att bygga billigt eftersom det attraherar "fel sorts människor" och "försämrar skattebaserna".
Precis. Inget nytt med detta. Har pågått alltid. Tror kanske till och med att många läsare här själva gjort en "klassresa" innebärande att ha bytt upp sig bostadsmässigt. Att människor som invandrat till Sverige har gjort och gör samma sak är alltså inget konstigt alls. Vi strävar alla efter att förbättra tillvaron för oss själva och våra familjer. Har ingenting med ursprung eller modersmål att göra. Att samhällets ekonomiska villkor och förutsättningar cementerar fast allt större grupper utanför chansen att ta del av möjligheterna till förbättring skapar motsättningar och ytterst utanförskap. Det är basen för våld och alienation.
Cornu, fyller man på ett litet land som Sverige storleksmässigt en mellanstor stad av kanske Södertälje storlek, varje år, så påverkar detta självklart utbudet av bostäder. Din analys är helt ovidkommande.
Cornu du har haft både rätt och fel i dina analyser, det var rätt att gå in i olja 2001-2, där gjorde du dig en liten hacka på 10 mille eller så. Känner dig eller rättare sagt dina inlägg sedan vcw 98 eller 99? eller nått sånt. Jobbade med mina aktier på heltid under 10år. När började du hävda att bostadsmarknaden skulle rasa, har inte kollat men det måste ha gått 10år snart, eller är det mer? Visst det kanske rasar om imorgon eller om 15år men det är ju just timingen som är a och o.
Södertälje har 64000 invånare. Nettoinvandringen låg 2011 runt 45000. Det finns ett överskott på bostäder i Sverige och i många kommuner river man bostäder.
Det är vidare skillnad på "bostadsmarknaden kommer rasa" och "bostadsmarknaden kommer rasa nu".
Enligt SCB föll villapriserna 2012, så mitt utpekande av 2011 som toppen (den reala toppen inträffade 2010 för villor ser det ut som än så länge) har inte varit enormt fel vad gäller villamarknaden. Men för bostadsrätter i Stockholm och Göteborg har jag helt klart haft fel, men statistiken är också missvisande.
Jag har också skrivit att jag hade fel och diskuterat kring detta, t ex:
http://cornucopia.cornubot.se/2012/02/sa-varfor-hade-jag-fel.html
Vet inte vad mer du begär än medgivanden vid fel?
Äsch, länken var om fel på börsen (hört talas om stop-loss?), men det finns motsvarande för bostadsmarknaden.
1,5 Nyköping varje år då, alla måste ha tak över huvudet. Klart det påverkar, tillgång och efterfrågan, hur mkt en annan fråga. SD-politik helt tvärt skulle säkert spräcka bubblan snabbare. Det som rivs pga att ingen vill flytta dit eller för att det är fallfärdigt tas bort ur utbudet, bara att räkna bort vad är problemet?
Det här är roligare men frågan om det funkar.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16837520.ab
Av alla europeiska länder, är enbart Ryssland, Ukraina, Spanien och Frankrike (och Danmark ifall man räknar med Grönland) större än Sverige, så litet är inte landet direkt.
Ett land som tar emot gigantiska invandringsskaror i förhållande till sin storlek är Monaco, undra om dom också skyller på invandrarna vid problem?
Några rättelser:
Södertälje har 90000 invånare och 2012 var nettoinvandringen 51312 enligt SCB.
Och några 10 mille eller så rör det sig verkligen inte om ;-). Roade mig att kolla på ratsit.
En mille euro (9 mille)tror jag C sa då för länge länge sedan. Hans kompis som skrev om olja varje dag tjänade dock inte en spänn enligt egen utsago.
Daniel Andersson, dina inlägg är för kul du är en sån där pk-fundamentalist.
Då överdrev han enormt, men det verkar iofs vara en vana.
Lorden och Cornu undergången är nära. det var tider.. allt finns på vcw.
Tror inte det är en överdrift. Vi vet att han är skuldfri har gård, renoverat skog, bilar och löst studielån för familjen.
Studielån för två 0.5 mille
Två bilar 0.5 mille
Gård 4 mille
Renovering 1 mille
Skog 1 mille
Landar på sju mille, och då har han väl kvar aktier och guld fortfarande?
Det är en överdrift om han sagt att han haft så mycket det finns ju svart på vitt.
Gården med skog lär väl inte kostat mer än en dryg mille men det kan man ju också kolla upp om man är intresserad.
Om han lade hundra tusen på PARE så kan han enbart på den affären tjänat runt sju och en halv mille om han sålde perfekt. Han köpte runt 2001. Sedan var alla hans affärer på VCW-tiden rent flyt. Nibe tiodubblades, Graninge och DICE köptes upp, antagligen en dubbling. Lundin gick från tre spänn till hundra. Sedan gick han in i Vostok Nafta som tiodubblades och så höll det på. Guldet gick tre hundra procent. Finns inga gårdar för en miljon så nära Göteborg. Priserna ligger runt fyra-fem mille för betydligt mindre mark än vad han har, bara ett hus med stall kostar fyra miljoner. Skog kostar nästan hundra tusen per hektar och han har sagt i en intervju att han har tjugofem. Du är nog mest en jante. Något svar från cornu lär vi inte få.
Du kan göra som jag kolla på ratsit eller annan liknande site. Jag har alltså kollat historiskt om du undrar.
Det är bättre att veta än att spekulera.
Han verkar ha spärrade uppgifter på en del ställen. Vet inte hur man ordnar det.
Har du tittat historiskt titta på taxerad inkomst av kapital 2006? Han har dock skrivit att han hade kapitalförsäkringar redan på 90-talet, så det där är bara sådant som inte var i kapitalförsäkring.. Antagligen är han också så driven att han undvikt förmögenhetsskatt och alltså angett noll i förmögenhet. Skog var förmögenhetsskattebefriat, alla aktier jag vet han handlat var också förmögenhetsskattebefriade. Som gift behövde man ha taxerad förmögenhet på över tre mille för att behöva ange något och det skulle då vara sjuttio fem procent av marknadsvärdet på taxeringspliktiga delar så även taxerade delar kan han haft upp till fyra utan att behöva ange. Bara fjantar betalade förmögenhetsskatt, resten visste hur man kunde undvika.
Spärrade uppgifter hos alla som köper uppgifter från UC och D&B ser jag.
Enligt artikeln var mannen invadrad från Portugal men gift med en kvinna som invandrat från Finland. Inget säger ju förvisso att han inte först invandrat till Portugal från ett tredje land som i så fall trots allt kan ha varit Finland. Själv är jag en produkt av att min mors föräldrar invandrade från det exotiska landet Norge så sannolikt är väl jag också en del av problemet trots att jag vad jag vet aldrig bränt en bil.
Vänta nu fattar jag inte? Har du ingen mamma och pappa? Har de inte..?
Den som vill se white flight på riktigt kan se hur amerikanska städer ser ut:
http://projects.nytimes.com/census/2010/explorer
White flight-just nu varnas Amerikaner och Engelsmän av ambassaderna för att besöka förorterna. Boston eller London- bor varnas alltså för kidsen!
Bizzart men så funkar det tydligen!
Kanske dax för Putin att varna alla Ryssar som strömmar till Stockholm!
Lyssnade nyss på forskning om bilbränder i förorterna. Sambandet mellan arbetslöshet och dessa är obevisat-detta eftersom det mest är tonåringar som bränner. Kolla upp sambandet mellan betyg och bränder i stället!
Finns väl många variabler som förklarar bostadsbubblan.
Miljonprogrammen är egentligen ganska bra områden. Tensta-rinkeby ligger väldigt centralt, har fina parkområden med utmärkta sportplaner och närhet till natur på järvafältet. Om det inte hade varit ett invandrargetto med allt vad det innebär hade jag gärna haft en hyresrätt där.
Nu har vi ist valt att köpa ett dyrt boende för att slippa dylika områden. Vi är nog inte ensamma om detta och utan invandringen hade färre belånat sig och hjälpt till med att pumpa upp bubblan.
Ettiketter kan vara bekvämt att sätta på grupper så behöver man inte bry närmare. Jag menar DDR-Sverige Folkhemsfundamentalist etc. Jag håller med dig att Hanne Kjöllers inlägg om avv Husby fungerar som ett Rorschachtest. Det gäller ju oss alla och det intressanta med hennes inlägg är ju att det i hennes fall så tycks händelserna inte leda till någon tolkning i hennes hjärna. Det är det intressantaste i hela inlägget.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ganska fånigt inlägg från dig, Cornu.
För det första verkar det knyta ihop en halmgubbe. Jag har aldrig träffat på en "folkhemsfundamentalist" – och då är jag en själv – som enbart skyller bostadsbubblan på white flight, utan en förekommande åsikt är att immigrationen har bidragit till bostadsbristen som i sin tur bidrar till att pressa upp bostadspriserna.
Därmed inte sagt att detta är enda orsaken till bostadsbubblan, något som också gör ditt exempel med graferna meningslöst. En samvariation som döljer flera bidragande faktorer behöver givetvis inte vara perfekt.
Men om du under en 30-årsperiod ger permanenta uppehållstillstånd åt 800 000 asylsökande (av vilka kanske 10% varit riktiga flyktingar) och du samtidigt inte bygger bostäder i motsvarande takt, vad händer då med trycket på bostadsmarknaden?
Håller precis med dig. Tror inte det finns någon som hävdar att bubblan ENBART beror på invandring. Bara en bidragande faktor. Och cornu, då är jag ändå från Mark
Kom igen. Det är teengäng i relativt sunkiga områden som gör detta. Det skumma är att det fortsätter, blir en ny hobby som nästan pinpointar ut var vi har sociala problem och en mångkultur, inte att en sak händer.
AB har liverapporter om var det brinner…det är typ harlem shake men i bilbränder, kan Bil Sweden vara delaktiga?
Fortsätt så Cornu, så ökar dina chanser att vara med i mainstream-media! Identifiera den "korrekta" åsikten i det rådande klimatet och förfäkta denna. Hitta några långsökta motargument till åsikter du alldeles egenhändigt tillskriver de som etablissemanget utsett till bad guys och så har du en dussintext precis som de som vi matas med i andra media dag ut och dag in. Irrelevant, oinspirerat och långsökt. Du kan bättre än så här!
Bara folkhemsfundamentalister här idag eller?
Om man som Cornu inte har någon kontakt med den här verkligheten så kan man nog sitta och fantisera som jag här tycker att han gör.
Jag känner folk som bott i Kista och fått "fly" därifrån. Problemet med kriminella invandrare har helt enkelt blivit för stort.
Nu börjar väl Cornu gnälla om att jag är nazist, för att jag skriver så men då är han fel ute igen. Jag har inget problem med skötsamma invandrare. Har haft många sådana som kollegor i mina dar.
Men det gör inte att jag blundar för de problem som blattegäng utgör.
Och detta gör att de som inte vill bo bland kriminella blattegäng får belåna sig hårdare och flytta till säkrare stadsdelar.
De vita som bor kvar är de som inte klarar ekonomiskt att flytta och får lära sig hantera kniv för att försvara sig.
Även invandrare flyr. Klapp-turken tex fick väldigt bråttom därifrån när partiuppdraget inte krävde uppoffringen längre.
Vad gäller att antalet invandrare inte skulle driva upp priserna så kan man göra följande tankeövning. Antag att alla 1:a-3:e generationens invandrare förutom inom norden skulle lämna Stockholms län. Hur skulle då priserna förändras?
Enligt Cornu ska de stå stilla.
Men vi andra som har kontakt med verkligheten och vet hur många invandrare som bor i Stockholm inser hur priserna skulle rasa. Kista skulle genast populeras av folk som säljer sina dyra borätter och flyttar till det billigare Kista. För många är Kista ok bara man slipper kriminella invandrare.
Visst är det som du säger att billiga krediter, amorteringsfria lån och låga räntor driver upp priset på bostäderna. Icke heller att förglömma räntebidragen på bostadslånen. Kanske är det också så att kommunerna kan ta ut extra mycket för marken som används till nybyggnation av bostäder? För det senare vet jag inte om det är bostadsbubblan som driver upp markpriset, eller om det är Stockholmskommunernas ”eventuellt aggressiva” prissättning på marken som är med och blåser upp bostadsbubblan.
Jag håller dock inte med slutsatsen att invandringen inte ligger bakom bostadsbubblan och det ökade priset på bostadsrätter och småhus.
Jag tror på den ekonomiska modellen ”utbud och efterfrågan” för att förklara prissättning. I det här fallet är utbudet det befintliga bostadsbeståndet i Stockholms län länets befolkning svarar för efterfrågan. Om befolkningen ökar så ökar också efterfrågan på bostäder, vilket i sin tur bör driva upp priset på bostäderna (bostadsbubbla) om utbudet inte svarar mot efterfrågan.
Det kalkylerade bostadsbeståndet har under perioden 2006-2011 ändrats från 913222 till 968524. Dvs. en ökning med 55302, fördelat på:
* flerbostadshus; från 668904 till 704055, dvs. en ökning med 35151
* småhus; från 244318 till 264469, dvs. en ökning med 20151
2006 var folkmängden i Stockholms län 1918104 och har för perioden 2006-2011 ökat med ca 201584 personer, fördelat på:
* födelseöverskott 89255
* flyttningsnetto övriga Sverige 37375
* flyttningsnetto utlandet 110248
Flyttningsnetto utlandet är skillnaden mellan antalet invandrade och antalet utvandrade under perioden, och svarar för den största delen av befolkningsökningen, nämligen 47 %.
Resultat:
2006 hade Stockholms län 2,1 personer / bostad.
För varje bostad som har tillkommit netto till Stockholms läns bostadsbestånd 2006-2011 så har 201584 / 55302 = 3,6 nya invånare kommit. Även om trångboddheten har blivit större i vissa bostadsområden så bör dessa siffror blåsa upp trycket i bostadsmarknaden, anser jag. Jag förutsätter här att ett svenskt medelhushåll innehåller färre än 3,6 personer. Inte minst kan bostadssäljarna använda siffran för att trissa upp försäljningspriset.
Antag nu att flyttningsnetto utlandet var 0, (dvs. ingen nettoinvandring). Då skulle förhållandet befolkningsändring/bostadsändring bli (89255 + 37375) / 55302 = 2,3 invånare/bostad, vilket inte kan tyckas vara en orimlig siffra på ett medelhushåll. Denna siffra bör då heller inte kunna blåsa upp trycket i bostadsbubblan enligt utbud-efterfråge-modellen. Man bör här betänka att invandrade kvinnor har generellt sett högre fruktsamhetstal än svenska kvinnor, varför födelseöverskottet 89255 också bör reduceras något. Så siffran 2,3 invånare/ bostad är då något för hög.
Min slutsats:
Invandringen är medansvarig i bostadsbubblan i Stockholms län.
Källa: http://www.scb.se/Pages/ProductTables.aspx?id=25795
http://www.scb.se/Pages/ProductTables____87476.aspx
Cornu förstår de ekinomiska sambanden till 100% men försöker med en avledningsmanöver. Vad kostar bostäder i de områden där germanernag fördrivits och vad kostar de där de inte fördrivits?
Prisutvecklingen generellt har varit mycket lugnare i områden där andelen germaner minskat.
Lögner och statistik. ….