YIMBY, Yes, in my backyard, som verkar för att exploatera Stockholm maximalt och i princip inte är emot något någonsin, skrev i december en sammanfattande och total sågning av Förbifart Stockholm. Hela projektet är så vansinnigt att samtliga beslutsfattare och inblandade borde åka direkt i fängelse för försnillning av skattepengar.
Bland “godsakerna” i YIMBY:s artikel är t ex att man för en tredjedel av det officiella priset kan bygga en dubbelfilig motorväg från Norrköping till Gävle, förbi Stockholm på allvar. Med de senaste prishöjningarna landar en sådan 240 km lång motorväg på 20% av priset för Förbifart Stockholms 21 km. Dessutom skulle en sådan motorväg korta ner sträckan Norrköping – Gävle och spara bränsle.
Dessutom är det bara några hundra fordon per dygn som faktiskt ska vara förbifartstrafik. Citat:
“Förbifarten marknadsförs som en snabb genväg för den långväga trafiken. Hur många fordon rör det sig om? SIKA (Statens institut för kommunikationsanalys) fick i uppdrag att räkna fram en prognos för 2020. Resultatet var inte direkt uppmuntrande för motorvägsförespråkarna: Endast 211 av cirka 400 000 bilar under ett vardagsmedeldygn är genomfartstrafik med både start och mål utanför Stockholms län, varav 20 tunga lastbilar. Dagens långdistanstrafik är ännu blygsammare, under 100 fordon per dygn.”
Vi lägger alltså 45 miljarder kronor på att göra det enklare för 211 bilar om dagen.
Tvärt emot Sveriges miljömål så måste också biltrafiken öka med 70% till 2030 och prognoserna förutsätter också att bränslepriset bara ökar i takt med KPI fram till 2030, för att sedan stå nominellt stilla i 20 år, dvs bli billigare i takt med inflationen. Verkligheten med peak oil känner vi till…
Man bygger inte ens tunneln rak, utan längre än nödvändigt.
Roande läsning iaf. För en bråkdel av pengarna kan man få den sk Österleden eller någon variant därav, som skulle halvera trafiken på Essingeleden, plus motorväg Norrköping – Gävle.
Regimen Bildt reste fyra fallosar i Öresund, män vill gärna visa hur stora grejer de har. Alliansregimen gillar hål, vilket män också kan vara förtjusta i att köra in och ut i. Vi i resten av landet ska väl vara tacksamma över att trängselskatten i Stockholm ska finansiera vansinnet, vilket i praktiken blir räntebetalningar på skulden i en hel livstid framåt för många stockholmare. Men man kan misstänka att alla budgetramar spricker och att resten av Sverige får vara med och betala för vad som i slutändan kommer bli ett enormt fiasko och Världens Dyraste Vägsträcka och Den Tredje Längsta Tunnelnsträckan i Världen – tänk St Gotthard eller Kanaltunneln. Angeredsbron i Göteborg kommer framstå som lyckad i jämförelse…
Och folk tror fortfarande att politiker ska förbättra Sverige och världen. Politiker är en del av problemet, inte lösningen.
Tillägg: När man ser kartorna över Förbifart Stockholm trillar direkt en massa thrilleruppslag om trerorister och en “kapning” av tunneln upp. Här kan man göra klaustrofobisk “good shit” och skrämma livet ur alla som någonsin tänkt åka dessa tunnlar. Men jag har lovat mig själv att inte skriva “terrorismböcker”. Annars – blockera tunnlarna med lastbilar, tusentals fordon fångade, insatsstyrkor, eldstrider i begränsade utrymmen, bränder som startar och får fart bortom all kontroll, hjältemodiga brandmän, lämpliga Svenssons som kämpar för att överleva, inkompetenta politiker själva instängda i tunnlarna etc etc. Möjligheterna är oändliga i ett lämpligt 24-timmarsformat med snabba växlingar ala Midvintermörker eller Midsommargryning. Bra filmatisering eller TV också. Idén bortskänkes härmed till en annan författare.
40 kommentarer
Motivationen är inte så enkel som att man vet att bajs kommer träffa fläkten och den massarbestlöshet detta kommer innebära (jfr med tidigt 90-tal) och initierar detta som en arbetsmarknadsåtgärd?
Skall man ta ett steg tillbaka och inse att man behöver hyreshus och flyktingförläggningar så tar det ett par år med bygglov etc först.
Som vanligt maktens hybris att låta det byggas enorma konkurrerande publik-anläggningar. Mastodont-projekt är symbol-handlingar med OPM. Men värst är nog att man bygger under boomar och där det tillåts att kostnaderna kan skena. T.o.m Private-Money-projekt får negativa skattekonsekvenser.
Tänk er att Solna Stad ställt ut en förlustgaranti för driften förutom att man är delägare. Ett bra exempel på att kommunfolk bryter mot sitt uppdrag. Skulle vilja kolla med JO men de skulle aldrig gå hela vägen som en riktig konstitutionsdomstol. Något vi inte dessvärre inte har i landet. Stockholms Stad förlorade oerhörda pengar på Globen och den ligger långt från break-even fortfarande. Det är inte skattebetalarnas sak att glädja andra och egna invånare. Sporten är nöje och näringsliv numera. Gränsen går vid skolidrott och stöd till lokal idrott som inte bedriver affärsverksamhet.
Glöm inte Friends Arena och Tele2 Arena. Det är båda riktogt stora och nära varandra med tanke på storleken och kundmålgruppen. Har koastat ca 3 Miljarder SEK/styck. Hade det varit en epok med mer billigt bränsle snart och ökad befolkning galore hade det väl varit ok. Men med PO och en massa andra problem är två stadions bara helt onödigt. Vad ska man göra med dem sen? De kostar 200 MSEK/År var att bara driva.
Men det i Solna så köpte ju Peab stadsdirektören för 900000kr, och för dessa pengar så startade (M) ju ett gemensamt arenabolag med Peab. Sedan så fick ju Peab byggkontraktet av det gemensamma bolaget då en upphandling inte behövde göras. Dessutom kan ju Peab kan hoppa av bolaget när dom vill (i teorin inte, men det är ju bara att kursa ett mellanbolag så har man sluppit detta i praktiken) och därigenom skjuta över hela förlusten på kommunen. Ett klassiskt "privatisera vinster och socialisera förluster"-exempel. Göteborg har mycket att lära av Solna, korruptionskommunen nummer 1.
@Daniel; Jag blev inte förvånad när jag såg hur Solna Stad fungerade i Uppdrag Granskning. Varför är en offentlig myndighet/kommun så rädd för att öppna dörren för granskning? Är det mänskligt eller har man förlorat förmågan att förstå sitt uppdrag. Jag såg människor med oerhört svag framtoning. Det måste vara människor som inte är lämpliga för sitt uppdrag när de agerar så oerhört svagt. Det tycks som om cheferna ser sin organisation som sin egen. I ett företag får man direktiv från sin styrelse/ägarna och kan på så sätt gå i viss position. Men i offentligägda organisationer gäller helt andra krav. Men så ser det inte ut i verkligheten. Ledande människor kidnappar i princip verksamheten. Resten är mest marknadsföring i många stycken.
Alliansen med M spetsen har bedrivit en långvarig kampanj där man försöker få kommuner och myndigheter att bli affärsmän. Katastrof för grundvärderingarna. Korruptionen flödar som aldrig förr medan ansvaret grävs ner i jorden i varje byggprojekt.
Hört något om stadsdirektören förut. Hur slutade det rättsligt?
@Teheimar; Är Tele2 helt privat ägt och finansierad?
rttck. Stadsdirektören fälldes för mutbrott, men det var ingen som hade mutat honom tyckte rätten.
Tele2-arena ägs av kommunen, men drivs på entreprenad.
@Daniel; Tack, ja är det inte så i vårt land att bestickning är ett lagbrott men att ta emot ser man lättare på? Eller var det tvärtom?
Stockholms Stad gör en ny globen igen alltså! Jag det gäller ju att satsa som det populärt heter. OPM! Stockholm har växt kraftigt så underlaget för en bra kalkyl har nog klart förbättrats men problemet är ändå konkurrensen. Världen flödar av pengar tack vare skuldsättningarna och räntorna är syntetiskt låga(planekonomiska förutsättningar håller inte hur längre som helst). När världen vaknar upp med "defaults" om några år skall bankerna inkassera eller gå under i Europa. Märkligt att inte privata pengar varit intresserade? Kanske räckte det med Friends!
rttck. Fast Friends Arena är inte heller privat, utan ägs delvis utav kommunen. Privata pengar är aldrig intresserade av sådana projekt i Sverige, om inte kommun, landsting eller stat garanterar att stå för eventuella förluster samtidigt som dom enbart nöjer sig med omkringliggande intäkter i form av skatt.
Slöseriombudsmannen har skrivit bra om denna arenamasshysteri som är i Stockholm för tillfället. Vi får inte glömma av att även Djurgården ska få sin arena.
Daniel; Solna har väl en del. Hur stor andel ståtar man inte med(gärna). Måste vara fel att en kommun startar ett gemensamt bolag med en privat aktör för att bygga när man har upphandlingregler(åtalbart). Först upphandling …sedan bolagsbildning måste vara gången men annars är jag lite skeptiskt mot PP-projekt generellt mtp affärskompetensen hos det publika och korruptions-problemen när det publika inte har ägare som har insyn i detaljerna. Klart det begås brott. Självklart!
Hallandsåsen II. Om Västlänken nu går samma väg får alla storstadsregionerna var sitt tokprojekt
låt mig gissa: Lysekil-Göteborg-Laholm?
Helt huvudlöst hur detta projekt låtits galoppera iväg..
Västlänken är 21 miljarder för en tunnel under Chalmers , typ.
21 miljarder för tre pendeltågs-stationer och en tunnel? ok, är ju bra mycket bättre(i teorin) än förbifart Stockholm i alla fall som enbart handlar om fossilbränsleslukande fordon!
Bara bygg Förbifarten…ju förr dess bättre.
Lätt att sitta i Göteborg och klaga på biltullar och sen gnälla på en förbifart i Stockholm.
Det finns ju gott om broar och tunnlar i Göteborg utan att några terrordåd skett.
Jag förmodar att du vill ha bättre framkomlighet för din bil i Stockholm. I så fall finns det många alternativ som skulle ge betydligt mer pang för pengarna, t.ex. Österleden i kombination med kollektivtrafiksatsningar. Faktum är att alla stockholmsbilister borde vara starka motståndare till Förbifarten, med tanke på hur detta projekt kommer att stjäla resurser från angelägnare framkomlighetsprojekt. Bara de hundratusentals lastbilstransporterna med sprängsten från tunnlarna som kommer att belasta Stockholms vägnät är skäl nog att motsätta sig bygget. Men det är försent att backa nu, åtminstone frivilligt. Förbifarten lär påbörjas, om den blir klar är en helt annan fråga.
Yrtott!
De skulle verkligen vara intressant om någon journalist började nysta i detta. Känns ju med dessa siffror som minst en hund ligger begravd.
Det skrevs om det för några år sedan. Bland annat DN hade en artikel om att trängselavgifterna skulle ta runt 100 år att finansiera den idag gamla (billigare) prislappen för Förbifart Stockholm. Sen har det varit tyst. Men saken är också den – vilket varken Cornu här eller nog Yimby lyfter fram – att Förbifarten är en typ 30 år gammal politisk fråga som man bara nu fått igenom med alla möjliga kompromisser etc. Se min kommentar längre ned.
Bra att du är försiktig, en "Breivik" skulle kunna åstadkomma samma effekt som att trampa på en kaviartub, allt kommer ut som mos i ändarna.
Jag tycker att det låter som en fullt förutsägbar åtgärd från regimen Reinfeldt. Med tanke på den aktiva anti landsbygdspolitiken följer den mönstret. Enligt aktuellt i kväll har det under alliansen skapats ca 1400 statliga jobb i storstäderna samtidigt som 14000 jobb försvunnit i övriga landet. Varför investera i infrastruktur i övriga landet??
Om det nu inte är så många bilar som ska köra där så blir det väl händelselös bok om trerorsiterna ska spränga tunnlarna och det är tomt.
Boken kan heta Middag i berget
Var så säkra. När detta(1995-2017) 80-tal kommer att skärskådas i efterhand kommer man att ställa obehagliga frågor som ansvariga idag inte vill höra. Idag väljer samma ansvariga att kalla kritikerna för bakåtsträvare, kommunister och pessimister. Såsom det alltid varit nämligen att andras pengar kan användas fritt efter behag. Det går alltid bra eftersom protesterna inte kommer från folket i allmänhet. Satsa är alltid rätt i det nyliberala samhället.
Jag kritiserar förstås inte allt. Mycket bra saker har genomförts men tyvärr blir inte alla projekt en ny Öresundsbro(trots miljö-felen). Frågan är hur genomarbetade de stora projekten är. Just nu vänder vindarna i Europa och sparbetingen drabbar bara de redan sönderslagna länderna. Att använda pengarna klokt måste vara prio 1. Har politikerna tid att analysera? Risken för impuls-verksamheter är mycket stora.
Förbifarten skulle inte på något sätt behövas utan subventionerna till Stockholm inom skatter, bostäder, mat, brott, kultur och vägar.
1. Inkomstskatten i bland annat Stockholm är en tusenlapp mindre i månaden än i många glesbygdskommuner, vilket är möjligt genom att där finns företagsledningar, myndigheter, chefer, konsulter med mera.
2. På senare år har de införts en internationellt unik fastighetsskatt utan koppling till fastighetens värde, vilket fungerar som en bostadssubvention i samma område till samma personer.
3. Frihandel inom EU med livsmedel och jordbruksprodukter i kombination med höga svenska kostnader inom djurskydd, punktskatter och sämre geografiska förutsättningar för odling gör att arbetstillfällen försvinner i glesbygd och expanderar Stockholm. Införseltullar istället för subventioner får inte denna effekt.
4. Stockholmarna begår förhållandevis mycket brott och de ger mer kostnader i det statliga rättssystemet. Våldsbrotten i Stockholms län är flera gånger högre än i de flesta kommuner.
5. Kulturen subventioneras av staten med mycket stor tyngdpunkt till Stockholm. Någon slags betalning efter utnyttjande vore rimligt.
6. I Stockholm finns statligt finansierade vägar och järnvägar för omfattande pendling som vissa aldrig kommer i närheten av. Trängselavgifterna räcket inte heller för att finansiera det här projektet.
Utan dessa snedvridningar vore förbifarten onödigt på alla sätt och ingen skulle förslå något så dumt. Minskande bilism kommer att göra detta till ett totalt fiasko och förmodligen innan det blir färdigt och kan användas. Antalet körda mil med bilar toppade 2008 på liknande sätt som börsens värde toppade 2007. Nu kommer det bara att gå ner och kollapsen kommer för det här landet och många andra i mitten av århundradet. Omställning till något hållbart är bara flum och förbifarten är flum i kubik.
Ja, det är helt vettlöst!
En av de ivrigaste förespråkarna för Förbifart Stockholm är Stockholms handelskammare.
http://chamber.se/filearchive/3/35691/2010_7_forbifart_webb.pdf
Den främsta anledningen med projektet är att öka tillväxten i Stockholmsregionen via befolkningsökning, vägtransporter och nya arbetstillfällen.
För tillväxten har Handelskammarens en hemmagjord BNP-definition, som de har filat på uppe på kammaren och som innehåller bara termen "värdet på alla producerade varor och tjänster". Värdet på offentliga investeringar och exportnettot tas ej med.
Stockholm anses också vara hela Sveriges tillväxtmotor, ty en stor del (1/3) av Sveriges BNP anses genereras av Fjollträskfolket.
Handelskammaren har också beräknat 2010 att Förbifart Stockholm kommer bli 5 GSEK dyrare om man skulle hålla en folkomröstning, varför de avråder en folkomröstning.
Jag tycker istället att Stockholm ska skippa Förbifart Stockholm, befolkningsökningsfilosofin och göra en stadsplanering med hänsyn taget till peak oil, cykelleder och förbättrat tunnelbanenät. Att åka tunnelbana är tråkigt med det är relativt rationellt, snabbt och driftsäkert.
Låt hela Sverige få leva.
Yup. Har sagt sen några år tillbaka att Förbifarten är helt fel.
1. Den byggs alldeles för dyrt – och på ett sätt att man kan inte ändra den om man skulle behöva. Tunnlar är bland de dyraste som finns.
2. Den byggs på fel ställe… helt enkelt försent sett från på vägen in till Stockholm. Man har helt enkelt inte klarat av att politiskt förmå Ekeröborna att leva med pålandsmotorväg + broar utan försöker undvika dem.
Det som hade gjort nytta där är antingen att man spenderade lite pengar på att förstärka kvicksunds järnvägsförbindelse tex eller bygga järnväg och motorväg från långt tidigare än kring Skärholmen. Då kan järnvägstransporter som idag körs igenom Stockholm nattetid köras där. Förbättrar en del av området kapacitet och minskar flaskhalsarna.
En Österled av något slag behövs väl. Men då skall Mälaröarna där även bli en del av funktionella Stockholm och det finns ett stort motstånd mot det. En orsak är nog bland annat för att man har de delvis invandrar- och låginkomstpräglade Stockholmsförorterna Norsborg, Fittja, Vårby, Skärholmen och Bredäng, etc söder över Mälaren.
Samt att det verkar finnas en sorts lantlig idyll på Eckerö och Färingsö. Men ändå är restiden idag till/från Stockholm alldeles för långsam.
Men YIMBY ha helt rätt i sin kritik om ekonomin. Det bmhar blivit riktigt underligt dyrt.
Glömde lägga till.
3. Förbifarten byggs alldeles för sent för att den ska vara aktuell i den form den byggs. För 30 – 40 år sen hade varit mer i tiden. Nu blir inte enbart bilväg någon lösning. Om man ska bygga den.
Kul att du kollar YIMBY. Där är jag medlem.
För att komplettera bilden av YIMBY, så finns det en större helhet. Det är inte bara just "detaljen" Förbifarten i sig som är intressant, även om det där med Österled plus motorväg Norrköping – Gävle (Uppsala räcker) vore så mycket bättre, utan YIMBY föreslår också en generell Stadsplan benämnd "Lindhagen 2". Den är fantastisk. Dessutom har man alltid propagerat för kollektivtrafiklösningar och satsningar på cykel.
YIMBY är aktiva i Göteborg också.
Jag har också läst artikeln och det verkar som att projektet är tveksamt, men jag har även hört att förbifarten är nödvändig för att man någon gång helt ska kunna stänga essingeleden för reparation – vilket kommer att bli nödvändigt. Jag har inte granskat påstående dock.
Österleden skulle fylla samma funktion.
Förbifarten behövs men den är feltänkt, jag har inte kolla på Dennis förslag från 1993 tror jag men det var vettigare och kostade normala summor, nu år det inte, jag är som sagt vän med folk i tunner-berg-bizen och med dagens teknik så….men en polare har en uppfinning på G som hans ska bygga, han behöver bara en verkstad för att göra prototypen, efter det så kan vi bygga, idén är genialisk och han har jobbat med kraftverk, halladsåsen, citytunneln, öresundsbron etc.
Vad är det för fyra fallosar i Öresund? Möjligtvis Öresundsbron med sina pelare? Fast det är väl mer än en fallossymbol. Fyller faktiskt en vettig funktion som dessutom betalat sig. Om det är en fallos, vilka är de andra tre?
Öresundsbrons pelare. En fallos per regeringsparti, men eftersom (c) bröt samarbetet så fick väl Calle Bildt två?
ja, Carl Bildt är bra på att ta för sig.
Och hur skulle motorvägen Norrköping-Gävle dras (och till vilken trovärdig kostnad?) för att rymma Österleden inom samma totalbudget som Förbifarten?
Och Parasit, vaere för genialisk uppfinning…?
Och Öresundsbron möttes väl av samma Förbifartsskeptisim men har snabbt överträffat de flesta trafikprognoser…vet dock inte om kostnads/intäktskalkylen gått hem.
förbifart är för att åka förbi(200 per dygn) medan Öresundsbron var för att åka till……
Jag kan inte Stockholm så bra. Men Öresundsbron länkar två städer och två länder med bil och tågtrafik. Alternativet är båt. Öresundsbron är dyr att köra på. Förbifart Stockholm låter mer som en förbifart och billig att köra på även om den trängselbeskattad.
Öresundsbron har alternativ….färja. Förbifart kommer inte ha alternativ om man inte kommer från sydväst eller väljer att åka över Strängnäs men det blir en del övertid och småvägar. Undrar jag hur mycket Ekerö-alternativet hade kostnadsberäknats till? Men då hade förstås en del politiker boende på ön fått sina villor nedvärderade. Alltså bättre med tunnel än bro men dyrare! För inte tala om resterande vägförbindelser från Ekerö och vidare.