Försäljningen av nya bilar, nybilsregistreringen, föll över 20% i mars jämfört med mars föregående år, trots att bilhandlarna manipulerar statistiken genom att registrera bilar på bilhandlarfirman. En anledning sägs vara att mars i år hade två arbetsdagar mindre än föregående år, vilket bör dra ner försäljningen ca 10%. Dock har många bilhallar öppet även på helger, vilket gör att man ska vara skeptiskt mot den anledningen.
Försäljningen av nya bilar är dock, inkluderat statistikmanipulation, fortfarande inte på de katastrofnivåer som gällde 2008 – 2009. Men tittar man på försäljningen på tolv månader så har den inte varit så svag sedan 2002, om man bortser från den akuta finanskrisen.
Nybilsregistreringar av personbilar. Staplarna är förändring i procent på 12 månader, vänster axel och linjen
är 12-månaders glidande medelvärde för nybilsregistreringen, höger axel. |
Som konjunkturindikator är vi definitivt inne i en lågkonjunktur, men hur illa det egentligen är går inte att avgöra pga den manipulerade statistiken. Rimligvis borde statistiken rensas för alla bilar som registreras på en bilhandlare, men det görs alltså inte ovan, då siffrorna inte finns historiskt i SCB:s databas. 36% av alla nya bilar registrerades dock på bilhandlare i mars 2013. Detta säger något om hur stort mörkertalet potentiellt är i statistiken.
Registreringarna av miljöbilar eller bilar med alternativa bränslen faller ännu hårdare.
Medan personbilsregistreringarna generellt föll 20.7%, så föll etanolfordon med 58.8%, gas med 41.7% och el med 12%. För el innebär det alltså 29 registrerade fordon i mars 2013 istället för 33 st i mars 2012, om nu någon tror att elbilar ska frälsa vårt transportsystem.
Sätt dessa 29 elbilar i relation till 24 131 personbilar totalt i mars. Ledtråd: 1.2 promille av nyregistreringarna var elbilar. För tillfället går det inte ens att som en tekniknaivist hävda att elbilsförsäljningen stiger med X procent och med fortsatt exponentiell utveckling så …
34 kommentarer
Själv gissar jag att laddhybrider kommer gå ner i pris något närmsta åren. Så med tanke på ökade energipriser framöver, känns ekonomin med ny bil extra dålig just nu. Jag kanske inte är ensam med mina tankar?
Vad du alltså säger är att råvarorna man använder för batteritillverkning ska falla kraftigt i pris? För det är just batterierna som står för den största delen av prispåslaget och priserna på batterier är en råvarufråga.
Värdeminskningen är fortfarande den största kostnaden, så det dröjer nog innan laddhybrid blir ett alternativ.
Lutar också åt laddhybrid som en tjänstebil när priserna blivit mer normala. För de som läst marknadsföring så håller tillverkarna på att "skumma marknaden" just nu och tar ut överpriser av de som skall vara först med allting. Se bara på volvos lilla kombi för en halv miljon (sic!).
Även om batterierna är dyra så finns det övermarginaler i dessa priser. Vi får se. Fram till dess går det att laga på en bil i många år till långt under priset på värdeminskningstakten på en ny.
Det var positiva tongångar från Tesla igår!
För första gången någonsin går dom med vinst.
Upp 16% på nyheten och ath.
Osäkra tider då väntar man med bilköpet, att som privatperson köpa en ny bil är rena vansinnet, man kan få en bra treåring för en bråkdel av nypriset, tex en Volvo som har gått 8000mil.
Som företagare har vi tjänstebilar och dessa brukar vi byta efter tre- fyra år efter som skattereglerna inte gynnar äldre bilar.
Men om du av prisskäl överväger en volvo som har gått 8000mil så är du nog inte på rätt planhalva. Sist jag kollade bilar så kostade en begagnad volvo mer än vad många märken kostar nya – volvo är inte längre den billiga bilen för de stora massorna som den en gång varit.
Fick en begagnad Renault Scenic 2002 "på köpet" med min fru. Suveränt bra bil, befriad från trendighet och "cool-faktor". Den kostade vid inköpstillfället ca hälften av vad tex en volvo av motsvarande miltal och storlek. Den skillnaden räcker till många tankar bensin, och en hel del reparationer också för den delen. Inget har krånglat, förutom "det vanliga", bromsskivor bak, ett hjullager, en glapp styrled efter 15000 mil…
Köper du en begagnad Volvo diesel som har gått 8000 mil (en gammal tjänstebil) så har du dieselvärmare med tidur, hur många nya småbilar har det, du har en säker och bekväm bil. Har man en gång vant sig vid en dieselvärmare så vill man inte vara utan. VW Passat har förvisso det oxå, men den är inte billigare än Volvon.
Ja om man vill betala en massa extra för dieselvärmare kan man ju göra så, men att försöka få det till att låta som att man kommer billigt undan är ju inte riktigt ärligt.
Dieselvärmare är som knark har man väl blivit beroende så är det kört 😉
Finns roligare saker att göra än att skrapa is på bilrutorna på morgonen.
Min V70 fyller snart 30000mil, utan nån speciell uppmärksamhet. Inte många billigare märken hänger med så långt. Skall man ha en bil till det bittra slutet är en treårig Volvo inte dumt alls. Speciellt inte nu när dom inte har mindre dryckesproblem än parkbänksalkisar.
Jag funderar på att köpa en europeisk bil från -00, exakt.
En engelsk bil, från en tid som inte finnslängre, då nineeleven förändrade allt…
Så jag har kollat Rover 75, en engelsk lyxbil som kostade drygt 250 000 ny…
Idag få man ett riktigt prima exemplar för knappt 20 000….
Fullt genomgånget exemplar, i rena samlarkonditionen…
En kul tanke bara…
Historiskt har tunga lastbilar varit en betydligt bättre konjunkturindikator än andra fordon. Här gick det riktigt illa enligt bilsweden.se:
Lätta lastbilar upp till 3,5 ton minskade i mars med 12,0% och tunga lastbilar över 16 ton
minskade med 35,7 %. Hittills i år har lätta lastbilar minskat med 7,0 % och tunga lastbilar har minskat
med 27,3 %.
Och detta trots att jag köpt bil under mars månad. Illa!
Förresten, finns det inget svenskt ord för "channel stuffing"?
Har ingen bil längre. Cyklar…
Husvagnar ner 19%
Husbilar ner 4.5%
Q1 2013 kontra Q1 2012.
Dock ska man ha klart för sig att KABE oavsett marknad tjänar pengar till skillnad mot för personbilstillverkarna.
Volvos hybrid och elbil har mer motorstyrka än jag behöver och vill betala för i längden. (Men är kul i bilpoolen)
Batterier är dyra, kommer förbli dyra. Men marginaler, motoreffekt resp batterikapacitet, bilkonstruktion mm kan nog komma att ändras en del med utvecklingen och marknadens (subventionerad eller ej) reaktioner.
Lite tendentiöst inlägg.
Statistiken blir kanske missvisande, men den är knappast uppsåtligt manipulerad skulle jag tro.
Nånstans i Sverige måste ju bilarna registreras, det är väl först på nån form av "moderbolag" i Sverige och sen på den enskilda handlaren. Kan väl finnas försäkringstekniska eller bokföringstekniska anledningar till varför den bör vara reggad på handlaren när den rent fysiskt står i hans hall.
Sen hoppas jag även att "ny bil" börjar bli en omodern statuspryl. Det är ju nästan alltid ekonomiskt att välja begagnad.
Jag ser inte varför man skulle vilja registrera bilen på massa bolag innan den når slutkund. Dessa bilar (demoex) har nog inte slutkund och därför kommer de väl behöva registreras på handlaren.
Försäkringsmässigt så kör de ju på saluvagnslicens och har försäkring därigenom – bilarna är ju avställda hos varje vettig handlare. De måste nog dock vara registrerade för att få köra på allmäna vägar.
Naturligtvis så krävs det att någon köper nya bilar också – annars kommer bilflottan bara att bli äldre och äldre och så småning om gå ur tiden.
Tillägg: skillnaden i pris för ny bil och första begagnatpris anpassas så att det råder balans mellan de som vill köpa nytt och de som vill vara nästa ägare på dem.
"En massa", det brukar väl vara typ tre?
För det första ska jag säga att jag är ju inte bilhandlare så jag är inte superduktig på reglerna, men:
Det verkar rätt rimligt att bilen ska gå under den enskilde bilhandlarens saluvagnslicens för att begränsa risken om nån anställd missbrukar den.
Licensen kan ju återkallas om den missbrukas. Om säg VW Sverige haft en enda licens för hela Sverige, så skulle den ju kunna återkallas för alla VW-handlare i hela Sverige om en bilhandlare fuskade och körde bilen privat. Det skulle nog kunna få ganska katastrofala ekonomiska följder för VW Sverige.
Därför verkar det rätt rimligt att alla bilhallar har en egen saluvagnslicens och att de därför också registrerar sig som innehavare av bilarna, för att begränsa riskerna så att säga.
Nu är det väl inte så att det är VW som har enda licensen, det vore ju som du skriver mindre praktiskt – isht som det är andra som skulle nyttja den. Man kan iofs registrera in demobilarna trots att de kan klara sig med saluvagnslicensen – på det sättet kan man få en registrering av bilen tidigare än den annars skulle registrerats. Dock är det bara bilhandlaren som kommer stå som ägare – inte tillverkaren och inte åkeriet.
När det gäller nya bilar för leverans till slutkund så är det normala att man registrerar bilen direkt på kund. Varken handlaren eller tillverkaren eller åkeriet har stått som ägare – det är bara onödigt att registrera massor av ägare bara för skoj skull.
Kan det helt enkelt vara så att kvaliteten på begagnade bilar blir bättre och bättre? Om en genomsnittlig bil håller i 20 år istället för 15 så minskar ju behovet av nya bilar utan att vi kör mindre. Och det är ju hur mycket vi kör (förflyttar oss) som är välståndsmätaren. Huruvida man transporterar sig i en ny eller en gammal bil gör ju ingen skillnad man kommer ju ändå bara ifrån a till b.
Jag tror på kvalitetsstegring. Har man en volvo v70 ifrån 2003 så är behovet av att byta till en ny v70 betydligt mindre än vad det var att byta upp sig till en v70 år 2003 om man då satt med en 855 ifrån 1993.
Bilen du köper idag går betydligt längre utan att bli utsliten än vad bilar som byggdes för 25 år sedan gjorde.
Jag tror att det nästan är tvärt om. en gammal 240 kan du utan problem köra runt i idag. svårt att se att en 25 år gammal V70 skulle va driftsäkrare. Moderna bilar blir mer och mer krocksäkra. Sin egen säkerhet vägs sällan in när man köper bil, vilket är väldigt konstigt. Tror att det många gånger nästan går ett ut på att ha en hyfsat ny bil och ha en som är 5-10 år. nybilsgaranti, nya däck, bränsleförbrukning, vagnskadegaranti m.m. Bilar är förbrukningsvaror inte investeringar som många också verkar tro. Vissa torkar sig med mjuka Lambi och andra med sträva Euroshopper, arslet blir rent med båda.
Fniss, på sista meningen där.
Dom som kör 240 är väll knappast med i kategorin "potentiella nybilsköpare" skulle jag tro? Utan frågan är ju hur länge dom som köer en helt ny bil behåller den innan dom köper en ny ny bil?
Din fråga/ påstående var väl huruvida dagens bilar är mer driftsäkra. inte vilken kategori bilägare som är potentiella nybilsköpare?
för övrigt så tycker jag att det var ganska konstigt resonemang. varför skulle inte någon som kör 240 vara potentiell nybilsköpare likväl som en som har en 2003:a V70?
Det beror ju på vad man lägger in i begreppet driftsäker. Alla bilar kommer ju att hålla hur länge som helst om man är beredd att rostlaga och byta koppling etc. För mig handlar det om hur länge en bil kan gå innan den börjar kräva mycket tid/pengar av sin ägare.
Resonemanget handlar om att jag tror att merparten av dom som köper en ny bil har köpt en ny bil tidigare. Så det vesäntligaste för disskusionen är hur länge dom människorna som köpte en ny bil år 2007 eller 2003 tycker att deras bil känns fin nog att köra runt i innan dom byter till en ny bil. Kontra hur länge dom som köpte nytt tidigare än så väntade. Jag tror att det är väldigt få volvo 240 som fortfarande är kvar hos sin orginalägare. Och att det är väldigt få människor som har bilägarmönstret: Köpa nytt, ha bilen i 25-30 år, köpa nytt, ha den i 25-30 år. Så merparten av landets 240 förare köpte en begagnad bil senast dom köpte bil, och merparten av dom som köpt begagnat kommer köpa begagnat även nästa gång.
Det är vad jag tror. Jag tror inte att en volvo 240 ifrån 1975 kändes lika fräsch år 1985 när 740 precis kommit som en vovlo v70 ifrån 2003 känns kontra en v70 av dags datum.
Så kan de säkert va. Men du får nog jämföra en 240 från 75 med en 240 från 93 istället för att få en mer rättvis bedömning.
Jag tror att småfelen i dagens beg. bilar är mkt fler. eftersom de har fler rörliga delar och mer elektronik. Problem med motorstyrningen är ganska vanligt, att man får byta lambdagivare , LMM m.m är inte ovanligt och ganska kostsamt.
Statistiken är inte manipulerad. Om den hade varit det skulle ju bilhallarna till slut explodera av alla bilar.
Bilhandlarna köper upp partier av nya bilar som de sedan kan ge erbjudanden med mer rabatt än vad som annars är tillåtet.
En fråga gällande att bilarna registreras på handlarna:
Hur är det med leasade bilar? Är dom registrerade på handlarna under leasingtiden eller på brukaren? Gissar att det leasas mer bilar nu än vad det gjordes för fem år sedan. Även att det finns mer bilpooler nu än vad det gjorde då. Bägge dessa trender borde innebära en förändring i hur bilarna registreras i förhållande till vem som kör dom?
Bilar har väl potentiellt två olika personer de kan vara registrerade på. Dels har man ägaren och dels har man brukaren – detta kommer in när man har en leasad bil eftersom de som leasar ut bilen inte uppskattar att bli betalningsskyldiga för alla p-botar.
Resonemanget att bilarna registreras på handlarna innebär egentligen bara att registreringen av bilen sker tidigare än vad som annars hade behövts, senast när bilen levereras till kund måste den vara registrerad. Bilhandlaren kan ha demoexemplar oregistrerade och ändå kunna låta spekulanter testa den – det skall alltså vara denna valmöjlighet som handlarna använder för att hyffsa till statistiken. Jag tror inte det är så mycket demo-ex ute hos handlarna att dessa skall störa speciellt mycket. Detta trix kan (som Kingedward antyder) bara göras en gång – annars så kommer ju bilhandlarna bli stående med ständigt växande lager (av nyreggade, men ej sålda bilar).
Gissar att få som stog i valet och kvalet att skaffa bil i götet slog till efter att "trängselskatt" införts.
Eftersom yngre hellre spelar wow på nätterna än klipper sig, skaffar arbete och bil; samtidigt som äldre med körkort och bil försvinner har antagligen även sverige passerat peakbil.
Sålde själv min bil igår. Det blir cykel och till att samla ihop viktiga ärenden och hyra bil. Har dessutom ibland milersättning för hyra av huyndai i10 och ersättningen är så generös att jag kan använd bilen gratis två dar i samband med en dag i tjänsten.