Utan transporter stannar Sverige och utan en veckas lastbilstransporter får vi även slut på rent vatten i våra kranar, bland många andra effekter. Nu tar Transportarbetarförbundet ut de stora speditionsbolagen DHL, Schenker och DSV:s 24 terminaler i strejk klockan 12:00 idag och i morgon klockan 17 sätter Biltrafikens Arbetsgivareförbund ut alla transporter som drabbas av terminalstrejken i lockout. Men är detta något samhällshot mot grundläggande funktioner som mat och vatten? Svaret är antagligen nej. Det enda det är ett hot mot är konsumismen och företag utan egna transporter.
Biltrafikens Arbetsgivareförbund lockoutar nämligen bara de som blir sysslolösa som en följdeffekt av strejken hos speditionsbolagen. Företag med egna transporter, t ex de flesta livsmedelsbolag, samt t ex Posten, drabbas alltså inte om de inte i sin tur är beroende av DHL, Schenker eller DSV för transporter till den egna verksamheten.
Däremot kommer hyllor hos olika konsumtionstempel, i den mån de nyttjar DHL, Schenker och DSV att börja gapa tomma tids nog. Internethandeln kommer också drabbas och det är lämpligt att kontrollera att den man handlar av använder Posten och inte DHL, Schenker eller DSV.
I media talas det om att 80% av vägtransporterna upphör (Schibsted/SvD, Bonnier/DN). Facket har förstås ingen anledning att tona ner konsekvenserna och till krigsrubrikerna hör BUTIKERNA KOMMER GAPA TOMMA!
Fruktansvärt, vad ska man nu göra! Lönehelg och allt?
Neosurvivalisten rycker förstås på axlarna. Vederbörande har allt vederbörande behöver ändå, väl medveten om hur transportberoende samhället är och tar fram popcorn ur sitt krisförråd och följer detta experiment.
Samtidigt vet vi att de flesta tunga lastbilar på våra motorvägar är utländska. De kommer fortsätta köra, så länge de inte ska leverera något till DHL, Schenker eller DSV, som inte kan ta emot leveranserna. Eftersom Sverige som alltid ska vara bäst i klassen på att förstöra för det svenska folket, så är svenska transportarbetare redan på väg bort och allt mer transporter även inom landet körs av utländska chaufförer till slavlöner.
Enda konsekvensen av denna antagligen rätt korta strejk är att man sparkar ännu fler svenska chaufförer, utom de som behöver svenska språket för leveranser till mindre kunder, och flaggar ut ännu mer transporter på utlandet.
13 kommentarer
Det här är väl ytterligare ett exempel på hur facket motarbetar sina medlemmar. Det har väl funnits ett flertal exempel i år där de visar sin totala inkompetens och att facket nuförtiden spelat ut sin roll. Krav på löneökningar i redan för hårt lönesatta yrken, ex bygg.
När någon säger facket i dag får jag värre rysningar i kroppen än om någon nämner skattemyndigheten eller kronofogden!
Det verkar inte bara röra sig om lönen denna gång.
Citat:
"Arbetsgivarna vill helt bestämma över arbetstidsförläggningen, ingen övertidsersättning, utan facklig insyn. De vill separera budbilsavtalet så de kör på ackord (som taxi), de vill skrota utlandsavtalet, införa 12 månaders provanställning, kunna sparka dig ena dagen för att ersätta dig med billigare arbetskraft dagen efter o.s.v.. Tro inte att det handlar om 700 eller 800:- utan det Transport slåss för nu är våra medlemmars, och i förlängningen era rättigheter på er egen arbetsplats."
Partiskt inlägg av fackförbundet transport. Vad ska dom annars tycka?
Det är nog ganska så exakt som det står i texten.
Facket slåss för sina medlemmars jobb!
Konkurrensen från lågskattande förare från andra EU-länder slår ut de svenska förarna.
Detta insåg många redan 1995, men inte politiken då man inte gjort några åtgärder att harmonisera svenska skatter till kontinentens…
Samma gäller jordbruket och där går nu fallet fort…
Inom bygg, efter vad man kunde se i avtalet som gjordes häromdagen, är man lika medveten om problemet.
Byggare måste gå upp i arbetstid utan ersättning för att ha något jobb…
Så nu är tsunamin här!
Jag jobbar på då jag jobbar på samma grossist som jag kör varor för. Och precis dom du säger så rycker jag på axlarna och jag behöver inte vidta en enda åtgärd för att klara denna strejk. Detta kommer nog inte få fårket att fatta hur sårbara vi är då mat och medicin och bränsle inte drabbas.
Det är väldigt viktigt att vi har ett väl fungerande transportnät ofta är det snabba ryck som gäller när en vara skall skickas inom landet eller till utlandet, så en strejk kan nog få konsekvenser för många företag. Det stämmer bra med att andelen utländska bilar ökar, det kommer många långtradare från många länder tex Bulgarien och de verkar inte tjäna många ören, de får väl in lite pengar på att sälja brännvin. Frågan är om det är så vi vill ha det.
Men mina paket för solcellsmontaget kommer fastna:( Fack it.
Ahhh… all postorderverksamhet kommer att upphöra och folk blir tvungna att handla i butik… vad göra? Hur ska man kunna få tag i billigt smink och kläder på kredit nu när världen kommer att stå still…. 🙂
Känner en som jobbar på ett av landets största sjukhus. De får inte ha lager för mer än en vecka förbrukningmateriel (nålar, sprutor etc.) men nu fick de order att köpa på sig så de hade för två veckor. Man får hoppas det kom fram i tid.
Personligen tycker jag det är hål i huvudet. Det kan inte vara många kronor man sparar på att ta risken att stå utan. Plus att personalen sitter och skickar iväg småordrar varje dag.
Tja, nu kanske man slipper sitta i kö i Stockholm och utanför Stockholm pga. alla transportbilar som krockar, fastnar, punka etc..
"Egna transporter"? Ska man som ICA-handlare driva åkeri också (varför inte även ett astrofysiskt forskningsinstitut?), är det inte bättre med arbetsdelning istället så att specialister kan konkurrera om att utföra det jobbet på bästa sätt? Dessutom så kan väl facket strejka/blockera även ditt eget åkeri.
Och det som du föraktfullt kallar "slavlöner" är en chans till ett bättre liv för de arbetare som fått dessa jobb. Och de ger oss billigare transporter. i en tid när staten med kronisk vägbrist orsakar oframkomopliga bilköer, gjort tågen oanvändbart försenade och otillförlitliga och nu ska straffskatta bort all sjöfart, så får lastbilar och flyg allt större betydelse. Om även det nu ska strejkas bort så får väl den sista industrin lägga ned i brist på import och export. Liksom allt jordbruk, den kanske allra mest transportberoende av alla branscher.
Transport kan bara begära strejk på arbetsplatser som dom har avtal med. Det finns bilburna arbetare som är under Handels och dom kan inte Transport ta ut i strejk.
Är det inte bättre att ta lite eget ansvar istället för att hela tiden lägga det på andra? Jag tar eget ansvar för mina transporter. Detta leder till att jag vet när dom sker, samt att jag inte kan skylla ifrån mig på någon annan när det inte fungerar.
"Avtal", med det menas väl kollektivavtal och det kan ju facket påtvinga vilken arbetsplats de vill, oavsett huruvida arbetsgivaren är medlem i arbetsgivararoganisationen som facket centralt förhandlat med, oavsett ifall någon anställd är med i något fack. Det är ju det som är så vackert med kollektiv"avtal", att det i praktiken är lag som facket stiftar utomparlamentariskt.
Angående utlänningar med låga löner och andra dåliga arnställnignsvillkor,k så har facken redan totalitär allmakt att kräva att de följer kollektivavtalet. Men de skiter i det för fackpamparna bryr sig inte om sånt. Miljonärerna som leder facken är bara ute efter att pressa den mest lönsamma industrin på mer pengar, det är ju där pengarna finns, i Slabodans Åkeri HB finns ju inget av värde att plundra, med utpressningshot om att de annars förstör industrins produktion, samhällets välståndsskapande.