Kinesiska Volvo Personvagnar i Göteborg kastar nu ut 1000 tjänstemän innan året ska vara slut. Mest handlar det om konsulter (Bonnier/DN, lokalblaskan Stampen/GP, Schibsted/SvD).
Facket är nöjda i denna nya verklighet.
Frågan är bara om det finns intresse för 1 000 konsulter av olika färg och form från annat håll i Göteborgsområdet? Sannolikt inte. Intressant nog lades det just ett bud på Sigma, som säljer just konsulter till Volvo…
Konsultslakt, cost-save, utrensning. Kärt barn har många namn. Har varit med om det själv. Brukar komma relativt sent i konjunkturcykeln, nära, eller rent av efter botten på konjunkturen. Dock har vi ju redan tidigare haft Södertäljeslakten hos AstraZeneca och Lundslakten hos SonyEricsson. Dags för Göteborg nu alltså. Samtidigt har Göteborg visat upp den starkaste bostadsmarknaden bland de tre storstäderna, kanske just för att man inte drabbats av någon stor tjänstemannaslakt. För det är inte de mest lågavlönade tjänstemännen som får gå nu…
Det hela räknas förstås inte som varsel, eftersom det ska handla om frivilliga avgångar av åldrande tjänstemän, respektive sparkande av konsulter, så dagens besked kommer inte in i varselstatistiken den här vägen.
Varsel per månad 1992 – jan 2013 |
Är du själv drabbad, dvs konsult hos Volvo PV? Jag har haft 1 118 besök från Volvo PV och 1 430 från Volvo Group den senaste månaden. För ett antal år sedan gick en del av PV:s trafik via Volvo IT, men jag är inte säker på att det är så länge. Dock finns/fanns det gott om konsulter från Volvo Group, Volvo IT, hos Volvo PV, så visst överlapp existerar.
Nu ges förstås inga besked om vilka som får gå i det här läget.
Varsel i januari 1992 – 2013 |
Den nuvarande varselvågen har fortfarande inte lugnat ner sig. Glidande 12-månaders medelvärde är fortfarande uppåt.
Tittar man säsongsmässigt, så var antalet varsel i januari 2013 de högsta sedan 1993, om man undantar den akuta finanskrisen som drabbade januari 2009. Men även 2012 var på höga nivåer vi normalt inte ser. Läget var iaf värre i januari än under IT-kraschen, som dessutom främst drabbade några få branscher.
Än så länge talar varselnivåerna, som är mycket höga för andra året på raken, för att nuvarande nedgång i konjunkturen blir långvarig och mer lik 2001 – 2004 än paniken 2008 – 2009. För många, speciellt högelånade BLT, så kan det vara längden som knäcker den personliga ekonomin, medan ett snabbt förlopp är lättare att hantera innan man blir utförsäkrad från socialförsäkringarna.
13 kommentarer
Ja, det kommer signaler på liknande åtgärder in verkstadsindustrin…… konsultföretagarna kommer nog att ha resursser över.
Himla konstig nyhet, såg runt lunchtid idag en artikel på GP om att Volvo PV öppnar nytt utvecklingskontor på Lindholmen och att det skulle skapa 200 nya jobb. Och nu på kvällen kommer denna nyheten om att man drar kraftigt i handbromsen. Känns lite konstigt.
Inte konstigt alls. Det följer den vanliga utvecklingen när indutriföretags säljs till kapitalstarka låglöneaktörer; tillverkningen till Kina, labben till eller kvar i Sverige (än så länge). Säg när allt är sagt och gjort att Volvo kommer max ha 1200-2000 anställda kvar i hela sverige (ingenjörer, design och kanske någon utvecklingsdivision i samarbete med Chalmers) allt annat görs i Kina. Inom en femtioårsperiod kommer förmodligen bara Koeningsegg och Scania vara ensamma kvar inom motorindustrin i Sverige.
Varför blir Scania kvar i Sverige? Jag gissar på att Scania lämnat Sverige inom 10-år
Bara en gissning från min sida. Jag har hört från rätt insatta källor att fabriken och techlabben i Södertälje rätt nyligen har fått massor av nya gizzmos (bland annat ett supermodernt gjuteri) samt att den defacto är en av de bästa lastbilsfabrikerna för tillfället. Ägaren WV Trucks verkar vara nöjda med tingens ordning också. Här hänger Volvo LV lösare om man skall se till sådana aspekter, därav min gissning. Men, som sagt, bara rykten jag hört och ren gissning från min sida. Men en sak är säker, och det är att vi kommer att ha ytterst få storskaliga industrier kvar om det här fortsätter.
Samtidigt öppnar Geely en utvecklingsavdelning i Göteborg. Knappast en slump att det sker samma dag.
Bilbranchen är i fritt fall så det är nog inte helt omotiverat med nedskärningarna.
De flesta ingenjörerna kan nog få nya jobb i Norge om man är beredd att pendla.
BTW så skulle det vara skoj med en svenskutvecklad kinesisktillverkad bil a la Geely på världsmarknaden. När kineserna får ordning på kvaliteten som japanerna och koreanerna så kommer det bli mycket svårt för företag som Peugeot, Fiat, GM, Ford mm.
Jag gissar också att man från medias sida också slår lite för hårt på den stora trumman. Många konsultbolag har redan tidigare fått besked om indragningar och projekt som lägga på is. Gissar och hoppas på att dessa nedskärningar är inkluderade i det som VDn berättade för media om idag.
Det här är ju obegripligt.
Det gick ju nyss ett program på tv som hette något i stil med lönesänkarna. Där sas det att lönerna hade sänkts kraftig och all produktivitetsökning hade gått till kapitalägarna.
Då måste ju Volvo gå med en extrem vinst. För dom kan ju inte ha haft fel.
Eller har av någon orättvis anledning inte volvo fått del av de fantastiska vinsterna. Har Ericsson tagit alla vinsterna?
Ett program från S(V)T!
Byggde på missbruk! Av siffror-härlett här: http://danne-nordling.blogspot.se/
Vet inte om du har belyst detta förut, http://www.svtplay.se/dokument-inifran/?beskrivning=1 men det här är för en gångs skull ett bra program från SVT.
Det blir till att flytta över "Kölen".
Norges oljeindustri har problem med bemanningen och höga priser.
"Frågan är bara om det finns intresse för 1 000 konsulter av olika färg och form från annat håll i Göteborgsområdet?"
Huggsexa om ingenjörer i västsverige enligt DI
http://www.di.se/#!/artiklar/2013/2/11/dragkamp-om-svenska-ingenjorer/
Uppsagda tjänstemän får tydligen nytt jobb och högre lön enligt trygghetsrådet
http://www.trr.se/Om-TRR/Kontaktpersoner/Pressmeddelanden/2012/TRR-Trygghetsradets-arbetsmarknadsstatistik-for-de-tre-forsta-kvartalen-2012–/
Här är rapport från Västra götaland från trygghetsrådet:
http://www.trr.se/Om-TRR/Kontaktpersoner/Pressmeddelanden/2013/TRR-Trygghetsradets-arbetsmarknadsstatistik-for-Vastra-Gotaland-2012/
91% av de uppsagda tjänstemännen fick nytt jobb under 2012