Schibsted/SvD:s Jonas Fröberg tror att utökad halkkörningsträning för svenskar skulle stoppat den massiva olyckan på E4:an och Tranarpsbron nordöst om Helsingborg, en olycka som främst drabbade utländska lastbilar.
Fröberg nämner till och med de utländska lastbilarna, men tror ändå att utbildning för svenskar skulle hjälpa.
Det spelar ingen roll hur mycket man tvingar svenskar att halkträna, när svenska vägar är överfulla med utländska lastbilar, med utländska lastbilschaufförer som kör utan dubbdäck och eventuellt med rena sommardäck. Utländska lastbilar som ofta även lyckas bryta mot hastighetsgränser och köra snabbare än 90 km/h på svenska motorvägar, även om det sägs vara omöjligt.
Nu är vi med i EU och några hinder för fri rörlighet för varor och tjänster får inte införas. Vi kan alltså inte tvinga utländska lastbilar att ha dubbdäck, även om regimen avslagit sådana förslag med motiveringen att det skulle låta för mycket, och inte heller kan vi tvinga utländska lastbilschaufförer att ens läsa en skrift om att hålla avstånd och att ha vinterdäck och kryssa för rutan läst, men inte förstått.
Men Fröberg ska inte gnälla. Att svenska vägar kryllar av utländska lastbilar är för att svensken inte vill betala vad det kostar att ha svenska åkare. Vi får alltså vad vi betalar för.
Själv försöker jag hålla minst sexsekundersregeln när det gäller utländska lastbilar. Speciellt om jag befinner mig framför dem. Polska lastbilschaufförer har blivit instruerade att inte köra i diket för att undvika att döda medtrafikanter, då lasten är för värdefull (Aftonbladet 2011-09-02, samt Verdens Gang och dold kamera hos polska chaufförutbildare via polska TV-kanalen TVN24 – instruktionerna finns på kamera).
Lastbilskaravanerna på Helsingborg – Stockholm är inte en sjukdom, det är bara ett symptom på en sjukdom som kallas konsumism. Inte helt osannolikt står det en italiensk lastbil fullastad med kaffebryggare kraschad där på Tranebergsbron, medan horder av upprörda latte- och espressosvenskar i Stockholm undrar vad som hände med deras nya kaffemaskiner.
48 kommentarer
Svenska lastbilar har inte heller dubbdäck,det är inte tillåtet..
KRAV på vinterdäck har vi nyligen fått. Så visst är det tillåtet.
Stanna de utländska åkarna vid bron och de som saknar vintertäck får vända om EFTER att de betalat broavgift. Det enda rätta.
Krav på Vinterdäck ja men,det är inte samma som Dubbdäck…det är friktionsdäck som gäller!
Naturligtvis inte men dubbdäck på drivande axel är väll inte olagligt för lastbilar i Sverige !? Det låter ju inte klokt om det vore sant.
tyvärr är det sant……
Halkträning på barmark var väl ett påhitt som dom osjälviska trafikskolorna införde På 80 talet främst för att öka intäkterna till dom enskilda körskorna efter att ha lyckats få politikerna att göra det obligatoriskt.
Det var väl den lyckade lobbykampanjen som inspirerade fastighetsmäklarna till att försöka samma sak med deras förslag om obligatorisk fastighetmäklare vid fstighetsaffärer.
införandet av en obligatorisk halkkörning vart annat år är helt i linje med alliansena övriga privatiserad skatteintäkter dom förlänar vissa "entreprenörer" till ingen nytta för trafiksäkerheten
Nu när Göteborgskommun stänger Stigs Center som uppställningsplats för långtradare så blir det tuffare för de utländska chaufförerna då de inte kan dryga ut sin knala timpenning med att sälja brännvin.
Där ser man, var skall de stå nu då?
När man sprider ut problemen så märks de inte 🙂
Från Trafikverkets hemsida.
Vinterdäck
NYHET! Observera att vinterdäckskrav gäller för tunga fordon från och med 1 januari 2013.
Krav på vinterdäck 1 december–31 mars
Under perioden 1 december till och med 31 mars ställer vi i Sverige särskilda krav på vilken typ av däck en bil ska ha när det är vinterväglag. Kraven gäller såväl lätta och tunga fordon som svensk- och utlandsregistrerade fordon.
Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är Polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen.
Vinterdäck ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M+S (M.S, M-S, M&S eller Mud and Snow). Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Dubbdäck får användas från 1 oktober till och med 15 april.
Vad händer när de utlänska fordonen bryter mot det? Är det likadant som när det gäller fortkörning. För utlänningar är det ju bara att strunta i att betala.
Påföljden blir ju noll.
För tunga fordon gäller bara vinterdäck på drivaxeln.
Straffet är böter (personliga) och problemet med att utländska lastbilsförare skippar böter verkar vara ett problem för 5-6 år sedan. Nu är det betydligt lättare att driva in böter inom hela EU. (Något som många Svenskar upptäckt när de trott att de kan skippa en fortkörningsböter i t ex Portugal).
Jo att vi får betala böter är ju sant. Om jag kör för fort i Danmark får jag betala dyrt. Men om en Dansk kör för fort i Sverige går han fri.
Lastbilskaravanerna är ett tecken på att den tunga trafiken inte bär sina egna kostnader. Den tunga trafiken står för ca 60% av vägslitaget men endast 25% av kostnaderna. Användningen av s.k supersingeldäck (istället för dubbla däck) bidrar kraftigt till det.
Kostnaderna för att köra tung trafik borde åtminstånde dubbleras med skatter och kilometeravgifter, så att transporter flyttas över från väg till järnväg och båt.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Platsen där olyckan inträffade är en olycksdrabbad plats.
Innan alla började krocka var där en trafikolycka. i kombination med dålig sikt. orsakade den mesta skadan, att sen inte trafikanter överlag anpassar sig till rådande värderlek är en helt annan sak.
Exakt. Det är en klurig plats där fuktig havsluft ofta driver in över kall landmassa (=dimma).
I det här fallet spelade nog väglaget en underordnad roll (och därmed däckstandarden), huvudproblemet var att folk fortsatte blåsa på i 110 trots oerhört tjock dimma. Då hjälper inga däck.
Tranarpsbron, inte Tranebergsbron.
Den sistnämnda är för övrigt lokaliserad i Hufvudstaden och hade kanske varit aktuell för överfart för den där italienska lastbilen med kaffebryggare.
Vad vet jag…
Vad kan vi konsumenter göra när företagen suboptimerar sin verksamhet?
Pripps nedläggning i Stockholm retade mig. Nu körs öl och vatten över hela Sverige. Men tittar jag i kylen så ligger där Pripps öl! Är det jag som är dum?
Spendrups, eller var det Åbro, har en god ekologisk folköl tycker jag, prova den.
Var det inte någon som frågade som den ville ha svar och kom fram till att buteljeratdricksvattentransporter inte var dåligt för miljön? Alkohol är dessutom lättare än vatten och bonden får mycket mer betalt för maltsäd än brödsäd.
@oppti
Företagen anpassar till den av politiker förvridna ekonomiska verkligheten. Konstigt vore det annars.
I samband med EU-medlemskapet 1995 insåg åkerierna i Sverige att konkurrensen för svenska åkare kommer att bli omöjlig, då polska åkare och andras personal är nästan skattebefriade jämfört med svensk personal…
(ungefär som det svenska lantbrukets situation)
Tyvärr har bara? svenskt lantbruks problem uppmärksammats och har betraktats som ett "särintresse".
Ingen har tydligen fattat att ett avvikande skattesystem kommer att slå ut all svenskbaserad skattebelagd verksamhet och bara lämnar skattefinansierad verksamhet kvar inom landet.
Processen går ju inte "jättefort", men för den som är litet äldre än tjugofem år så kan man märka detta om man är observant….
De enda som, än så länge, har en säker arbetsplats är folk som lever inom en monopolsituation, såsom juridiken (eller politiken) eller andra typer av språkliga monopol…
Alla andra kommer att få uppleva kanske 30% lönesänkningar för att kunna konkurrera…
Därför måste en skatteanpassning ske till våra närmaste konkurrentländer vilket innebär ett grundavdrag på minst 10 000 per månad. För övrigt så har vi, tydligen, redan en platt skatt som alla tjatar om…
Man kan ju dock ha vissa tveksamheter om det finns anledning att sänka skatten för högavlönade då de nu (tydligen) bara hamnar inom monopolet och då är skattefinansierade och därmed egentligen inte har något alternativ än att betala skatten, ty att hamna utanför monopolet är ju otryggt och därför inte så intressant…
@Thomas Gunnarson
Inte nog med att välfärdsstaten gör oss alla till statsträlar den bryter sakta ner vårt välstånd. Tyvärr så sakta att huvuddelen av befolkningen inte har kapacitet att se sambanden.
"Välfärdsstaten"…???
Nyspråk????
En vanlig fattigpensionär har knappt 7 000 kr , före skatt, ungefär 5000 -5200 kr per månad, efter skatt…
Den som inte äger sin bostad får då bostadsbidrag så då blir det runt 10-12 000 kr i reala termer…
Hade vi haft ett Grundavdrag för alla så hade en mer rättvis och pluralistisk ålderdom varit möjlig i "välfärdsstaten"…
Ty snart är det bara pensionärer som har den minsta aning om vad uttrycket "Välfärdsstaten" ansågs innebära…
Så för andra existerar detta icke.
Håller helt med om att ett utökat grundavdrag vore rimligt.
Fullt så illa är det dock inte att en pension på 7 tkr ger 5. Den ger dryga 6 efter skatt i år (lite beroende på var du bor så klart).
@Thomas Gunnarson
Ok jag glömde citattecknen 🙂
@gefle
jag är visserligen inte så långt kommen än, men det närmar sig…
Oavsett så måste det ju vara ett skämt att beskatta en månadsinkomst på 7 000 kr, även om det är en pension! (5 000 kr eller 6 000 kr över efter skatt.. so what. Prata om den fattiga änkans skärv, om ni kan några bibelutryck…)
När Folkpensionen infördes 1913, så var den ju skattefri!
Så apropå "Välfärdsstaten", värre nyspråk än så har jag svårt att hitta…
(Själv så funderar jag på hur en arbetsgivare skall kunna anställa en ovan tonåring när uttaget från företaget är så stort och då tonåringen knappt får något kvar…
Ty det är ju samma villkor, nästan, för en tonåring.)
1913 fanns det ju inte ens någon oms/moms!
Omsen tillkom efter WW2 1941 och avskaffades 1947.
Sen var det uppenbarligen dåliga tider igen 1960 för då kom omsen tillbaks för att övergå i moms 1969…
@gefle
Ja och sedan dess har det tydligen varit kris.
Det var mer än jag visste…
Att Omsen var runt 2% det minns jag(?!) men att det inte var Gunnar Strängs uppfinning, det visste jag inte…
Omsen var 4.2% 1960.
Det måste ju varit lättare med oms iom att den bara gick ut till konsument till skillnad mot för momsen som ska redovisas på alla håll och kanter.
Strängs budget hade inte täckning inför 1960.
Det saknades 1 miljard på en balansomslutning om 14 miljarder.
Omsen infördes.
Först ut med moms var Frankrike 1954.
Satan vad pensionärerna har fett med cash jämfört med mig som är arbetslös… skulle vara överlycklig om jag fick så mycket. Men näe så är det ju inte så kan inte säga att det är mycket att klaga över då jag lever bra på mindre.
@MJ…
Skillnaden mellan att vara "äkta" pensionär och vara mellan två jobb, som det heter, är att när man är äkta pensionär har man inga andra utvägar.
Men är man yngre, och förhoppningsvis frisk, så har man ändå möjligheter att vända på situationen…
Men att vara arbetslös är ett helvete, så sant.
Driv frågan om ett Vettigt Grundavdrag, ty det är den öppning som krävs (Om vi inte får en sydeuropeisk situation, för då hjälper nog inget…).
Jag har fått precis den bild du beskriver (och ännu värre), av en svensk lastbilschaufför som kör för Kinnarps. Det är tyvärr vilda western på vägarna i Sverige.
Jag är stockholmare själv och avskyr hela lattekulturen med dessa fjantiga människor som sitter hela dagarna på fiken och sippar från löjliga gigantiska muggar samt äter svindyra fåniga mackor som man kan göra själv hemma för en tiondel av priset.
Apropå konsumismen och den ekonomiska tillväxten; det är historien om oss. Spendera pengar vi inte har. På saker vi inte behöver. För att skapa intryck som inte varar, hos människor vi inte gillar.
Det sista stycket var inte dåligt ! Det "lånar" jag rakt av för återanvändning i andra sammanhang.
inlägget antyder på något märkligt sätt att trafikolyckan beror på Sveriges EU-medlemskap ?!!
Jag trodde i min enfald att det berodde på extrema väderförhållanden.
De senaste vintrarna har blivit allt hårdare i Skandinavien (och många andra länder oxå för den delen) och bilister/chaufförer och Vägverket m.fl. måste börja planera och förbereda för kallare klimat de närmsta åren.
Tyvärr regerar fortfarande "värmealarmisterna" i politikens korridorer och i massmedia så vi får nog räkna med många fler olyckor av detta slag framöver.
En olycka beror sällan på annat än den som för fram fordonet! Speciellt inte när det är halt och dimmigt!
@Fortuneteller
Är du aldrig ute och åker på vägarna? Det är ju rena turen att det inte händer fler olyckor.
Det räcker ju inte med avstånd så man själv hinner bromsa utan man får lägga till långsam inbromsning så idioten som ligger och kör precis bakom hinner bromsa också.
Vid vilt så hjälper det inte.
Folk i allmänhet bara kör på. Verkar sakna all form av fantasi.
Hmmm…
Att vintrarna blivit hårdare stämmer bara i ett kort perspektiv…
Vintern 1987 var enligt mitt minne svinkall…
Ett par vintrar på 1970-talet var så oxå.. och även mitten på sextiotalet…
Så visst är konkurrensen inom logistiken en faktor.
Ja eller de beryktade krigsvintrarna eller lilla istiden på 1600 talet.
Ja, nog har det en del med EU att göra…
Systemet bygger på mer transporter som förs på lokalt skattefinansierade vägar.
Delvis har EU bidragit men mest i södra EU, som vi har förstått….
Dock så skall järnvägen stå för hela sina kostnader medan vägarna betalas via de svenska vägskatterna…
Om då inte t.ex. polska åkare är med och betalar och kör som bara den så blir det så här….
Nog finns det ett samband.
förtydligande: olyckor är vanligare vid svåra vinterförhållanden,
det tar tid innan människor har lyckats anpassa körningen till detta. Antagligen borde vissa vägar under viss typ av väderlek stängas av temporärt.
Trist att skylla olyckor på utlänningar, även om många svenskar är vana vid halka och använder dubbdäck så sker olyckor ändå.
Det spelar ingen roll hur mycket halkkörning man övat, eller vilka däck man har, om man kommer från ett väglag som är någorlunda förutsägbart till en bro där det lokalt råder blixthalka och blankis. Det man kan göra är att utrusta broar som har dessa problem med detektionssystem som varnar för blixthalka.
Kommer du i håg ramsan om tunn is?: Vak utlopp inlopp bro…
Du kan hitta på motsvarande för halt väglag: Bro, hav, dimma, kyla, regn ….
Sedan kan man skylla på de saltade vägarna som invaggar falsk säkerhet. Antagligen orsakar de många dödsfall per år. Vem undersöker? Vem talar idag om miljöaspekterna förresten?
Utan salt: halt och låg hastighet – många avåkningar men färre dödsfall?
Med salt: ibland halt och hög hastighet – få men allvarliga halkkörningar.
Ingen som har reagerat på att det var olycka på bägge riktningarna och att det på denna bron inte går att komma över på fel sida av vägen (såvida man inte kör helikopter eller liknande). Den andra sidans olycka kan bero på bilister som är mer intresserade av vad som hänt på andra sidan än vad som kan tänkas finnas framför bilen. En olycka på andra körbanan är en ganska bra ledtråd om att det kan röra sig om besvärligt väglag eller att det finns andra omständigheter som gör att det kan vara högre risk.
Dessutom var ju enligt uppgift sikten en 10-20m. Det innebär att man kör max 3-6m/s dvs 12-24km/h om man skall hålla sig till tresekundersregeln – då smäller det inte så värst ändå även om det visar sig vara lite halare än man väntat sig.
Det hela handlar alltså om att man antingen saknat den utbilning man kan förvänta sig – eller vad som är troligare att man bara skitit i det man lärt sig och trott att man är någon naturbegåvning på bilkörning som inte behöver sånt.
verkar också som de inte sandade på bron utan använde vägsalt, själv undrar jag om det inte bildas glasis av att man använder vägsalt?