Vid slutet av en konjunkturcykel ser man alltid en överetablering av lokaler, då projekt som påbörjas när allt pekar uppåt inte blir klara förrän allt pekar nedåt. Vi har redan tittat på köpcenter och gallerior. En annan indikator på att konjunkturen dyker är att Swedavia (tidigare Luftfartsverket) börjar tala om att bygga ut Landvetter flygplats. Och att Hotel Gothia Towers i Göteborg bygger ut. Vi tittar här på vad som hänt med börsen när det skjutit upp nya torn vid Svenska Mässan.
Affärsvärldens generalindex
och Gothia Towers |
Det första tornet, mittentornet, aka East Tower, numera Crown Tower, byggdes 1984. Resultatet var att börsen föll hela 1985 och inte repade sig förrän 1986.
Det andra tornet, West Tower, byggdes 2001. Behöver vi säga IT-kraschen? West Tower byggdes högre än det första tornet och börsen föll också betydligt kraftigare 2001 – 2003 än den gjorde 1985. Det dröjde till 2005 innan börsen återhämtat sig.
Nu, 2012, har man höjt upp Crown Tower med nya våningar till nya höjder och bygger ett ännu högre tredje torn, nya East Tower. Nu återstår alltså bara att se om en teknisk analys baserad på när det byggs högre eller nya torn hos Gothia Towers även stämmer i framtiden. Höjningen av Crown Tower bör innebära en mindre nedgång på börsen, medan den riktiga totalkraschen kommer inte för svensk del 2014 – 2015, när nya East Tower står klart, vilket ligger i linje med mina tidigare uttalanden.
Gothia Towers.
Foto taget från stillastående bil, släppandes över mamma med barnvagn. |
Slutsatser är en sur och seg svagt fallande börs fram till 2014, varefter börsen tokkraschar. Det blir värre än IT-kraschen den här gången. Det kommer också dröja mer än fyra år innan börsen återhämtat sig, kanske först långt efter år 2020?
Samtidigt är höjningen av Crown Tower en ny typ av indikator och det är alltså inte säkert att den innebär en sättning på börsen. Här går dock fundamenta i linje med teknisk analys. Eurozonen är nu i recession, trots alla massiva stödpaket och sedelpressande av ECB. Det finns helt ingen ammunition att ta till som kan rädda situationen, åtminstone inte hos vår största exportmarknad.
Nu kommer ni förstås säga att den här gången är det annorlunda och teknisk analys är trams och curve-fitting. Men nu driver jag förstås med er. Det här är inte teknisk analys. Det är egentligen fundamental analys av fenomenet att investeringar sker för sent i konjunkturcykeln och en indikator på en överhettad ekonomi som kommer krascha. Det betyder inte att just Gothia Towers kommer gå omkull, utan är bara en fundamental indikator på läget i ekonomin i stort.
Stora West Tower (75m), större Crown Tower (82m) och största East Tower (96.5m). Här kan man för övrigt köpa världens mest överskattade och överprissatta räkmacka. Äkta burkräkor, antagligen skalade i Thailand och inflygna med flyg till feskestaden Gôteborg. 30 ton räkor gick åt 2008 enligt Wikipedia. Inte f-n skalade personalen själv 30 ton räkor. |
6 kommentarer
Fast på Gotia towers bygger de väl hela konjunkturcyklen? Sist jag bodde där för några år sedan byggde de om sitt gym.
Så jag fick en kupong i näven och blev skickad till något Redneck gym på en bakgata.
Jag svär, jag såg Vejron i Ottan där!
http://www.youtube.com/watch?v=E8XHvnf-eBc
Och Expressen/GT uppmärksammar att Göteborg är kvar i stenåldern:
http://www.expressen.se/ledare/sandladestrid-i-grusgropen/
Gothias räkor är faktiskt skalade i Estland innan de körs hit:
http://www.gothiatowers.com/restaurang/historien-om-king-size/king-size-sa-funkar-det/
F.Ö. så skulle det tredje tornet ha byggstartats precis innan Lehman-kraschen men då drog man i nödbromsen för att agera krockkudde och inte överetablera hotellrumsmarknaden i Gbg. Mässan/Gothia är ju en stiftelse med köpmanna/politikerinflytande, så det där görs nog upp på en VIP-läktare.
Byggstart Lehman, visar ju bara hur bra indikator Gothia Towers utbyggnader är på att ekonomin ska krascha, eller åtminstone börsen.
Haha.. bra analys där.
Bara det inte är ett fall av
http://en.wikipedia.org/wiki/Fooled_by_Randomness
😉
Swedavia? Herrejesus, vem är det som ligger bakom den idiotin? Och hur mycket kostade namnbytet? Ansvariga politiker och verkschefer borde avskedas omededelbart utan ngn som helst extra ersättning – nej med ersättningskyldighet till Sveriges folk – för sitt dåliga omdöme. Det är skrämmande men också fascinerande att dessa människor har ansvar för något så komplicerat och vikigt som flygplatser och säkerhet. Jag vill, som skattebetalare och flygresenär, veta vem som ligger bakom. Vem fattade beslutet? Och dessuotm, skall man överhuvudtaget våga sig på att ta flyget från ngn av Swedavias flygplatser?
The Man