Jag är trött. Kom hem ca 02:00 i natt efter att ha föreläst för LRF:s kommungrupp i Västervik och svarat på frågor 19:00 – 22:00 i Gamleby norr om Västervik. Ja, jag körde bil, vilket jag helst inte gör, men det är ett intressant exempel på hur man (jag) konsumerar energi för att höja produktivitet och sänka kostnader. Så här ska det kastas sten i glashus.
Normalt vill jag alltid ta tåget när jag ska på föreläsningar. Jag älskar att åka tåg. Man kan bekvämt jobba på tåget och koppla av och ladda inför framträdandet. Titta på omgivningarna istället för på trafiken. Planerar man i förväg är det billigt, inte ens dyrare att åka 1:a klass än 2:a klass om man köper biljetter i god tid.
Men undantaget de vältrafikerade sträckorna så kan det vara väldigt komplicerat att ta sig fram sträckor som inte staten anser att man ska resa. Det var det där med trafikmaktordningen. För att kommit i någorlunda god tid till föreläsningen i Gamleby skulle jag behövt åka 08:38 från Sätila och åtta timmar och tolv minuter senare varit framme i Gamleby 17:40 om jag hade haft tur. Sju byten. Att ta sig hem igen från Gamleby skulle inneburit att jag lämnat Gamleby station med Buss 25 klockan 10:14 och varit i Sätila 20:36 efter tio timmar och 22 minuters restid. Jag hade alltså även behövt sova över. Var resan skulle kostat orkar jag inte reda ut.
Jag hade varit borta två hela dagar för en föreläsning och hade därmed behövt ha betydligt mer betalt än vad det fanns budget för. Plus att övernattning hade kostat ytterligare pengar. Det hade helt enkelt inte blivit någon föreläsning alls.
Istället tog jag bilen. En resa på ganska exakt 29 mil i varje riktning och med 0.57 i förbrukning per mil brände jag alltså 33 liter mestadels fossil diesel med låginblandning av talldiesel. Total restid blev ca 3.5 timmar i varje riktning och jag kunde även hoppa över övernattningen. I runda slängar brändes alltså 330 kWh av mig för denna föreläsning.
Hade jag åkt kollektivt hade den extra energiförbrukningen varit i princip noll, då min vikt knappt hade lett till ökad förbrukning av energi på de tåg och bussar jag skulle åkt med. Med fossila bränslen köpte jag mig alltså höjd produktivitet till priset av energiförbrukning. Vilket är precis det vi använder energi till. Kom ihåg att BNP-tillväxt = Befolkningstillväxt + Energiförbrukningstillväxt. Vi köper oss produktivitet genom att bränna av mer energi.
I somras hade David Jonstad en föreläsningsturné på någon vecka, där han också kom förbi hemma hos mig och gjorde en intervju. Med en 40 liters Fjällräven Campus Ace-ryggsäck reste han runt helt kollektivt i en dryg vecka1.. Fördelen där är att han kunde samordna resorna på turnén, medan jag bara oftast gör ineffektiva punktinsatser.
När de fossila bränslena sinar på grund av peak oil kommer världen bromsa in. Ska jag föreläsa i Gamleby igen runt år 2030 måste jag viga nästan två hela dygn för ett framträdande på några timmar. Minst.
Och det är en lång rad aktiviteter som kommer påverkas på samma sätt. De går att ordna, men livet blir långsammare och saker kommer ta mer tid. Vi kommer alltså producera mindre och vara inproduktiva i längre perioder. Vår BNP kommer minska. Samtidigt hade förstås pengar gott till övernattning lokalt i gamleby istället.
Nu är jag trött. Även om jag disponerar min egen tid och kom hem 02:00 i natt, så stoppar inte livet runt, utan det var fortfarande upp på morgonen för morgonens sysslor i hemmet och gården som gällde.
I övrigt har jag två nya bokningar i kalendariet. Den 5:e november ska jag föreläsa för 3:e-årseleverna hos min granne Strömma naturbruksgymnasium, som kontrast mot optimisterna på Svenskt Näringsliv/Ekonomifakta. Den 1:a juni 2013 ska jag föreläsa på Mensas årsträff i Jönköping. Ingen öppen föreläsning, utan bara för de som är medlemmar och alltså klarat IQ-kraven. Blir en intressant utmaning.
Till Strömma ska jag gå. Det är bara en två kilometers promenad på stigar och skogsvägar.
Men innan jag börja skriva i kors kommer jag nu ta en tupplur och återhämta mig. Vettigare blogginlägg får vänta ett tag till. Om nu bara telefonen kunde sluta ringa…
1. Min egen ryggsäck är istället en Haglöfs Project XL på 38 liter, men jag valde mellan den och Fjällrävens Campus 40 L. Duger gott för att vara borta några nätter, men ändå ha med sig dator, ombyte etc.
16 kommentarer
Hub-tänkandet i kollektivtrafiken hänger ihop med fixeringen på hastighet. Kortast möjliga tid mellan hubber (till exempel Göteborg och Stockholm) optimeras, vilket gör att den totala restiden för alla resor som människor gör (eller skulle vilja göra) hamnar långt ifrån det optimala.
Snabbtågstänket är ett restidsmaximerande otyg. Också när snabbtågen går – de är ju också mera störningskänsliga. Ingen "graceful degradation" direkt när de inte går.
Tyvärr blir det nog svårt och kostsamt att "återställa" nätverket igen, därför att bibanornas skick fått förfalla så och dessutom drivs av olika bolag.
Banorna i sig "drivs" väl inte av olika bolag, utan det är själva trafiken som utförs av privata bolag. Själva järnvägsnätet är nog fortfarande i statlig ägo tror jag.
Bättre att du stannar hemma på gården än ger dig ut på meningslösa "föreläsningar".
Behöver inte bli så mycket långsammare 2030 om du istället planerar en föredragsserie med ett par timmar på flera orter under några dagar. Exempel på vad som borde vara möjligt med tåg och ett par övernattningar:
Dag 1:
Borås
Växjö
Kalmar
Dag 2:
Västervik
Linköping
Jönköping
Dag 3:
Falköping
Alingsås
Göteborg
9 föredrag, två övernattningar och tåg mellan orterna. Borde gå att få ekonomi i detta redan idag men kräver mer planering i förväg.
Du missade TV kvällen igår: Vetenskapens värld om ett glömt folk i Amazonas-med helt eget språk-utan ord för antal. De var ett med naturen med nedärvda kunskaper om den.
Två år senare kom inspelningsteamet tillbaka-vilken utveckling-TV , el, hus läkemedel osv. Ett standardlyft eller ett förlorat paradis?
På tal om tåg-Regeringen vill inkludera godstransporter i nya ostlänken vilket kanske är frammåtsyftande-men då kan de glömma snabbtåg.
Kul att du föreläst i mina gamla hemtrakter! Det är glädjande att se att de varit så öppna i sinnet att de bjudit in dig att föreläsa. När det gäller kommunikationer så är Västervikstrakten väldigt eftersatt tyvärr.
Dags att komma in i 2000-talet och föreläsa via videokonferens?
Låter skoj! Cornuvideo
Videocopia? Och, som jag framhållit tidigare, gör det i badbyxor.
Som Ramzpaul. Kunde kanske bli kul. 🙂
http://www.ramzpaul.com
Cornu gör ett konceptuellt misstag här. Man kan resa på väg utan bil till låg energikostnad. Det lär bli mer skotrar, mopeder och kabinskotrar på vägarna i takt med att bensinen blir dyrare. Cornu skulle kunna ha åkt samma väg på ungefär samma tid i en kabinskoter till en energikostnad som var ungefär 1/4 av vad den blev. Då hade han kunnat klara förtjänstmarginalen med ett bensinpris på 60 kronor litern.
Det intressanta är vad som händer i framtiden med alla lastbilstransporter och vad gör företag som beror just-in-timekonceptet utan lager. Förr eller senare kommer det också att behövas massa lokala järnvägar igen.
Kanske är läge för BMW att återlansera C1-skotern?
Appropå förnyelsebar energi, så har en stor koncern beslutat att lägga ned sin "sol" sida då det förmodligen anses att sol har för dålig marknads andel/potential av totala förnyelsebara källor.
Se det såhär: Du förbrukar energi, för att andra i framtiden ska spara på sin energi. Så återbetalningstiden i energi, är nog ganska snabb, beroende på hur många som tog sig till föreläsningen. (Om den handlade om det):-)
Järnväg? Varför inte utveckla bussresandet istället? Mer flexiblelt.
Tack Lars för att du tog dig tiden att komma och presentera dina tankar för oss på ostkusten. För trogen blogg-läsare var inte mycket nytt, men för publiken tror jag att det mesta var nytt.
Strålande pedagogik.
Önskar att alla gymnasieelever kunde få ta del av det anförande du höll. Det tog inte mer än två lektionstimmar…
Tack än en gång!
JoE // Västervik
PS. Att resa i sydöstra Sverige har vissa likheter med resandet i norrlands inland… Enda fördelen är att vi sällan sitter i kö. DS.