Har fått in foton från åtminstone två läsare än så länge. Trots att det alltså är lönehelg och maximal efterfrågan så gapar det tomt på sina håll.
Rätt tydlig reaskyltning.
“Endast denna helg”. Jo, säkert. Nästa helg är det väl 40%… Foto: Jane Lindberg |
Cubus Frölunda Torg
Till en början så har tydligen Cubus 30% rea på allt, inklusive vinterjackor att döma på fotot. Detta är taget på Frölunda Torg i Göteborg.
Vinterkläder är en typisk vara man kan avstå från att köpa. Så länge de gamla kläderna håller finns ingen anledning att bränna tusenlappar på en ny jacka. Själv har jag som bekant inte köpt någon vinterjacka sedan jag köpte min Barbour runt 2001. Lär knappast göra det i år heller.
Center Syd parkeringsplats.
Foto: Spelsamlarboksförlaget |
Center Syd
Center Syd är en typisk i princip helt bilberoende konsumtionslada längs E6:an mellan Malmö och Helsingborg. Ett typiskt exempel på en konsumtionslada som lär få problem på grund av Emporia utanför Malmö.
Man har förstås byggt Center Syd på prima jordbruksmark, bland den bästa i Sverige och Västeuropa. Det mesta är förstås asfalterat för parkeringsplatser. Tomma parkeringsplatser även på en eftermiddag en lönefredag. Fanns naturligtvis folk och aktivitet, men helt klart har man asfalterat över för mycket jordbruksmark.
Civilklädda poliser slår till mot
olagligt innehav av illegala substanser på Kungsmässan. Se även artikel hos Kungsbacka-Posten om gräddhyllans ungdomars vanor. Dock verkar gräddhyllans poliskår arbeta på saken. |
Kungsmässan Kungsbacka
Inga foton, men en länk till en artikel om att gräddhyllans stolthet ska bygga ut på grund av “den hårdnande konkurrensen mellan Göteborgsregionens alla köpcentra”. Översatt på ren svenska: “vi måste möta överetableringen i Göteborgsområdet genom ännu mer överetablering!”.
Må minst skuldsatta hyresvärd vinna!
Nu expanderar Kungsbacka, så visst kan det finnas utrymme för mer handel lokalt. Men samtidigt har man expanderat köplador runt Freeport och ICA Maxi, så frågan är hur Kungsmässan står sig där. Det är sällan speciellt mycket folk, och därmed ett rätt angenämt ställe att handla på, men frågan är hur lönsamheten är?
Stenungsund
I Stenungsund ska Citycon, som driver Stenungstorg, inte lyckats hyra ut en enda lokal i det färdigprojekterade M-huset. Blir nog ingen byggstart kan man förmoda…
Vi som minns 90-talskrisen kommer kanske ihåg hur det poppade upp gallerior Sverige runt 1989 – 1991, gallerior som sedan stod tomma. Nu ska allt vara så mycket större istället. Större insatser, större förluster.
Helsingborg, bostadsbubblan och NCC
“regionchef Henrik Lindén på NCC Boende Syd förnekar att det skulle handla om någon desperation”
Lite off-topic, men det gnälls om en helt död bostadsmarknad i Helsingborg. NCC förnekar dock att man ger bort hyra, bensin och mat till ett värde av 295 000:- till de som köper nyproducerade lägenheter skulle handla om desperation. Bara så ni vet…
26 kommentarer
Med vägtullarna till Göteborg så är min lekmannabedömning att fler människor från söder kommer stanna i Kungsbacka och handla där istället.
Palla betala pengar bara för att åka genom Göteborg.
Fast även Sisjön, Frölunda Torg och Allum går att köra till utan att betala tull. Blir dessutom just nu en ny led Rv40-Partille och det är gratis att svänga in på Rv40 från E6, så man kan enkelt köra tullfritt till Allum (går förstås att göra redan idag, men blir lite mer omväg).
Kungsmässan saknar förstås nischbutikerna, man är helt enkelt för liten, och har därmed bara de vanligaste kedjorna.
"Blir dessutom just nu en ny led Rv40-Partille"
Vafalls? Det här har jag inte hört talas om! När? Var?
Ny led är kanske att överdriva. Just nu byggs ett nytt mot mitt emellan Råda- och Landvetter-moten, som kommer ansluta till Partille-Landvettervägen ungefär vid postterminalen. Så postlastbilarna behöver inte köra genom villaområdet vid Landvettersjön och vill man gena behöver man inte köra över Öjersjö.
Gissar att det är centrum som får stryka på foten nu när lågkonjunkturen kommer. Nordstan i första hand. När det gäller ren konsumtion.
Sen kommer ju den stora flyttvågen i och med att hela centrum stängs av vid tunnelbygget. Då tror jag att många specialiserade företag kommer flytta. Dvs sådana företag där kunderna inte hade brytt sig om kostnaden för vägtullen, men gärna vill ha tillgängligheten, typiskt företag som säljer till andra företag.
Tror jag med, det blir ju inte kul för företagarna på ringön till exempel.
Något jag annars funderat över är hur tullarna ska användas i övervakningssyfte. Alla som passerar blir ju registrerade. Vilka får tillgång till denna data? Fartkontroller brukar ju polisen motivera med att de får fast mycket annat skumrask.
Kållereds köpstad mellan Göteborg och Kungsbacka ska fördubblas och bli ett av Sveriges största volymhandelsområden från 32 000 till 64 000 kvadratmeter man räknar med invigning 2016. Samtidigt pågår planeringen för att komma igång med Mölndals centrum med ca 35 000 kvadratmeter handelsyta – första etappen ska vara klar 2016.
I Mölndal tillkommer lika stor yta med nya bostadsrätter att tillkomma inklusive ytterligare ett parkeringshus. För att ge plats river man 50-60 billiga hyresrätter uppförda på 1950-talet.
I våras blev ett nytt parkeringshus för 66 miljoner färdigt. Det invigdes av kommunstyrelsens ordf Bergfeldt samt S starke man P. Karlsson som tillsammans gled dit i en Rolls Royce. P-huset behövdes inte och står nu tomt men byggdes för säkerhets skull. Våra unga kan inte ens hoppas på någon av 50-talslägenheterna som ska rivas för nästa P-hus. I vår kommun ser vi till att arbeta förebyggande så inte våra bilar riskerar att stå under bar himmel.
Väldigt få kommer att stanna hemma pga vägtullen, det är ju en kostnad som debiteras i efterhand och alltså inte en kostnad i svenne banans tankevärld.
Även Allum kommer att bygga ut med ungefär 30% mot dagens butiksyta. Skall vara klart 2015.
Det där är inte Center Syds parkeringsplats, den är till den stora vita byggnaden i bilden, men där har varit stängt i flera år nu. Ska dock öppnas klädoutlets där nästa år. Tog mina första stapplande steg till körkortet på den parkeringen eftersom den alltid står tom.
Det går rätt dåligt för Center Syd, men jag tror ändå inte de kommer lägga ner först, det blir nog något i Malmö. Center Syd drar rätt mycket lokalt folk som veckohandlar osv, skulle aldrig falla mig in att ta mig hela vägen till Emporia istället.
Ja, det där fotot kändes ganska bedrägligt. Jag brukar handla på Center Syd och det tog mig en del Google Maps-letande för att hitta platsen där det fotades. Jag var och handlade på lördagen vid 12-tiden och kan säga att det var väldigt mycket bilar på parkeringen kring Center Syd, hela vägen ned på stora parkeringen. Gissningvis var det lika tomt som på fotot då på den platsen, eftersom den tagen typ ute i industriområdet.
Helt rätt att denna parkeringen är lite missvisande då den som sagt inte är direkt kopplad till Center Sy(n?)d utan till en annan byggnad i området. I och för sig så säger väl det en del om hur attraktivt området är när en så stor byggnad stått mestadels tom i långa perioder. Går man sedan in på Center Syd så är där ganska många tomma lokaler som det aldrig tycks hittas ägare till, så jag tror inte att det går strålande bra för "Centan" precis.
Fler nyheter från västkustsgräddhyllan (bostadsrelaterat dock) Utropsprisfall 19 % på lägenhet:
http://boliga.se/map.aspx?id=3346429
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=hemnet&ObjektGID=OBJ5130_1218493219
De håller just på att färdigställa ett nytt affärscentrum vid Munkebäcksmotet (där Torpavallen låg), alltså vid E20 mellan Allum och innerstan (och utanför tullarna). Undrar hur det kommer att påverka Allums kundtillströmning? Fast än så länge verkar de enda hyresgästerna i det nya centrat vara MediaMarkt och Max hamburgare. Vi får väl se vilka (om några) kedjor som flyttar in.
Seriöst?
En andra Max i Göteborg är ju välkommen, men detta låter allt mer som vi har en bubbla och enorm överetablering. Det blir kanske inte bara en bostadskrasch, utan även en krasch i kommersiella fastigheter…
http://www.byggnyheter.se/2011/10/nya-hyresg-ster-vid-torpavallen
Japp, jag blev mycket förvånad när jag åkte förbi där häromdagen och såg skyltar som proklamerade en nära försteånde födsel av ett ytterligare köpcenter. Jag antar att tiden från beslut till byggstart kanske kan förklara det hela något men märkligt är det oavsett. Att Media Markt varslar på huvudkontoret gör knappast situationen muntrare.
MediaMarkt försöker som känt att dra tillbaka sin nyetablering.
I de etableringsfaser där det inte finns ingånga kontrakt ska det inte bli några nya butiker. Så den som lever får se om det blir något MediaMarkt här eller inte?
Förövrigt har MediaMarkt gått ut och sagt att de ska satsa mer på e-handel och mindre på butikshandel.
Jag kan tillägga att Media Markt vid Torpavallen inte har öppnat än. Jag har inte sett någon skylt utanför om när de öppnar, men att döma av hur färdigt allt ser ut (åtminstone utvändigt) så måste det vara nära förestående. Det var dessutom ett stort antal personer där och jobbade nu på lördag eftermiddag med att sätta upp fasadskyltar och sånt.
Max däremot öppnade i förra veckan. (Och har dessutom öppet 10-02 alla dagar!) Att döma av den stora mängden kunder som varit där varje gång jag passerat så har de hittat sig en bra nisch. Det fanns inte särskilt mycket av den typen av restauranger i den här delen av stan förut. Det närmaste, eller åtminstone lättillgängligaste för den bilburne, var nog McDonald's i Partille.
Det nya centrat verkar bestå av två byggnader. Media Markt upptar hela den ena, förutom ett litet hörn där Max knött sig in. Den andra kåken är fortfarande under uppbyggnad, och om det finns några klara hyresgäster så har jag inte hört om det.
Jag tog några bilder när jag gick förbi förut. Ber om ursäkt för den dåliga kvaliteten, det började bli mörkt och min kamera gillar inte sånt.
Bild 1
Bild 2
Bild 3
I den andra byggnaden skulle MIO öppnat en butik (den som fanns i Gamlestan skulle flytta dit). Dock gick den butiken i konkurs pga avstängningen av vägarna till området i samband med bygget av partihallslänken. MIO koncentrerar nu sin handel till butiken i Frölunda.
Då det råder etableringsförbud för livsmedelsbutiker i Torpavallens handelscenter så finns det inga andra aktuella hyresgäster just nu. Om detta förbud hävs så kommer nog minst en livsmedelsbutik att öppna där.
Eftersom det ligger en stor och välbesökt (och riktigt bra) ICA Kvantum 200 meter bort så känns livsmedel inte så sannolikt, tycker jag.
Kläder, kanske? Det borde finnas många lite mindre butiker inne i centrum som vill flytta ut för att komma undan det decennielånga byggkaos som stundar.
Jag kan rapportera från Hansa City i Kalmar:
Förra eller förrförra månaden skulle jag en sväng till Bauhaus och detta vara helgen INNAN lönehelgen. Jag vet inte om det var för att det regnade men det var fullt på nästan alla parkeringar och hur mycket folk som helst. Jag fick en chock då jag också trodde att det skulle vara folktomt helgen INNAN lönehelgen.
Skulle vara intressant att se statistik på hur det handlas i Sverige. Tror att olika utbetalningsdagar och kreditkort jämnat ut köpen.
Miljöpartiet+S struntar i vad 90% av Malmös befolkning tycker och sänker hastigheten till 40 km/h i hela Malmö. Det är lite synd att man inte sänker till 30 km/h för då hade stadens sammanbrott kommit ännu snabbare. Handel och restauranger lär jubla.
Helt uppslag i gårdagens Nya Åland: "Alltfler butikslokaler gapar tomma i stan", apropå Mariehamns centrum och det pågående bygget av ett köpcentrum utanför stadsgränsen och ett i Godby.
Min lön kommer den 15, men det spelar ingen roll, man köper ju det mesta med betalkort ändå.
Hur går det för Överby utanför Trollhättan, har regionen med landets högsta arbetslöshet påverkat beläggningen i negativ omfattning? Eller kanske rent utav ökat den i brist på annan sysselsättning aka shopping culture?
Knalleland i Borås har några tomma lokaler efter Expertkonkursen…
Då jag minns textilnäringens tomma fabrikslokaler i Borås på sjuttiotalet, så kändes inte intrycket av dessa tomma köpcenterlokaler som något positivt…
Utan som ett omen.