“Tokrea på SAS-aktier” – Affärsvärlden / Direkt 13:e mars 2009
Statliga liket DDR Airlines (OMX:SAS, OSE:SAS, OMXC:SAS) fortsätter att leva vidare trots brist på existensberättigande i nuvarande form.
I mars 2009 gjorde man en nyemission på sex miljarder kronor, vilket är de pengar som bolaget håller på att äta upp. Den kallades tokbillig, då varje aktie kunde tecknas för 2:63 kronor.
Fast 2010 gjordes en omvänd split i aktien och 30 aktier förvandlades till en enda aktie.
Veckochart SAS sedan den
omvända splitten 2010. |
Den som tecknade sig i nyemissionen 2009 betalade alltså med dagens aktiekurs 2.63*30=78.9 SEK per aktie. Igår stängde aktien på 4:33 SEK och den som hade det dåliga omdömet att stoppa in pengar i SAS, dvs bland annat just du, käre läsare, i form av svensk skattebetalare, har förlorat 94.5% av “tokbilliga aktier”. En aktie för tokar. Utvecklingen har varit helt och hållet förutsägbar, så det är ingen överraskning att utvecklingen är sådan här. (Schibsted/SvD pratar om “mer än 90%”)
De orealiserade förlusterna i aktien är egentligen ännu större, då aktien inför den livräddande insatsen 2009 stod i 22 SEK och inte 2:63. Ska man justera för att man fick teckna 14 aktier a 2:63 så var aktiekursen med dagens mått mätt 30*(22+14*2.63)/15 hela 117.64, vilket innebär en nedgång på 96%. Korrigering: Det var också en nyemission 2010, så de här siffrorna stämmer inte.
Under tidigt 2000-tal hade jag en del fondandelar i Odin Sverige och Odin stoltserade just med ett stort innehav i SAS. Fonden gick under de dåliga åren i början av decenniet fantastiskt bra (=steg 80-100% om året på en sur börs om jag minns rätt) och klådde börsen igen och igen. Men man vägrade sälja SAS. Som varje peak oil-medveten person förstår så är och var SAS ett dödsdömt bolag, vilket också fick mig att avveckla fondinnehavet. Har man som förvaltare så dåligt omdöme att man behöll SAS så fick de klara sig utan mig som kund. Vet inte om Odin fortfarande har kvar SAS, men någonstans på vägen upphörde man att klå index och den fantastiska förvaltningen blev medioker.
Slutsatsen kring Odins förvaltares dåliga omdöme visade sig vara korrekt. Kanske hade man bara tur under början av decenniet, eller så blev man som aktiv fondförvaltare förblindad av sina innehav och gifte sig med aktien. Att man gjorde det i ett fall innebar antagligen att man visade samma dåliga omdöme i andra aktier och det var alltså rätt beslut att byta fond.
Istället stoppade jag in pengarna i råvarufonder, specifikt olja.
Vi vet ju hur det gick.
Oljan drog rakt upp i skyn, SAS rakt ner i dyn.
För det är här problemet ligger. Peak oil. Oljepriset. SAS var också ute i media och slog sig för bröstet över hur de ansåg att oljepriset skulle krascha ner till säg 20 – 30 dollar. Tror detta var runt 2005. Istället gick oljan till 148 USD 2008, varpå ekonomin kraschade och SAS blev konkursmässigt. Men visst, oljepriset kraschade ju ner till 30 dollar, men vid det laget behövde SAS 6 miljarder SEK i nyemission för att överleva.
Och återigen var det oljepriset som spökade i gårdagens rapport.
Flygbolagen sitter i en rävsax. Är det god konjunktur gör oljebristen att priset på bränsle sticker iväg. Är det global recession så kraschar oljepriset, men det gör även resandet.
Nu föreligger det ingen akut konkursrisk längre i bolaget. Man brände bara av (allt avrundat) en halv miljard senaste kvartalet och har 3 miljarder i kassan plus lånelöften om fem miljarder. Kassaflödet var dock negativt på grund av amorteringar på lånen. Kanske är SAS faktiskt tokbilligt idag i det kortsiktiga perspektivet? Speciellt som de tjatar om positivt operativt kassaflöde, vilket innebär att “om vi struntar i att betala våra skulder så ser det bra ut” (FLT – Flygbolagslånetorsk).
Samtidigt bestod en betydande del av kassaflödet försäljningen av dotterbolag. Avvecklingen fortsätter.
Bolaget går dock tidigast i konkurs om ett år om man nu inte fortfarande kan använda de där lånelöftena, då det i så fall tar flera år innan bolaget går i konkurs, alternativt att aktieägaren svenska staten och andra tokar fortsätter pumpa in pengar i liket via nyemissioner. Dock lite underligt att slänga sig med lånelöften som argumentation när man samtidigt betalar av just lånen.
I det långa perspektivet är dock branschen död på grund av peak oil. Ja, det kommer finnas trafikflyg även i framtiden. Men när vi ska välja mellan flyg eller telekommunikationer för att rikta in sinande resurser och en krympande ekonomi efter tillväxtens gränser, så lär vi välja telekommunikationer. Något måste vi dra ner på och flyget tillför ingen samhällsnytta i dagens form.
Om nu bara svenska staten kunde sälja av sin andel i bolaget. Är det viktigt med ett flygbolag för Sverige kan man för pengarna starta DDR Airlines som kan flyga mellan de orter ingen annan vill flyga.
18 kommentarer
Efter att ha läst SAS: Konsten om att krascha ett flygbolag så finner man att det största problemet är inte oljan (än) för det finns flygbolag som gör finfina vinster. Det är SAS aldrig har skurit ned kostnadsmassan man hade efter monopolet så man hamnat på en nivå där man är lönsam.
Snart kan man köpa bolaget stycka det och sälja det i delar med god förtjänst.
Annars så hör väl massflyget där alla hade råd att flyga överallt definitivt till dom brancher som har framtiden bakom sig.
Om några är blir det som på den gamla goda tiden, då pöbeln hade förstånd att visa respekt för överheten, då det bara var dom med stora ärvda egendomar och familjeförmögenheter som hade råd att resa, fint folk med andra ord, någon av er andra kanske kunde få ynnesten att få följa med som tjänstehjon.
SAS skall bokföra sin pensionsskuld snart.
Då kommer ca 10 miljarder av eget kapital ryka.
Det blir 1 miljard kvar i eget kap.
Förmodligen för litet eget kapital och då krävs en nyemission.
Sälj bolaget nu.
Förresten hur skall PRI klara att betala 11 Miljarder??
Vad händer med alla olönsamma sträckor mellan icke storstöder och universitetsstäder om SAS slutar att trafikera dem ? Precis.
Troligtvis kommer de orterna att tappa ännu mer befolkning och arbetstillfällen när transportmöjligheterna minskar. Räkna i stället på vad totalkostnaden blir för Sverige om kommunikationerna till små orter stängs ner.
De flesta fattar att vi inte kan ha ett land där alla bor i storstäderna eftersom inga kommunikationer finns till de små orterna. Någon måste trots allt dra lasset och producera mat och annat ute i bushen. De som vill stänga ner SAS bara för att det går med förlust kanske vill stänga ner alla vägar utom E4:an bara för att de vägarna kostar ?
I vilket fall som helst är SAS olönsamt, ska de sträckorna upprätthållas så måste man dra ner på kostnaderna, alternativt lägga ut driften på nåt bolag som faktiskt kan hålla i pengarna. Sen finns det inget egenvärde i att hålla småorter vid liv… …Maten skickas knappast med flygplan heller.
Kortare sträckor mellan små städer lämpar sig väl för propellerplan (som tex Widerøes plan). Propellerplan går väl att köra kortare sträckor med elmotor och lithiumjonbatterier. Till skillnad från elbilar är det ju helt ok med en speciallösning för snabbt batteribyte vid mellanlandningar.
Det vore nåt för SAS efter konkursen. Dom kanske inte tjänar pengar på det, men det vore i alla fall roligare för oss skattebetalare att finansiera ett elflygbolag för korta sträckor inom Skandinavien.
Har för mig att det är så med zombies att de äter av hjärnorna på folk och investerare så att de inte kan tänka ordentligt längre.
Detta är något som har stört mig rejält i flera år… varför äger Svenska Staten ett flygbolag?
Apoteket, Bilprovningen, sjukvård, äldrevård och skolan bedöms inte tillhöra Statens sk 'kärnverksamhet' och skall säljas ut så snabbt det bara går, men tydligen inte ett j-la flygbolag som inte ens går med vinst.
Ja, nu fick jag det ur mig. Nu känns det bättre.
Medhåll! Kunde inte sagt det bättre själv.
Men man väntar väl förstås på att SAS går med vinst så man kan sälja det för mer än skräp.
Och det är ju som Maud brukar säga. Staten är alltid den bäst lämpade att vända ett förlustbringande företag till vinst.
Och det kan ju inte bli sämre av att 3 (+?) stater är inblandade.
SAS kanske inte skall gå med vinst utan fortsätta att vara en kugge i maskineriet som håller liv i småorter ?
Om inte… vill vi verkligen ha ett land där alla bor i storstäderna ?
Jag tror att väldigt få räknat på totalkostnaden om vi stryper ALL flygtrafik till icke lönsamma orter.
Ja, för alla på dessa orter är ju beroende av flyg.
Epic facepalm.
Ingen som påstått, men många små orter är beroende av flyg för att inte avbefolkas ännu mer.
Det finns inget egenvärde i att bevara småhålor långt ut på landet. Småhålor i närheten av storstäderna lär klara sig (som exempel växer nästan alla Skånes kommuner) hålorna i norrlands inland förstår jag inte varför vi ska bevara.
Skogen, malmen och vattenkraften kräver arbetskraft. Därtill rennäring, fiske, bär och vinterturism mm. Åkrar gick också bra att odla i inlandet med korn och potatis mm innan priskonkurrensen blev för hård. Folk i lappmarksbyarna klarade sig ofta bättre än man gjorde söderöver.
Beror också på vad du menar med småhålor. Är det byar på tjugo pers du tänker på eller kommuner som Vilhelmina, Storuman och Sorsele? Man kan inte lägga ner kommunerna. Och det är inte till byar på tjugo pers som flygplanen går.
Snälla någon, småorter i inlandet står och faller inte med existensen av flyg. Snarare tvärt om, då det blir omständigare för föderiet att ta sig till från Fjollträsk utan flyg.
Googlar jag "föderiet" så handlar det om kvinnor som skall föda barn, men det var väl knappast vad du syftade på.
På Papua Nya Guinea är flyg ofta det enda som fungerar. Det skulle kunna bli likadant i Sverige om man inte längre klarar av att hålla vägarna i skick.
Jag har liksom någon härovan också en viss tro på elflygplan. Bränslet till flygplanen har man i forsarna.
Vill man känna sig onödig kan man bosätta sig i storstäderna och försöka försörja sig på hunddagis, caféverksamhet, tatueringsverksamhet eller något sådant. Vill man vara ekonomiskt nyttig så skall man kanske snarare vara skogsarbetare i Norrlands inland.
Glöm inte RUT-städningen, att kasta runt skattepengar i en karusell där vi alla skrubbar toaletter åt varandra kommer att bli landets räddning, Lööf-style. 🙂