Jag har ju tidigare ställt mig frågan om vår havererande svenska infrastruktur beror på sabotage, maskirovka, besparingar eller rent slump, även om vissa fall bevisligen måste vara sabotage som vinterns telekommunikationsavbrott från Luleå och norrut.
Det är naturligtvis en slump att efter jag går ut med att jag befinner mig i Stockholm/Centralen och skall åka hem så har någon begåvning ner kontaktledningarna på järnvägen, inte på ett ställe, utan på två ställen. Som neosurvivalist var det ju inget att oroa sig över, och det var rent av väntat. Hade mat, vatten och underhållning nog för att klara mig själv och kanske även grannen upp till ett dygn om så skulle behövas.
I övrigt är det inte så mycket att orda om. Folk höll sig lugna och samlade, börjar väl bli vana nu, det kan ha hjälpt att vi blev stående på en station i Katrineholm så nikotinister fick gå ut och röka på och övriga kunde sträcka på benen. Efter ca 1.5 timmar flyttades vi till buss och fick slussas med buss hela vägen till Göteborg, istället för Internetz-utrustad X2000.
Själv började jag språka med grannen som visade sig vara en fd kollega till bloggrannen Flute, och vi pratade om peak oil mm och annat under några timmar (och störde medpassagerarna antar jag, men ingen våga käfta emot, kanske fastnade något) innan han klev av bussen i Skövde.
Informationsgivningen från SJ var utmärkt. Ingen ironi här. Man berättade i princip direkt vad det rörde sig om “kontaktfel” och senare “två kontaktfel”. Man berättade vad man visste och vad man inte visste, vilket är korrekt informationsgivning. “Vi vet inte hur länge” är faktiskt också information och följer regeln att man skall berätta exakt vad man vet och vad man inte vet. Vid bussbyte i Skövde fick vi smörgåsar och dryck, och dessutom blir nu hela hemresan gratis. Beroende på när man köpte sin biljett så ger det en timpenning på 125 – 250:- i timmen, efter skatt, för de fyra timmar som vi blev försenade. Det motsvarar en bruttomånadslön på 30 000 till över 60 000 kronor, för den helt okvalificerade arbetsuppgiften att sitta och glo, eller rent av sova.
Lite trött är jag idag, men då jag som egen företagare disponerar egen tid så kommer det lösa sig för min del iaf. Kan vara lite segt för de som har en arbetsgivare att gå till, men de kanske sov på bussen? Enda nedsidan var att jag inte kunde skriva mitt blogginlägg om försvarsseminariet jag var på i Riksdagen igår.
Men det kommer om en stund.
I övrigt finns ingen kritik att rikta mot SJ. Att trafikverket inte kan reparera på nolltid när någon lastbil river ner ledningar på två ställen är ganska självklart. De kan inte ha reparationsteam sittandes överallt, utan dessa är antagligen någon timme bort, och felen måste också hittas först.
Värre är det nog för de som fortfarande drabbas nu på morgonen och kanske faktiskt har tider att passa, vilket nog få hade på kvällen.
Tydligen skall järnvägen få ökade anslag.
13 kommentarer
Härlig inställning till det oväntade och kul med den ekonomiska sidan av förseningen. FRÅGA: hörde du radioreportaget från Schweiz härom veckan, hur de schweiziska järnvägarna trots miljoner insnöade dalar i princip alltid kan hålla tiderna???
Mvh,
Lars
handlar fan inte bara om mera deg fr pappa staten, det är ansvar som i rweda pengar skall uytkrävas av den jävel som — i fläkten, dvs rev ned ledningen. alltid ngn annan s skall reda upp.
papagai
Diversionsförbanden är väl sedan länge borta från platsen när reparatörerna anländer, så det är nog svårt att utkräva ansvar. Men välövade blir de och regelboken är väl vid det här laget sprängfylld med hur man lämpligen saboterar svensk infrastruktur.
Trodde sverige var bäst själva att sabotera sig självt…
Hoppas Fredrik den Store har rätt; Sverige är ett land som städse arbetar på sin undergång – och som alltid misslyckas därmed!
Apropå Norrmalmtorg/Stureplan
Jag trodde länge att det s.k. läppstiftet i Göteborg var Göteborgsoperan.
Tänk så re'kan bli!
Så här blir det när ett land inte vill investera i underhåll under 40 år, första såssar och nu socialmauderater..
Underhåll kostar och tar pengar från politikernas favoritprojekt, det ger inget synligt resultat som tex en ny arena..
Va! är inte läppstiftet göteborgsoperan.
Anonym 09:56
Var inte fånig, Göteborg har ingen opera.
Jaha, du var också ute och åkte? Själv skulle jag åt andra hållet, men fastnade i Hallsberg. Någon surivalist är jag verkligen inte, långt ifrån, men till skillnad från flera medpassagerare hade jag i alla fall kontanter på mig så att jag kunde handla i bistron när strömmen gick och kortläsarna slogs ut.
Alla idioter som river ner ledningarna kanske skulle sluta om de fick betala samhällskostnaderna eller alternativt ett finger för sina tilltag.
Det handlar nog inte om någon som medvetet river ner ledningarna. Spänningen i en kontaktledning är så hög att du dör av att bara befinna dig för nära den, utan att ens röra vid den. Det var ju en sådan incident i Stockholm för ett par år sedan, där ett par ungdomar omkom efter att ha klättrat upp på taket till ett pendeltåg och fått en stöt. Av GP-artikeln att döma handlar det om ett godståg som rivit ner den, antagligen genom att strömavtagaren kommit åt den på något felaktigt sätt.
Som någon som i ca 10 år åkt fjärrtåg par gånger per vecka. Kan jag säga att SJ sedan årskiftet verkligen skärp upp sig när det gäller information. Tidigare kunde den vara katastrofal. Nu är den tillräcklig bra så man kan planera efter den som exempel gå sätta sig i lounge eller åka hem eller ta senare jobb. Samma sak tycker jag mindre förseningar nu än börja av 00-talet, då det hände ungefär en gång per månad att SJ fick betala taxi från Götet till Skövde.
Dock som andra påpekar så både jämfört med Schweiz och Japan (innan jordbävningen) så klarade de länder snöstorm m.m. betydligt bättre än vad vi gör.
Daniel m fl:
Det handlar väl inte om att "klara" en snöstorm eller inte. Det kan vi nog också i Sverige – utan det handlar om vad du är beredd att betala för att det skall fungera som du önskar.
Vi har ett stort problem i Sverige i så motto att vi är en relativt liten befolkning på en relativt stor yta – men förväntar oss infrastruktur såsom man befinner sig i en storstad och där alla tjänster är ett telefonsamtal bort. Om så skulle vara fallet, så blir det väldigt dyrt…
Som tur är är ju vissa delar av solidaritetstankarna borta – de som kan Televerkets historia kan säkert rätta mig, men visst var det väl så att anslutningsavgift för telefoni var samma kostnad oavsett om det handlade om inkoppling på befintlig plint i hyresfastighet såsom att dra ny kabel 2 mil i djupaste skogen.. det försvann väl med avregleringarna under 80-90 talen
Zzooter: Nej du har så helt rätt så. Största problemmet för sverige och speciellet när det gäller infrastructure (bredband,telefoni, tåg och vägar) är att sverige har för lite befolkning. Har för mig jag läst för X antal år sedan en uträkning Sverige borde ha ca 50M för kunna få en kostnadseffektiv infrastruktur (då främst järnväg och vägnät) som våra större grannar i söder har om man räknar på det utan ta hänsyn till peak-everything. Sedan att 50M skulle vara tok för många att försörja om man räknar med peak-everything är en annan femma.
Sedan själv klart så löses saker lättare i Schweiz och Japan genom att när de får problem så kan de skicka ut mer personer än vad vi kan göra.
Sedan tror jag att vi lurar oss själv genom skylla allt på vi är glesbefolkade jämfört med schweiz och Japan utan en del bygger också på att vi inte är beredda att betala för vad det kostar.
Men överlag som frequvent SJ resenär så får jag säga att senaste 5 åren är jag faktiskt väldigt nöjd med SJ trots problemen. Dock kan man alltid bli bättre.
Har haft mer problem när jag var tvungen att flyga inom Europa och även reseande med tåg i tyskland mellan ständer kan också strula.
Stämmer också dra in plint var samma kostnad ovaset avståendet. Dock i vissa ställen så blev det billigare för Telia (Televerket) att lösa det med att ge folk mobiltelefoni (NMT på den tiden det begav sig) som de kunde ringa för vanlig samtaltaxa. Kommer dock ej ihåg när det togs bort tror att telia faktiskt hade ansvar första åren under avreglering också.