Kan man hoppas att nedmonteringen av DDR Airlines har börjat? SAS säljer nu sin 20%-iga andel i British Midland till tyska Lufthansa. Det är ett steg på vägen, men det bästa vore att ta steget fullt ut och sälja av hela SAS.
Det finns fortfarande ingen anledning för staten att äga flygbolag, speciellt inte internationella sådana. Finns det absolut ett behov av miljövidriga fossila transporter inom Sverige, så kan väl staten driva just DDR Airlines som kan få sköta detta till oattraktiva orter. Annars kan man väl låna ut regeringens flygplan om nu staten insisterar på att vi måste ha flygservice inom landet.
Strippa ner SAS till lite inrikeslinjer och möjligen en linje till Köpenhamn, varifrån andra flygbolag får ta vid. Därmed fylls det eventuella nationella behovet. Men sälj eller lägg helst ner hela skiten.
Flyget har inte någon framtid, åtminstone inte som tillväxtbransch. Man kommer strypas från två håll samtidigt – minskad resande i spåren av fortsatt ekonomisk kris, och stigande bränslekostnader i spåren av peak oil, på sikt rent av brist. Dessutom borde eventuella framsteg i de sk klimatförhandlingarna lägga straffskatter på flyget motsvarande minst de som bilismen får betala, oavsett om CO2-paniken är rätt eller fel.
SAS = Sälj Aset Snabbt. Medan man fortfarande får något betalt. Nu har man åtminstone fått lite fart på nedmonteringen, vilket är bra.
4 kommentarer
Läste för ngt år sedan att glesbygdsplanen är så subventionerade att det hade varit billigare att sätta resenärerna i taxibilar och dundra ner till sthlm.
Flygets framtid har diskuterats en del på Ecoprofile: http://www.ecoprofile.se/posts.asp?forum_id=1300&topic_id=94
/Mattias Carlsson
Flyget lever väl fortfarande på ångorna av det förra århundradets teknikoptimism. Det fanns ju faktiskt en tid när några tokiga framtidsforskare till och med drömde om att "alla" skulle flyga omkring i sina egna små flygplan, ungefär som man hade sina bilar. Men lyckligtvis så hann verkligheten ikapp dessa dårar långt innan de hunnit få politikerna med på sina idéer.
Nu får vi bara hopppas att G20 kan införa sådana avgifter på flyget att vi inom 20-30 år helt har avvecklat privatflyget helt.
Skall vi kunna ungå klimatförsämringarna genom att som G20 föreslår minska CO2 utsläppen med 80% fram till 2030 så torde det ju inte finnas mycket framtid för flyget i vilket fall som helst. Så det är nog lika så bra att göra det olönsamt att driva flygbolag redan idag så att anpassningarna till den nya tiden snabbt kommer igång.
Pressen på flyget kommer att uppstå av de anledningar som Cornu nämner. Det kommer att minska resandet med flyg.
Blir det dyrare så minskar efterfrågan. Traditionell efterfrågemodell.
Men, samtidigt är flyget en stor industri. De kommer av ren självbevarelsedrift kämpa emot den utvecklingen.
Det kommer de göra på två sätt, dels maximalt förhala minskningen av traditionell teknologi (precis som bilarna gjort i många år nu)och dels genom utveckling av ny och bättre teknologi. Med bättre menas accepterad och ekonomiskt möjlig. Hur fort det senare kan tänkas gå är svårt att bedöma.
Troligen kommer det i alla fall ta tillräckligt lång tid för att SAS skall hinna försvinna från kartan för länge sedan. Och flyget kommer inte upphöra. Bara minska och struktureras om.