Äntligen föreslås en riktig framtidssäker infrastruktursatsning i Sverige, som inte bygger på evig fortsatt tillgång till fossila bränslen. Hela 150 miljarder SEK kommer en utbyggnad av höghastighetsbanor för tåg mellan Göteborg-Stockholm och Stockholm-Malmö att kosta fram till de skall stå klara runt 2023.
Detta kommer effektivt att ersätta och konkurrera ut flyget, som ändå inte har någon framtid nu efter peak oil. Nu återstår bara för svenska staten att ge bort sitt ägande i det i framtiden meningslösa flygbolaget SAS, medan det fortfarande finns någon som vill äga bolaget ens om de får det till skänks, men tyvärr har ju finanskrisen satt stopp för det.
Nu är det framlagda förslaget förstås inte samma sak som att banorna kommer byggas, och under nästan femton år sysselsätta tusentals människor, men vilket parti kommer gå emot den här satsningen? Miljöpartiet lär inte göra det. Tyvärr föreslås det än så länge ingen höghastighetsbana Göteborg-Malmö, men det kanske kan komma?
Men ett förslag är inte samma sak som att det antas och finansieras. Det kan vi bara vara säkra på om det gäller motorvägar.
Tyvärr så är det ju numera krav på papieren-bitte för att få åka tåg. Fri rörlighet som sådant där kallas för på nyspråk.
16 kommentarer
Det ska väl överkklagas in absurdum först också.
Men satsningen är helt rätt förstås och mer därtill behövs också. Ju förr dess bättre.
Oändligt mycket bättre satsa på infrastruktur än diverse krispaket till dödsdömda näringar.
/Morfar
Mkt bra !
Man kan tänka sig att det ligger lite valtaktik bakom förslaget också.
Som sagt:
Inge lär väl vara emot detta inom oppositionen !? Isf sätter dom krokben för sig själva.
/K
Som flitig resenär mellan gbg-sthlm så håller jag med. Det vore en fantastisk tillgång!
Ännu bättre om det gick att knyta ihop med höghastighetsbanor ner genom Europa.
Varför så bråttom ?
Skulle hellre vilja ha bättre rullande materiel, dubbelspår överallt, föstärkta tågbroar, elektriska bromsar på alla godståg och sist men inte minst lägre priser ! (Kort sagt en levande järnväg fortast möjligt).
Flyget kommer aldrig bli helt utkonkurrerat av tåg. Nya bränslen och motorer kommer göra att flyg blir ett bra komplement.
Tänk tex på vätgasjeten A2 tex. Visst blir bränsleframställningen smådyr, men att åka tåg till Kina eller Australien kan ta emot en del och båt tar i regel tid, även om man har 'hydrofoil'-utbyggnader på dem.
"2h15 jämfört med dagens snabbaste med SJ på 2h45"
Är detta värt 150 miljarder?
Ha tack för tipset! Nej men det spelar ingen roll. Jag bloggade ju för mama förut så då stod mitt namn utsatt. Om ngn vill klistra in i google så får de göra det, men om man inte orkar göra sig det besväret så förblir jag anonym 🙂
Vilket datum brukar du få din utdelning från Peyto Energy?
150 Miljarder Kr är löjligt mycket pengar för två linjer. Håller med Anonym som hellre skulle se satsningar på de befintliga spåren, utbyggnad av flaskhalsar, bättre vagnar, upprustning av stationer etc. Stockholm-Göteborg kanske kan gå på drygt 2 timmar med höghastighetståg, inklusive ett par-tre stopp. Bygg ut vissa delar av befintliga spår och man bör kunna nå 2.40. Och Göteborg-Malmö bör man kunna jobba ner till 2 timmar med lite god vilja. Stockholm Malmö borde gå att fixa på 3.30 i alla fall. Skulle vara kul att se hur långt 150 Miljarder skulle räcka om man tänkte lite annorlunda.
Stefan.
Anonym, Peyto, 15-19:e i månaden, eller ngt sådant.
Stefan, nu skall man ju bygga parallella spår till det befintliga, vilket kommer avlasta dessa med en hel del persontrafik. Därmed bör ett antal flaskhalsar försvinna, då t ex alla persontransporter inte behöver samsas med gods.
Men naturligtvis får man hoppas att man fortsätter satsa på och bygga ut den ordinarie spårtrafiken också. Trots allt finns det andra stationer än Göteborg, Stockholm och Malmö här i världen.
Som boende på landet känns det frustrerande att läsa om sådana storsatsningar när man inte håller våra landsbygdsvägar i vettigt skick. Varför skulle det vara viktigare att korta restiden med tåg några minuter, än att rusta upp de mindre vägarna?
Också skogsägare
Bäste Cornu,
Vad jag reagerar mot är inte satsningen på järnvägen och dess utbyyggnad, tvärtom.
Det är summan som känns rätt bisarr faktiskt. Ta sträckan Stockholm-Karlstad, som ex. Med X2000 tar det 2.35, med Intercity 3.10. Vad jag menar är att det skulle vara kul, och intressant, att se vad man kan få för 150 Miljarder kr med ett annat sätt att tänka.
Som Hallandsåsen eller Bottniabanan, kom igen.
För övrigt tycker jag väldigt mycket om dina krönikor och dina tankebanor, men här skulle jag önska ett vidare perspektivseende.
Med ödmjukhet, Stefan.
Det tveksamma med det här är att det föreslås en utbyggnad med moderniserad men gammal teknologi.
Varför inte gå på magnettåg direkt i stället? Då blir restiderna ännu kortare. Ska det vara framtidssatsning så ska det väl?
Ta tåget och se Sverige.
Eller inte. Många bullerplank blir det.
Jag retar mig på att 125 miljarder för ett komplett högfarstnät i södra Sverige påstås vara "hisnande dyrt".
Det är inte dyrt, det motsvarar fem år av Vägverkets budget. Vägverket och Banverket gör tillsammans av med 46 miljarder under 2008, så under en tioårsperiod kostar högfartsnätet motsvarande 27% av Vägverkets och Banverkets samlade budgetar. För ett komplett högfartsnät som sagt då.
Och Stefan, det är enkelspår idag på sträckorna Göteborg-Borås och Södertälje-Nyköping-Norrköping. Det måste åtgärdas ändå och då kan man lika gärna bygga nytt. Och det tar fyra timmar att resa mellan Borås och Linköping idag. Där finns flera timmar att spara.
Vägverket: Finansiering av verksamsamheten 2006-2008
Banverkets Årsredovisning 2008 (sidan 6)