På en just nu pågående presskonferens meddelade Natos ordförande Jens Stoltenberg att Erdogan har gått med på att släppa in Sverige i Nato och ratificera Sveriges anslutningsavtal. I så fall återstår fortfarande Ungern, samt att parlementen i de två länderna ratificerar.

Nato har publicerat ett pressmeddelande.
“Since the last NATO Summit, Sweden and Türkiye have worked closely together to address Türkiye’s legitimate security concerns. As part of that process, Sweden has amended its constitution, changed its laws, significantly expanded its counter- terrorism cooperation against the PKK, and resumed arms exports to Türkiye, all steps set out in the Trilateral Memorandum agreed in 2022.”
Sverige och Turkiet ingår ett särskilt säkerhetssamarbete.
“Sweden and Türkiye agree today to continue their cooperation under both the Trilateral Permanent Joint Mechanism established at the Madrid NATO Summit 2022, and under a new bilateral Security Compact that will meet annually at ministerial level and create working groups as appropriate. At the first meeting of this Security Compact, Sweden will present a roadmap as the basis of its continued fight against terrorism in all its forms and manifestations towards the full implementation of all elements of the Trilateral Memorandum, including article 4. Sweden reiterates that it will not provide support to YPG/PYD, and the organisation described as FETÖ in Türkiye.”
Sverige och Turkiet ska inte heller ha några restriktioner, barriärer eller sanktioner kring krigsmateriel och investeringar.
Nu återstår dock Orban och Ungern, som inte ännu gått med på att ratificera Sveriges medlemskap. Även Turkiets parlament måste rösta igenom det hela, så tills Turkiets parlament röstat igenom detta är inte Turkiet avklarat. Erdogan har bara sagt att det ska ske “så snart som möjligt”. Det skulle dock vara extremt förnedrande för Erdogan om han efter detta nekas av parlamentet. Regeringspartiet AKP har inte egen majoritet, utan behöver med sina 263 av 600 röster stöd. Man har 60 mandat från stödpartier, men det kan förstås bli inhemsk kohandel. Jag är dock exakt noll insatt i turkisk inrikespolitik och har ingen aning om hur det normalt fungerar där.
Stoltenberg påtalar att Ungern sagt att de inte kommer bli de sista att ratificera Sveriges medlemskap och att han därmed menar att den ungerska frågan kommer lösa sig.
Vad det gäller Erdogans tidigare krav idag om EU-förhandlingar så gick exempelvis Tysklands förbundskansler Scholz snabbt ut och förklarade att det är helt separata frågor, och korrekt dödade den frågan. Förmodligen gav Erdogan upp där, då det fungerar att sätta hårt mot hårt.
Själva öppnar vi inte vår Natochampagne förrän både Turkiets och Ungerns parlament ratificerat svenskt medlemskap och handlingarna är arkiverade i Natos arkiv i Washington. Först då är vi medlemmar.




