Dags för lite fredagsmys. Ungern ratificerar svenskt Natomedlemskap på måndag.

Det ungerska parlamentet håller en extrainkallad session måndag klockan 13:00 för att rösta om ratificering av Sveriges Natomedlemskap. Om parlamentet röstar ja och godkänner svensk Natoanslutning, så återstår därefter bara Turkiets ratificering, och deponering av handlingarna i Natos arkiv i Washington, för att Sverige ska bli medlemmar i de västerländska demokratiernas ömsesidiga defensiva försvarsallians.
Det var allt. Ha ett riktigt trevligt fredagsmys.
PS Jag kunde länka till det hela, men då kommer bara gammelmedia nyttja länken och publicera nyheten på egen hand utan cred. Det kommer de göra ändå, men nu får de iaf jobba lite på saken. DS
PPS Jag själv creddar min läsare DS för tipset. DS
PPPS Nu får vi hoppas att det blir rejält med svordomar från sommarvikarierna på redaktionerna land och rike runt, som trodde de skulle få tidig fredag. Styrkekram och handhjärta på er. Man får hoppas att inte berörda departements pressjourer tagit helg ovanpå det, men ni kan säkert hitta någon Natohatare att be om kommentar istället. Ser fram emot de vanliga misstänkta agenterna i Rapportstudion ikväll. Jag publicerade 16:03, så får vi se hur lång tid det tar för resten att få ut något, fredag och allt. DS
PPPPS Man kan också fundera på om de senaste dagarnas i det närmaste panikartade intensifiering av påverkanskampanjerna mot Sverige kan vara relaterade till att uppdragsgivaren Ryssland fått korn på att Ungern godkänner nu på måndag, innan det offentliggjordes. Röstar Ungern ja, så är Rysslands, Moskvas, Kremls och Putins sista halmstrå att piska upp maximalt hat mot Sverige ifrån islamistiska länder. Samt förstås även den svenska rysskramande och Natohatande vänsterns och extremhögerns sista hopp. Ironin i att extremhögern går sida vid sida med islamisterna i sitt gemensamma uppdrag från Kreml ska inte missas. DS
PPPPPS Kan för övrigt Ungern extrainkalla sitt parlament för detta, så kan Turkiet. Erdogan har nu några timmar på sig om Turkiet inte ska bli sist. Att Ungern gör detta kan bero på att de i sin tur fått nys på att Turkiet är på väg att extrainkalla och därför inte vill bli sist. Om Turkiet ratificerar nu så punkteras hela korankrisen (nåja, att diktaturer som förtrycker kvinnor och hänger oliktänkande från lyftkranar ogillar Sverige är ingen kris) över en natt när därmed uppdraget från Kreml har misslyckats. DS
160 kommentarer
Bra! Pressen ökar på basarturken!
Det gör den 👍
Basarturken har redan lovat, men kan förstås kackla hela vägen i mål.
“Jag själv creddar min läsare”
Vi creddar bloggarn.
Mysigaste myset på länge!
Much credd.
Such wow.
Hoppas!
Vikarierna tycker säkert det är kul. Värre för de ordinarie som tänkte ha en sen semester i år med början kl 17 idag…
Då håller vi som jobbar i nästa vecka tummarna i slutet av lunchtimmen. 🙂
Som jag brukar säga: Ungern är ett traditionellt jordbruksland där mångfald, feminism och HBTQ inte har nån vidare marknad. För det har de mobbats under många år av EU och Ungern slår tillbaks. Får sådana länder inte finnas? De har
ändå upplevt Ungernupproret 1956. Alla som är för mångfald, feminism och HBTQ håller upp handen.
Nu är det kanske inte direkt därför som Ungern får kritik i EU (även om det såklart även kritiseras) utan snarare den väg landet tagit i diktaturens riktning.
EU kan knappast anklaga Ungern för att ha valt diktaturens väg.
Varför inte? Ungern är helt klart på väg åt fel håll. Varför skulle inte EU få kritisera detta?
Jodå. Varför skulle inte EU kunna göra det?
Det du beskriver är vad Orban säger men det är snarare hotet och nedmonteringen av rättsstaten och fria medier som är det stora problemet, tillsammans med utbred korruption inom staten. Ungern blir mer och mer en diktatur och det går inte ihop med EUs regelverk.
Ja fast jag har inte sett något med substans kring “nedmonteringen av rättsstaten” i Ungern. Det finns en glidning i debatten vad gäller Ungern där EU vill sammanblanda demokratins former med dess innehåll. Har landet inte lagstiftning på plats vad gäller HBTQ så är landet inte demokratiskt. Och blir därmed en diktatur. Det säger mer om EU än om Ungern. Men jag har inte 100% koll. Ja jag ogillar västvärldens inriktning mot identitetspolitik. Det är ett klart problem tycker jag. Men andra kan tycka olika.
Du kan tycka hur illa om identitetspolitik som du vill, men det handlar inte om det.
Det är bara du, Orban och en del andra högertokar som är fixerade vid hbtq och identitetspolitik. EU är däremot kritiska mot saker som att Ungern t ex monterar ner det oberoende rättssystemet.
Har skrivit om det tidigare men jag kan stödja en del av kritiken angående ändringen i domstolar där borta. Sen har jag också hört att det är en liten annan situation med ett gäng gamla familjer som utser varandra i domare i gamla systemet men har inte undersökt det och till vilken grad det stämmer.
Det som irriterar mig är när svensk media och politiker klagar på när politiker i Ungern vill tillsätta de i rättsystemet själva när de här i sverige redan gör det i ännu högre grad.
Det största problemet med Ungerns demokrati är att Fidezs kontrollerar medierna och att deras budskap basoneras ut oemotsagt nästan konstant. Sen sprider de extrema lögner om kriget i Ukraina, t ex att det bara är Orban som kan rädda ungrarna från att bli skickade till fronten för att strida mot Ryssland. Dessutom säger de att Ukraina inte är ett legitimt land och att Rysslands seger är oundviklig. Det är ju mest kvisslingar som håller på Ungerns regering idag.
Nu ska inte Sverige börja orda om “fria medier” när det gäller Ungern. Man ska inte kackla i eget bo, Man kan inte ens med den bästa välvilja kalla svensk media för “fri och obunden”. Nåt mer vänstervinklat får man leta efter för ofta är det som en svart fars. Kanske inte helt förvånande när över hälften av Sveriges journalistkår röstar på Miljöpartiet..:P
Andra halvan röstar på vänsterpartiet.
Att någon vuxen människa ens kan hitta på att något skulle vara opartiskt, neutralt eller obundet där en människa och dennes värderingar är inblandat är löjligt.
Men visst, en del tror att kaninen faktiskt trollades fram ur hatten och att det är magi.
Sånt brukar dock för de flesta gå över i femårsålden.
Varför inte? Att de inte håller med dig är inget tecken i sig på att de inte är fria. Finns väldigt få begränsningar i sverige på vem och hur man får ge ut tidningar. Lite mer på radio och TV men det handlar väl mest om att man måste ha licens i ett begränsat spektrum inte mycket om innehåll. Idag är det ändå rätt obsolet med internet. Och om man tycker att SVT vinklar hårt så ska man nog ta och titta lite på Ungersk tv innan man jämför.
Finns så gott som inga journalister med spelutrymme som inte låter sina åsikter påverka sina reportage, och när ett parti som har 7% stöd har 58% av journalistkåren kommer nyhetsmedia arbeta emot gemene mans intressen, och samtidigt hade partier mes 5 och 10% noll journalister. På din peng också genom skatt och diverse mediastöd.
Nu är dessa siffror utdaterade då de är från 2011 eller 2013 iirc, men inte konstigt då media vägrade vara med på en förnyad undersökning då man inte vill föra lys på marschen genom institutionerna.
Det har inte handlat om det. Det du säger är vad nyttiga idioter brukar säga. EU har kritiserat för brister i rättsstaten och stängande av oberoende medier, och den utbredda korruptionen i staten. Utöver det har Orban vurmat för Putin och stoppat viktiga sanktioner från EU. Orban har även ifrågasatt Ukrainas gränser och talat illa om Ukrainas ledning.
När allt media klagade på om Putin var att han inte höll med dem i kulturkrigsfrågor tänkte jag att han nog inte kunde vara så illa, för då borde de klaga på riktiga problem i stället. Men så var det inte. Det tycks vara samma med Orbán, att han är enormt korrupt och monterar ned den liberala demokratin i Ungern, men media väljer i stället att fokusera på homosex och invandring och annat där de kan göra inrikespolitiska poänger.
Man gör sig nog en otjänst ja när det finns mycket legitimt att kritisera men man väljer att fokusera på något som kanske mest bara är populärt inom sin egen cirkel som att personen är konservativ, emot öppna gränser etc.
Jag har ett bra exempel på det från ett par veckor sedan, jag såg ett par personer online tala illa om en gammal engelsk politiker och kallade honom fascist. “Säkert bara skitsnack som vanligt då 80% av politiker är fascister idag enligr vissa” tänkte jag och googlade på vad personen sagt och gjort och kom fram till att vad fan, den här personen var ju faktiskt fascist!
Så var absolut inget fel på vad de sa men min magkänsla sa direkt att det här stämmer säkert inne för är så van vid att folk missbrukar epiteten.
*Håller upp handen*
Tänkte också precis på samma som bloggarens PPPPS/PPPPPS. Ungern har ju tidigare sagt att man inte kommer att vara sist att ratificera. Kan detta på något sätt vara kopplat till att Turkiet och Erdogan tänkt ut något?
Wow 🤩
Tack för det Ungern! Det vore en lättnad om Sverige till slut kom med i NATO. Det ger en bättre nattsömn.
Ang. PPPPS, man kan nog förvänta sig att mängden tillståndsansökningar om Allmän sammankomst utanför diverse ambassader och moskéer minskar drastiskt så snart alla parlament har ratificerat vår ansökan.
Finns ett annat sätt också som antagligen skulle göra stor skillnad. Ge det maximalt tre, fyra rader notis på sida C17 i reklambilagan att någons bok brann upp i Stockholm. 🙂
Du menar att våra statligt finansierade medier skulle agera för rikets bästa i stället för att jaga klick? Haha! Den var bra.
borde väl inte vare en nyhet alls, och här får man nog av vad jag sett ändå säga att muslimer i sverige i stort inte verkar vilja blåsa på konflikten. Jag har ju inte varit på plats men inte sett något om upplopp och stenkastning i närheten, man verkar mer kränkt i irak.
Vilken trevlig överaskning så här sent på fredag eftermiddag. Lite förvånad eftersom det varit rätt tyst från Ungern senaste veckan.
Väldigt tveksam till att korankrisen punkteras om Turkiet röstar igenom oss. Varför skulle Ryssland släppa en sånt behändigt sätt att destabilisera och skapa kaos?
Det är väl bara nato-ansökan som gör att vi oroar oss för att länder som Iran kritiserar oss? Vi bör självklart stå upp för vår yttrandefrihet.
De tongångar jag hört har helt och hållet varit fokuserat på farhågor om terrorism.
Själv tror jag att detta kommer att katalysera ett politiskt engagemang och bana väg för en framtida vågmästarroll för partiet Nyans.
“bana väg för en framtida vågmästarroll för partiet Nyans”
Bara om övriga partier låter dem få en vågmästarroll, på motsvarande sätt som man gjorde med Sverigedemokraterna.
Den närmaste jämförelsen skulle väl vara Mp:s inflytande från Reinfeld II och under Löfven-perioden – ett litet parti, som får oproportionerligt stort inflytande; SD blev ju ändå näst största parti i senaste valet, så vågmästarroll ja, men trots allt mer i proportion till partiets storlek.
@Paulke 17:01, jag tänkte mer på när SD var ett parti i 5%-klassen i riksdagen.
Den främsta anledningen till att vi blir kritiserade av autokratiska islamistiska regimer är att deras ledning är helt a-religiösa och enbart ser religion som ett styrmedel. Religionen är “magisk” som styrmedel eftersom den står utan insyn och granskning. I ett sådant läge blir vår yttrandefrihet ett hot mot deras makt. Dom bryr sig självklart inte om muslimer eftersom knappast något av de länder som har kritiserat Sverige har kritiserat Kina för sin “hantering” (= folkmord?) av 1 miljon uigurer.
Visst, terroristhotet kommer säkert att öka men när skall vi (som land) våga stå upp för något?
Att det är en irakier som bränner koranen är ju även ett extra hot för diktaturerna.
Det kan ju ge idéer bland befolkningen som är trötta på förtryck i religonens namn. Det största hotet mot en diktator/despot är att få befolkningen emot sig och tappa sin makt.
Kan tänka mig att diktaturerna försöker mörka att det just är en irakier som utför bränningarna och istället beskyller landet Sverige som islamfientligt.
Dagens ETC jobbar för fullt med att se till att konflikten fortsätter, oroa dig inte:
https://twitter.com/MartinAagaard/status/1684874671185969152
Ytterligare en punkt som styrker tesen om att vänster och extremhöger är mer lika än de vill erkänna. Just nu gör de sitt yttersta för att underblåsa denna konflikt, dels för att både vänster och extremhöger tror sig vinna på en konflikt med muslimska världen, och dels för att de hatar Naro.
*Nato
Visst är det så. Sakpolitiskt är ju “extremhögern” och svensk -vänster till förväxling lika. De beundrar auktoriteter, är emot EU och NATO, är emot kapitalism, yttrandefrihet och liberal demokrati. Två grenar på samma idiotträd där man även hittar islamisterna.
Jag har alltid tyckt att det här med vänster och höger inte är en rak skala utan en cirkulär, d v s ytterligheterna möts då deras mål är desamma även om vägen dit är aningen olika. Så om vi har liberalpunkten ungefär kl 12 så möts ytterligheterna kl 6, sådär mellan tummen och pekfingret.
Sk hästskoteori.
Falukorv snarare. Ändarna kan man stoppa upp där solen sällan lyser. .
👍
Trollkarlen från Id 2023-07-28 18:58 – 18:58
Otroligt kul att läsa kommentarerna i tråden
Man ska nog hålla sig undan från dom flesta då dom säkerligen har lätt för att bli aggressiva .
Lärare som anger siffer-lögner om statistik , gågglingsbar statistik , totalt verklighetsfrånvända personer
Då kommer snart ett besked från Turkiet att även de godkänner oss. Orban sa ju att Ungern inte skulle vara sist så det har nog snackats en del bakom kulisserna. Skönt!
Tror likadant (cynisk som jag är…). Ungern har nog gjort allt för att vänta in i sista minut med att godkänna oss för att eventuellt krama ut några fördelar från det. Vad jag kan se så har det väl gett noll resultat (för landet Ungern) hittills? Sedan har det säkert ramlat in litet kulor på ett nummerkonto i Schweiz…
Kanske Orban är på väg ut, för ryzzvänlig för de egna leden kanske?
Vad som än händer så bör Sverige köra en extremt mycket tuffare linje mot sådana som Orban.
Hur Orban har blivit en småfascist är bortom mitt förstånd. En gång i tiden var han hyfsat normal. Vet inte vad som hänt med hans förstånd.
Var han inte kommunist till en början? På tal om hyfsat normal…
Var någonstans står det, eller finns uppgifter om att Ungerns parlament röstar ja?
Det skulle, med hänvisning till rubriken, vara intressant att veta.
Att parlamentet samlas är en sak men att nu publicera ett gokännande redan nu är helt fel.
Vänta till måndag med att fira.
Fascister har en tendens att vara väldigt ideologiskt flexibla.
Blev han inte nyss omvald med ganska stor marginal? Vem skulle avsätta honom tänker du?
Hans egna partivänner
Oavsett vad man tycker om dem så har både Orban och Erdogan stort folkligt stöd.
Brukar heta så i diktaturer.
Hyfsat känt ändå hur Orban ritat om valkartan för att inte kunna förlora val?
https://www.economist.com/graphic-detail/2022/04/02/a-wild-gerrymander-makes-hungarys-fidesz-party-hard-to-dislodge
Orbán tramsar in i det sista och menar att Ukrainas suveränitet inte längre är intakt, och att ”bara västerländska pengar håller Ukraina flytande och den ukrainska armén operativ.” (Expressen)
Man tar sig för pannan.
Det blir väl ingen billig diesel och naturgas från Ryssland om han inte opponerar sig. Dessutom kanske inte han får något nytt kärnkraftverk från Rosatom.
Ja, han har försökt krama ur fördelar så länge som möjligt, men till sist är beroendet av EU så stort att han väl inte vågade konstra längre.
Om Orbán tänker ett varv till så inser han säkert att det är västerut och EU som är mest hälsosamt att ty sig till. Ukraina vet det mer än någon annan.
Kristersson har ju för flera månader sedan sagt att Orban lovat att Ungern inte ska bli sist att godkänna Sverige, och om man ser det hela ur en cyniskt rent taktisk synvinkel för Orban (utan moraliska hänsyn) så betyder ju detta sannolikt att han minimerar tiden mellan Ungerns godkännande och att Sverige faktiskt blir medlem, så han minimerar fönstret för Ryssland att så split inrikes i Ungern, och eventuella ryska represalier blir mer eller mindre meningslösa för de kommer inte att hinna få någon verkan innan loppet är kört.
Det var västerländska pengar som krossade nazisterna. Och det var västerländska pengar stod emot Sovjetunionen under ett halvt sekel och till slut befriade Ungern. Fast det har nog Orban, putins lilla knähund, förträngt.
Trevlig överraskning! Tack!
Fortfarande inget från vare sig Sverker Dagbladet, Dagens Nyttigheter, Pafftonbladet eller Kexpressen. Var är semestervikarierna?!?!
Perfekt, då har man ett skäl att knäcka några långburkar Star och ta sig en rom 👍
På en måndag!?
Ja jag får gå ner på bolaget och köpa nåt. Det är ändå fredag.
Väntar med att fira. Parlamentet ska rösta om det. Vilket satans antiklimax om voteringen resulterar i ett nej…
Det var som fan! Trodde att detta skulle dra ut på tiden, kanske fram till Oktober.
Nu förstår man ju den senaste veckans intensiva påverkanskampanjer mot Sverige mycket bättre..
Sen tror jag ju att Turkiet kommer göra en stor poäng av att de är sist att ratificera, och att de kommer peka på de eftergifter Sverige gjort i form av skärpt lagstiftning etc.
Vi bjuder på den 😎
Kollade in de stora nyhetssidorna nu. Inget om detta. 🙂 Vi får se hur lång tid det tar.
För övrigt helt rätt att peka finger åt journalister som översätter artiklar från engelska utan att säga att man gjort det. Samma sak när man snor saker från denna blogg.
Översätter var väl att ta i. 🙂
https://balkaninsight.com/2023/07/28/democracy-digest-orbans-speech-riles-the-neighbours/
“In news nearer to home, Hungary’s opposition parties garnered enough signatures to request the parliamentary speaker convene an extraordinary session for Monday, July 31. One of the six topics to be discussed would be ratification of Sweden’s NATO accession”
Läser man vidare i artikeln så är det kanske inte lika hoppfullt.
Orbans Fidesz parti kanske bojkottar omröstningen. Det är inte första gången de gjort det. Så vi får se.
Tack för länken – ja, det ser ut som att det troligaste scenariot är att mötet visserligen sammankallas (vilket det måste enligt lag), men att det inte blir beslutsmässigt, pga bojkotter från regeringspartierna.
Men den som lever får se…
Fredagskväll mitt i semestern……och bara sommarvikarier överallt.
Weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee…..
Min ledig vecka börjar måndag,om nu det hela är klart,med båda som inte vill bli sist,så blir det nog att sprätta upp en Obolon..eller två…
Också ledig nästa vecka. Får skynda till Gröna Skylten måndag morgon som en annan A-lagare ifall både Kalkonien och Ungern ratificerar. 🙂
Semestern startar kl 21 ikväll. Kunde inte tänka mig en bättre början på den. Går det hela vägen i mål på måndag knäcker jag min sista Obolon då. Så får jag åka o proviantera lite fler sen
LW rules!
+100
Så är det. Trevlig helg!
Oerhört glädjande om nu Orban låter förnuftet styra.
Kanske har EU ryckt i lite trådar tillsammans med Nato?
Väntar med att fira. Parlamentet ska rösta om det. Vilket satans antiklimax om voteringen resulterar i ett nej…
Har svårt att se ett nej vid votering, om det nu blir någon sådan på Måndag. Det skulle verkligen rita om hela den geopolitiska kartan, och Ungern skulle drabbas av väldigt trista konsekvenser från såväl NATO som EU-länder
Om det nu blir någon votering. En sådan skulle ju innebära att oppositionen lyckats ta orban i örat. Att säga att det går prestige i detta är nog ingen överdrift…
Skumpan på kylning!
Hmmm , man fattar ju vilket tryck det är på Ungern o Turkiet nu. När de inte längre ser något att vinna så vill de försöka släta över det hela ASAP. Det är nog ett rätt så BASTANT tryck från EU och inte minst USA på att de skall klippa sig o räta in sig i ledet, annars…..
Ja annars får man ge Ungern och Turkiet ett erbjudande de inte kan tacka nej till….
Koranbrännarna gör nu allt vad de kan de fram till oktober. Ungern vet jag inte riktigt hur de ska förolämpa, kanske hälla ut gulasch på Frans Lizts noter.
Fortfarande 18:15 hittar jag inget om jag googlar nato + Ungern.
Jo, så klart Cornucopia och reddit, som hänvisar till Cornucopia.
Tänk att de är så full, ööh, sega att få fram nyheter på fredagen.
Ursäkta något negativ realism. Orban och Erdogan vill inte, den ungerska oppositionen försöker tvinga fram ett avgörande. Nu kom det någon slags dementi från Turkiet och Ungern att de samarbetar tätt om att diskutera Sveriges eventuella godkännande tidigast i oktober.
https://www.newsmax.com/world/globaltalk/turkey-hungary-sweden/2023/07/28/id/1128836/
PPPPPS
Kalkonien och Ungern har diskuterat det svenska NATO-medlemskapet, så det är deffinitivt något på g.
Finns ute på näyet, men länkar inte av samma anledning som LW inte länkar.
Vill inte vara en dysterkvist men fann detta i en ungersk tidning:
”Vid kammarutskottets torsdagsmöte lade Fidesz-talmannen László Kövér fram ett förslag som skulle sammankalla en extra session i parlamentet måndagen den 31 juli, i enlighet med initiativ från 49 representanter för oppositionen. De skulle bland annat rösta om ratificeringen av Sveriges Nato-anslutning, men det lär de knappast då regeringspartierna förväntas bojkotta mötet.”
https://hvg.hu/itthon/20230726_Osszehivja_hetfore_Kover_Laszlo_a_rendkivuli_parlamenti_ulest_a_Fidesz_hallgat_arrol_elmegye_ra
Tack för länken. Faktagranskning och källhänvisning är alltid lika trevligt.
Nej som sagt det lät lite för bra för att vara sant men vi får väl se. Oavsett tas ingen seger ut i förskott.
Alltså Lars, gör inte du precis samma sak som gammelmedia nu?
Skriver att Ungern ska ratificera Sveriges NATO-ansökan på måndag, men utelämnar det faktum att det sannolikt inte kommer bli så med tanke på att regeringspartierna förväntas bojkotta mötet? Click-bait kallas det i gammelmedia. Vad kallas det här på bloggen?
Var någonstans står det, eller finns uppgifter om att Ungerns parlament röstar ja?
Det skulle, med hänvisning till rubriken, vara intressant att veta.
Att parlamentet samlas är en sak men att nu publicera ett gokännande redan nu är helt fel.
Vänta till måndag med att fira.
Att jag inte länkar är för att jävlas med gammelmedia som brukar tråla här, sno länkar och göra egna nyheter.
Helt rätt gjort!
Det är en riktig känga till sk. etablerade media att de inte är kapabla att rapportera om den ganska viktiga NATO-frågan.
Då faller trovärdigheten tyvärr som en sten.
Läser man källan så är det alltså oppositionen som kallat till detta extramöte och det är osannolikt att regeringsunderlaget kommer att delta. Då blir det ingen ratificering på måndag. Vi får nog vänta till hösten men man kan aldrig veta. Det är ju möjligt att Turkiet är redo och låter Ungern slippa vara sist med ratificeringen.
Men som sagt, läser man artikeln så verkar det osannolikt att det blir en omröstning på måndag.
+1
+1
Det som verkar för bra för att vara sant är ju oftast för bra för att vara sant.
Qui vivra verra.
(Nu blir jag iofs mer nyfiken på ungersk inrikespolitik än jag varit på ett bra tag.)
Besynnerligt att detta bara dyker upp i X-flödet utan några föregående signaler.
Lite RUMINT hade man förväntar sig att *någon* fångat upp.
Nu har jag inga höga förväntningar på svensk media i gemen vad gäller världs- och Europabevakningen (USA undantaget, möjligen UK) men det har likafullt kokats tunn (kalkon)soppa på en och samma spik i veckor.
Ungern har man inte bevakat.
Varför, och varför nu?
Vem drar i trådarna?
Vem gynnas?
Ok, kanske kretsar allt runt Kalkonien.
Kanske gör det det inte.
Gissar att Orban och hans partivänner inte heller får en lugn helg utan måste samla ihop sig till en linje. Att bojkotta är att förhala, och det kostar och är jobbigt varje gång, särskilt som de redan sagt att de ska rösta ja, bara lite senare.
Kanske Biden tar ett litet snack över helgen med Orban?
Glad helg på er alla!
Fru XII hälsar att detta är bara en förlängning för att inte uppenbart tappa ansiktet.
Parlamentet röstar nej.
Sen börjar cirkusen om.
Jag vet inte om jag håller med, men
Fantastiskt, tycker ändå vi skall klämma åt salamitrollet!
Fascinerande att det ej verkar ha plockats upp i sv media än…. Nyheten publicerades i ungerska media för första gången i onsdags kväll kl 18.35, dvs över 48h sedan…
Svensk media kan inte språket. Därför är de usla på att rapportera om det mesta som inte skrivs i de engelskspråkiga medierna. De behöver ju inte vara duktiga eftersom de får pengar av staten ändå.
Korrekt. Är det inte på engelska kan de inte översätta och skriva om till svenska, och de kan inte heller googla fram det.
De har inte plockat upp det för att det blir inte något godkännande på måndag. Antagligen bara oppositionen som deltar.
Hålla tummarna kan man men man skall nog hålla ett stort säkerhetsavstånd till sådana nyheter/rykten innan bubblet tas fram. Dessutom råder en “situation” som kan ställa till det i många avseenden framöver…
Jävlar i min lilla låda. Åter hemma från Tyskland-Polen, det här var goda nyheter.
Det Ungerska parlamentet kan vara värd en puttonyos om de ratificerar i nästa vecka.
Just nu har de noll puttonyos och är i nivå med en halvböj tokajer.
Kul att se LW i sitt sarkastiska esse! 😄
Vi börjar närma oss Taiwan Invasionssäsongen.
Idag ströks några öppna tjänster i Kina och Ungern ska ratificera Sverige.
Tyvärr. Det är bra nyheter men dåliga nyheter.
Någonting kokar och Orban insåg att han faktiskt inte ville vara på fel sida av historien.
Jag hoppas att detta stämmer men Ungern har sagt liknande saker tidigare som runnit ur sanden.
Med det sagt, så antar jag att övriga Nato-länder pressar på ganska mycket. Bl.a för att Nato behöver Sverige om de ska försvara Finland och Baltikum.
NATO lär även ha ett minimalt intresse av att ha ryssen i Sverige.
Det blir svårt att försvara Norge utan Sverige och Norge kontrollerar östra NordAtlanten.
Det kan ju helt enkelt vara så att relationen mellan Orban och P samt mellan Odogan och P numera är så dåliga att det inte betalar sig att gå P’s ärenden längre och att de vill vara på “den rätta sidan” till sist. Det verkar ju som om P har kört in i kaklet och är på väg mot botten i bassängen.
Sem tidernas begynnelse så är jag NATO vän
Tycker det är onödigt provokativt, respektlöst och barnsligt att elda en religiös bok.
Men aldrig har jag varit så stolt över den svenska flaggan som när extremister i homofoba kulturer eldar vår fana.
100% på den. Håller med om allt.
Jag tror det när jag ser det.
Om något låter för bra för att vara sant så är det oftast inte sant även om detta inger hopp såklart.
Men vi får se, det är inte måndag än.
Läste förövrigt på (minns ej om det var AB eller GT) att Orban ansåg att Ukraina ej var en suverän stat,
detta pga att det är västs pengar som håller Ukraina flytande.
Jag undrar hur länge Orbans Ungern skulle klara sig utan nato/eu eller västs pengar utifall dagens ryssland
med wagnerterroristerna i spetsen skulle anfallit?
Är ej förtjust i Odågan men fan vet om jag ej ogillar Orban än mer i denna icketävling över korrupta ledare.
Vidare kan man fundera på utifall ett land med sämre ekonomiska förutsättningar pga ett orättfärdigt anfall
har existensberättigande? Enligt dumfan orban så är svaret enkelt..
Ett anfall från främmande makt skulle stått med ;(
Turkiet har ju en mer komplex situation i grunden så lite lättare att förstå dem än Ungern…
2355, Expressen går it med det 😜
Nära 8 timmar efter LWs inlägg alltså, snabbt jobbat ha ha 😀
23.38 Omni 😂😂
Å andra sidan är mainstream-medierna före bloggen med att Fidesz bojkottar omröstningen på måndag, så det bidde tyvärr bara en tummetott av det här… av både omröstningen och det kaxiga tonläget.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1151531
Kort notis hos aftonbladet.se strax innan midnatt.
Inget är klart förrän det är skrivet. I dessa vansinnets tider, andas jag inte ut förrän bläcket är torrt.
Inte förvånande alls, De mest inflytelserikaste Nato länderna, Storbritannien, Tyskland och Frankrike med USA i spetsen har jobbat stenhårt bakom kulisserna för att få med Sverige. Att försvara norra flanken blir extremt svårt utan svensk medverkan! Det har funnits ett visst tålamod och acceptans för Turkiets obstruerande (som inte har ett dyft med Sverige att göra utan handlar om turkisk inrikespolitik och den politiska bazarkulturen i Mellanöstern som svenska politiker varit helt okunniga och naiva om)
Men till syvende og sist har tålamodet börjat tryta från framför allt USA:s sida och man har använt sig av morot och piska principen för att Turkiet till sist nu kommer ratificera det svenska Natomedlemskapet,
Å andra sidan är mainstream-medierna före bloggen med nyheten att Fidesz bojkottar omröstningen på måndag, så det bidde tyvärr bara en tummetott av det här… av både omröstningen och det kaxiga tonläget. 🙁
Vadå först? Gammelmedia hänvisar troligen till samma källa men gör bara en motsatt tolkning. Artikeln de hänvisar till är skriven i onsdags.
Svaret var till Justeringsman ovan.
Roliga är att Expressen hänvisar till att Omni var först med nyheten.
De hänvisar till ett ungerskt regeringsorgan som inte går att tolka på annat sätt än att omröstningen inte blir av, eller blir verkningslös utan Fidesz. Den skrevs mycket riktigt den 26:e, så man kan fråga sig varför inte den här bloggen läste källan också, i stället för att slå på stora anti-media-trumman?
Klick?
Eller så sitter förhoppningsvis bloggaren på en annan källa som talar för att omröstningen går igenom på måndag.
Den förhoppningen har jag också! Men han hänvisade väl bara till nån läsare.
Samtidigt säger artikeln inte något definitivt nej.
Om man inte röstar igenom Sverige på måndag så lär det få stor global spridning. Vad för ursäkter finns det då att komma med? Borde vara enorm press att fullfölja nu även om de inte vill.
Ja, man undrar stillsamt hur Orban är funtad alternativt om han går i Putin eller Erdogans ledband. Ungern har inte ens orkat ange ett skäl till varför de obstruerar Sveriges NATO-ansökan.
Röstar om Natobeslut – väntas bojkotta
07.42
På måndag ska Ungern rösta om Sveriges Natomedlemskap.
Nu rapporterar den ungerska oberoende tidningen HVG att regeringspartiet Fidesz väntas bojkotta måndagens omröstning.
Det innebär att mötets dagordning inte kan godkännas och tidningen skriver att det “nästan är säkert” att det inte blir någon omröstning om ett svenskt medlemsskap i Nato.
Ungerns parlament har en planerad omröstning om Sveriges medlemskap i Nato på måndag.
Se ovan, artikeln från HVG är från i onsdags.
Sverige förhandlar med islamiska halv diktaturer, men kan inte prata med Ungern.
Vad beror det på ?
Är skillnaden bara att islam är en större maktfaktor?
Fru XII kanske får rätt, men jag hävdar att den ungerska gulaschbåten kommer att svänga många gånger innan måndag.
Direkt pinsamt för ungrarna. De har ju inte ens några argument—vettiga eller ej—att komma med! 🤦🏼♂️
Kommer inte bli en omröstning på måndag då det var oppositionen som begärde det och regeringspartiet kommer inte närvara, vilket gör att dom inte är beslutsmässiga. Enligt artikel i Aftonbladet med Ungernkännaren Sara Svensson så brukar oppositionen göra så här då och då, så i praktiken inget nytt när det gäller Nato omröstning i Ungern
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jl18lA/rostar-om-natobeslut-vantas-bojkotta
Precis, uppenbarligen var det vi som blev trollade av Ungern.
Nu vaknade mainstream media. Text TV skriver:
” Fidesz bojkottar Natovotering. Ungern ska rösta om Sveriges medlemskap i Nato på måndag. Det framgår av parlamentets dagordning, vilket Omni
var först med
Den extrainsatta programpunkten är bggärd av talmannen Laszlo Kövér och planerad till klockan. Dock har Orbans regeringsparti Fidesz hotat med att bojkotta mötet. Zsolt Nemeth, som är ordförande i utrikesutskottet för partiet, säger att beslutet inte är brådskande eftersom
Turkiet ändå sägs vänta till hösten,
enligt den oberoende ungerska
nyhetssajten HVG. ”