“Uffe! Uffe! Uffe!”
Moderaternas valkongress 1985
Moderaterna hade nu i helgen sin valkongress, och man visade ypperligt därmed varför partistödet ska avskaffas. Det är klart och tydligt att partierna har för mycket pengar, samt att minnet är kort.

“Det föds en moderat varje dag, använd kondom!”
Variant på MUF:s slogan från 80-talet
Ta en titt på nedanstående filmsnutt från Moderaternas kongress. Diskutera sedan i små grupper om det inte finns rätt stora summor pengar att spara i statsbudgeten genom att avskaffa partistöden. De privata klubbarna partierna får helt enkelt finansieras av sina medlemmar istället för av skattebetalarna. Det tycker jag vore klassisk liberal politik.
Fast det är klart, inget politiskt parti tänker driva frågan att deras medlemmar ska betala för deras jippon, när det finns skattebetalare.
Det samma är det med att dra in presstöden eller sänka budgeten till Public Service. Det parti som ens skulle yppa något sådant skulle få den samlade kollektiva pressen mot sig.
Viss nomenklatura är garanterade att få dia sina skattepengar, helt enkelt. Och vi andra är garanterade att betala.
För övrigt ser ovanstående ut som att det är 1985 igen och en annan Ulf (M) skulle få pisk i valurnorna, för oss som var gamla nog att minnas hur det såg ut. Jag tänker att stilen inte går hem hos väljarna nu heller. Så känner jag. Minnet är nog kort hos Moderaterna, men jag tror inte att väljarna är särskilt imponerade av ovanstående. Särskilt inte den finska flaggan, men kanske vill man att Finland tar över styret av Sverige och att landets forna två halvor återförenas. Denna gång styrda från Helsingfors.
Partistödet kunde istället gått till en kombination av lägre skatt, vård, skola, omsorg, trygghet och rikets säkerhet (försvar). Istället går det till Moderaternas och de andra partiernas festande.
Du betalar.
Ungdomar kallar nog sådant här för cringe:
För nya läsare som undrar om min politiska tillhörighet, så vill alla klistra partibeteckningar på mig, men verkligheten är att jag är emot samtliga partier, både i och utanför riksdagen. Jag avser på grund av hur mycket idiotiska förslag de lagt fram och hur deras företrädare uppför sig i sociala medier inte rösta alls i årets val – jag tänker inte lägga en röst på ett halv tre-ragg bara för att få ligga. Demokrati är mer än att rösta en gång vart fjärde år, det är även att använda sin yttrandefrihet för att driva debatt och opinion, vilket jag gör i olika sakfrågor på bloggen, oaktat vilket parti som kanske tycker lite samma. Att jag hackar på alla partier gör att alla partister kan hitta något att klaga på gällande mig, som vägrar falla in i några lättdefinierade fåror enligt vad gamla gubbar i skägg tänkt ut på 1800-talet. Nedsidan är t ex att det sprids lögner om mig, t ex just nu i anslutning till en föreläsning jag ska ha på ett bibliotek där en lokal socialdemokratisk poltiiker börjat dreva mot mig för att stoppa föreläsningen.




