Gårdagens ordentliga börsuppgångar fortsätter genomgående i de asiatiska tidszonerna och den svenska kronan fortsätter stärkas efter valsöndagen. Hushållen är fortfarande vid sin deppigaste nivå kring bostadspriserna sedan finanskrisen, men någon mindre deppiga än förra månaden enligt SEB:s boprisindikator. De amerikanska marknadsräntorna noterades i nya årshögsta.

Stockholmsbörsen steg kraftigt under gårdagen emd +2.09% för OMXS30 och +2.10% för OMXSPI, dvs tämligen stabilt mellan storbolagen och börsen som helhet. Den svenska kronan fortsätter att stärkas kraftigt till 10:49 USDSEK och 10:62 EURSEK och det verkar vara en rörelse som fortsätter från valsöndagen. Å andra sidan har vi inte fått de slutliga valresultateten, utan de ska nu komma på torsdag. Sedan är det oklart om regeringsbildningen sedan Moderaterna igår hävdade att de inte alls hela sommaren sagt att de bara ska bilda regering med KD, och nu alltså inte utesluter SD i regeringen. Detta kan göra att Liberalerna hoppar tillbaka från SD-blocket till S-blocket och att vi får ännu en S-regering. Bollen är rund i fotboll, som det heter, och Liberalerna må ha bytt namn men de förblir Folkpartiet.
Guldpriset backar med den starkare svenska kronan och kostar nu 579:- SEK per gram.
I USA steg börserna. S&P-500 gick +1.06% och Nasdaq 100 +1.20%. De amerikanska marknadsräntorna nådde nya årshögsta med 3.60% för 2-åringen och 3.37% för 10-åringen.
I de asiatiska tidszonerna är det under morgonen upp i samtliga index bloggen bevakar.
ASX 200 +0.70%, Hang Seng +0.37%, KOSPI +2.73% men var nog stängd igår och har lite att ta ikapp, Nikkei 225 +0.27% och Straits Times +0.57%. Undantaget KOSPI är alltså uppgångarna måttliga.
SEB:s boprisindex stabiliserades på -40 från förra månadens -42. Hushållen är alltså nere vid sin deppigaste nivå sedan finanskrisen, men något mindre deppiga än förra månaden. Man kan dock hävda att det är eett avrundningsfel med så små förändringar i enkätundersökningen. Hushållen blir dock rejält mycket deppigare i Göteborg från -40 till -49 och Svealand utom Stockholm från -38 till -45.
Även om indikatorn stärks så ökade andelen som tror på fallande bostadspriser från 57% till 59%, men andelen som tror på stigande priser ökade från 15% till 19% och indexet hamnade därmed på -40.

Boprisindikatorn har klent prognosvärde för annat än den innevarande månaden. Om den tog en paus nu så steg antagligen bostadspriserna på sina håll i augusti, vilket också Valueguard indikerade med sina preliminära data för augusti i Stockholm.
Det är dock säsongsmässigt normalt med uppgångar i augusti, men sedan fortsätter bostadspriserna i en normal marknad att falla under hösten. I nuvarande marknad med räntehöjningar, hög inflation och skenande driftkostnader för t ex villor via elpriser och gaspriser så lär knappast bostadsmarknaden vända upp under hösten.
Intressant är att hushållen tror att styrräntan reporäntan ska ligga på 1.48% om ett år. Alla ponduspostulerare på banker och andra högavlönade prognosavdelningar tror snarare att den ska upp till runt 2%, 2.0 till 2.5%. Om jag minns rätt tror t ex SEB själva på 2.25%.
I så fall underskattar hushållen som kollektiv just nu de kommande räntehöjningarna och det avspeglas därmed i att de är för positiva till bostadsmarknaden. Eller så är hushållen smartare än samtliga prognosmakare.



