Trots att regeringen backar från kravet på införande av effekttaxa meddelar elnätbolaget Ellevio att man låter effekttaxan vara kvar tills iaf 2027 när en ny statlig utredning ska komma med nya förslag. Ingen är överraskad och facit är helt enkelt att effekttaxorna gett mer pengar till elnätbolaget Ellevio när hushållen inte klarat av att förstå och än mindre styra de väsentliga förbrukarna över dygnet.

Ellevio skriver i ett utskick:
“Regeringen har idag meddelat att kravet på införandet av effektavgift behöver skjutas upp. Samtidigt får tillsynsmyndigheten Energimarknadsinspektionen i uppdrag att se över modellen. Ett nytt förslag väntas senast den 12 april 2027.
Vad betyder det för dig som kund?
Beskedet innebär i nuläget ingen förändring för dig. Vi införde effektavgift utifrån den föreskrift som gällde när avgiften infördes. Vi kommer därför att avvakta myndighetens utredning innan vi tar ställning till eventuella förändringar av prismodellen.”
Så var det med de saken. Ellevios intäkter har ökat och man har redan betalat för IT-systemen för att hantera detta, så det finns noll anledningar att backa till föregående fasta säkringstaxor.
Istället ska elkunderna – speciellt hushållen – hålla koll på alla timmar under månaden och hur mycket effekt (egentligen kWh per klocktimme) de tagit ut på dessa för att se till att inte ta ut mer än det högsta man redan tagit ut. Att bara styra på elpriset per timme var tydligen inte komplicerat nog.
Som det är nu så blir t ex utfallet vid att laga mat i ugnen i en timme olika om man börjar 18:00 eller 18:30, eftersom förbrukningen i det senare fallet fördelas på två olika klocktimmar och därmed ger halverad effekt då den mäts per klocktimme och inte löpande 60 minuter. Tack och lov kanske man ska säga.
Men i realtieten är det få förbrukare som kör konstant – inte ens tvättmaskin, diskmaskin eller spis kör med sina spetseffekter mer än några minuter. Spis så länge man lagar man, men t ex koka pasta tar tio minuter och det kommer inte ge någon större påverkan på klocktimmens 60 minuter. Värmepatronder i diskmaskin och tvättmaskin kör bara några minuter.

Det som kan köra längre är varmvattenberedare efter alla i familjen duschat, men en modern beredare drar högst 3 kW, och vår nya beredare drar bara 1.5 kW, men är istället dubbelt så stor och buffrar varmvatten nog för både hushåll och många gäster att duscha, och kommer därmed inte påverka effekttaxan. Jag har räknat fram att 6 kW (eller 12 kW nattetid) är nolläget för att få samma kostnader som förut, och man inser att 1.5 kW i 30 minuter inte kommer påverka särskilt mycket.
Det som kör konstant kan vara värme och elbilsladdning. Elbilsladdning är det som är enklast att styra till att bara ladda nattetid då de flesta elbilar har funktioner för detta. Värme är det värre för.
Men de flesta är inte elräkningsöverintresserade och har oavsett varken möjlighet eller intresse av att styra. Och inte ens för oss överintresserade är det enkelt. T ex har elbilens lokaliseringssensor i Home Assistant slutat fungera med någon uppdatering på biltillverkarens sida, så automatiseringen som stängde av laddningen om bilen var hemma och laddade över tillåten total effektgräns (6 eller 12 kW i mer än sex minuter beroende på dag eller natt) har inte fungerat vilket kostat en slant rätt ner i Ellevios ficka. Så går det om man inte är uppmärksam.
Fast oavsett låter Ellevio alltså till absolut ingens överraskning effekttaxan vara kvar. Förmodligen gör övriga elnätbolag som infört detta det samma. I en korrekt värld skulle dock elpriset varit den enda faktor man behövde styra på – är det lågt finns det inte effektbrist, är det högt finns det brist. Oavsett tid på dygnet. Men det är svårt nog att styra på elpriset, särskilt som media kör rent okunnigt trams som att man ska dammsuga på natten. De enda förbrukarna som påverkar nämnvärt är värme, varmmatten och elbilsladdning. Resten är växelpengar i sammanhanget och inte värt att tidsstyra på.

















