Medan dödstalen i inbördeskriget i Kiev sägs passerat 100 dödade och 500 sårade, bara idag, så gäller det att fokusera på det viktiga. I Sverige påstår SCB att vi har KPI-deflation, men är det någon mer än jag som reagerar på att maten verkar blivit dyrare – rejält dyrare?
Kanske är det bara inbillning, kanske är det för att jag vägrar substituera oxfilé mot falukorv, i enlighet med den inflationsdämpande substitutionsprincipen – stiger något i pris, så byter konsumenterna beteende och köper falukorv istället för oxfilé. Därmed räknas sådant som stiger mycket i pris inte lika tungt, som det som står stilla, eller rent av faller i pris.
Dessutom verkar priset på vin stigit, rejält, fastän Anders Borgs välvilliga skattehöjningar fortfarande ligger framåt i tiden.
Enligt SCB är matpriserna fortfarande på samma nivå som i oktober, men jag upplever inte detta. Någon som instämmer?
I-landsproblem, som sagt, medan högarna av kroppar tornar upp sig i Kiev, till allmän gamman och glädje för rysskramarna i kommentarsfältet.
95 kommentarer
Man kan också äta falukorv för att man ledsnat på oxfilet. Omväxling förnöjer faktiskt.
Dessutom är falukorv mycket mörare än oxfilet.
Lemminkäinen, och jag, i all blygsamhet, föredrar lammkött…
Fast falukorv är mörare.
Falukorv är fantastiskt. Eftersom det är i princip till hälften potatis och lök, behöver man bara tillsätta lite grönsaker för att ha en komplett måltid. 🙂
Barnen gillar det med! Går fortfarande att hitta för 10 kr på extrapris ibland och då får man storhandla.. hehe
Ett riktigt grönt alternativ, nästan helt vegetariskt alltså.
Fast ändå enligt tallriksmodellen…
Moventia:
Finns nog en massa slaktavfall i falukorv.
Det är väl främst bindväv/brosk/senor (samma kollagena fibrer fast i olika sammansättning) samt ben i slaktavfall som inte går att tillgodogöra sig. Resten är lika bra näringsmässigt som andra delar på djuret.
Så frågan är vilken sammansättning slaktavfallet i falukorven har.
Som man brukade säga förr i mitt forna hemland – höjda priser på bröd kompenseras med sänkta priser på ånglok.
Ryssland betalade ju ånglok med guld när de handlade av Nydqvist & Holm strax efter revolutionen.
Om jag är rätt informerad.
Trollhättan – Lars?
Borde ju finnas någon koppling till de globala livsmedelspriserna, de är på de här höga nivåerna sedan 2011, men januari 2014 är lägsta på ett år http://www.fao.org/worldfoodsituation/foodpricesindex/en/
Här menar man på att höga matpriser ligger bakom de flesta upplop (även de i Husby…vilket knappast kan stämma) http://motherboard.vice.com/blog/a-complex-systems-model-predicted-the-revolutions-sweeping-the-globe-right
Nej tycker inte mat blivit dyrare.
Varje måltid man kan äta hemma är ju rena jackpotten jämfört med lunch i city eller hämtmat.
Sen är "mat" så olika för olika personer. Vi har grannar som köper mat för dubbelt så mycket per månad som vi fast de är mindre än hälften så många i hushållet.
Tror det krävs en tiodubbling av matpriset innan jag överväger att kravalla. 😉
Yoghurten har gått upp 20% den senaste månaden. Övriga mejerier har ökat fast mindre procentuellt.
I Oslo har Yougurtförpackningarna från Tine minskats med 20% samtidigt som priserna har höjts med minst 20% från början av Februari .
Literpriset upp ca 50% på dryga två veckor. Ingen blygsamhet där.
Det handlar inte bara om Yoghurt, priserna pressas upp samtidigt som förpackningarnas nettovikt minskar (dock behåller samma storlek).
Lite intressant läsning i ämnet:
http://motherboard.vice.com/blog/a-complex-systems-model-predicted-the-revolutions-sweeping-the-globe-right?trk_source=features1
Det skrämmande i Sverige ( bland mycket annat, givetvis ) är ju att ni hemmavarande är satta under förmyndare.
Ni kan.ju inte ens handla vin fritt i en vanlig livsmedelsbutik.
Dessutom till ganska sanslösa priser på vanliga viner på grund av skatt och moms, som ger kraftigt
utslag på priset i vanliga prislägen.
Alla tycks tro att grannen kommer att supa ihjäl sig om inte Systembolaget fanns.
Häftigt folk…
Systembolaget är inte speciellt dåligt i jämnförelse. Jag har varit i många länder, visst man kan få tag på alkoholen i vanliga butiker men sortimentet blir därefter.
Bara att jämnföra, ICAs ölsortiment med Systembolagets ölsortiment. WOW!
Systembolaget är som himmelriket med 200 olika sorters öl och om man inte hittar det önskar i butiken kan man vanligtvis beställa det. Ett stort sortiment av drycker från hela världen och dessutom tycker i alla fall jag de har rimliga priser.
Snälla skona mig från Systembolagets nedläggning, det vore verkligen en tragedi att endast få välja mellan de 10 ölsorterna som finns på ICA.
Det är just förmynderskapet jag är emot.
Vad gäller , lite elakt, urvalet på Systemet sägs det ju att även en blind höna kan finna ett korn.
@Lord Metroid
Konkurensutsätt gärna skola, omsorg, vård, infrastruktur å fan å hans moster.
Men systemebolaget? Nej, det går icke! Tom. fårket protesterar. Indoktrineringen är total.
När jag varit utomlands så tycker jag det har varit väldigt bra urval även i mycket små butiker.
Sen kan man inte ens jämföra med mellanöl då det väl inte ens finns utomlands så det kan ju inte ens finnas så många tillverkare.
Nej, det må vara det vanligaste argumentet för bolaget men jag klassificerar det som det sämsta.
Butikerna tar in det sortiment folk vill ha, precis som med all annan dryck. Den absolut viktigaste anledningen till att systembolaget existerar är för att plocka folk på pengar.
Folk tror på fullt allvar att det är för deras eget bästa.
Eftersom vi alla här dricker så måttligt är det väl endast en principfråga.
Samma med de höga alkoholskatterna, vilket är en större pengaplockare än systemet, de drabbar inte oss.
@kongos
Visst finns mellanöl i andra länder eller rättare sagt öl i det styrkeintervall som mellanölet var (ie 3.5-4.5%). Förhållandevis svaga öl är t.ex. rätt vanliga i storbrittanien, pilsner ligger inte långt över denna nivån.
Att öl skall vara på precis 3.5% eller 5.6% är snarare en kvarleva från tidigare regler än ett val man gjort för att ge ett så gott öl som möjligt.
@Björn & kongo
Anledningen till det breda sortimentet (på öl) utomlands är att folk har blivit mer "medvetna" ölkonsumenter och efterfrågar bredare sortiment (förr var sortimentet mer tunnt – även på bolaget). Trots det så är sortimentet på systembolaget fortfarande att betrakta som tämligen brett – t.ex. så står systembolaget i malmö som ett bra ställe att köpa öl enligt danska ölentusiaster.
Jag måste instämma i sortimentsargumentet FÖR systembolaget. När jag t.ex. jobbade i Österrike fick jag en smärre chock över hur dåligt utbudet på öl och vin faktiskt var. Ja visst, den som bara är ute för att bli full har det garanterat bättre i ett land utan spritmonopol. Men för mig som faktiskt är mer intresserad av smaken än styrkan skulle en nedläggning av Systembolaget bara vara negativt. Dessutom innebär skattemodellen och Systemets inköpsvolymer att exklusivare märken faktiskt kan vara billligare här än utomlands. När jag var i Riga var t.ex. årgångswhiskey dyrare där än här.
Och nej, det beror inte på att jag är indoktrinerad. Jag skiter ärligt talat om några personer skulle supa ihjäl sig p.g.a. ett avskaffat monopol. Mitt stöd av bolaget har enbart egoistiska förtecken.
Ur ett folkhälsoperspektiv så måste jag rasa mot systembolagets breda sortiment. En sorts öl, vin, whisky och så vidare räcker gott. Ju vidrigare desto bättre!
Ja, sortimentsargumentet är tungt. När jag handlar på Ica eller Coop har jag alltid problem, utbudet av t ex pålägg och bröd är för litet. Den enda lösningen är att låta systembolaget expandera och sälja alla varor.
@Magnus Johansson
Jag antar att du är lite ironisk, men på ica maxi så hade tydligen delikatessen problem med min fråga om de hade hamburgerkött – och då var problemet inte rent moraliska eller så utan det faktum att de tydligen inte ens visste vad jag efterfrågade. Så du har rätt i att utbudet inte är så brett.
Dock som nämnt så är sortimentet på en fri marknad precis så brett som efterfrågas. På den grunden kan ju bara sortimentsargumentet anses vara rent "egoistiskt" motiverat (dvs man önskar en reglering som ändrar utbudet i ens eget tycke). Jag skriver inte på det som en bra anledning för systemet (även om jag uppskattar det breda utbudet).
Det är och förblir nog för att lindra alkoholrelaterade problem som är och förblir det tyngsta argumentet.
Inget fel på falukorv!
Har faktiskt aldrig köpt en oxfile, vägrar betala 200kr för en liten liten liten bit kött när det finns så mycket bättre.
Håller med helhjärtat om falukorv. Äter på restaurang varje dag till lunch. När man någon gång emellanåt lyckas få familjen att acceptera stekt falukorv med ägg, potatis och skånsk senap är det en ren njutning. Oxfilet är helt klart överreklammerat.
förutom att dom numera väger 800gram i stället för ett kilo som det var tidigare
Priset på smör har gått från 40 kr/kg till 60 kr/kg på fyra år. Nötkött har också ökat, men med ungefär 15-20% på samma fyra år. Lika så har priset på "billiga" konserver så som krossade tomater, champinjoner, majs ökat. Det enda jag upplever som blivit billigare är danskt griskött. Däremot har svenskt griskött ökat i pris i takt med nötköttet. När det gäller mindre nödvändiga varor så som läsk så kostade 1,5 L Coca-Cola 12-13 kr för fyra år sedan, idag ligger det på 16 kr i samma butik.
Personligen upplever jag det som att det finns en ökad kostnad på matkontot varje månad, även om jag fortfarande prioriterar riktig mat som tillagas hemma på så bra råvaror som möjligt.
Jag har slutat kolla på vad maten kostar, köper alltid det jag vill ha, dvs ekologiskt så mycket det bara går på ICA.
Brukar alltid bli en summa som känns rimlig i förhållande till vad jag köpt så jag är nöjd och glad över mitt val.
Ett val som faktiskt många har men inte utnyttjar som gör att jag känner att jag gör vad jag kan för vår gemensamma miljös skull samtidigt som det känns så jäkla bra att ha ätit en komplett helt ekologiskt odlad måltid.
Men jag undrar varför så många väljer vanlig mjölk framför ekologisk när prisskillnaden är max 2:-?
Varför väljer du vanlig mjölk?
Håller med allt du säger. Jag och min sambo lägger ca 3-4k totalt på mat varje månad när vi köper det mesta ekologiskt (alltid svenskt kött men inte alltid ekologiskt). Max en tusenlapp billigare att köpa oekologiskt i klassen ovanför icabasic/eldorado gör att det känns väldigt motiverat. Måste erkänna att prisskillnaden på ägg är hejdlös, ca 3:50 stycket mot 1 kr för de billigaste äggen? :O Sover de hönorna i hästens sängar? (no pun intended)
Tycker frigående brasilianskt kött är riktigt bra, billigt, och dessutom mer ekologiskt än svenskt dito.
Frigående kött?
Huga!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det är fan omoraliskt att köpa oekologisk mjölk när ekologisk finns i nästan alla butiker och prisskillnaden är ett par kronor.
Förutom etiketten på mjölkpaketet, kan någon förtydliga vilka är skillnaderna mellan ekologisk och vanlig mjölk?
Känns lite som att hjärntvätten i Sverige har gått ett helt varv, lite grann som när man handlar Julmust och Påskmust samt Jul- och Påskskinka osv…
Det är ingen hjärntvätt, de som dyker efter billigaste priset på just det de tänker äta, tänker inte alls enl mig.
Och det drar så mycket med sig när alla gör så för då klarar bara de bönder sig som producerar väldigt billigt, de vars djur äter billigt foder, kanske få tillsatser som gör att de växer snabbare, står trångt och kallt, hanteras snabbt men dåligt.. för det är billigast
Den som sen äter de produkterna är ju en del av problemet, till på köpet så får de tex äta kött från djur som fått antibiotika i onödan kanske andra värre saker också, ett djur som garanterat mått dåligt för att det av utrymmesskäl inte fått leva ut sina naturliga behov.
Äta djur som fötts upp på billigt foder (bestående av Gud vet vad) men åtminstone så har det använts både konstgödsel och kanske bekämpningsmedel för att producera fodret.
Ok att man kanske köper den billigaste spolarvätskan eftersom det inte spelar någon roll
Istället för att jag rabblar skillnaderna så kan du själv läsa om dem nedan 🙂
http://www.krav.se/sa-har-produceras-ekologisk-mjolk
Upptäckte på Willy's idag, och blev förbannad: Pågens Hönökaka 6-pack har blivit 5-pack, och 4-pack har blivit 3-pack.
Men samma gamla pris, med minnesreservation dock…
Räknas det?
Lika bra det, Hönökaka skall vara från Hönö. Inte från något storkapitalistiskt bolag.
Varje gång det blir ett pressmeddelande om KPI från SCB tycker jag det alltid talas om skor.
Moventia:
Lite svårtuggat dock.
Jag delar observationen att kött, i synnerhet nöt blivit dyrare eller att förpackningarna minskar något i vikt även om styckpriset är det samma. Håller ner konsumptionen av alkohol numera. Släkten på min fars sida har ett väldokumenterat dåligt track record när det gäller våldsamhet och rus. Jag förstår varför, man känner ju inte direkt empatin flöda när man fått i sig lite.
Din signatur är en tautologi!
Bra det, redan i Havamal noteras att öl inte är så bra som många tror.
Du inbillar dig bara. Riksbanken säger att inflationen är låg, och de har alltid rätt! /sarc
På ca 5 år (lätt att förväxla tiden då den går så fort) har jag sett ett par produkter jag handlar ofta stiga från 5 till 10 kr, 8 till 10 kr, 11 till 17 kr, 90 till 110 kr, 100 till 120 kr. Tycker mig ha känt av en generell ökning på runt 20-30% i snitt på allting, jag handlar dock oftast de dyrare varorna. Till och med en flaska cola på 1,5 liter har gått från 13 till 16 kr på ica, som för övrigt förr ofta hade erbjudanden om 4×2 liter cola för 40 resp 50 kr vilket aldrig sker idag. Det som sänker kpi är väl att alla tv apparater av en viss storlek/typ idag nästan är gratis jämfört med för 10 år sedan, datorer m.m, mobiltelefoni, men inget av det där går ju att äta :).
Jag har iofs fått tjockare plånbok så jag har inte brytt mig så mycket.
Och Internet… tänk om du skulle ha 100 mbit med hjälp av gamla modem. Det hade blivit dyrt det med 3600 modem under skrivbordet!
Har inte märkt att något blivit dyrare. Å andra sidan har jag ingen koll på vad mat kostar utan gör bara rimlighetskontroll på priset så att det inte är uppseendeväckande. Har faktiskt bättre saker att tänka på än matpriser.
Maten har de senaste åren stigit VÄSENTLIGT i pris. Rota fram nåt gammalt kvitto ur byrålådan och gå och handla samma produkter idag och räkna ut inflationstakten själva är mitt råd istället för att lyssna på gammalmedias propaganda-utopi-siffror gällande inflation på 0,2% JO TJENA HEJSAN, men vafan folk är lättlurade och snart börjar bonde söker fru eller farmen eller nåt liknande så fårket har förmodligen bättre saker att tänka på än matpriser…
Som nämnts innan så stämmer inte din hypotes om subsidiaritet:
"Kanske är det bara inbillning, kanske är det för att jag vägrar substituera oxfilé mot falukorv, i enlighet med den inflationsdämpande substitutionsprincipen – stiger något i pris, så byter konsumenterna beteende och köper falukorv istället för oxfilé. Därmed räknas sådant som stiger mycket i pris inte lika tungt, som det som står stilla, eller rent av faller i pris."
Nej, det där är en gammal myt. SCB jämför inte oxfilé med falukorv och låtsas som att den ena varan helt ersätter den andra.
Relativa vägningstal (totalsumma: 1000):
KPI 2011: Snabbmat 1.38, middag 4.65, fläskkött i butik 2.79, nötkött i butik 4.44.
KPI 2012: Snabbmat 1.21, middag 4.39, fläskkött i butik 2.72, nötkött i butik 4.61.
KPI 2013: Snabbmat 1.13, middag 4.63, fläskkött i butik 4.55, nötkött i butik 4.91.
Och om man slår ihop allt kött (ja, då klumpas oxfilé och kassler och fläskfärs ihop), så har vi följande siffror:
Januari 1980: 95.86
Januari 1985: 188.92
Januari 1990: 260.71
Januari 1995: 239.96
Januari 2000: 213.40
Januari 2005: 227.34
Januari 2010: 262.48
Januari 2011: 260.51
Januari 2012: 261.61
Januari 2013: 271.78
Januari 2014: 271.49
Det ser alltså inte ut att vara nån galopperande matinflation, även om många vill att det ska vara så.
På tal om galopp, är hästkött med?
@Jaha Dåså
Ja – "nötkött i butik"…
Stämmer precis med mina erfarenheter; när jag var student på 90-talet kostade kött lika mycket som idag, i kronor. Rätt häftig deflation med andra ord.
Jo, men nu antar du en lång resa med scbs siffror som säkert faktiskt kan stämma som utgångspunkt för en diskussion.
1990 var mat en väldigt dyr produkt, det var den även på 70 och 80 tal. Men ca 2005 så började det springa iväg mer än "det bör under rådande dogma om vad och hur saker äro"
1995 hände ngt, priserna började sjuka överlag, konkurrensen började synas. Personligen så skulle jag säga att när Netto drog sig ut sthlmstrakten så började det rejält,
Olika inflationsmått har olika syften. Om man är oroad över att matpriserna går upp och gör det livet knappt för låginkomsttagare tycker jag det är svårt att bortse från hur lätt det går att anpassa sina inköp till olika erbjudanden och lågprisbutiker. Det går att äta väldigt billigt för den som vill eller måste hålla kostnaderna nere.
Vad gäller restaurangmomsen är det logiskt att det ska vara samma moms på mat på restaurang som i butiker. Frågan är dock om det inte hade varit nationalekonomiskt smartare att höja matmomsen till 25% snarare än att sänka restaurangmomsen. En viss kompensation skulle kunna ges till barnfamiljer med höjda barnbidrag. Resten av pengarna bör rimligen gå till lägre arbetsgivaravgifter eller avskaffad värnskatt.
Instämmer vad gäller värnskatten, men tyvärr så handlar det bara om en liten mobbad minoritet(<2%), och nu handlar trianguleringen om större pragmatiska fiskar än så, så det kan du fetglömma. Det finns inget parti som törs driva den frågan idag, eller i morgon, så det är bara att slanta upp och knyta näven i fickan, igen.
PRO brukar väl ha koll på sånt här? Har de inte någon standardmatkasse som de följer upp, kanske går att hitta statistik på detta? Orkar inte själv, för liten skärm på telefonen… Fast kattmatsindex kanske inte är så intressant när jag tänker efter 🙂
Kannågon förklara vilka rysskramarna är?
SD:are?
Förvirrade kommunister?
Eller?
Håller helt med om det där med vin! Priserna har nog femdubblats om jag förstår mitt kontoutdrag rätt. Men en bra grej som de verkar ha börjat med, är att de skickar med ett par extra flaskor, + öl varjhe gång. Bäst att kolla så det inte är nåågoh fulöl de förshöker bli av med, ska kolla.
Märkligt, ser lite suddigt. Och dålig balans verka jag ha fått, fan i helvete. där spillde jag på ttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttangenternnnnnnnAAAAAAAAAAAA
Fortsätt så!
Mackmyra har det visst kämpigt!
De vill nog att alla super till.
Vin kostar ju iallafall något att producera… spriten däremot har i princip noll produktionskostnad.
@Björn
Jag tror inte det, ifall du tror det så varför startar du inte ett destilleri? Det vore väl som att tälja guld?
En kille kunde det i alla fall.
Lars O,
Ja, Lars Olson.
Senare namn Smith
Tjänade storkovan med sitt tiodubbelt renade brännvin.
Visst gick det en gång att försörja sig på det.
Utomlands kan man skattefritt köpa en flaska Smirnoff 275 ml för 10 spänn i mataffären iaf…
Om jag får gissa så tror jag att minst hälften av det är butikens marginal + distribution. Så mellan tummen och knäskålen, 25 kr för en "sjuttis" i produktionskostnad. På detta lägger man 800% innan det når konsument i Sverige…
Kan ju också peka på att många väljer att tillverka själva istället för att köpa.
@Björn
35kr/L är betydligt större än i princip 0 tycker jag. Anledningen till att folk tillverkar själva är helt beroende på alkoholskatten – du lär aldrig kunna få lägre produktionskostader i hembränning än du har i storskalig tillvärkning.
NB att man inte lägger på "800%" utan det är alkoholskatt man lägger på vilket är en konstant – det procentuella tillägget är betydligt lägre. Det är därför som systembolaget kan ha konkurrenskraftiga priser på de dyrare varorna eftersom alkoholskatten då inte längre dominerar priset.
Vad är det för skillnad för mig som konsument om pålägget hamnar hos staten eller hos producenten? Ingen!
Väldigt konstig argumentation om jag får säga så. Bara för att pålägget kallas för skatt så är det inte längre pålägg? Självklart är det pålägg oavsett vad man kallar det för!
@Björn
Kanske missförstod mig. Det är inte vad pålägget utgör som var grejen utan att den inte är procentuell. Det finns en utbredd missuppfattning att det är ett pålägg på 800% vilket alltså inte är fallet – din vodka för 200kr kostar förvisso 25kr att tillverka, men det betyder inte att en lite finare sort som kostar 50kr att tillverka ingalunda kommer att hamna på 400kr. Om jag minns siffrorna rätt så lägger systembolaget på 19% exkl moms (blir runt 50% totalt) – sen (eller tidigare) kommer 200kr i alkoholskatt per liter starksprit.
Exempel: Sprit som kostar 50kr/L från leverantör exkl skatt blir 275kr/L på hyllan, sprit som kostar 50tkr/L från leverantör kommer "bara" kosta drygt 75tkr/L på hyllan. Du får plussa på en summa (50kr/L) ifall det skall på moms på alkoholskatten.
Borg höjde skatten på vin vid årsskiftet, den har även höjts ett par tidigare sedan 2006. Nu vill han höja ännu en gång… Så visst har du fog för att priset på vin har höjts.
http://elato.se/imgdump/se_kpi_201401.png
Enligt SCB har maten blivit 0.03% dyrare och bidragit till KPI med 0.04 procentenheter. Mest är det transport och boende som drar ner.
Förutom att KPI är negativ så är den viktigare KPIF på den lägsta nivån på 8 år. Kommer februarisiffrorna placera Sverige på 90-talsnivå?
@Cornu och alla andra, lite OT, men:
Jag har liksom många andra här ansevärda besparingar i SEK. Jag är liksom många andra här bearish för SEK. Så vilka alternativ finns om man vill diversifiera sina sparpengar?
Jag går ogärna in på börserna då jag tror de är uppblåsta och kommer gå ner. Ädelmetaller har jag redan. Har funderat på sparkonton i andra valutor (USD, CHF, SGD), fonder som Brummer Multi-Strategy och Carnegie Corporate Bond A mfl. Kom gärna med kritik och fler förslag?
Det är klart att KPI är fixat. Jmf Big Mac-index mot KPI. Fram till 2008 (innan Fed kukade ur marknaden) så följer Big Mac KPI. Korrelation > 0,8 (om jag kommer ihåg rätt. kan vara >0,9). Men efter 2008 så faller KPI, medan Big Mac tuffar på i vanlig ordning.
Usa har också deflation… yeah, pull the other one…
https://www.youtube.com/watch?v=KowPgFfQtwQ&list=FLIjuLiLHdFxYtFmWlbTGQRQ
Själv märker jag det för min slaktare höjde priset på köttfärs i höstas med 10 kr = 10%. Älgfärsen har också ökat lika mycket från 99 kr till 109 kr/kg. En flaska skumpa kostade för ett par år sedan ca 300 kr – nu 400. (och då har ju ändå euron ramlat igenom golvet. men det kanske är höjd alkoholmoms?) Och det är ju svindyrt att dricka kaffe på stan!?! Trots sänkt krogmoms. Men som sagt, jag jämför nu samma saker – inte en flaska skumpa mot mousserat vin eller falukorv mot hängmörad oxfilé.
Precis, tar man hänsyn till att man sänkt krogmomsen? Om inte priserna gått ner motsvarande sänkningen så har ju själva varan/tjänsten blivit dyrare.
Btw något annat som blivit jäkligt dyrt är lax. går nästan inte att hitta under 180 kr/kg nuförtiden. trots svag nok..
Många som jobbar på slakteri vägrar äta korv. Undra varför?
Falukorv och hotdog för knappt 1 krona korven, 9-10 kr/paket tror inte jag är tjänlig människoföda.
Det finns bra korv med högre köttinnehåll och mindre skräp. Men då får man betala för det.
Som i de allra flesta fall. Kostar det så smakar det!
Nu är det väl egentligen så att det är allt utom köttet du skall äta på djuret om du skall gå på nyttighet. Typ.
@kgb35
Källa på det?
"I Sverige påstår SCB att vi har KPI-deflation, men är det någon mer än jag som reagerar på att maten verkar blivit dyrare – rejält dyrare?"
Har du källa på att statistiken visar att maten blivit billigare?
Tror han syftar på att KPI kanske inte är världens bästa verktyg för att visa om våra levnadskostnader ökar.
Det klart att maten blivit dyrare. Priserna smyghöjs hela tiden. Vad har ni för veckobudget för käk? Själva pressar vi vår hela tiden neråt. Det är ett roligt experiment. Nu ligger vi på ca 250 kr/ vecka. 2 vuxna och tre barn.
???
Vanvård av barn.
Ni har egen produktion av mat, hoppas jag.
Lustigt med bloggfrågor. Du frågar om vi upplever att maten blivit dyrare och får långa utläggningar om falukorv samt systembolagets förträfflighet eller förbannelse rent principiellt.
Ja, systembolaget är förträffligt. Falukorv kan vara bra, beror på receptet. Och maten upplevs ha blivit dyrare. Precis som med falukorven och systembolaget är det där om maten strikt subjektivt och saknar empiri, men det gäller väl alla upplevelser?
Bara för att man blivit vanvårdad själv behöver inte det innebära att andra vanvårdar sina barn..Där går nog gränsen för ordning i finanserna.
Moventia:
Det som galopperat i pris är osten. Annars vänjer jag väl mig och märker det inte, antar jag. Men den allmänna besparingsivern har exploderat speciellt när det gäller kött där en hård rationalisering genomförts.. Finns numera bara fyra sorters kött att välja på i de flesta affärer: grytbitar, köttfärs och lövbiff samt drivor med skivad skinka med fantasifulla namn Mer välsorterade köttdiskar finns i vissa invandrarområden. Det jag mest saknar är högrev med benet kvar så det blir en ordentlig sås, olika typer av lever, njure och tunga. Det senare blir väl falukorv nuförtiden.
PRO har kollat.
"I årets jämförelse har PRO använt samma varor i korgen som 1997 för att se hur priserna utvecklats. Omräknat till dagens penningvärde skulle 1997-års varukorg kosta 978,80 kronor. Priset på varorna i korgen har alltså sjunkit med 82 kronor."
Matpriserna har alltså stigit långsammare än KPI sedan 1997 (åtminstone till 2013…).
här listas även varorna som ingick. 1997 års varukorg kostade 808,37 kronor i 1997 års penningvärde.2013 kostade samma varor 896,80 kronor.
Det är väl bara att ringa PRO och be dem räkna på deras matkasse?
Cornu, du står rätt ensam med ryss-skräcken och det börjar likna en passivt-aggressivt beteende från din sida att referera till "rysskramare" i varje inlägg eftersom du är ryss-hatare.
Och NEJ, det är ingen som glädjs åt dödandet i Ukraina och de flesta demonstranter vill faktiskt inte ha våld, det är en utvald skara som använder vapen och sätter eld på byggnader trots att de fick amnesti.
Håll dig mer till ämnen så blir det trevligare att läsa din blogg.
Bröd och fisk har blivit betydligt dyrare har jag noterat
Jag har bott utomlands i 3 år och kan därför säkert säga att åtminstone sedan jag flyttade så har priserna på de flesta dagligvaror gått upp. Fast du menade kanske mer i närtid?
Något annat som blivit dyrare är att hyra lägenhet. Betydligt mer än de magra procent som inflationen rört sig senaste 5 åren.
Men man får väl anta att de balanseras ut av att det blivit billigare att låna, så boendekostnader har totalt sett inte ökat så mkt. Och Alliansen kan därmed fortsatt motivera att hålla igång landets konstgjorda andning av meningslös konsumtion med lågräntepolitik.