Denna artikel innehåller reklamlänkar för Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat (reklamlänk) och för företaget (reklamlänk).
Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna efter att USA:s Toddler in Chief i helgen twittrat hot mot Iran, men oljepriset faller vidare. Trots att oljepriset fortsätter falla behåller Tidölaget det kostsamma krisstödet så deras fossilbilväljare inte ska bli griniga. Miljöpartiet vill riva upp stoppet för nya stambanor som Tidölaget beslutade om och bygga mer av 1800-talstekniken järnväg när de vunnit valet i september istället för att renovera befintliga banor.

Stockholmsbörsen gick +3.73% för OMXS30 förra veckan och +2.23% för OMXSPI. Den svenska kronan har försvagats till 9:58 SEK mot USD och 10:98 mot EUR, vilket väl talar för en sur börs idag. Guldpriset hittas på 1 292:- SEK per grm.
I Europa gick CAC 40 +0.84%, DAX +1.42%, FTSE 100 -1.04% och Euronext 100 +0.57% så Sverige var bäst i klassen.
Borta i fundamentalisternas USA gick S&P-500 +1.44% och Nasdaq 100 +3.26%. Undantaget SpaceX var bästa ANGSTFANS-aktie Google med +2.87%, tätt följt av Nvidia på +2.84%. Sämst var Netflix med -4.79% följt av svenska stoltheten Spotify på -3.69%. Verkligen inget vidare för streamingbolagen i år med -17.47% respektive -19.40% sedan årsskiftet.
Kan konstatera att de egna portföljerna ligger på eller strax under rekordnivåer och Lysa privat (reklamlänk) via ISK är upp +12.73% och för mitt bolag via kapitalförsäkring (reklamlänk) är den upp +11.74%. Det kan jämföras med t ex +9.57% för S&P-500 i dollar eller OMXS30 på +10.26% i svenska kronor.
Toddler in Chief i USA begick Twitterdiplomati och uttalade hot mot Iran via sociala medier, samt förolämpade och spred lögner om Italiens premiärminister Meloni, som tidigare sett positivt på jättebebisen i Vita Huset. Hoten mot Iran fick landet att lämna fredsförhandlingarna med motivationen att en förlorare inte förolämpar segraren i ett krig, men ska återvänt till förhandlingarna och det kommer positiva ljud från Schweiz efter att USA:s vicepresident Vance ska suttit och direktförhandlat i 80 minuter. Till skillnad mot Trump verkar han kompetent och bedriver inte internationell stordiplomati via sociala medier, även om han också är en fundamentalistisk rövhatt.
Således reagerar de asiatiska börserna blandat. ASX 200 -0.05% i skrivande stund, Hang Seng -0.74%, KOSPI +0.33%, Nikkei 225 +1.66% och Straits Times -0.21%. Nikkei noterar börsrekord, men det gör alltså för en gångs skull inte det normalt maniska Sydkorea. Kanske ett friskhetstecken.
Oljepriset faller vidare trots att Ebba Busch utropat världshistoriens värsta energikris. WTI är ner -2.79% till 75 USD och Brent ner -2.11% till 78 USD enligt Trading Economics.
Tidölagets finansminister Svantesson vägrar ta bort krisstöden som kostar många miljarder eftersom Tidölaget är rädda att annars förlora valet, plus att man vill dumpa en kraftig prishöjning på bensin och diesel på socialisterna vid den väntade valförlusten. Kosta vad det kostar vill.
Det är du som betalar stödet på 17-5 miljarder till fossilbilisterna via skattesedeln och det finns inga “gratis stöd”. Nu är det ofinansierat idag, så du kommer betala via räntor på statsskuld plus framtida amorteringar, plus den svagare krona högre statsskuld innebär.
Man kunde istället för att stödja fundamentalistiska rövhattar i Mellanöstern eller ryska fascister via sänkt skatt på fossila bränslen möjligen gett stöd för att fasa ut fossila bränslen, istället för snuttefiltar till SD-väljare. Men SD-väljarna vill väl gynna både Ryssland och Mellanöstern, fundamentalister (=”det var bättre förr och vi hatar kvinnor, hbtq och all form av progressivitet” – detta ställer också KD, M och FP upp på eftersom gör allt för att simpa för SD och kan på inget sätt kalla sig liberala) har ju mycket gemensamt. Så länge de får brumma avgaser som de riktiga män de är.

Miljöpartiet avser att tillsammans med socialisterna riva upp stoppet för höghastighetsjärnvägsutbyggnadens nya stambanor vid valsegern i höst och sluta renovera befintliga banor rapporterar Dagens Nyheter att det så kallade språkröret Helldén säger.
Det nedlagda projektet ska således återupptas mellan Borås och Linköping samt mellan Hässäleholm och Linköping, medan nya stambanor stod kvar även under Tidölaget mellan Göteborg och Borås, och Stockholm och Linköping.
Argumentet är att det bara skiljer sex mil räls mot renoveringen av befintliga banor.
Egentligen gör det inget. 1800-talstekniken tåg är förlegad för annat än korta pendeltågssträckor eller tunga godståg och när hattandet fram och tillbaka gör att befintliga stambanor inte renoveras på fyra år tills högern vinner valet 2030 så kommer det bli dödsstöten för långväga persontransporter med tåg när det kommer bli ännu mer stokastiskt när, hur och var man kommer fram om man tar tåget.
Tåg tar dig som bekant från en plats du inte är till en plats du inte vill till på en tid som inte passar dig.
Ska man ha långa persontransporter ca 500 km likt Stockholm – Göteborg, som inte är på väg, är miljövänligt elflyg bättre, då det endast är typ 2+2 km flygplats som behöver underhåll, inte 500 km järnväg. Och pga att löner stiger med inflationen plus 2% så blir det bara dyrare och dyrare att bygga järnväg. Den lönsamhet som fanns på 1800-talet går det inte att bygga med någonsin igen då järnväg är för arbets- och underhållsintensivt.
Och ja, elflygen har en reservgenerator och bränsle till denna ombord för att kunna hantera säkerhetskraven vid omdirigering eller nödlandning. Läs på.
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.
56 kommentarer
Hoppsan!
Det var länge sen jag öppnade plånboken för förstaplatsen, men gör det gärna igen.
Även om det var ekonomitråden 😉
Finns elflyget i drift idag eller kommer det om några år? Dvs är det vaporware?
Sedan om vi talar om förlegad teknik så hade redan romarna standardiserade vägar så där är tekniken minst 2000 år gammal.
Men nya höghastighetståg är ändå ekonomiskt vansinne i Sverige så troligen kommer MP tvinga igenom att kontrakten skrivs så de inte går att komma ur vilket medför att framtida skattebetalare får betala 500 miljarder i stället för bara 20 miljarder med Tidö.
Vi kör inte oxe och vagn på våra standardiserade vägar idag.
Hjulfordon med extern kraftkälla. Bara att kraftkällan har moderniserats. Fram till 40-talet var detta vad vanligt folk hade.
Ja, lever man kvar i förra seklet och kör brännbil, så förstår jag att man gillar järnväg. Kör du en 486-dator också och har ingen smartphone om du nu är emot utveckling och förbättringar?
Teletypewriter gör att man tänker innan man skriver 😇
T3 FTW.
Jan Guillou lär fortfarande skriva allt på en gammal mekanisk skrivmaskin, men så är ju hans åsikter kvar i 60-talet också.
Bästa jag läst på länge!!!😂
“Tåg tar dig som bekant från en plats du inte är till en plats du inte vill till på en tid som inte passar dig.”
Tåg tar mig från en station i staden jag bor till en annan station i staden jag vill färdas till. Båda anknytningarna sker centralt. Jag kan ankomma till stationen 15 minuter innan avfärd med mitt bagage utan problem.
Flyg tar mig från en åker mitt ute i ingenstans till en annan åker mitt ute i ingenstans. Och ovanpå det så är det timmar av säkerhetsteater och bagagehantering.
Är det här elflyget med oss i rummet just nu?
Jag har hört snacket om elflyget i säkert 15 år nu, börjar kännas som fusion.
Snabbtåg behövs men i Sverige verkar man tro att den ska byggas på banvallen, det är 1800-talstekniken. Rälsen ska läggas på bro/stolpe. Blir billigare, kortare byggtiden (slipper massa markintrångsregler) och skapar inte en barriär i naturen för flora och fauna.
Det är fortfarnade markintrång att dra en högväg över någons mark. Dock har du rätt om barriär.
Huruvida högväg fungerar i vårt klimat med tjäle, snö och temperaturskillnader på uppåt 100 grader vinter/sommarsol lämnas som en övning åt civilingenjörer och billigaste entreprenör som vinner upphandlingen. Blir nog kul att åka fram i 450 km på dem. 1 cm i värmeexpansion kan bli kul i de farterna.
Offra en för att rädda hundra eller tusentals. Rimligt pris ändå.
Ska vi rädda klimatet behövs faktiskt höghastighetståg i Sverige.
Visa på dockan hur en reduktion av svenska utsläpp med några procent via höghastighetståg räddar det globala klimatet.
Svårt att veta om detta är satir eller sagt med något större allvar i rösten?
Syftade på ferroresonans kommentar, om det inte framgår
Så många bor det inte i sverige. Blir typ billigare att ge bort gratis elbilstaxi då.
Tåg är förlegad teknik och istället för att bygga nya banor borde en hel del snarare läggas ned, ex-vis Stångådalsbanan som inte ens är elektrifierad och vars ständiga problem bl a lär bero på mer eller mindre murkna träsliprar.
Bättre att satsa pengarna på att bygga bra vägar och elektrifiera den tunga trafiken. Järnväg är inte flexibelt, vanlig väg är det.
Vill du veta mer om elflyg och även autonoma sådana så rekommenderar jag att lyssna på senaste avsnittet av podden “Bilar med sladd”.
Där blir det en del diskussioner om just elflyg kontra tåg!
15 år? Jetsons hade det för 70 år sedan!
https://thejetsons.fandom.com/wiki/Flying_Car
Även folk i gemen trodde då att ” flygande bilar” skulle komma i närtid.
Men kanske är det dags nu? Jag är dock lätt skeptisk till om det går att få ekonomi på det. Man kommer ju även att få konkurrera med självkörande bilar och bussar som antagligen kommer att kunna köra fortare på sikt när den mänskliga faktorn försvinner.
“Tåg tar dig som bekant från en plats du inte är till en plats du inte vill till på en tid som inte passar dig.”
I jämförelse med vad? Vilken annan kollektiv transport passar detta inte in på?
Kolla inte en bra story.
Och? Whataboutism. Att andra kollektiva transportmedel är usla är inte ett motiv för järnväg. Järnväg är det sämsta av dem alla eftersom man måste bestämma 100 år åt gången hur de ska åka. En busslinje kan man ändra när som helst.
Ja det där med 100 år stämmer. Bygget av stambanorna på 1800-talet la en död hand över delar av Sverige, Kalmar län och Blekinge bland annat. Men det berodde också på järnvägsdöden en bit inpå 1900-talet samt en ovilja att satsa på ny infrastruktur.
Järnvägen gjorde åtminstone en god sak – den tog död på kanalerna. När man tänker efter kan man undra varför MP är så förtjusta i nymodigheten järnväg, rodd- eller segelbåt på kanal känns som betydligt mer i deras smak.
Kan väl knappast vara whataboutism när du själv använde elflyg som ett “bättre” alternativ? Som jag då antog att den citerade meningen inte gick att applicera på…
Buss för rask transport funkar inte om man ska in och snurra i varenda stadskärna. Nu har vi ju snabbare vägar 2+1 m m, men då måste också fjärrbussarna stanna i rondellerna där lokaltrafik tar vid för transport till stadskärnan. Så långt har vi inte kommit.
Vaddå!? Det fins väl INGEN som inte älskar flygplatser!? Bara någon säger CDG, ATL eller EWR så går det ju rysningar av välbehag genom alla normala människor. Love it!
Puh, jag kan föreställa mig all den ljudföroreningen som alla dessa elflyg skulle orsaka. Vägar/järnvägar kan man åtminstone bygga bullervallar för att begränsa.
På tal om olja så finns det spaningar att kinesisk oljeimport inte kommer att komma tillbaka till samma nivåer innan operation “vad den nu hette” mot Iran. Man har helt enkelt permanent flyttat sig bort från det.
I övrigt verkar Starmers dagar räknade…
Ja, det var länge sedan GB fick en ny premiärminister nu… dags för lite nytt blod! 🤣
Argentinarna har ju gjort statsbankrutt till en nationalsport och britterna har mutat in premiärministerbytet som sin grej…
Ja, de tycks ha tagit den titeln från de tidigare mästarna i grenen, Italien. Hoppas dock att Sutler, eehh… Farage heter han visst… aldrig blir premiärminister.
Kanske en lite mer jordnära premiärminister nästa gång som kommer från folket och inte har en massa suspekta kontakter. Men jag vet att jag drömmer. Thatcher var väl den mest jordnära de haft på länge där familjen hade erfarenhet av att försörja sig själva med småföretagande.
Lee Andersson var visst kolgruvearbetare men har har ju gått till Reform.
Att han införde internet-ID samt motsatte sig förbud om kusingifte häromdan räddade alltså inte hans förtroendesiffror?
Senast jag såg på dem hade han ungefär samma som Hitler hade i Tyskland i slutet av kriget.
Märklig vurm Mp har för höghastighetståg i Sverige där nästan hela landet består av glesbygd och småstäder. Och där de stora städerna inte heller är särskilt stora. Man ska alltså satsa mångmiljardbelopp och miljöförstöring för att ett fåtal människor ska kunna resa på ett annorlunda sätt än de redan kan idag, men inte nödvändigtvis snabbare.
Absolut viktigast är snarare att satsa på dubbelspår/flerspår så långt det är möjligt för att öka godskapacitet och turtäthet i regionaltrafiken. Det borde vara en no-brainer även för Helldén.
Det där är myt. Kolla på sträckorna där det är tänkt att snabbtåg ska gå. Där är Sverige relativt tätt befolkat. Inget konstigt alls att lägga raskräls där. Att Sverige är glest befolkat är till stor del en villfarelse.
Men höghastighetståg stannar väl inte överallt ?
Det var ju detta som knäckte sverigeförhandlingen. Man ville att alla kommuner skulle vara med och betala pga av ökade markvärden, men det förutsätter att snabbtågen stannar i varje kommun.
Exakt det som är problemet med snabbtåg.
Jag har åkt höghastighetståg i både Frankrike och Japan. Utmärkta grejor. Men lite skillnad på städernas storlek där man stannar. Och man gör det inte särskilt ofta heller.
Påtal om inrikespolitik så gjorde jag SVT’s valkompass. Höga % för L och M men S var inte så långt efter. Sedan ett hopp till KD och C medan SD, MP och V fick några enstaka %. Hur många kompromisser blir S tvungna till för att få makten ?
Min erfarenhet med. M och SD föreslogs för mig, men S vara bara tio procentenheter efter.
Jämför man total restid mellan t.ex. Stockholm och Göteborg vinner nog än så länge tåget ändå, i alla fall om man startar inom några km från respektive centralstation. Där har flyget alltjämt nackdelen att flygplatserna ligger långt från stadskärnan så man måste ta sig dit och därifrån och den tiden utgör också restid. För att inte tala om säkerheten på flygplatserna vilket gör att man i vissa fall rekommenderas infinna sig flera timmar innan avgångstid, medan man kan släntra in på järnvägsstationen tio minuter innan avgång och lugnt kliva på tåget.
Bloggaren har förvisso helt rätt i att järnväg är dyr att bygga eftersom den kräver spår hela vägen medan flyget bara behöver en flygplats i varje ände av resan. En flygplats tar dock stor plats just där den ligger vilket gör det svårt att lokalisera flygplatser nära stadskärnor eftersom marken är dyr – det problemet löser sig inte heller även om vi förhoppningsvis snart får se utsläpps- och bullerfritt elflyg. Jag har själv i många år bott nära Bromma flygplats och utnyttjat den frekvent vilket varit synnerligen praktiskt (har t.o.m promenerat dit en gång); jag ser gärna att den finns kvar men förstår att marken har ett värde och att det kan komma att leda till att den tas i anspråk för annat.
I glesare bygder främst norrut är det många gånger enklare att ha flygplatsen närmare städerna vilket med tanke på långa restider i det fallet absolut gynnar flyget på tågets bekostnad. Uppväxt i Umeå är jag van att ha flygplatsen på mindre än tio minuters bilresa från centrum, så Bromma – Umeå har varit ett synnerligen tidseffektivt alternativ för att besöka släkten.
Så på avstånd med restider upp till 3-4 timmar tror jag tåget kommer att fortsätta vara centralt (pun intended) för resandet, medan flyget kan fortsätta (förhoppningsvis med nya drivsätt) ta oss längre än så.
Runt 30-35% av världens oljeproduktion kommer från demokratier… dra sedan bort USA’s del ( demokrati ?)som är ca 15% av världsproduktionen så har vi 15-20% av världens olja som kommer från demokratier.
Att köra fossilbilar är att gynna diktaturer och terrorister så ju bättre vi blir på att fasa ut diesel och bensin där det går desto mindre pengar till dessa.
https://edition.cnn.com/2026/06/11/economy/inflation-kevin-warsh-federal-reserve
“The measures I prefer are looking at things that are called trimmed averages,” he said during his confirmation hearing in April. “What I’m most interested in is what’s the underlying inflation rate, not what’s the one-time change in prices because of a change in geopolitics or a change in beef.”
Låter för mig som att man vill behålla räntorna där de är eller sänka dem genom att omdefiniera inflation, hur nu det hjälper folk när saker blir dyrare. Många statens åtaganden och diverse bidrag är väl knutet till inflationen också så om man kan ljuga och säga att inflationen är 3% istället för 5% så är det väl win-win för staten.
Nu har bloggaren gett sig in i ett getingbo. Tågräls och tåg är den yttersta symbolen för klimatkamp. Det kommer krävas otrolig mental flexibilitet för att kunna tänka sig alternativa lösningar.
Sett till Sveriges beredskap så bör ju en väl fungerande tågtrafik, d.v.s. ett utbyggt nät i bra skick, vara att föredra framför elflyg? Hur många av Ukrainas soldater roterar till fronten med elflyg, finns det siffror på det…?
(Huruvida man ska bygga ut eller renovera banorna är jag inte kunnig nog att avgöra, men för Sveriges bästa så säger jag att vi alltid ska göra tvärt emot vad MP vill!)
Och för övrigt så landade årets elstöd på kontot för någon vecka sen, en dryg tusenlapp i vårt fall som gick direkt vidare till Barncancerfonden. Finansierat av skattebetalarna för att kompensera de höga elpriserna som delvis drivits upp av elbilsfolkets vilja att trivselköra på landsbygden när padelhallen har stängt och de inget har att göra. Att transportera sig kostar bränsle (el och/eller olja) och vi behöver normalisera att man inte måste resa hela tiden, vare sig med tåg, elflyg, elbil eller oljebil. Det finns inga gratisluncher, så skapa ett liv du inte hela tiden vill iväg från så minskar viljan att resa och därmed behovet bränsle oavsett typ. Ja, jag har bil men kör förvånansvärt lite privatmil eftersom det jag behöver och vill ha finns där jag byggt mitt liv.
Är inte flyget mer en definition av något som tar dig “från en plats du inte är till en plats du inte vill till på en tid som inte passar dig”?
Hur många flygplatser finns det i jämfört med alla tågstationener, för att inte tala om hållplatser?
Vi bytte själva från tågtransport till lastbil för ett par år sedan efter Tyskland drastiskt höjde sina priser för järnvägen. Resultatet blev att vi gick från en veckas leveranstid till 1-2 dagar och fick det billigare också.
Lokaltåg i storstäder är ju bra för att få ner trafiken samt stora godståg för LKAB men att ha långa tågsträckor överallt genom landet får man nog inte valuta för.
Jag noterar även i denna tråd en avog inställning till Miljöpartiet, ja en helt avfärdade inställning. Jag har alltid undrat varför denna inställning frodas. Inte för att jag är miljöpartist men jag har aldrig förstått varför det skulle vara dumt att bry sig om miljön. Mp har visserligen antagligen några radikala idéer men det har väl alla partier. Så snälla förklara för mig på ett rationellt sätt tack.
Det där med höghastighetståg….. Vad det egentligen handlar om är att totala trafikintensiteten idag vida överstiger vad som är lämpligt för att du ska hinna med underhållet. Ett sätt att lösa det är att lyfta ut persontrafiken på ny höghastighetsbana. Det är så illa idag att för att få tillgång för att utföra nödvändigt underhåll måste man driva det till att påpeka att görs inte åtgärderna så kan man få månadslånga totala stop på banan.
Utan att ha faktiska siffror så kan jag bara ställa mig frågande till huruvida elflyget ska kunna ha samma kapacitet som tåget vad gäller antalet passagerare över tid.
Sen huruvida det är 1 cm i värmeutvidgning…. om så vore.. När Malmbanan kördes sönder av ett malmtåg med trasig vagn så tvingades man svetsa räls i -20 grader väl medvetna att det måste göras om i temperaturer 15-20 grader för att få till rätt förutsättningar för rälsen. Än en gång fick man inte tid i spår för att utföra de NÖDVÄNDIGA ändringarna. Med väntat resultat i kraftiga solkurvor med resultat av urspårning igen.
Men annars är det är en ganska moget område vad gäller hur man ska dimensionera. Exvis vet man att ja, bana för att kunna köra 250 km/h är markant billigare än bana för 300 km/h. Men underhållet på 300-banan är en bråkdel jämfört med 250… så vad ska man välja?
Så flyget hämtar dig vid hemmadörren och släpper dig utanför ditt mål? All massförflyttande av folk har sina begränsningar så allt blir olika grader av kompromisser.
Hälften av problemet i din sista frågeställning kan delvis lösas med fallskärm. 🤷♂️
Och första delen finns det lösningar på också nu när du nämner det. https://medium.com/knowledge-stew/the-skyhook-how-humans-are-plucked-from-the-ground-3e088a0470da 😀
Nu hör jag förvisso till den befolkningsgrupp du ogillar mest, dvs Stockholmare, så jag utgår från spydiga kommentarer 🙂
Jag menar att du har fel när det gäller tåg. dessutom tycker jag att det vore ett felbeslut att bygga nya stambanor som inte klarar 300+ km/h. Vi har under många år och regeringar underlåtit att underhålla våra befintliga banor, ungefär som bostadsrättsföreningar som skjuter upp renoveringar, eller fuskar med avsättningar till reparationsfonder. Vi har landat i att syna potten, och det kommer inte att bli billigt, men nödvändigt.
Säger inte att tåg är bättre än elbilar / elflyg, men det är ett viktigt komplement. Dessutom tror jag (killgissar) att det är mer stabilt i en krigssituation än flyg och till viss mån vägtransporter. (mer stabilt, inte helsäkert).
Håller med om att tåg inte är det optimala för de som bor på landsbygden, men titta på majoriteten av befolkningen, och var de bor, Vi har större delen av befolkningen i storstadsregionerna och mälardalen.