Dags för lite semesterfoton igen. Eftersom Lena nu i Cádiz mönstrat på Mercy Ships sjukhusfartyg Global Mercy som brandman passade vi på att bland annat att med full approach från havsnivå ta en promenad upp och ner för Gibraltarklippan, inklusive Mediterranean Steps med sin fina utsikt, förstås med packning eftersom vi inte ville lämna den med sina datorer mm i bilen på parkeringen i Spanien. En trevlig topptur i 30 graders värme i skuggan och gassande sol, och vid 14:59 noterade vi således ytterligare en topp. Det blev en del förändring av vätskebalansen under toppturen.

Gibraltarklippan är förstås inget märkvärdigt berg och västra sidan skulle jag klassa som en norsk 1/5, dvs lämplig för barnvagnar, medan den branta östra sidans Mediterranean Steps utifrån Flöya på Lofoten är 2/5 (som bland annat innehöll passager där man var tvungen att använda rep), dvs lämplig för norska småbarn. Notera norska småbarn. Norrmän är inte som andra gällande promenader i sluttningar. Således är klippan en bra start för den vuxne svensk som vill promenera i backar, men det är nödvändigt att kunna reglera vätskebalansen pga klimatet, dvs bära med sig rejält med vatten. Det är inte tätt mellan platser att köpa dryck där uppe.

Sedan är klippan spektakulär i sin prominens och utplacerad som om någon designat ett fantasylandskap och inte en realistisk bergsformation. Men jordklotet är stort, så någonstans kan det tydligen bli så rent statistiskt. Hade Gibraltar varit en vanligt 10-15 m hög kulle hade ingen känt till den. Den är inte ens högsta berget vid sundet in i Medelhavet, inte på långa vägar. Men den är … prominent.


Det går förstås att ta hissen upp till en av Gibraltars lägre toppar, Signal Hill där det finns ett café på runt 400 m höjd, men den absoluta toppen är O’Hara’s Battery på 426 meters höjd längst i söder på klippan. Till skillnad från toppdagar på t ex Mont Blanc eller Kilimanjaro var det inte konstant stigning, så full höjdskillnad blev 600 meter eftersom vi efter att ha nått Signal Hill fick gå ner igen en bit förbi Gibraltar Skywalk och sedan 159 meter uppåt igen för att nå O’Hara’s Battery. Därefter valde vi legendariska Mediterranean Steps ner med sin strålande utsikt och avslutade sedan på Europa Point och sydspetsen.

Totalt blev det ca 15 km promenad i den trettiogradiga värmen. Tre liter vatten dracks, min packning vägdes utan vatten in på 8.7 kg efteråt medan Lenas låg på 12 kg eftersom hon dels hade mer grejer med sig pga att hon skulle mönstra på Global Mercy, dels har en medikit för Ukraina inklusive TQ:s, chest seals och allt möjligt och omöjligt, samt två olika jobbdatorer beroende på var hon jobbar på distans för stunden.

600 m på en dag är lite mindre än Téte Rousse – Refuge Goûter med Grand Couloir på Mont Blanc som är en dag på 650 m, dock i hög höjd med syresättningsproblemen och där var packningen 20+ kg. Temperaturen var dock mildare där än på Gibraltar, men som sagt man promenerar inte upp för ett berg för att det är enkelt, utan för att man tror att det är enkelt.

600 – 700 m är rätt okej på en dag, t ex Baranco Camp till Barafu Summit Camp via Baranco Wall på Kilimanjaro. Topptdagar på Mont Blanc och Kili ligger på en kilometer. Förvisso är det inte höghöjd, men detta är en fara med Kebnekaise, som om man går västra leden med Kaffedalen så går man upp två gånger och promenaden är betydligt hårdare än många tror. Keb är också rätt lång sträcka att gå från fjällstationen på kartan. Höjdsjukerisken föreligger likt på Gibraltarklippan inte där, men egorisken är högst reell.




Att gå upp för de sicksackande vägarna på Gibraltarklippans västra sida är dock mest en promenad. Hade klimatet varit svensk sommar hade det varit en axelryckning, utan frånvaron av skugga och den stekande solen var nog den största utmaningen.



Tursamt nog finns det flera turistmål på vägen. Vi besökte såldes VK2-minnet med sina enorma bergstunnlar som får Musköbasen att framstå som en söndagsskola – hela Gibraltarklippan grävdes ut med militära tunnlar och förläggningar inför och under andra världskriget och en garnison på 16 000 man befann sig där inne. Bra bunkersafari således, plus att bergrummen erbjöd svalka.

Sedan var det museumet för The Great Siege på 1700-talet ytterligare ett steg upp, även där lite svalare inne i berget med sina kanonhål ut ur den brantaste delen av klippan.

Vi valde den högre Signals Road för att fortsätta upp till linbanestationens övre punkt på Signal Hill, där författaren drabbades av en apattack.

Aporna på Gibraltar var lugna generellt, utom vid Signal Hill där de lärt sig sno saker ur turisters ryggsäckar. En dragkedja är ingenting.

Dock har min GoRuck GR2 dubbla dragkedjor, dvs allt jag hade packat i den låg i sin tur i nya dragkedjeutrymmen vilket fördröjde anfallet från att nå verkan så jag hann få av mig ryggsäcken och med framåtlutat mandat rädda innehållet från utpressningsförsök.

De är blixtsnabba, aporna på Gibraltar. Ha respekt för dem. Vilket det iofs finns omfattande skyltning om.
Angående utrustning så var det återigen ett par enkla Icebugs Eli RB9X, denna gång vita, som fungerade helt felfritt under promenaden. På huvudet som solskydd var det en Stetson Army-kepa (tillverkad i Tyskland om någon undrade).

GR2 har för övrigt fått kritik för dålig ventilation av ryggen, men trots den tretiogradiga värmen och väldigt många liter svett upplevde jag aldrig det som ett problem. Att promenera 15 km i backar utan avbärarbälte och med ett bröstspänne från Fjällräven som enda pimpning är ett gott betyg för ryggsäcken. Inget behov av den Osprey Daypack med avbärarbälte jag brukar ha på toppdagar.
Skulle likt Lena valt en teknisk tisha dock, istället för en linneskjorta – den blev dyblöt, vilket förvisso svalkade vid de tillfällen det blåste upp lite utomhus, men gjorde det svinkallt inne i tunnlarna eller på caféet på Signal Hill.
Vid 14:59 noterade vi toppen på O’Hara’s Battery och fortsatte ner för den branta sidan av klippan via Mediterranean Steps, som inte var helt tydligt skyltat av goda anledningar. När vi frågade vakten om det hela undrade han om vi verkligen ville gå ner den vägen men när vi förklarade att vi gått med packningen upp till fots från Spanien tvärs över flygplatsen skrattade han till och skickade oss vidare. Vi blev dock omsprungna av ett norskt par på vägen ner, för vilka detta var en vanlig söndagstur.
Finaste utsikterna under toppturen var onekligen från Mediterranean Steps och ibland fanns det rent av 30-40 cm räcke, på några platser ett räcke av rep att hålla sig i men ofta inget stöd eller säkerhet alls, och trappstegen där de förekom var inte direkt ergonimskt utformade, utan följde terrängens erbjudande och var bara lite hjälp på vägen vid de brantaste partierna, som annars ofta matchade Baranco Wall eller Grand Couloir. Bitvis var det också halt pga släta stenar eller grus och trillar man är det långt ner tills man garanterat stoppar. Inget för nybörjare eller personer med svindelutmaningar, men skulle väl fungera för en vanlig norsk småbarnsfamilj utan problem.

Väl ute via Jew’s Gate tuggade vi vidare mot sydspetsen Europa Point och Sikorskymonumentent, vilket var längre än det såg ut uppfrån O’Hara’s Battery. Efter en glass och inköp av ytterligare vatten tog vi en taxi tillbaka till gränskontrollen mot Spanien.



Europa Point är för övrigt inte Europas sydligaste plats, utan det är spanska Tarifa. Europa Point är kontinentala Storbritanniens sydligaste punkt bara. Mer om Tarifa i en senare artikel här på bloggen.

Genom åren har jag funnit att det alltid är värt att ta en taxi och få chaufförens anekdoter som den lokala situationen.



Han konstaterade att han inte skulle ens till sin värsta fiende rekommendera Mediterranean Steps, men vi själva konstaterade att vi gått värre. Annars gled samtalet förstås in på relationerna till Spanien, där han konstaterade att man har ett ömsesidigt beroende. Lika många spanjorer har jobb i Gibraltar och pendlar dagligen in eller bor här tillfälligt, som det bor britter på halvön, och man är således helt beroende av varandra. Samarbete är alltså nödvändigt och önskvärt, även om klippan skrevs bort till Storbritannien för all framtid i freden i Utrecht. Chauffören, som var britt, konstaterade att utan spanjorerna skulle inte ett skit fungera i Gibraltar och inget vi såg bland t ex servicepersonal sade emot detta. Brexit verkade tas med en axelryckning och sakna betydelse.

Sedan byggs det flera nya stora hotell på östra sidan om klippan och man håller på att fylla ut mer av Medelhavet, så den brittiska kolonin växer alltså till ytan till stöd för turismen. Vad spanjorerna tycker om att britterna förstorar kolonin och med det tillhörande territorialvatten avhandlades inte.

Själv kan jag konstatera att Spanien och Storbritannien bägge är med i Nato som allierade idag, och britterna har inga kolonier i Medelhavet längre (likt Kreta, Egypten, Malta, Palestina) till vilka handel behöver säkras eller skyddas från utomstående flottor. Gibraltar kan säkert vara viktigt för brittiska flottan som relästation för signaltrafik och satellitlänk, men i övrigt är nog dess strategiska betydelse högst begränsad i den moderna världen. Spanien kontrollerar ändå sundet via Tarifa och Ceuda på andra sidan, om de så skulle vilja. Ryska flottans överlevnad i Medelhavet skulle ändå bara mätas i timmar när det kinetiska kriget utbryter.
För övrigt hade britterna byggt en biltunnel under flygplatsen, så vi slapp gå tillbaka över startbanan utan taxichauffören släppte av oss vid gränskontrollen.
För den som vill få en bra promenad med fin utsikt och gillar vädret så kan Gibraltarklippan rekommenderas. Andra kan nöja sig med att ta linbanan upp och bli anfallen av aporna, eller ta någon av de guidade turerna med sina minibussar.
Nämnvärda noterade toppar
Montana Roja, Teneriffa – ren approach från havsnivå
Gibraltarklippan O’Hara’s Battery, Gibraltar 426 möh – ren approach från havsnivå
Flöya 590 möh, Lofoten – ren approach från havsnivå
Mount Scenery, Saba 877 möh – ren approach från havsnivå
Kebnekaise sydtoppen, Sverige 2 097 möh
Gladhöpiggen, Norge 2 469 möh
Dôme Goultier, Frankrike 4 304 möh, – acklimatiseringstur för Mont Blanc
Mont Blanc, Frankrike/Italien 4 808 möh
Kilimanjaro Uhuru Peak, Tanzania 5 895 möh
Med ren approach avses här att man gått hela vägen från ungefär havsnivå och upp, och inte åkt bil, tåg, flyg, buss eller helikopter en bit av vägen. Listar inte alls sådant som varit lift till toppen som Åreskutan eller Teide.
Lena har förstås gått fler backar än författarjäveln och även noterat fler toppar, t ex Elbrus flera gånger inklusive bägge topparna, Mont Blanc och Keb flera gånger inklusive solobestigning vintertid av den senare, Teide solo vintertid, Matterhorn, Breithorn, Klein Matterhorn, fler toppar i Norge än jag har koll på osv.
Efter Gibraltar satte vi kurs mot Tarifa för att därifrån lämna Europa från EU:s sydspets, men det får bli en annan artikel.

Nej, naturligtvis är jag inte kvar då vi på förekomna anledningar inte kan posta var vi befinner oss i realtid, och Lena har mönstrat Global Mercy på i Cádiz vid det här laget. Se hennes sociala medier, förslagsvis Instagram eller ibland hennes blogg för uppdateringar och hennes bilder.

29 kommentarer
Starkt jobbat. Själv fick jag en pil i knät så det blir linbana för min del.
Pil i knät. HATAR när det händer.
Du får kompensera med stora mängder Sweetrolls.
Bra reportage, blir bra sugen att åka dit.
Enormt fint, hade gärna stannat minst en hel natt eller två för att få en heldag på klippan, plus utforska staden. Men vi är inte sådana, extremt sällan vi har tid för mer än en natt på en plats.
Det är nog få ställen i världen där man tillåter folk att gå över en aktiv rullbana. Schysst reportage och bilder, jag visste inte att man kunde få se insidan på berget.
Ja, lite coolt att traska över rullbanan bara sådär.
Gått uppför “den enkla vägen” och det var fan inte enkelt i 35 plusgrader.
Life hack. Betala för linbanan.
Men å andra sidan Gibraltar är nog en av de coolaste sakerna man kan uppleva. Att vara lätt möp är en bonus.
Rekommenderar “the great siege tunnels” och “cave of st michael”.
Har lyckats vara där i lågsäsong för 15 år sen och det var väldigt trevligt prata med alla veteraner som slagit sig till ro där och startat fish&chips ställen och dylikt.
Har även ett par fina bilder från rullbanan. Lyckades pricka när de drog kättingen över. Fascinerande stå bara 40 meter från en landande 319 🙂
Har förstått man får stå betydligt längre från nuförtiden because [pffth] “safety”
Gib är ett sånt där resmål som man kan besöka flera gånger och ändå känna att man vill tillbaka till.
Man behöver inte mer än två dagar per gång. Och om man kommer landvägen från turistfällorna i Spanjackien kan man med fördel parkera i La Linea
Jo, vi parkerade i La Linea. Bokade parkering online, fick plats under tak så bilen var inte kokande när vi kom ner.
Cadiz är för övrigt en sån där hemlighet som Spanjorerna har mot alla turister.
En av Europas längsta och vackraste stränder. Historia. Mat. Skaldjur att dö för.
Och inga fulla svenskar, tyskar eller britter.
Vad mer önskas?
Jag har lite synpunkter på Cádiz, men återkommer kring det i en separat artikel. Jerez däremot.
Grymt reportage!
Nu blev jag sugen på ett återbesök. Men lite tveksam till om jag går upp med mina norska förskolebarn.
Får nog vänta tills dom börjar skolan.
Nice! Själv har jag bara en riktig promenad i bagaget: Ben Nevis, Skottland 1344 möh – ren approach från (i princip) havsnivå.
Skillnaden var ju klimatet. Vi började med solsken, men det är ju Skottland, så när vi nådde toppen hade tunga regnmoln rullat in. Och molnbasen var betydligt under 1344 meter…
Imponerande strapats och mycket fina bilder!
Vi var där nyligen men åkte linbanan upp.
Vi hyrde en bil i Spanien och körde ner dit.
Biluthyraren hade ett och annat att säga om britternas kontroll av Gibraltar.
Varje år transporteras stora mängder jord och sten för att såväl bygga upp som bygga ut området.
Detta material transporteras från Spanien.
Det föll inte i god jord hos honom…
God jord. Är du från Götlaborg eller?
Varför var biluthyraren sur? Fick inte den som försåg byggbolaget i Gibraltar med fyllnadsmassor betalt?
Jodå, de fick betalt men han ogillade det faktum att spansk jord används för att rädda britter.
Området borde tillhöra Spanien.
Rädda? Är det inte en helt kommersiell transaktion?
Jo, det finns en del spanjorer som fortfarande är sura efter mer än 300 år. Nationalism är lite knepigt.
Biluthyraren tycks inte ha något till övers för vad Gibraltars befolkning tycker.
Tack för bra reseberättelse! Tanken att besöka Gibraltar har inte tidigare slagit mig men nu blev man lite sugen.
Fast jag tror inte jag skulle följa i dina fotspår hela vägen (ner).
Min spaning från Gibraltar är att vi fick köra bilen rakt över landningsbanan och de attackerande aporna men framförallt att det låg så många fartyg på kö för att bunkra bränsle till ett lite lägre pris. Osäker dock på hur stor prisskillnaden är. Med tanke på att man i framtiden kommer ställa ökande krav på mindre utsläpp för fartyg och mer fossilfria bränslen till ett förmodat högre pris så känns det inte så hoppfullt att man kan ligga i Gibraltarbukten och vänta i dagar för att köpa fossilt bränsle lite billigare.
En lite korkad fråga från någon som knappt reser och definitivt inte kombinerar det med sport. Varför gick det inte att göra som när man jobbar hårt i skogen och byta till en torr skjorta när man har rast?
För att jag inte hade med en torr skjorta – kläder låg kvar i packning dolt i bagaget i bilen och bedömdes ersättningsbart vid stöld.
Okej, med risk för att följande kan tolkas som skryt vill jag åtminstone delvis bekräfta delarna om norska småbarn. När jag i 30-årsåldern för första gången ställdes inför en konstgjord lodrät klättervägg på 10 meter klättrade jag, utan vidare instruktioner eller träning, raka vägen upp utan mankemang. Om nu någon undrar varför delvis? Eg e ikkje fra Norge, eg e fra Bergen.
“Nej, naturligtvis är jag inte kvar då vi på förekomna anledningar inte kan posta var vi befinner oss i realtid…”
Skönt att höra. Var för ett ögonblick lite bekymrad över ett eventuellt Laura Dahlmeierscenario…
Vi har sedan länge varit tydliga i att vi inte rapporterar var vi är i realtid annat än för offentliga framträdanden.
Har flertal fina minnen från Gibraltar precis i början på 80-talet när sveriges flotta hade jagare, vi var på långresa, ett av flera stopp in (eller om det var ut) i Medelhavet var ett fyra dagars stopp i Gibralatar. Några minnen falnar bort av ålder. Några av minnena var redan på den tiden dimmiga, men då av andra skäl inte ålder.
Vårt fartyg var syster till HMS Småland som ligger i Göteborg. Min tjänst var på torn2 (12cm akan).
Jag besökte Gibraltar i början av 1990-talet. Vi var två som körde motorcykel dit från Uppland.
Det fanns ingen biltunnel under flygplatsen så vi fick vänta medan ett flygplan startade eller landade (minns inte vilket). Inga problem, det fanns ett trafikljus som visade vem som hade företräde.
På hoteller träffade vi en svensk motorcyklist som var sur över att han var tvungen att visa sitt pass två gånger vid gränsen. En gång för att lämna Spanien och en gång för att komma in i Gibraltar. Han hade klagat lite öfr den brittsika passpolisen över det och fick svaret: “Yes, but you’re on the civilised side now”.
öfr -> för