Dagens Ukrainaartikel blir sen pga Sveriges Sämsta Kollektivtrafik (TM) Värsttragik. Tänkte naivt lämna av VW:s ID.7 Tourer GTX-pressbil och ta bussen hem. Men det gick inte för Röd Express var en minut försenad så då körde anslutningsbussen 430 iväg tom istället för att vänta på mig som enda passagerare. Så jag får vänta på en timme på nästa buss och kommer inte vara vid tangetbordet förrän vid någon gång när jag hade tänkt äta lunch.

Och så undrar någon varför man behöver bil om man bor på landet.
Nu har jag förvisso med mig dator, men hinner inte skriva ihop dagens Ukrainaartikel ändå. Värsttragik har nämligen upphandlat stadsbussar som kör här ute på landet och i landsvägstrafik med hastigheter över 50 km/h skakar de så mycket att det inte är möjligt att använda ett tangentbord utan att trycka fel hela tiden.
Och på Landvetters så kallade resecentrum verkar det vara dålig mobiltäckning så det är trögbloggat.
Nåja, vi har ju bra kollektivtrafik för att bo på landet. Går faktiskt en buss i timmen dagtid vardagar även om det inte går direktbuss t/f Göteborg och de olika bussarna skiter i att vänta in varandra vid förseningar.
Har man lite otur och missar bussen i Göteborg med någon minut och får vänta även en timme där, och sedan missar anslutningen, så går det faktiskt snabbare att ta tåget till Stockholm från Göteborg än bussen från Göteborg till Sätila. Ja, inte SJ då förstås, men VR brukar hålla tidtabellen.
Till uppsidan har jag lärt mig att om man ska på elmässan på Svenska Mässan idag ska man vara medelålders man i blåjeans, ljus skjorta och svart eller mörkblå dunväst. Steal his look!
Nåja, en ska inte gnälla. Till samma pris som 100 m2 lägenhet i Göteborg kan man bo i 190 m2 hus med sjötomt vid egen sjö och med 200 m2 delvis isolerad lada, gäststuga och 100 000 m2 egen mark, plus ha råd med bil.

Det är iaf fint väder ute.

Återkommer med en recension av ID.7 Tourer GTX lite längre fram.
Och innan dess Ukrainaartikeln, men den kommer väl typ klockan 13:37 idag. Har ni synpunkter på det kan ni kontakta Värsttragik. Ukrainaartikeln kräver lite mer tid, genomgångar, filtering, kurering och analys än att slänga ihop en sådan här krafstext, därav hinns det inte med i väntan på bussen.
86 kommentarer
Först?
Är på hugget den här veckan! 😅
Power Up Ukraine for the win!
Läste ett fint inlägg från Grufman bil idag som gjorde mig glad där han skänker pickisar till Ukraina!
Fel tråd på hugget 😀
Haha fuck! 🤪
Jag kommenterade åtminstone utan att läsa artikeln som sig bör för att kommentera först! 😆🤪
😂😂😂
Hallå, varför tar du inte bara tunnelbanan? 😉
Vad menar du egentligen med den kommentaren?
Det är en klassiker på memenivå. Finns stockholmare som säger “det är bara att ta tunnelbanan”.
Har sett liknande innan men det brukar mest vara icke-Stockholmare som yttrar detta i bitterhet över att vara upplevt bilberoende. Du verkar dessutom ha relativt god kollektivtrafik med avgångar varje timme (vilket du också konstaterar), så tunnelbanekommentaren kändes bara totalt malplacerad.
Problemet är ju att man måste byta och det ofta inte fungerar vilket lägger på en timme på restiden, PLUS att man därför måste åka en timme tidigare om man har en tid att passa.
Plus skakningarna.
En klassiker här var när de slopade våra direktbussar till Göteborg och kallade det “en förbättring”. I samband med det glömde de bort skolan F-9 i byn och att många barn från 4:an och uppåt inte fick skolskjuts utan skulle vintertid behöva gå i obefintlig väggren 4-5 km längs en väg utan gångbana (på den tiden), och inte lade några bussar på skoltiderna. Barnen fick vänta upp emot en timme, eller komma en timme tidigt till skolan.
Här beslutade de sig av miljöskäl att ersätta ett antal bussavgångar med järnväg. Bussarna gick genom byarna och samhällena och en annan tur som gick genom kommunhuvudorten till orten där alla arbeten finns.
För mig och många andra så innebar det att jag skulle bli tvungen att ta bilen 20 minuter till järnvägsstationen på kommunhuvudorten, parkera bilen där för att sedan åka tåg i 5o minuter till huvudorten för att till sist ta lokaltrafiken till jobbet. Hem blev jag tvungen att ta bussen som gick förbi där jag bor, med bilen kvar i kommunhuvudorten. Nästa dag så skulle jag behöva göra tvärt om men på andra tider, ta bussen till jobbet och så lokaltrafik, tåget till kommunhuvudorten och så bilen hem. Varannan vecka skulle bilen bli kvar vid järnvägsstationen över helgen. En bra och miljövänlig lösning enligt trafikplanerarna, när jag naturligtvis istället tog bilen från gården till parkeringen på jobbet …
Tja, det är ju politiker som bestämmer över kollektivtrafiken, och då blir det utifrån deras kompetensnivå.
@Kaptenen, därför att rulltrapporna ned till tunnelbanan fungerar inte…
Ha ha Då kan man släppa F5:knappen en stund 🙂 Åk fint LW!
Det där med dålig passning mellan buss/buss och buss/tåg upplever jag hela tiden här i Gävleborg. Det beror mest på att dom ersatt radio med privata mobiler. Chafförerna kan inte kommunicera med varandra längre.
Dessutom lägger dom tidtabellen så att dom slipper garantera passning mellan turerna. För garanterad passning krävs 10 min mellan ankomst och avgång enligt tidtabellen. Man får betala taxin själv när man missar sista bussen hem på grund av försening av anslutande tåg.
Varför inte taxi? Tycker det verkar vara en speciell händelse, och då är det motiverat med taxi. Dessutom borde väl företaget betala.
Finns ingen taxi på landet. Eftersom de inte får någon ny körning ute på landet vägrar de köra också.
Det här fattar verkligen inte folk….
Det finns grannar som råkat ut för att bokad taxi inte kommer för att de tyckte det var för dåligt betalt.
Roligt om man har ett flyg att passa.
Det är billigare att ta bilen till flygplatsen och betala parkering än att ta en Taxi. Framförallt mer pålitligt.
Det fungerar bara sämre där man måste lämna eller hämta ett fordon….
Du får bara vänta in Teslas Robotaxi som kör dig vart du vill när du vill. Jag tror att den kommer i november… men jag vågar inte gissa på vilket år eller ens vilket decennium.
Korrekt. Parkering billigare än taxi
Jag brukar ta bilen till Arlandas långtidsparkering, det är billigare att stå där en vecka än att ta taxi fram och tillbaks.
Åker Taxi Stockholm från Stockholm hem till mig, ca 5,5 mil. Bor på landet. På en ö nära en känd örlogsbas vid Mysingen.
Aldrig har det hänt att Taxi Stockholm nekat resa. Chansen att få körning tillbaks till stan är noll.
Jag frågar alltid (om jag inte förbeställt) om chauffören vill ta körningen.
En gång sa en Chaffis ”det här blir sista körningen för mig, sen hem och sova”.
Var är hem frågade jag ”Upplands Väsby”.
Han sa alltså ja till en körning dryga fem mil söderut för att sen köra tom åtta mil.
Jag lägger alltid på minst en hundring i tips. Körningen i sig går på ca 1200.
För fanns det taxi på landet. Men det var innan upphandlingarana som skulle effektiviera = i stort bara ett taxi-bolag som kör den upphandlade trafiken idag. Samma med kollektivtrafiken. Det är bara ett fåtal bussbolag kvar.
Ingen kritik mot dig personligen men gnälla är verkligen folksporten på västkusten.
Först tyckte jag det var ganska charmigt och att de goa o glada Göteborgarna skämtade över sin påstådda misär.
Efter ett tag insåg jag att de inte skämtade och att de gillar att sticka sina offerkoftor.
Vi bara gillar att vinna. Även i folksporten “Landets värsta kollektivtrafik”.
Varje dag i Göteborg är som ett avsnitt ur Albert & Herbert.
70% av landets befolkning förstår inte referensen idag, Run.
Men vi som gör det fnittrar förtjust.
Deras problem, Hebbe lelle.
😂
Jag märker du inte har hängt SÅ länge på bloggen 😀
Det är så här vi är här.
Jo, nog har jag varit här länge. Pinsamt länge.
Antagligen är jag den som hängt här längst. Så är det med oss lågpresterare på högskoleprovet, vi har enkla nöjen.
Du hängde väl här rent av före jag ens började blogga?
Ja, jag gillar förfester.
Älskar enkla nöjen. Kokt med bröd på Biltema. En kopp te i pappmugg på Sibylla-“restaurang”. Tävla med andra gångtrafikanter på trottoaren utan att de vet om att det är en tävling. Betrakta mötande personers ansikten och fundera på vilka de är och vad de har för ärende (de möter i 99% av fallen ändå inte din blick, så det är lugnt). Lyssna på en koltrast.
Triviala aktiviteter som är tillgängliga tack vare att vi lever i ett förhållandevis tryggt och välordnat land, där bland det värsta som kan hända är en missad buss när en lämnat tillbaka sin gratislånade elbil.
Jag skrev artikeln mestadels för att ni skulle ha något att göra istället för att maila mig och undra var dagens Ukrainaartikel tagit vägen.
Du är så snäll Lars! 😀
Säga vad man vill men han är en utmärkt fritidspedagog.
Vuxendagis.
Tack, det var ett underhållande stycke.
Har jag missat det. Förlåt 😀
Tänk då på de hundra norrmännen som blev fast i en rulltrappa i två timmar då någon råkat trycka på nödstoppet.
Det är samma styggelse här på landsbygden i Sthlm. Man kör runt med stadsbussar som inte kan ta korvor snabbare än 30 km/h utan att riskera välta och har en fjädring som är anpassad för den hastigheten och inte landsvägar.
Men Det är väl nån Södermalmspolitiker som tycker att stadens egenskaper skall appliceras på alla.
De fåtal riktiga bussar som går här ute, typ till Norrtälje, är dock riktigt bra.
Där är problemet mer att hygien, klädtvätt och omfattande tobaksbruk bruker förta en del av koncentrationen.
Det intressanta som råder här ute efter covid är att om du har råd så pendlar du med bil. Och är du fattig så tar du bussen.
Innan covid var det fulla pendlarparkeringar men något hände sen.
Vi har bussar som går en gång i halvtimmen i rusningen och en gång i timmen under dan. Men man “förbättrade” linjedragningen så nu tar det 2 timmar enkel väg till jobbet kommunistiskt. Och 35 minuter med bil.
Men om man som Socialmiljöpartisterna tror att alla ska in till Sthlm för att sitta i nån nämnd/kommunfullmäktige/besöka nått departement så tar det faktiskt bara 45 minuter med buss till city.
Men som sagt. Ser man på pendlarparkeringarnas fyllnadsgrad är det uppenbart att en stor del inte ville in till myrstacken….
Mina systrar bor i Värmland. På riktiga landet. Där går bussen … ibland.
Jag, som du, bor på landet utanför Stockholm.
Bussen går en gång i timmen till närmaste pendel. Bra tycker jag.
Pendeln går en gång i halvtimmen, ca 50 minuter till centralen.
Ibland tar jag bussen, 10 minuter till pendeln. Ibland bilen. Men oftast jobba hemma.
Överlag är kollektivtrafiken med SL riktigt bra.
Om mina systrar ska ta sig kommunalt från sina hem till Karlstad (att jämföra med när jag ska till stan), får de nog planera in ett par dagar för den trippen.
Kollektivtrafik: tar dig från en plats där du inte är, till en plats du inte ska, på en tid som inte passar. I bästa fall.
Älskar memeuppskattade tiden för ukrainaartikeln – top notch! Safe travels så länge!
Då är det ju tröstande att Värsttragiks Reseplanerare hävdar att “Samtrafik – turerna väntar in varandra för byte”. Men du kan åtminstone inkassera 150 kr i förseningsersättning. Det kan de gott få betala.
Visst är det skit när anslutningarna inte väntar in, borde kunna lösas på något vis…
Samtidigt kan jag tycka att man kanske ska sitta still i båten och inte bråka för mycket, kör bussen 1 gång i timmen utan passagerare eller enbart en handfull sådana så finns det säkert de som tycker att den inte ryms i budgeten.
Men det suger att sånt, på riktigt, verkar ha funkat bättre förr (min gymnasiebuss väntade alltid in tågen som tidtabellen var anpassad till. I alla fall utanför högtrafik). I dag har ju alla anständiga trafikbolag appar så att man kan sitta kvar i värmen eller gå lite långsammare om man vet att bussen blir försenad så det är ett mindre problem att vänta in anslutningar.
Men det kanske handlar om att det fanns lite mer luft inbyggt i systemet.
Seeeegt. Men jag vet inte om kollektivtrafiken är så mycket bättre i min stad.
Med bloggens hint om en Ukrainaartikel runt klockan 13:37 så är det goda förutsättningar för en episk tävling om dagens förstaplacering. Ni som är redo för målstriden har nu chansen att slåss om pallplatserna med välförberedda texter och inte bara de vanliga ”covfe”-kommentarerna. 😉
Film på hur mycket Värsttragiks så kallade landsvägsbussar skakar.
https://bsky.app/profile/larswilderang.cornucopia.se/post/3lol2pombvc2k
För 10-15 år sedan hade de riktiga bussar med landsvägskomfort.
Bryter du inte mot ditt eget säkerhetsprotokoll när du berättar vilken buss du är på?
Är här så kort tid att ingen hinner reagera.
Inte skriva “Famous Last Words”, Inte skriva “Famous Last Words”, Inte skriva “Famous Last Words”, Inte skriva “Famous Last Words”
Delar de ut njurbälten?
Det skrivs alldeles, alldeles för lite om hur fantastiskt det är att köra bil. Hur underbart det är att ha sin egen, ny som gammal. Det är lätt att bli lite väl poetisk när man pratar om bilar i synnerhet och motorfordon i allmänhet.
Men de är ju bara så bra, den saken är säker. Bilen är ett viktigt färdmedel. Den tar oss till Orsa finnmark, Carl Larssons Sundborn, och till platser man aldrig når med vare sig flyg eller tåg. Den tar oss till jobbet på en lördag, där trafiken saknas. Utan bilen kan vi inte ta oss dit tågrälsen aldrig har nått.
Man kan vare sig bo i eller besöka en levande landsbygd, inte ta av på en väg vi upptäcker av en slump. Resor är också en anledning för mig att hylla bilen, som nödvändigt färdmedel. Bilsemester är ett alternativ, för vanliga medborgare som vill ha miljöombyte. Utan bilen går något väldigt mänskligt förlorat.
Det du skriver kan sammanfattas i det enkla men fina ordet frihet, vilket kanske även förklarar varför så många politiker tycks avsky det. För om folket kan välja själva, vad har de då att bestämma över?
Man ska bara åka kollektivt på de tider och de platser som politikerna bestämt. För de är de som bestämmer både var järnväg och bussar ska gå och tredjesorteringen regionpolitikerna bestämmer tidtabeller och hur trafiken ska se ut, som att politiker skulle klara av sådant.
Förstår inte. Hur ska de veta att det sitter en person på bussen så att de ska hålla anslutningsbussen ett par minuter? Då riskerar ju dessutom den att bli sen och nästa person missar sin anslutning istället.
Förr hade de bara anropat varandra på radion och stämt av läget, faktiskt.
Faktiskt så har du helt rätt. Mer än en gång man lyft luren och bett anslutningsbussarna t.ex. i Norrtälje att vänta för att man hade passagerare som skulle vidare. Det var dock på den gamla goda tiden när radion var analog och sågs som ett hjälpmedel för chaufförerna bättre kunde kommunicera, samarbete och hjälpa varandra. Numera är radion modern och digital, man måste trycka på en knapp och har man tur så kanske de svarar på trafikledningen efter en stund om de inte är totalt överbelastade.
Det går fortfarande att ropa rakt ut men å uppstår ett jävla skällande på den som dristar sig att försöka den gamla typen av kommunikation. När det nya systemet såldes in skulle man kunna välja att ropa till bussar på en särskild station för att just berätta att man var sen eller till alla bussar på den linje man kör för att berätta om t.ex. trafikhinder eller om någon glömt något på en tidigare buss. Detta fungerade förstås inte eftersom kapaciteten på hårdvara och i nätverket var alldeles för låg. Nu har man alltså ett digitalt system som behöver en mänsklig växeltelefonist, fantastisk utveckling eller hur?
En av konsekvenserna blir alltså det Lars varit med om idag, vem orkar försöka göra ett bra jobb när man inte får rätt verktyg och bara får skäll om man försöker?
P.S. Det är en allmän sanning i bussbranschen att Göteborg har landets sämsta chaufförer.
Du kunde gjort det enkelt och köpt en ID7 istället🤙😀?
Leveranstid.
Jag som hörde av Teslabois att de bilar som säljer bäst bara har en leveranstid på 5-6 dagar.
Att lång leveranstid är tecken på att nått är fel 😅
Mm.
Med ID7 så slipper man Teslaskam i alla fall.
Gillar att åka tåg längre sträckor. Avstår gärna flyget till Stockholm pga stress, dyr parkering, knök etc. Tar man tåget tar det förvisso några timmar men man är oförbrukad.
Eller rättare sagt – man v a r oförbrukad.
Ty med alla avbrott, inställda tåg, suicid, elledningsstölder etc. är det idag nästan en nödvändighet att ta bilen upp för viktiga aktiviteter och sedan tåget ner. Om det hade gått.
Men dom gånger man kommer fram i tid och har unnat sig en liten matbit “Då vandrar man i förklarat ljus” (Emil Ziliacus ur 8:e pythiska ordet.)
Okej. Lite Ukraina hållet då. Jag frågade igår om det finns ryssar som är goda människor och fick svaret Kasparov som ju är en ganska unik människa. Går det att hitta fler? Det kanske inte räcker att vara en god människa, man kanske måste vara upplyst också?
Michaijlov, Petrov och Charlamov?
Sjakk- och hockeyspelare alltså?
Gagarin?
@THE_STIG: Är inte Garri Kasparov armenier, uppväxt i Azerbajdzjan?
Född i Baku så han kanske inte är ryss då?!?
Jag sjunger “We shall overcome…”
En till som visar skakningarna ombord på Västtragik.
https://bsky.app/profile/larswilderang.cornucopia.se/post/3lol35xrybs2k
Eftersom V-trafik mig veterligen inte finns här på bloggen för att försvara sig dristar jag mig till att redovisa några mera positiva erfarenheter:
Vi som bor nära motorväg och järnväg några mil norr om Gbg har det betydligt bättre förspänt med både turtäthet och tillförlitlighet.
Tidigare gick buss 144 mellan Malmö och Trellebog på vägarna 101 och 109. Den stannade vid alla byarna på vägen.
För sisådär en tio år sedan återupptog man passagerartrafiken på järnvägen Malmö – Trelleborg (som också går genom byarna, det är en gammal linje), och man lade då ner busstrafiken.
Men man beslutade att inte stanna tåget i Arrie, som nu alltså varken har busslinje eller tågförbindelse.
Det föreslogs att stadsbussen till Käglinge skulle förlängas till Arrie, en förlängning på några kilometer, men eftersom Arrie inte ligger i Malmö kommun så vägrade Malmö.
Nu har man precis färdigställt ett område med nya villor i Arrie, en by som, trots att den bara ligger några kilometer från malmö, med en utmärkt landsväg och en järnväg som går rakt genom byn saknar all kollektivtrafik. Bra planerat där politiker.
Ta tunnelbanan istället!
Jobbigt värre. Kan dock inte låta bli att undra: Hur visste du att anslutningsbussen var tom om du missade den?
Alla missade ju bytet. Ingen som åker bara till Landvetter.
Ja, inte SJ då förstås, men VR brukar hålla tidtabellen.
Valtion Rautatiet[1] for the win!
___
[1]: = “Statens Järnvägar”
Hvorfor reise med NSB når du kan fly med LSD!
Lars, som du kanske kommer ihåg håller jag på att lösa många problem med kollektivtrafiken: Dörr till dörr, på beställning i eldrivna RoboStaxi med 6 st 2-personers hytter 10 mil runt varje stad http://www.cabibus.com.
Patentet och konceptet är klart sedan länge, det svåra är att få finansiering till första teamet.