Fascism, putinism, antidemokrati och Hitlerhälsningar är inte en fungerande marknadsföringsmodell för elbilar i Sverige, och Teslas försäljning rasade 58%. Enbart i mars rasade Tesla 63% och hade bara knappt 10% av marknaden för elbilar, även om nysminkade Model Y började levereras då. Volkswagen är nu Sveriges överlägset största bilmärke på nya elbilar, följt av Volvo, och tjänstebilen VW ID7 är den största modellen.

Datat i artikeln är blandat mellan Car.info och MobilitySweden, men borde vara samma data, även om jag sett att det kan skilja på ental av okända anledningar. MobiltiySwedens statistiktjänst gick ner under skrivandet av artikeln, varpå den slutfördes med Car.info som datakälla. Med avrundning till hela procentenheter bör det kvitta.
Andel nyregistrerade elbilar blev med 23 095 reggade bilar i år 32% av 72 846 bilar, vilket kan jämföras med 2024 års siffror de första tre månaderna på 21 576 elbilar av 70 617 eller 31%. Elbilsförsäljningen ökade alltså något, men även fossilbilsförsäljningen steg, vilket också talar för bättre konjunktur under första kvartalet än motsvarande kvartal 2024.
Tesla, ett bilmärke som kultistkopplats till VD:n och icke-grundaren Elon Musk, har som marknadsföringsmodell under 2024 satsat på en kombination av putinism och antidemokrati, och har sedan årsskiftet eskalerat till att även föra in öppen fascism med stödjande av flera fascistpartier i EU och öppna Hitlerhälsningar. Marknadsföringen fungerar dock dåligt mot målgruppen välbeställd miljömedveten medelklass i Europa och det märks på försälningssiffrorna.
Kultisterna hävdar att sjunkande försäljning beror på skifte till en omsminkning av Tesla Model Y, som varit den mest säljande bilen i Europa, men i Sverige föll försäljningen för Tesla ännu mer under mars månad när dessa började leverras.
Då är ändå Tesla kända för att manipulera sina bokslut genom att maximera antalet leveranser de sista dagarna på kvartalet.
Första kvartalet tappade Tesla 58% i försäljning rån 4 644 bilar till 1 929 och har tappat flera svenska storbolag där man uttryckligen förbjudit Tesla som tjänstebil, vilket annars förmodligen är den vanligaste typen av försäljning. I mars månad föll försäljningen med 63% från 2 524 bilar förra året till 911 i år (siffran, inte Porschmodellen), vilket inkluderade leveranser av förbeställda nysminkade Model Y. Som bloggen tagit upp tidigare har Tesla uppenbarligen ett stort osålt lager av dessa, då man kundee köpa med fem dagars leveranstid mot slutet av mars.

Istället är nu Volkswagen överlägset störst på nya elbilar i Sverige och sålde 4 915 bilar första kvartalet upp 109 från 2 354 första kvartalet förra året. VW följs av Volvo som backade något till 3 693 elbilar från 3 822 förra året. Tesla kommer fortfarande på tredje plats, och sedan kommer Kia med 1 646 elbilar, upp 43% från 1 153 samma kvartal 2024 och sedan Polestar med 1 457 bilar, upp 65% från 884 bilar.
Största modellen blev ID.7 med 1 837 bilar, dvs nästan lika många som samtliga Teslas modeller tillsammans. Inte så överraskande kanske, med tanke på att VW lagt priset precis under den tjänstebilsmagiska gränsen 700 000:- SEK och den storleksmässigt matchar Tesla Model S. Mycket bil för pengarna där Model S går på ca 700 000:- SEK mer, även om man får lite hårdare accelleration på köpet. Däremot snålar Tesla med sådant som är standard på premiumbilar idag, inklusive ID.7, dvs HUD, massagesstolar, Google Auto, Apple Carplay, runtomkamerabild uppifrån vid backning mm, och Teslas autopilot hamnar allt mer efter konkurrenterna när den inte ens kan följa hastighetsgränserna. Man har inte ens radar eller lidar längre eftersom Musk fått feeling att eftersom människor kan köra bil med bara ögonen, så kan en dator göra det med bara kameror. För människor gör ju aldrig fel och t ex backar på varandra på parkeringar … Tesla går snarare pga Musks kalenderbitande åt att snart ta bort både ratt och fartmätare eftersom datorn ska köra. Fast den inte kan.
Lägger man till övriga bilmärken i Volkswagenkoncernen som Skoda, Audi, SEAT, Cupra och Porsche så blir man VW-koncernen ännu mer dominerande som största elbilsleverantör och alla andra framstår då som dvärgar. Särskilt gäller det väl Skoda och Cupra som i princip är samma bilar som VW, men med annan logga och annan styling.

Därefter kom Volvo 40-serien med EX40 och XC40 med 1 671 sålda under kvartalet. Tidigare storsäljaren Tesla Model Y backade från 4 644 till 1 929 sålda bilar eller 58%.
I mars backade Tesla Model Y från 2 011 sålda bilar förra året till 767 i år eller 62% trots att den nya ansiktslyftningen började levereras.
Det blir härnäst intressant att se vad Tesla släpper för globala siffror inför kvartalsrapporten och sedan även kvartalsrapporten. Med techbroligarken Musk som Grima Ormstunga bakom presidenttronen så kan dock Tesla skita i att följa lagen om redovisning och ljuga i sina pressmeddelanden och rapporter och komma undan med det, så vi får väl se vad man skriver. Den nya regimen i Vita Huset skiter som bekant i lagen och struntar i eventuella domslut som går dem emot. Finns få anledningar att tro att det inte även ska gälla Tesla nu när USA:s regering är fullt korrupt.
Tesla var bra på att bana väg för elbilarnas genombrott genom draget att göra dyra bilar riktade till välbärgad övre medelklass och med en miljösamvetesprofil, istället för att försöka göra dem billiga.
Fast sedan länge har man stagnerat efter att VD:n Elon Musk fått feeling och någon vansinnig idé han är helt oförmögen att backa från, och ingen har vågat säga emot honom (och fått behålla jobbet), kombinerat med sk Elon time, dvs att saker blir 5 – 10 år försenade om de någonsin levereras och om de levereras så uppfyller de inte löftena.
När han nu slutligen kastat av sig manteln och visar upp sitt ursprung från utvandrad nazist till farfar, via den fullblodiga rasismens apartheid-Sydafrika genom sitt fulla omfamnande av putinism, rasism, intolerans, anti-demokrati och fascism så är nog storhetstiden förbi. Styrelsen kommer inte sparka Musk, återstår att se om aktieägarna kan sparka styrelsen, men förmodligen inte.
89 kommentarer
Frågan blir hur Teslas model Y juniper kommer att sälja i Europa den närmaste tiden?
Elons vädjan till sin personal om att inte sälja Teslaaktier visar väl att han är lite nervös över sin egen skuldsättning och att bankerna kan tvinga honom att realisera sina tillgångar.
TSLA är trots allt en ren spekulativ aktieplacering med helt obegriplig kursvariation dag för dag.
Ja, det skulle ju kunna bli världens shortsqueeze, men finns det dokumenterat hur mycket Musk har belånat aktierna?
According to a 2024 Tesla filing with the Securities and Exchange Commission (SEC), Musk has pledged 238.4 million shares “as collateral to secure certain personal indebtedness.”
Mer info här: https://www.msn.com/en-us/money/markets/could-elon-musk-face-margin-call-over-tesla-stock-what-we-know/ar-AA1Bfeu2
Kom en artikel i SvD idag i samma ämne.
Där nämns ca 50% belåning på Tesla aktierna.
https://www.svd.se/a/kwzgMB/elon-musks-affar-med-x-och-x-ai-handlar-om-hans-privata-ekonomi
https://www.svd.se/a/kwzgMB/elon-musks-affar-med-x-och-x-ai-handlar-om-hans-privata-ekonomi
Så om kursen går ner 50% går Musk från världens rikaste till världens fattigaste.
Räcker att aktien går ner 1.91% per dag i en månad så blir det kul!
Det är tyvärr en fantasi. Det finns otroligt mycket värde i t.ex. SpaceX också
Det har glunkats om det ett tag nu att Raket-Elon är högt belånad. Inte undra på att han sett närmast panikslagen och varit gråtfärdig i flera framträdanden på sistone.
Inte shortsqueeze utan tvärtom
Programledarna på Fox News får gå ut och stödköpa varsin extra Tesla.
Man kan just nu köpa en begagnad Tesla Model 3 från 2021 för 179 000 kr utan att pruta. En Kia Picanto har ett lite högre listpris på 193 900 kr.
Något för Teslas styrelse att reflektera kring.
Tjänstebilsexperten Ronny Svensson varnar för Teslas andrahandsvärde i en intervju. Kan vara värd att se för dem som funderar på att köpa bil eller leasa till sitt företag. Stor varning!
https://m.youtube.com/watch?v=5uTK1cUYLy4&t=2s&pp=2AECkAIB
Många företag har kört finansiell leasing och det kommer slå enormt hårt.
Finns bara finansiell på Tesla.
Hur ser rosten ut på en generell 4 år gammal Model 3? En ny Picanto kan ju vara ett bättre köp, om man står ut med fossildriften.
Har läst rapporter som visar både bra och dåligt men verkar helt klart vara något man bör kolla noga efter vid köp.
https://carup.se/experten-varnar-allvarlig-rost-pa-tesla/#:~:text=Experten%20varnar%20f%C3%B6r%20farlig%20rost,att%20uppt%C3%A4cka%20och%20f%C3%B6rebygga%20rost.
Bromsar och hjulupphängning är det som rapplar på Teslor.
Som klassiska amerikanare. Car goes fast fowards. Och resten är mediokert och underdimensionerat.
Annars är det ju den hajpade aluminiumkarossen som gör att det skrotas bilar för relativt småmskador då den generellt inte lagas.
Gäller inte allt det där premium-modellerna S och X? Hjulupphängning en på 3 och Y har väl inte varit drabbad? Och så är ju de sistnämnda gjorda i plåt med minimalt lack-lager.
Även y och 3 har stora problem
Ok, tack. Hade ingen aning, men då finns det alltså en anledning till att undvika dem. 🙂
Aktien upp 1.6% i avvaktan på ny statistik.
S&P minus 0.2%.
Aktien upp 5.6% nu och det verkar som att de flesta amerikaner på marknaden tror att tarifferna är positivt för bolaget.
Fortsatt relativt negativa kommentarer från Kina.
Kanske blir lite orättvist mot de som faktiskt jobbar med att tillverka Tesla i Europa men jag tror personligen inte att det är särskilt osannolikt att många nu istället väljer att köpa “Europeiska märken” delvis även pga. Trumpeten och allt hans snack om, och nu införandet av, tullar på utländskt tillverkade bilar m.m.
Generellt tror jag även det beror på att Tesla utöver att det ses som lite nationalsocialistiskt anses vara rätt tråkigt. Alla andra har ju en sån.
Plus att de flesta andra elbilar börjar komma ikapp och förbi vad gäller teknik.
De behöver inte ens “gå förbi” när det gäller teknik. Jag hoppas folk börjar inse att avskalningen i Tesla är rätt idiotisk, det man vill ha är “Teslas drivlina” i en normal bil med fysiska knappar. Tyvärr såg jag dock idag att Volvo hakat på med ex90… Vem är t.ex. så dum att de tror det är bättre att öppna handsfacket med menyer på displayen än ett vanligt handtag?
EX90 anses väl vara en flopp också, som gör att VDar får sparken..
Ex90 är en paper launch.
Alla ärliga som körde den såg att den var linst halvår från färdig.
Med stora problem att ens låsa upo och starta den
Klart karln ska ha sparken som trodde att ett kvalitetsmärke kan köra “fake it till you make it”
Man undrar ju var de hittade honom. Och 180 miljoner i lön för 2024….
VW be like Putin:
“Huh, lägger sig USA, bara sådär?”
👍🏻
Europeiska biltillverkare har backat mycket i Kina, deras viktigaste marknad. Många ligger risigt till där. Samtidigt dras utsläppskraven åt i Europa vilket gör att dom försöker öka försäljning av egna elbilar för att slippa betala tex Tesla. En del av VW:s ökning beror nog på detta.
Konkurrensen är stenhård i Kina och värre blir det.
Norrmännen verkar dessvärre ha missat Musks utspel.
Här har model Y kommit tillbaka, dock ligger Tesla 40 lägre än första kvartalet i fjol.
Tesla Model Y: 1 822 biler (2 787 så langt i år)
Nissan Ariya: 569 biler (1 740)
Volkswagen ID.7: 552 biler (1 431)
Volkswagen ID.4: 551 biler (1 893)
Toyota bZ4X: 525 biler (2 287)
Volkswagen ID.3: 309 biler (1 181)
Tesla Model 3: 386 biler (1 021)
Volvo EX30: 424 biler (898)
Skoda Enyaq: 325 biler (864)
BMW i4: 240 biler (640)
Kia EV3: 189 biler (580)
Audi Q6: 162 biler (572)
Audi Q4 e-tron: 173 biler (549)
Ford Explorer EV: 211 biler (538)
Mercedes-Benz EQB: 269 biler (530)
BMW iX1: 190 biler (512)
Hyundai Kona: 199 biler (499)
Toyota Yaris Cross: 328 biler (467)
MG MG4: 182 biler (457)
XPeng G6: 196 biler (454)
(Sedan nyår så säljs det inte längre några utsläppsbilar i Norge)
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/bmbxed/salgseksplosjon-for-tesla-i-norge
40 procent lägre än förra året alltså. Väldigt konstigt första kvartal efter ändrade skatteregler i Norge, med Toyota bZ4X som näst mest säljande modell.
Kom igen Norge. Bättre kan ni!
“(Sedan nyår så säljs det inte längre några utsläppsbilar i Norge)”
Nej, Norge fick backa på den punkten p.g.a. begränsade möjligheter genom EES-avtalet, så vad man förmodligen kommer göra är att höja skatterna på ICE-bilar för att stimulera BEV-köp:
https://carup.se/norge-backar-river-upp-forbud-mot-ice-bilar-2025/
Är Teslan såld nu LW? VW ID.7 Tourer är ju väldigt trevlig om än litet dyr för mitt privatköp.
Och ändå så rusar Tesla som en raket på börsen just nu. Aktien är upp 6,5% idag, typ mest av alla storbolag. Varför, tror ni?
Kan vara Trumps möte senare idag om införande av tariffer som gynnar bilar med mest made-in-usa innehåll, dvs Model Y.
Det torde väl vara svaret, men i Teslas specifika fall har Raket-Elons svårigheter att sluta gå omkring med armen i vinkel stött bort de traditionella köparna av elfordon, medan MAGA inte vill veta av elbilar överhuvudtaget. Ska bli intressant att se hur det hela slutar.
Se min kommentar 17.20
Tesla köper Northvolt enligt AutoMotor-sport. Kul idé.
Glad källkritiksdag!
” – Vi flyger över ledningen från Nevada-fabriken och kommer snabbt att få upp tillverkningen, säger Teslas tekniske direktör N. Moore Diesel i ett pressmeddelande.” 😂
Jag tycker synd om alla dessa anställda på Tesla som har slitit hårt för att ta fram bra produkter. Sedan får de en chef som är fascist och helt tondöv. Detta i kombination med en amerikansk president som tror att man styr en supermakt som man spelar Monopol med sina barnbarn.
Med tanke på vad de åstadkommit de senaste 3-4 åren vet jag inte om de jobbat särskilt hårt ändå. Rentav ändå längre då MY bara är en förvuxen M3 och S funnit sedan järnåldern, bilmässigt.
Med tanke på vad som rapporterats kring flretagskultur så ska du nog inte sörja dem
De har fått bra betalt och har jobbat bra med rasism och sexuella trakasserier. Drömbolag är inte vad det är. Snarare en sekt av chavs/Musks
Herr Diesel har ättlingar, inget konstigt.
Svar till WICK
Måsta vara, va heter han nu igen N… Nohab
Han var väl gift och medelålders när han mystiskt försvann från det där fartyget, så nä, inge konstigt att han skulle ha haft barn. (Men jo, deras barnbarnsbarn kanske inte jobbar just där.)
Tesla skyller säljraset på långsamma leveranser
Tesla fortsätter att rasa på den svenska bilmarknaden. Även i Frankrike och Nederländerna syns rejäla tapp. Den tuffa inledningen på året ser därmed ut att fortsätta, trots att nya uppgraderade Model Y nu finns ute på marknaden.
https://www.di.se/nyheter/tesla-skyller-saljraset-pa-langsamma-leveranser/
Konstigt när det verkar ta 4-6 dagar att få den levererad. Men något ska man ju skylla på.
Vill minnas att det tog 3-4 månader när jag beställde en Volvo 945 med sportpaketet på slutet av 90-talet. Underbar bil med fulltrycksturbo och nivåreglering. Fick plats med elektriska behandlingsbritsar med baksätet nedfällt.
Väns fru är HR-chef och hennes bolag har tagit bort Tesla ur tjänstebilspolicyn.
Det hade pratats i ledningsgruppen och bland ägarna om att “det är inte fint att som bolag att ha en massa tesla på parkeringen. Det känns som vi tar ställning för något som vi avskyr då”
Så frågan är ju nu vad de bolag som fortfarande har kvar tesla som nyval av tjänstebil står för?
Likt Ericsson kanske man saknar moraliskt ryggrad? Att det bolaget som fick betala många miljarder för att ha samarbetat med IS lierar sig med Trump och tar bort ord som inkludering och jämställdhet förvånar väl inget.
“målgruppen välbeställd miljömedveten medelklass”
Har ju tidigare stått för en extremt stor del av den vinst som inte kom av att sälja utsläppsrätter.
För övrigt. Har ni sett inredningen på den sk “uppdaterade” model Y
Blinkersspaken ser ut som “NIsses första 3D printning experiment” och inte som nått man tänker sig ska finnas i en bil för trekvarts miljon
ALLA andra bilar i samma prisklass hade fått kritik för materialval och “platskänsla”. Men Det kanske är en Usp för Tesla Proud Boys med plastighet?
Och har man en större bil är HUD magiskt.
Att köra i tät trafik eller i svårt väglag är magiskt när du aldrig behöver flytta blicken från vägen.
Att flytta ner blick till instrumentbräda är mer uppmärksamhetstapp än man tror
och till en mittkonsoll har man visat att det rör sig om flera sekunder av tappad uppmärksamhet.
Men man kör väl hela tiden med sin adaptiva farthållare, så att kan man streama youtube-klipp under färden.
“Youtube”
Som nåt man tänker sig ska finnas i en bil för trekvarts miljon
Nått är vad du har gjort när du nådde.
Den som påpekar stavfel och eller grammatik på nätet 2025 är marginellt bättre än Musk. Marginellt.
Kan hända, men den som konsekvent skriver fel är mer ständigt irriterande.
Jag stör mig också på felstavningar. Med det sagt finns det två stora förmildrande omständigheter:
1. Man kan inte efterhandsredigera sina inlägg på denna plattform. Det gör att alla stavfel för all framtid kommer bestå.
2. Alla mobiler har idag auto”korrigering”, mer känt som autofelstavare. Om man använder t.ex. “nått” i andra sammanhang i sin korrekthet, alternativt att ens ordbok inte känner igen “nåt” som en förkortning som “något”, är det lätt hänt att den “fixar” din “felstavning” för att vara snäll.
Vet att det var välmenat i detta fall, men risken att framstå som ett besserwissigt arsel är överhängande på ett forum som detta, när felstavningar utpekas. Så, undvik det gärna. Även om det är svårt. 🙂
@wertigon 2025-04-02 13:03
Jo, jag vet. Det stör mig också nå’t så inihelskotta, att man inte kan fixa fleslag. Lyckligtvis skriver jag själv sällan här från luren, så AutoCarrot drabbar mig inte personligen, men visst har jag förståelse för dem som drabbas därav. Själv gör jag det alldeles tillräckligt ofta även med riktigt tangentbord… 🙁
Därför kommenterar jag inte heller på de allra flesta av de spårkfel(§) jag ser här. Jag försöker begräns mig till dem jag ser så ofta att det verkar klart att kommentatorn faktiskt inte vet vad saker heter eller hur de stavas. Det kan väl inte skada att få veta vad man systematiskt gör fel på, så man kan göra rätt framöver? Om inte annat besparar det en kanske från att göra bort sig på jobbet.
Och just “nått” i stället för “nåt” (eller, om man riktigt vill markera att något är utelämnat, “nå’t”) syns väldigt ofta här. Om det var en engångsgrej för dig, Sebulon Starfighter, så hoppade jag ju på dig i ogjort väder. I så fall ber jag om ursäkt. (Men, hey, då kan vi ju ändå hoppas att andra såg det och lärde sig något matnyttigt. Du tog smällen för dem.)
___
(§): Gammalt djungelordspråk från Usenet, ~”Any post commenting on spelling errors will contain at least one tpyo”.
Crconrad gör oss alla en tjänst som påpekar detta så att vi slipper få stroke av att läsa dina inlägg.
Håller med. Såg en video om nya Tesla modell Y där man för jämförelsens skull visade foton av inredningen på andra märkens elbilar och tonen var ungefär: ”Nååå? Där fick de allt så de teg, belackarna!” – men den nya Y-modellen är så plastig och avskalad att jag osökt kommer att tänka på en leksaksbil eller iPod när den kom. Inte det minsta estetiskt tilltalande.
Musk äger typ 10% av Tesla (?) medan Qatar äger typ 20% (?) av VW. Sannolikt finns många fler liknande exempel. Så frågan är vilka bilar din godhetssignalerande väns bolag vill ha stående på parkeringen alls? Kanske får de bygga egna godhetssignalerande fordon från grunden för att garantera att inga komponenter som elakingar har byggt letat sig in i bilarna? Säkrast är nog att gå! Cyklarna kan ju ha gjorts med råvaror från olämpligt ställe. Självklart får man gå barfota och naken för att säkerställa att man godhetssignalerar optimalt!
Om man läser vad analytikerna skriver så motiveras Teslas extrema börskurs av deras självkörningsmjukvara och möjligheterna att få fram robottaxis.
Jag tycker att det verkar gå så där med den utvecklingen och frågan är om inte BYD eller någon annan kommer att spöa dem. Särskilt om kassaflödet från bilförsäljningen sinar. Men de amerikanska börserna lever öht numera nästan helt på förhoppningar och väldigt lite substans.
Deras tillstånd de fått i usa verkar kräva förare.
I en bil med två säten 🤣
Och det arbetet går väl så där har jag förstått.
Det gäller att se möjligheterna.
Om Tesla inte behöver producera bilar i sin tyska fabrik, så kan den köpas billigt för att producera materiel till Ukrainas försvarsmakt. 😊
Hmm, komplex pressgjuten aluminium, formad plåt, pressgjuten plast, batterier, elkraftkomponenter, råvara för stora motorer borde kunna bli små.
Masstillverkning av markdrönare borde vara det enklare och större luftdrönare rimligt.
Erfarna biltillverkare har helt enkelt även om deras storlek ger viss tid för en gir (jmfr oljetankers) kommit ikapp och förbi uppstickaren Tesla i kvalitet, design, utrustning, prissättning.
Tror det är betydligt större orsak till tappet för Tesla än Musk.
Har de kommit ikapp i mjukvarukvalitet? Det var en av teslas starka sidor.
Är nog väldigt varierande. Sen vet jag inte riktigt om jag håller med. Ja, de har relativt få rena buggar längre men inte imponerar alla funktioner direkt. T.ex. röststyrningen i model 3 var då när jag testade för något år sen ett rent skämt, förstår inte hur de ens vågade lägga dit den. Tvärbromsningarna den kan få för sig för att den tror den ska krocka vid möte i kurva hade ju fått vilken annan biltillverkare som helst på fall men Tesla kan tydligen komma undan med det.
Fler länder i Europa har lämnat försäljningssiffror. Alla länder har negativ tillväxt för leveranser i Q1.
France reports 3,159 Tesla deliveries in March – down 37% from March 2024 and down 41% in Q1.
Netherlands reports 1,536 Tesla deliveries in March – down 61% from March 2024 and down 50% in Q1.
Austria reports 815 Tesla deliveries in March – down 34% from March 2024 and down 48% in Q1.
Portugal reports 1,209 Tesla deliveries in March – up 2% from March 2024 and down 26% in Q1.
I Kanada undersöker myndigheterna Tesla och misstänker grovt bedrägeri med miljöbonus.
Tesla har anmält att de sålt 8600 fordon över disk! Normalt anmäls köpen online. Bra att mynigheterna är på tårna over there. 18% av årsförsäljningen på tre dygn luktar inte gott.
Man kan nästan tro att tarifferna från Muskolinis husse inte är bästa vägen fram just nu.
https://fortune.com/2025/03/26/elon-musk-tesla-under-investigation-canada-wrongfully-boosting-sales/
Rimligen bara en tidsfråga, med två sådana egon, innan Trump och Musk brakar ihop rejält…
Tuff dag för Elmo igår. Väljarna sa nej tack till hans bindgalna kandidat i WI-SCOTUS och Elmo eldade därmed upp drygt 20 miljoner dollar. Sad!
Stackars lilla pedo snusk. Hi hi hi
Hoppas på fler sådana motgångar
Naturligtvis var även valet av tre Lotto-vinnare riggat:
https://www.theverge.com/politics/640230/elon-musk-wisconsin-supreme-court-million-dollars-brad-schimel
Beyond parody!
lite svårt just nu att bojkotta tezla eftersom jag tänker behålla min gamla brännbil några år till men blir definitivt inte en tezla när det blir dags för ny bil.
försöker nu bojkotta uza sprit genom att köpa en flaska Canadian Club!
Canadian Club och Absolut Vodka går under franska Pernod Ricard.
Det har varit en hel del turer gällande deras verksamhet i Ryssland.
Verkar som att de har nyktrat till nu men helt säker kan man inte vara.
svårt det här
tror att CD nu ägs av Suntory men “tillverkas” i Cannada
fast Suntorys huvudkontor ligger i New York
Ska köpa ett dussin Obolon som botgöring när jag kommer hem
Och nu säljer Folksam hela sitt innehav av Tesla:
https://www.dn.se/direkt/2025-04-02/folksam-saljer-alla-tesla-aktier/
”Teslas inställning till sina anställdas fackliga rättigheter är problematisk sett till Folksams placeringskriterier”, skriver man i ett pressmeddelande.
but whatever do they mean…
… och Musks kandidat till domare i Wisconsin fick storstryk:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/W01P72/wisconsin-val-till-hd-small-for-musk-och-trump
Det verkar som att Tesla (Musk) nu har överklagat den federala Delaware-domarens avslag på hans retroaktiva vinstutdelning som nu är upp i ca 625 miljarder kronor(!) till Högsta domstolen i delstaten:
https://fortune.com/2025/03/12/tesla-fights-to-save-musks-record-pay-package-in-legal-appeal/
Måtte han få avslag även där…